[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
چالشهای محیط زیستی مانند آلودگی هوا در کنار امنیت سرنشینان خودرو موجب شده است تا سختگیریهای بیشتری در حوزه استانداردسازی صورت بگیرد، اجرایی شدن این استانداردها از دی ماه سال آینده اعتراض خودروسازان را به همراه داشته است تا جایی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بهتر شدن اوضاع قول تعدیل و بازنگری در استانداردهای 85 گانه خودروها را به شرکتهای خودروسازی داد، اما سازمان ملی استاندارد با اعلام صریح اینکه به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این مساله عقبنشینی نخواهد کرد، آب پاکی را روی دستان خودروسازان ریخت و گویا شرکتهای خودروسازی باید به فکر راهی اساسی در این مساله باشند.
استانداردهای 85 گانه خودرو در حالی این روزها به نقل مباحث خبری مبدل شده است که شرکتهای خودروسازی معتقدند الزام این استانداردها از سوی شرکتهای خودروسازی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و اجرایی شدن آن موجب کاهش تولید خودروها و از دست رفتن چندصدهزار فرصت شغلی خواهد شد. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: «900 خودرو با استانداردهای جدید از رده خارج میشود.»
از سویی مسائل محیط زیستی کشور بغرنج به نظر میرسد که نمیتوان از آن غافل شد و باید برای آن فکری اساسی کرد.
در این شرایط شرکتهای خودروسازی اجرایی شدن مصوبات سازمان ملی استاندارد را بالاتر از حد استاندارد جهانی دانسته و دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به نامهنگاری شرکتهای خودروسازی رنو و بنز مبنی بر اینکه ۱۳ مورد از استانداردهای قیدشده در لیست استانداردهای جهانی نیستند، خواستار بازنگری و تعدیل این مساله شد.
احمد نعمت بخش تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها را توقف خط تولید خودرو در کشور دانست ودر برنامه گفتوگو ویژه خبری
صدا و سیما تصریح کرد:« در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می شود در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.»
نعمت بخش افزود: «در دو سال گذشته شورای رقابت تنها پنج درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت در حالی که در همین مدت قیمت مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد، سرب ۴۶ درصد و پلاستیک ۳۰ درصد افزایش یافت.»
در همین راستا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهارداشت:« قطعه سازان آمادگی ساخت قطعات مناسب با استانداردهای جدید را دارند اما هر کدام از این استانداردها را که بخواهیم برای هر کدام از خودروها پیاده کنیم به طور متوسط هشت میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.»
مازیار بیگلو افزود: «اگر استانداردهای جدید خودرو از اول دی ۹۷ اجرایی شود شاهد کاهش تولید خودرو از دست رفتن ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت قطعه سازی خودرو خواهیم بود.»
پس از انتقاد شرکتهای خودروسازی به عدم وجود بسترهای لازم برای ارتقا استانداردسازی خودروها محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد.مسئلهای که با مخالفت صریح نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روبرو شد و وی به صراحت اعلام کرد که به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقبنشینی نخواهد کرد.
پیروزبخت با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد، اظهار میکند: بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییرات شتابنده دنیای خودرو، در ایران نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی سازی این فناوریهای جدید فراهم شود و از این رهگذر قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد.
در این شرایط باید صبر کرد و دید سرانجام چه سرنوشتی در انتظار وضعیت شرکتهای خودروسازی خواهد بود؟
[/BCOLOR]استانداردهای 85 گانه خودرو در حالی این روزها به نقل مباحث خبری مبدل شده است که شرکتهای خودروسازی معتقدند الزام این استانداردها از سوی شرکتهای خودروسازی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و اجرایی شدن آن موجب کاهش تولید خودروها و از دست رفتن چندصدهزار فرصت شغلی خواهد شد. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: «900 خودرو با استانداردهای جدید از رده خارج میشود.»
از سویی مسائل محیط زیستی کشور بغرنج به نظر میرسد که نمیتوان از آن غافل شد و باید برای آن فکری اساسی کرد.
در این شرایط شرکتهای خودروسازی اجرایی شدن مصوبات سازمان ملی استاندارد را بالاتر از حد استاندارد جهانی دانسته و دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به نامهنگاری شرکتهای خودروسازی رنو و بنز مبنی بر اینکه ۱۳ مورد از استانداردهای قیدشده در لیست استانداردهای جهانی نیستند، خواستار بازنگری و تعدیل این مساله شد.
احمد نعمت بخش تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها را توقف خط تولید خودرو در کشور دانست ودر برنامه گفتوگو ویژه خبری
صدا و سیما تصریح کرد:« در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می شود در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.»
نعمت بخش افزود: «در دو سال گذشته شورای رقابت تنها پنج درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت در حالی که در همین مدت قیمت مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد، سرب ۴۶ درصد و پلاستیک ۳۰ درصد افزایش یافت.»
در همین راستا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهارداشت:« قطعه سازان آمادگی ساخت قطعات مناسب با استانداردهای جدید را دارند اما هر کدام از این استانداردها را که بخواهیم برای هر کدام از خودروها پیاده کنیم به طور متوسط هشت میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.»
مازیار بیگلو افزود: «اگر استانداردهای جدید خودرو از اول دی ۹۷ اجرایی شود شاهد کاهش تولید خودرو از دست رفتن ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت قطعه سازی خودرو خواهیم بود.»
پس از انتقاد شرکتهای خودروسازی به عدم وجود بسترهای لازم برای ارتقا استانداردسازی خودروها محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد.مسئلهای که با مخالفت صریح نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روبرو شد و وی به صراحت اعلام کرد که به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقبنشینی نخواهد کرد.
پیروزبخت با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد، اظهار میکند: بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییرات شتابنده دنیای خودرو، در ایران نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی سازی این فناوریهای جدید فراهم شود و از این رهگذر قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد.
در این شرایط باید صبر کرد و دید سرانجام چه سرنوشتی در انتظار وضعیت شرکتهای خودروسازی خواهد بود؟