آشنایی با نحوه ی کامنت گذاری در زبان جاوا اسکریپت

سیده آمین ارمان

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/05/10
ارسالی ها
1,730
امتیاز واکنش
20,744
امتیاز
795
محل سکونت
البرز
همان طورکه به جلو پیش می رویم و دستورات جاوا اسکریپت بیشتری یاد گرفته و برنامه های بزرگتری را می نویسیم، بهتر است که یادآورها و توضیحاتی از کارهایی که کرده ایم و یا افکاری که داشته ایم را برای خودمان به جا بگذاریم. در زبان برنامه نویسی، به این توضیحات و یادآورهای کوچک که برای خودمان (یا هر کسی که قرار است با کد ما کار کند) به جا می گذاریم، Comment (کامنت) می گوییم.

نکته
جاوا اسکریپت به طور کامل کامنت ها را نادیده می گیرد. کامنت ها فقط و فقط برای برنامه نویسان ساخته شده اند. درون کامنت ها می توان مسائل را توضیح داد، تفهیم کرد، طرز تفکر خود را نوشت و یا حتی در رابـ ـطه با کارهایی که باید در مراحل بعدی پروژه انجام داد، یادآور گذاشت. به عبارت دیگر، هر چیزی که داخل کامنت های جاوا اسکرپیت قرار گیرد، از دید مفسر این زبان پنهان مانده و بالتبع اجرا نخواهد شد.
حتی اگر فکر می کنید که کد شما بسیار تمیز و واضح است و نیاز به توضیح اضافی ندارد، باز هم بهتر است که هر بخش آن را به کمک کامنت ها توضیح دهید. مطمئن باشید که 6 ماه دیگر، وقتی که می خواهید کد را ویرایش کنید، آرزو خواهید کرد که کاش در این زمان آن را کامنت گذاری کرده بودید. برای کامنت کردن یک تکه کد در جاوا اسکریپت، دو راه وجود دارد:

- کامنت های تک خطی
- کامنت های چند خطی

کامنت های تک خطی
تمامی کامنت های تک خطی با علامت "//" شروع می شوند. هر چیزی که از ابتدای این علامت تا پایان همان خط نوشته شود، توسط جاوا اسکریپت نادیده گرفته می شود. توجه داشته باشیم که نیازی نیست تا حتماً کامنت های تک خطی را از ابتدای خط شروع کنیم. در بسیاری از موارد -همچون کد زیر- مشاهده خواهیم کرد که یک کامنت در انتهای خطی که کامنت گذاری نشده، قرار می گیرد تا توضیح بیشتری در رابـ ـطه با آن ارائه کند:

pizzas = pizza + 1; //add one more pizza
کامنت های چند خطی
این نوع از کامنت ها با علامت "*/" شروع شده و به زبان جاوا اسکریپت می گویند که همه چیز تا پیش از علامت "/*" را نادیده بگیرد. به بیانی دیگر، تمامی کدها و متونی که در بین این دو علامت قرار بگیرند، نادیده گرفته خواهند شد. این نوع کامنت گذاری برای توضیحات بیشتر و مفصل تر بسیار مناسب است. برای نمونه:

/* The countToTen function does the following things:
*Initializes a variable called count
*Starts a loop by checking the value of count to make
sure it's less than 10
*Adds 1 to the value of count
*Appends the current value of count, followed by a
line break, to the paragraph with id='theCount'
*Starts the loop over
*/
همان طور که در قطعه کد بالا مشاهده می شود، ابتدای تک تک خطوط نیز یک علامت * قرار گرفته است که برای خوانایی بیشتر توضیحات و تفکیک خطوط از یکدیگر نوشته شده اند اما این در حالی است که می توان آن ها را نیز حذف کرد و هیچ مشکلی هم برای کامنت ما بوجود نخواهد آمد.

جلوگیری از اجرای کدها به کمک کامنت
علاوه بر توضیح و روشن سازی کدها، کامنت ها معمولاً برای باگ گیری و رفع ایرادات کد به کار گرفته می شوند، بدین ترتیب که به کمک علامت های کامنت گذاری، بخشی از یک کد را ایزوله می کنیم تا نتیجه ی اجرا شدن کد، بدون بخش مذکور را مشاهده کنیم. برای نمونه، اگر بخواهیم ببینیم که فانکشن countToTen بدون وجود دستور ;++count چه بلایی بر سرش می آید، می توانیم آن خط را کامنت کرده و سپس برنامه را اجرا کنیم:

function countToTen() {
var count = 0;
while (count < 10) {
// count++;
document.getElementById("theCount").innerHTML += count + "";
}
}
زمانی که این برنامه را در مرورگر خود اجرا کنید، دستور ;++count دیگر اجرا نخواهد شد و به همین خاطر، برنامه به طور مداوم عدد 0 را در صفحه چاپ می کند و تا وقتی که صفحه ی مرورگر را نبسته اید، این کار را ادامه خواهد داد. دلیل این کار آن است که دستور مذکور، وظیفه پیشرفت حلقه ی while را به عهده دارد و بدون آن، برنامه نمی تواند از این حلقه خارج شود (در آموزش های آتی به طور مفصل با مفهوم حلقه ی while آشنا خواهید شد.)

هشدار
نتیجه ای که الان به آن دست پیدا کردیم، به نام Infinite Loop یا حلقه ی بی پایان مشهور است. اگر همانند بالا، کد فایل جاوا اسکریپت خود را ویرایش کرده و سپس برنامه را اجرا کنید، آسیبی به کامپیوتر شما نمی رسد اما به احتمال زیاد، این برنامه باعث می شود تا درصد قابل توجهی از پردازنده ی کامپیوتر درگیر این برنامه شود تا آن که شما صفحه ی مرورگر را ببندید.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا