خیاطی و طراحی دوخت آموش خیاطی و دوخت دامن ترک به همراه الگو

  • شروع کننده موضوع Diba
  • بازدیدها 1,375
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Diba

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/04/15
ارسالی ها
86,552
امتیاز واکنش
46,640
امتیاز
1,242



از جمله دامن های زیبا, انواع ترک ها هستند.دامن های ترک را میتوان به دو شیوه طراحی کرد:

الف-دامن های ترک با استفاده از الگوی شالوده اساس دامن راسته

ب-دامن های ترک ساده

در ادامه مطلب روش دوخت و آموزش الگوی دامن ترک ساده را با هم مرور خواهیم کرد.

در این مبحث در مورد دامن های ترک ساده توضیح داده میشود.دامن های ترک ساده به صورت دامن دو ترک(مانند دامن فون ساده) و دامن های 4 تا 12 ترک.سرح ساده ای از دامن 6 ترک در شکل 35 نسان داده شده است.

daman1.jpg


-در این طرح, برای رسم الگو, اندازه های زیر لازم است:

الف: دور کمر ب: دور باسـ ـن کوچک ج: دور باسـ ـن بزرگ د: بلندی باسـ ـن بزرگ و کوچک ه: قد دلخواه دامن

-دامن های ترک ساده دارای الگوی بسیار ساده ای نیز هستند.

-برای رسم الگوی دامن های ترک ساده, لبتدا کادری به عرض دور باسـ ـن بزرگ تقسیم بر تعداد ترکها, (در این مبحث دامن را 6 ترک مثال زده ایم) و به طول قد لازم دامن مانند شکل 36, کادر (ف,ق,ک,گ) رسم میکنیم.

-(ف,ق) خط کمر کادر است:

(عرض کادر)=(ک,گ)=(ف,ق)

-(ک,گ) خط لبه پایین کادر دامن است.

قد دامن=(ق,گ)=(ف,ک)

-بلندی باسـ ـن بزرگ را از نقطه (ف) و (ق) به ترتیب روی خط (ف,ک) و (ق,گ) تا نقاط (ل) و (م) پایین آمده از اتصال این دو نقطه, خط (ل,م) که مربوط به خط باسـ ـن بزرگ است, مشخص میشود.

daman3.jpg


ید





-فاصله (ف,ل) را با نقطه (ن) نصف میکنیم.

-فاصله (ق,م) را با نقطه (ی) نصف میکنیم.

-از اتصال نقطه (ن) به (ی) خط مربوط به عرض باسـ ـن کوچک مشخص میشود.

-نقطه(ط) را در وسط فاصله(ف,ق) مشخص میکنیم.

نقطه(ظ) را در وسط فاصله(ک,گ) مشخص میکنیم.

-از (ط) به (ظ) وصل کرده خط حاصل, خط باسـ ـن کوچک را در (ع) و خط عرضی باسـ ـن بزرگ را در (غ) قطع میکند.

-اکنون بار ردیگر اندازه دور کمر اصلی را به تعداد ترک های مود نظر الگو, تقسیم کرده حاصل بدست آمده را نصف میکنیم و عدد مورد نظر را یک بار از نقطه (ط) روی خط (ط,ف) تا نقطه (د) پیش رفته علامت میگذاریم و بار دیگر همین مقدار را از نقطه (ط) روی خط (ط,ق) تا نقطه (ص) علامت میگذاریم.

-بار دیگر اندازه دور باسـ ـن کوچک را به تعداد ترک ها تقسیم کرده حاصل به دست آمده را نصف میکنیم و عدد مورد نظر را یک بار از نقطه(ع) روی خط (ع,ن) تا (ن1) علامت گذاشته و بار دیگر همین مقدار را از نقطه (ع) روی خط (ع,ی) تا نقطه(ی1) پیش رفته علامت می گذاریم.

-از نقطه(د) به (ن1) و (ل) مطابق شکل به صورت هلال ملایمی رسم میکنیم.هلال مشابهی نیز از نقطه (ص) به (ی1) و (م) مطابق شکل رسم میکنیم.

-اکنون برای گشاد کردن هر طرف لبه پایین الگوی دامن, مقدار دلخواه بین 4 تا 25 ساتی متر اوزمان در نظر گرفته(در این مبحث این مقدار را 10 سانتی متر مثال زده ایم), این مقدار را یک بار از نقطه (ک) در امتداد خط لبه پایین تا(ک1) به خارج از کادر علامت گذاشته بار دیگر همین مقدار اوزمان را ار نقطه (گ) تا (گ1) مطابق شکل از در امتداد خط لبه خارج شده علامت می گذاریم.

-از نقاط (ک1) و (گ1) به ترتیب به حد باسـ ـن بزرگ یعنی نقاط (ل) و (م) وصل میکنیم.

daman5.jpg






توجه:

نقاط اوزمان داده شده (ک1) و (گ1) را میتوان به دلخواه به (ن1) و (ی1) وصل کرد که در این صورت دامن دارای گشادی بیشتری در حد عرضی باسـ ـن بزرگ میشود, همچنین می توان نقاط اوزمان داده شده (ک1) و (گ1) را به نقاطی پایین تر از نقاط (ل) و (م) وصل کرد که در این صورت گشادی دامن فقط در قسمت پایین, ایجاد میشود و این حالت بستگی به طرح دامن مورد نظر دارد که چند نوع گشادی و تنگی را در آن در نظرمی گیریم.

-فاصله (ل,ک) را روی خط (ل,ک1) تا (ت) علامت گذاشته از (ت) به (ک) را روی هلال ملایمی رسم میکینم.

-فاصله(م,گ) را روی خط (م,گ) تا (ث) علامت گذاشته از (ث) به (گ) هلال ملایمی رسم میکنیم.این کار برای این سات که کناره های درز در لبه پایین, تیز نشده و افتادگی پیدا نکند.

-فرم کامل الگوی دامن در شکل 37 نشان داده شده است.



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دوخت دامن ترک:

باید توجه کرد, در هنگامی که الگوی ترک را روی پارچه می گذاریم هرگز ترک ها را به صورت یکی یکی و جداگانه برش نمی دهیم, زیرا این روش ممکن است باعث اشتباه در استفاده از مقدار لازم پارچه شود.صحیح ترین روش این است که به تعداد نصف ترک ها, الگو روی پارچه بگذاریم (در این مثال چون دامن 6 ترک منظور شده است, از الگوی مربوط به ظکل 37 سه عدد تکراری تهیه میشود.الگوها را به صورت سر و ته روی پارچه قرار میدهیم).

توجه:

در هنگام گذاشتن الگو روی پارچه حتما یه خط راه پارچه روی الگو که به موازات طول کادر رسم شده است و در روی پارچه به

موازات ترکه و طول پارچه قرار میگیرد, دقت شود.در روی الگو این خط با حرف G مشخص شده است.

-سه قطعه دولا از الگوی ترک روی پارچه برش داده می شود که یک قطعه دولا در شکل 38 نشان داده شده است. درز زیپ را با کوک ساده مشخص میکنیم.کمر, مطابق دستور مربوط به دوخت کمر در دامن های راسته, آماده و به لبه دامن دوخته میشود.لبه پایین دامن پس دوزی میشود.

-برای اتوکاری دامن های ترک درزهای مربوط به خطوط (ل,ت) و (م,ث) را به صورت دولا(درز بسته) اتوکاری میکنیم ولی درزهای دوخته شده از نقاط (ل) و (م) تا حد کمر را, باز کرده زیر اتو میبریم.

توجه:

بهتر است هر ترک به طور جداگانه در لبه پایین پس دوز بشود زیرا درز مربوط به لبه پایین در نقاط (ت) و (ث) نباید باز شود, این نکته در ترک هایی که دارای اوزمان های زیاد هستند,محسوس است و در ترک های دارای اوزمان کم میتوان زیر دامن را از اتصال ترک ها, پس دوزی کرد....

daman7.jpg


 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
8
بازدیدها
295
پاسخ ها
5
بازدیدها
345
پاسخ ها
0
بازدیدها
179
پاسخ ها
0
بازدیدها
171
پاسخ ها
0
بازدیدها
231
پاسخ ها
13
بازدیدها
276
پاسخ ها
0
بازدیدها
130
خیاطی و طراحی دوخت نکات خیاطی
پاسخ ها
2
بازدیدها
189
پاسخ ها
0
بازدیدها
200
پاسخ ها
5
بازدیدها
281
پاسخ ها
0
بازدیدها
184
خیاطی و طراحی دوخت خلاقیت در خیاطی
پاسخ ها
0
بازدیدها
904
پاسخ ها
0
بازدیدها
500
پاسخ ها
0
بازدیدها
186
پاسخ ها
0
بازدیدها
228
پاسخ ها
0
بازدیدها
261
پاسخ ها
0
بازدیدها
256
پاسخ ها
0
بازدیدها
199
پاسخ ها
0
بازدیدها
220
پاسخ ها
0
بازدیدها
336
پاسخ ها
0
بازدیدها
212
پاسخ ها
0
بازدیدها
346
پاسخ ها
0
بازدیدها
193
پاسخ ها
0
بازدیدها
357
پاسخ ها
0
بازدیدها
464
پاسخ ها
0
بازدیدها
173
پاسخ ها
0
بازدیدها
314
پاسخ ها
0
بازدیدها
227
پاسخ ها
0
بازدیدها
163
پاسخ ها
1
بازدیدها
173
پاسخ ها
0
بازدیدها
177
پاسخ ها
0
بازدیدها
183
پاسخ ها
0
بازدیدها
251
پاسخ ها
3
بازدیدها
180
بالا