ShAd ShAd
کاربر اخراجی
- عضویت
- 2016/11/27
- ارسالی ها
- 1,671
- امتیاز واکنش
- 12,204
- امتیاز
- 746
به گزارش اخبار خودرو به نقل از اعتماد ،با توجه به این حجم گردش مالی و اشتغال، مدتهای مدیدی است که تهدید رقابت خودروسازان داخلی با خودروسازان بینالمللی از طریق وضع تعرفه بالای واردات خودرو تبدیل به فرصت استفاده از بازار داخلی و از این طریق، چتر حمایتی مناسبی بر سر این صنعت گسترده شده است. حال، بر آنیم که با تحلیل تولیدات خودروسازان داخلی در سال گذشته به چگونگی استفاده این بنگاههای بزرگ صنعتی از این فرصت پرداخته و در آینه اعداد و آمار، به نحوه تعامل خودروساز و مصرفکننده داخلی بنگریم.
نگاهی به آمارهای موجود از سبد تولیدی خودروسازان و واردکنندهها نشان میدهد که خودروهای سواری، عمده تولیدات خودروسازان داخلی را تشکیل میدهند. این بررسی همچنین نشان میدهد که نسبت تولید خودروی سواری به کل خودروهای تولید شده در کشور در سال گذشته حدود ٩٣ درصد است.
۸۲/۲ درصد از این میزان خودروی سواری، خودروهای بازه قیمتی ۴٠ میلیون تومان و کمتر از آن هستند. تخصیص این حجم از تولید خودرو به این بازه قیمتی، از هر دو عامل توان خرید مصرفکننده و سبد محصولات خودروسازان متاثر است؛ زیرا از سویی توان مالی خرید خودرو با میزان درآمد سرانه خانوادهها ارتباط مستقیم دارد و از طرفی خودروسازان نسبت به تولید خودروهای متناسب با این توان خرید با توجه به گستردگی بازار فروش آنها تمایل بیشتری دارند. بدینترتیب، مشتری خودرو در برابر خود سبد محصولاتی را میبیند کهگرچه به لحاظ کیفیت و امکانات چندان جذاب و به روز نیست، ولی قابل خریداری و استفاده است.
اما این، همه داستان نیست. اگر به نسبت خودروهای تولید شده، مجموع ارزش بازار این خودروها و وضعیت کیفی آنها بر اساس ارزیابی سازمان استاندارد توجه کنیم، نکات قابل تاملی در این موضوع جلوهگر خواهند شد:
ارزش بازار
در همین حال آمار منتشر شده نشان میدهد که مجموع هزینهای که در سال گذشته برای خرید خودروهای کمتر از ۴٠ میلیون تومان از سوی مردم انجام شده است، عددی حدود ٧/٧ میلیارد یورو است. این رقم، در شرایطی صرف خرید این رده از خودروها شده است که غالب این خودروها هزینههای اولیه مربوط به طراحی و راهاندازی و داخلیسازی قطعات را گذرانده و حاشیه سود مناسبی را برای خودروسازان فراهم میکنند. تسهیل شرایط خرید یکی از راههای افزایش سفارش خودروها و به دنبال آن افزایش درآمد خودروسازان در سال گذشته بوده است. بررسی نمودار زیر و میزان تخصیص درصد تولید هر خودرو از این حجم گردش مالی، قابل توجه است:
نگاهی به آمارهای موجود از سبد تولیدی خودروسازان و واردکنندهها نشان میدهد که خودروهای سواری، عمده تولیدات خودروسازان داخلی را تشکیل میدهند. این بررسی همچنین نشان میدهد که نسبت تولید خودروی سواری به کل خودروهای تولید شده در کشور در سال گذشته حدود ٩٣ درصد است.
۸۲/۲ درصد از این میزان خودروی سواری، خودروهای بازه قیمتی ۴٠ میلیون تومان و کمتر از آن هستند. تخصیص این حجم از تولید خودرو به این بازه قیمتی، از هر دو عامل توان خرید مصرفکننده و سبد محصولات خودروسازان متاثر است؛ زیرا از سویی توان مالی خرید خودرو با میزان درآمد سرانه خانوادهها ارتباط مستقیم دارد و از طرفی خودروسازان نسبت به تولید خودروهای متناسب با این توان خرید با توجه به گستردگی بازار فروش آنها تمایل بیشتری دارند. بدینترتیب، مشتری خودرو در برابر خود سبد محصولاتی را میبیند کهگرچه به لحاظ کیفیت و امکانات چندان جذاب و به روز نیست، ولی قابل خریداری و استفاده است.
اما این، همه داستان نیست. اگر به نسبت خودروهای تولید شده، مجموع ارزش بازار این خودروها و وضعیت کیفی آنها بر اساس ارزیابی سازمان استاندارد توجه کنیم، نکات قابل تاملی در این موضوع جلوهگر خواهند شد:
ارزش بازار
در همین حال آمار منتشر شده نشان میدهد که مجموع هزینهای که در سال گذشته برای خرید خودروهای کمتر از ۴٠ میلیون تومان از سوی مردم انجام شده است، عددی حدود ٧/٧ میلیارد یورو است. این رقم، در شرایطی صرف خرید این رده از خودروها شده است که غالب این خودروها هزینههای اولیه مربوط به طراحی و راهاندازی و داخلیسازی قطعات را گذرانده و حاشیه سود مناسبی را برای خودروسازان فراهم میکنند. تسهیل شرایط خرید یکی از راههای افزایش سفارش خودروها و به دنبال آن افزایش درآمد خودروسازان در سال گذشته بوده است. بررسی نمودار زیر و میزان تخصیص درصد تولید هر خودرو از این حجم گردش مالی، قابل توجه است: