به گزارش اخبار خودرو ، وضعیت صنعت خودرو در کشور پس از گذر از نوسانات بسیاری همچون تحریمها به ثبات نسبی دست یافته است. قراردادهای بسیاری پسازتحریم امضا شده و خودروسازان با آسودگی بیشتری به تولید پرداخته و موفق شدهاند تراز مالی خود را با افزایش تیراژ و فروش بهبود بخشند. همکاری با خودروسازان خارجی در سالهای گذشته باعث شد تا در بخشهای بسیاری پیشرفت داشته باشیم.
این پیشرفت در سایه همکاری با بسیاری از خودروسازان خارجی میسر شد. اما برای ادامه این مسیر چه راهی پیش روی صنعت خودروی کشور است. صنعت خودرو در جهان با تکنولوژیهای فوقپیشرفته گره خورده است.
خودروسازان برای جا نماندن از این صنعت چه راهکاری دارند؟ وضعیت صنعت خودروی کشور، شرایط و دستاوردهای فنی و مالی سایپا و رویکرد آینده این صنعت ازجمله مواردی هستند که با حسن قرهئی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و برنامهریزی گروه سایپا و سرپرست معاونت طرح و برنامه این شرکت در میان گذاشتیم.
سایپا
وضعیت صنعت خودروی کشور را از ۴ سال گذشته تاکنون چگونه ارزیابی میکنید؟
صنعت خودرو مانند سایر صنایع کشور در زمان تحریمها با مشکلات جدی روبهرو شد. حتما اطلاع دارید دو صنعت نفت و خودروسازی، مورد تهاجم جدی دشمنان قرار گرفت و بهخصوص آمریکاییها بهطور جدی تصمیم گرفتند این دو صنعت را تحریم کنند. صنعت خودرو در زمینه انتقال دانش و جابهجایی پول با دشواریهای جدی مواجه شد و همین امر باعث شده بود تا متاسفانه در گروه سایپا بسیاری از خطهای اعتباری متوقف و در نتیجه تولید شرکت با کاهش مواجه و گروه درگیر مشکلات متعددی شود که از آن جمله میتوان به زیانده شدن فعالیتهای سازمان و بدهی چندهزارمیلیاردی اشاره کرد.
در نتیجه بیشتر شرکتهای قطعهساز و خودروساز گروه مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت شده بودند، از اینرو نسبت مالکانه شرکت به اعداد منفی کاهش یافته بود که درنتیجه این اتفاقات امکان تامین مالی از بانکها یا انتشار اوراق مشارکت، صکوک و مرابحه امکانپذیر نبود. همچنین با توجه به قوانین بورس نیز تامین مالی از طریق افزایش سرمایه نقدی امکانپذیر نبود.
در آن شرایط امکان واگذاری شرکتهای گروه نیز بهدلیل عدم اطمینان مردم نسبتبه شرایط حاکم بر صنعت کشور نیز بههیچوجه مقدور نبود و بهرغم تلاشهای بسیار، خریدار منصفی برای داراییها و شرکتهای گروه سایپا پیدا نشد. اما این مشکلات مالی منجر به تحقق نیافتن وعدههای فروش نیز میشد که این موضوع نیز خود باعث تشدید در مشکلات مالی شده بود و این چرخه معیوب دائما تکرار میشد و شرایط را روزبهروز
وخیمتر میکرد.
در این سالها صنعت خودروی کشور به لحاظ تولید با فرازوفرودهای بسیاری مواجه شده، بهلحاظ مالی سایپا چه دستاوردی در این مدت داشته است؟
این قبیل مشکلات در سایر خودروسازان کشور نیز بهچشم میخورد و کل صنعت خودرو کشور دچار مشکل شده بود، در حالیکه مجموع تولید انواع خودرو در سال۹۰ به بیشاز یکمیلیونو ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده بود اما بهدلیل مشکلات، این عدد در سال۹۲ حدود ۷۳۷هزار دستگاه رسید ولی با تدابیر اندیشیدهشده و تلاش همه فعالان عرصه صنعت، مجموع تولید انواع خودرو در سال ۹۵ با ۳۸درصد افزایش نسبت به سال ۹۴ به بیشاز یکمیلیونو۳۵۰هزار دستگاه رسید.
براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان طی سال۹۶ نیز باید در مجموع یکمیلیونو۶۰۰هزار دستگاه انواع خودرو به تولید برسانند.
این تیراژ شامل خودروهای سواری، تجاری سبک و سنگین است. بنابر پیشبینی انجامشده شرکتهای خودروساز برنامه تولید خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردهاند.در گروه خودروسازی سایپا نیز دو سال قبل نگرانیهای بسیاری وجود داشت اما سال ۹۶ همچون سال ۹۵ مسیر روبه رشدی
را طی کردیم.
در گروه سایپا در ششماهه اول سال ۹۶ موفق شدیم ۲۸۵۰۷۹ دستگاه خودرو تولید کنیم که این یعنی افزایشی به میزان ۱۹٫۸ درصد به نسبت مدت مشابه سال ۹۵ و ۵۳٫۹ درصد به نسبت مدت مشابه سال ۹۴٫ بهعبارت دیگر در ششماهه اول سال جاری موفق شدیم بیشاز ۹۵درصد برنامه تولید را محقق کنیم.
همچنین سایپا از نظر مالی تجربه بینظیری را نسبت به سال گذشته داشته است. ارزش فاکتورهای فروش شش ماه نخست سال ۹۶ گروه خودروسازی سایپا بهرقمی معادل ۹هزارمیلیاردو۳۲۰میلیون تومان رسیده، عدد درشتی که نشاندهنده رشد ۴۲.۴درصدی نسبتبه مدت مشابه سال
قبل است.
این پیشرفت در سایه همکاری با بسیاری از خودروسازان خارجی میسر شد. اما برای ادامه این مسیر چه راهی پیش روی صنعت خودروی کشور است. صنعت خودرو در جهان با تکنولوژیهای فوقپیشرفته گره خورده است.
خودروسازان برای جا نماندن از این صنعت چه راهکاری دارند؟ وضعیت صنعت خودروی کشور، شرایط و دستاوردهای فنی و مالی سایپا و رویکرد آینده این صنعت ازجمله مواردی هستند که با حسن قرهئی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و برنامهریزی گروه سایپا و سرپرست معاونت طرح و برنامه این شرکت در میان گذاشتیم.
سایپا
وضعیت صنعت خودروی کشور را از ۴ سال گذشته تاکنون چگونه ارزیابی میکنید؟
صنعت خودرو مانند سایر صنایع کشور در زمان تحریمها با مشکلات جدی روبهرو شد. حتما اطلاع دارید دو صنعت نفت و خودروسازی، مورد تهاجم جدی دشمنان قرار گرفت و بهخصوص آمریکاییها بهطور جدی تصمیم گرفتند این دو صنعت را تحریم کنند. صنعت خودرو در زمینه انتقال دانش و جابهجایی پول با دشواریهای جدی مواجه شد و همین امر باعث شده بود تا متاسفانه در گروه سایپا بسیاری از خطهای اعتباری متوقف و در نتیجه تولید شرکت با کاهش مواجه و گروه درگیر مشکلات متعددی شود که از آن جمله میتوان به زیانده شدن فعالیتهای سازمان و بدهی چندهزارمیلیاردی اشاره کرد.
در نتیجه بیشتر شرکتهای قطعهساز و خودروساز گروه مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت شده بودند، از اینرو نسبت مالکانه شرکت به اعداد منفی کاهش یافته بود که درنتیجه این اتفاقات امکان تامین مالی از بانکها یا انتشار اوراق مشارکت، صکوک و مرابحه امکانپذیر نبود. همچنین با توجه به قوانین بورس نیز تامین مالی از طریق افزایش سرمایه نقدی امکانپذیر نبود.
در آن شرایط امکان واگذاری شرکتهای گروه نیز بهدلیل عدم اطمینان مردم نسبتبه شرایط حاکم بر صنعت کشور نیز بههیچوجه مقدور نبود و بهرغم تلاشهای بسیار، خریدار منصفی برای داراییها و شرکتهای گروه سایپا پیدا نشد. اما این مشکلات مالی منجر به تحقق نیافتن وعدههای فروش نیز میشد که این موضوع نیز خود باعث تشدید در مشکلات مالی شده بود و این چرخه معیوب دائما تکرار میشد و شرایط را روزبهروز
وخیمتر میکرد.
در این سالها صنعت خودروی کشور به لحاظ تولید با فرازوفرودهای بسیاری مواجه شده، بهلحاظ مالی سایپا چه دستاوردی در این مدت داشته است؟
این قبیل مشکلات در سایر خودروسازان کشور نیز بهچشم میخورد و کل صنعت خودرو کشور دچار مشکل شده بود، در حالیکه مجموع تولید انواع خودرو در سال۹۰ به بیشاز یکمیلیونو ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده بود اما بهدلیل مشکلات، این عدد در سال۹۲ حدود ۷۳۷هزار دستگاه رسید ولی با تدابیر اندیشیدهشده و تلاش همه فعالان عرصه صنعت، مجموع تولید انواع خودرو در سال ۹۵ با ۳۸درصد افزایش نسبت به سال ۹۴ به بیشاز یکمیلیونو۳۵۰هزار دستگاه رسید.
براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان طی سال۹۶ نیز باید در مجموع یکمیلیونو۶۰۰هزار دستگاه انواع خودرو به تولید برسانند.
این تیراژ شامل خودروهای سواری، تجاری سبک و سنگین است. بنابر پیشبینی انجامشده شرکتهای خودروساز برنامه تولید خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردهاند.در گروه خودروسازی سایپا نیز دو سال قبل نگرانیهای بسیاری وجود داشت اما سال ۹۶ همچون سال ۹۵ مسیر روبه رشدی
را طی کردیم.
در گروه سایپا در ششماهه اول سال ۹۶ موفق شدیم ۲۸۵۰۷۹ دستگاه خودرو تولید کنیم که این یعنی افزایشی به میزان ۱۹٫۸ درصد به نسبت مدت مشابه سال ۹۵ و ۵۳٫۹ درصد به نسبت مدت مشابه سال ۹۴٫ بهعبارت دیگر در ششماهه اول سال جاری موفق شدیم بیشاز ۹۵درصد برنامه تولید را محقق کنیم.
همچنین سایپا از نظر مالی تجربه بینظیری را نسبت به سال گذشته داشته است. ارزش فاکتورهای فروش شش ماه نخست سال ۹۶ گروه خودروسازی سایپا بهرقمی معادل ۹هزارمیلیاردو۳۲۰میلیون تومان رسیده، عدد درشتی که نشاندهنده رشد ۴۲.۴درصدی نسبتبه مدت مشابه سال
قبل است.