اجتماعی استفاده از آسفالت الیافی در راهسازی برای اولین بار در کشور

  • شروع کننده موضوع Darya77
  • بازدیدها 296
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Darya77

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2013/12/16
ارسالی ها
654
امتیاز واکنش
302
امتیاز
261
محل سکونت
شمال
2c41118260986bc60b1d535ea6b3aefa.gif

مجری تولید آسفالت الیافی از تولید و اجرای موفقیت آمیز آسفالت الیافی در صنعت راهسازی کشور خبر داد و افزود: متخصصان ایرانی برای اولین بار همطراز با بزرگترین شرکت آمریکایی به این موفقیت در صنعت راه سازی کشور دست یافتند.

به گزارش ممتاز ؛ یوسف ثمین روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: متخصصان ایرانی با الگوبرداری از نمونه های خارجی و تاثیرپذیری از نتایج آزمایشگاهی و پروژه های تحقیقاتی متعدد به تولید بومی این آسفالت پرداخته اند.

وی افزود: این تکنولوژی مدرن در اختیار کشورهای توسعه یافته و شرکت های بزرگ آمریکایی است و جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری آن در چند پروژه راهسازی صاحب این تکنولوژی شده است.



به گفته ثمین طبق آمار صنعت راهسازی بیش از ۱۰ درصد از حجم کل اعتبارات توسعه کشور را به خود اختصاص می دهد و با توجه به اهمیت این موضوع، استفاده از فناوری های نوین از جمله آسفالت الیافی می تواند با افزایش دوام و عمر راه ها و باند فرودگاه ها کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور کند.

وی با تاکید بر این که مقاومت کششی و استحکام آسفالت مسلح شده با این الیاف بسیار بیشتر از آسفالت معمولی است، افزود: الیاف مصنوعی پلی آرامید مقاومت آسفالت را در برابر تغییرشکل، شیارافتادگی و موج زدگی در دماهای بالا و نیز مقاومت آسفالت را در برابر ترک خوردگی انعکاسی، حرارتی و خستگی تا چند برابر افزایش می دهد. قابلیت انعطاف بسیار آسفالت الیافی سبب می گردد گسیختگی و شکست ناگهانی رخ ندهد.

مجری تولید آسفالت الیافی با بیان این که آسفالت الیافی با کمترین مشکلات اجرایی، بهترین و مناسب ترین بازدهی را به همراه دارد، یادآور شد: الیاف مصنوعی پلی آرامید در همه کارخانه های آسفالت با هر ظرفیتی به خوبی با مصالح و قیر مخلوط می گردد و در عرض چند ثانیه به طور یکنواخت و کامل در مخلوط توزیع می گردد.

وی افزود: الیاف مسلح کننده آسفالت در کنار افزایش مقاومت روسازی در برابر انواع ترک ها، خاصیت ارتجاعی آسفالت را نیز افزایش و ضخامت آن را کاهش می دهد که نسبت به آسفالت معمولی، منجر به کاهش حدود ۳۵ درصدی ضخامت لایه و حجم عملیات آسفالتی می گردد که علاوه بر تامین هزینه های خود، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

ثمین، استفاده از آسفالت الیافی در پروژه های عمرانی را مقرون به صرفه دانست و افزود: طبق آمار، در حال حاضر بیش از ۷۲۰ کارخانه فعال در کشور نزدیک به ۶۰ میلیون تن آسفالت در سال تولید می کند که با استفاده از آسفالت الیافی و با درنظر گرفتن کاهش حدود ۳۵ درصدی ضخامت آسفالت، می توان سالانه نزدیک به یکهزار و ۴۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی کرد.

وی با اشاره به این که پیش از این محققان کشور توانسته بودند الیاف نساجی را در آسفالت مورد استفاده قرار داده و آسفالت الیافی از این نوع را آزمایش و ارزیابی کنند، افزود: به نظر می رسد مقاومت کششی، حرارتی و فرسایشی(خوردگی) الیاف مصنوعی پلی آرامید بسیار بیشتر از الیاف نساجی است، ضمن این که توزیع و پراکنده شدن یکنواخت آن مشکلات اجرایی و عملیاتی آسفالت الیافی را در حجم انبوه از بین خواهد برد.

مجری تولید آسفالت الیافی اعلام کرد: هفته قبل گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای بتن الیافی با کاربری در روسازی های بتن غلتکی و انواع مصارف ساختمانی با حذف میلگرد حرارتی صادر شده است و به زودی برای آسفالت الیافی نیز از مراجع ذیصلاح تاییدیه های مربوطه اخذ خواهد شد.

همزمان با برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت قیر و آسفالت در ایام دهه فجر متخصصان ایرانی برای اولین بار همطراز با بزرگترین شرکت آمریکایی، از تولید و اجرای موفقیت آمیز آسفالت الیافی در صنعت راه سازی کشور خبر دادند.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا