- عضویت
- 2017/02/07
- ارسالی ها
- 5,830
- امتیاز واکنش
- 35,457
- امتیاز
- 1,120
- سن
- 20
اسلحه ای بالدار
همزمان با یکصدمین سالروز پرواز ۱۲ ثانیه ای برادران رایت, مراسمی با حضور بوش و مقامات آمریکا در سیتی هاوک, جایی که اولین هواپیمای ساخت بشر به پرواز درآمد, برگزار گردید نویسنده معتقد است این اختراع, از آغاز با اهداف نظامی و نه گردشگری, توسعه و تکمیل گردید عملکرد این وسیله در جنگ های اول و دوم جهانی به ویژه در بمباران اتمی شهر ژاپن, به همراه کشتار صدها هزار انسان بی گـ ـناه در جنگ های دیگر, هواپیما را به عنوان سمبل قدرت و نفوذ رهبران کشورهای ثروتمند درآورده است هرچند نباید از آثار زیست محیطی آن نیز غافل شویم باید بشریت در سالروز این اختراع, به یاد قربانیان بی شمار آن, ۱۲ ثانیه سکوت نماید
همزمان با یکصدمین سالروز پرواز ۱۲ ثانیهای برادران رایت، مراسمی با حضور بوش و مقامات آمریکا در سیتیهاوک، جایی که اولین هواپیمای ساخت بشر به پرواز درآمد، برگزار گردید. نویسنده معتقد است این اختراع، از آغاز با اهداف نظامی و نه گردشگری، توسعه و تکمیل گردید. عملکرد این وسیله در جنگهای اول و دوم جهانی به ویژه در بمباران اتمی شهر ژاپن، به همراه کشتار صدها هزار انسان بیگـ ـناه در جنگهای دیگر، هواپیما را به عنوان سمبل قدرت و نفوذ رهبران کشورهای ثروتمند درآورده است. هرچند نباید از آثار زیستمحیطی آن نیز غافل شویم. باید بشریت در سالروز این اختراع، به یاد قربانیان بیشمار آن، ۱۲ ثانیه سکوت نماید.
● معرفی:
من معتقدم که در آستانه یکصدمین سالروز پرواز انسان، برپایی بزرگداشت این روز در منطقه «سیتیهاوک» ایالت کالیفرنیای شمالی، کاری نادرست است. پنج ماه پیش از روزی که برادران رایت، ماشین پرنده خود را به مدت ۱۲ ثانیه بر فراز تپههای ماسهای منطقه «اوتر بانکز» به پرواز درآوردند، ریچارد پیرس نیوزیلندی مسافتی بیش از یک کیلومتر را با ماشین عجیب و غریبش طی کرده بود، دستگاهی که بدون بال و یا بالکهای متحرک، توانسته بود که در میانه پروازش، تغییر جهت نیز دهد.
اما تاریخ به آنانی تعلق دارد که اقداماتشان را به ثبت برسانند. به همین دلیل، سالروز پرواز اورویل و ویلبر رایت، آغاز رسمی عصر هوانوردی بشریت شمرده میشود؛ اما در سیتیهاوک، جورج بوش در حالی به ستایش این صنعت میپردازد که عدهای از ثروتمندان تلاش میکنند که در این روز، پرندهای را شبیه به اختراع برادران رایت به پرواز درآورند. بله، آنها میتوانند برای بزرگداشت این روز به هر اقدامی دست بزنند. اما من معتقدم که ۱۷ دسامبر سال جاری، مصادف با یکصدمین سال اختراع اثربخشترین ماشین قتلعام و کشتار جهان ماست.
البته هواپیما اولین اسلحه کشتار جمعی نبوده است. قدرتهای اروپایی از مدتها پیش در حملات و کشورگشاییهای خود در مستعمراتشان، از بمبارانهای مناطق ساحلی توسط ناوهای جنگی، توپهای دوربرد و اسلحههای مختلف پیشرفته بهره میبردند. ویژگیهای بالقوه این اسلحه در بمبارانهای هوایی، حتی پیش از برخاستن اولین نمونه آن از زمین، مورد توجه جهانیان قرار گرفته بود. در سال ۱۸۸۶ میلادی، ژول ورن در داستانهای علمی تخیلی خود، از هواپیما به عنوان یک نیروی پلیس قابل به کارگیری در سراسر جهان نام بـرده بود که میتواند با بمباران نژادهای وحشی بشریت، صلح و تمدن را برای دنیا به ارمغان آورد. در سال ۱۹۸۹ میلادی هم ساموئل اودل از انگلیسیها خواسته بود که برای حمله به اروپای شرقی و آسیا از یک وسیله بمباران کننده پرنده بهره گیرند. در همان سال، استانلی واترلو نویسنده سرشناس اروپایی نیز در آثارش، خواهان بمباران هوایی نژادهای حقیر انسانی و نابودی آنها شده بود.
همزمان با یکصدمین سالروز پرواز ۱۲ ثانیه ای برادران رایت, مراسمی با حضور بوش و مقامات آمریکا در سیتی هاوک, جایی که اولین هواپیمای ساخت بشر به پرواز درآمد, برگزار گردید نویسنده معتقد است این اختراع, از آغاز با اهداف نظامی و نه گردشگری, توسعه و تکمیل گردید عملکرد این وسیله در جنگ های اول و دوم جهانی به ویژه در بمباران اتمی شهر ژاپن, به همراه کشتار صدها هزار انسان بی گـ ـناه در جنگ های دیگر, هواپیما را به عنوان سمبل قدرت و نفوذ رهبران کشورهای ثروتمند درآورده است هرچند نباید از آثار زیست محیطی آن نیز غافل شویم باید بشریت در سالروز این اختراع, به یاد قربانیان بی شمار آن, ۱۲ ثانیه سکوت نماید
همزمان با یکصدمین سالروز پرواز ۱۲ ثانیهای برادران رایت، مراسمی با حضور بوش و مقامات آمریکا در سیتیهاوک، جایی که اولین هواپیمای ساخت بشر به پرواز درآمد، برگزار گردید. نویسنده معتقد است این اختراع، از آغاز با اهداف نظامی و نه گردشگری، توسعه و تکمیل گردید. عملکرد این وسیله در جنگهای اول و دوم جهانی به ویژه در بمباران اتمی شهر ژاپن، به همراه کشتار صدها هزار انسان بیگـ ـناه در جنگهای دیگر، هواپیما را به عنوان سمبل قدرت و نفوذ رهبران کشورهای ثروتمند درآورده است. هرچند نباید از آثار زیستمحیطی آن نیز غافل شویم. باید بشریت در سالروز این اختراع، به یاد قربانیان بیشمار آن، ۱۲ ثانیه سکوت نماید.
● معرفی:
من معتقدم که در آستانه یکصدمین سالروز پرواز انسان، برپایی بزرگداشت این روز در منطقه «سیتیهاوک» ایالت کالیفرنیای شمالی، کاری نادرست است. پنج ماه پیش از روزی که برادران رایت، ماشین پرنده خود را به مدت ۱۲ ثانیه بر فراز تپههای ماسهای منطقه «اوتر بانکز» به پرواز درآوردند، ریچارد پیرس نیوزیلندی مسافتی بیش از یک کیلومتر را با ماشین عجیب و غریبش طی کرده بود، دستگاهی که بدون بال و یا بالکهای متحرک، توانسته بود که در میانه پروازش، تغییر جهت نیز دهد.
اما تاریخ به آنانی تعلق دارد که اقداماتشان را به ثبت برسانند. به همین دلیل، سالروز پرواز اورویل و ویلبر رایت، آغاز رسمی عصر هوانوردی بشریت شمرده میشود؛ اما در سیتیهاوک، جورج بوش در حالی به ستایش این صنعت میپردازد که عدهای از ثروتمندان تلاش میکنند که در این روز، پرندهای را شبیه به اختراع برادران رایت به پرواز درآورند. بله، آنها میتوانند برای بزرگداشت این روز به هر اقدامی دست بزنند. اما من معتقدم که ۱۷ دسامبر سال جاری، مصادف با یکصدمین سال اختراع اثربخشترین ماشین قتلعام و کشتار جهان ماست.
البته هواپیما اولین اسلحه کشتار جمعی نبوده است. قدرتهای اروپایی از مدتها پیش در حملات و کشورگشاییهای خود در مستعمراتشان، از بمبارانهای مناطق ساحلی توسط ناوهای جنگی، توپهای دوربرد و اسلحههای مختلف پیشرفته بهره میبردند. ویژگیهای بالقوه این اسلحه در بمبارانهای هوایی، حتی پیش از برخاستن اولین نمونه آن از زمین، مورد توجه جهانیان قرار گرفته بود. در سال ۱۸۸۶ میلادی، ژول ورن در داستانهای علمی تخیلی خود، از هواپیما به عنوان یک نیروی پلیس قابل به کارگیری در سراسر جهان نام بـرده بود که میتواند با بمباران نژادهای وحشی بشریت، صلح و تمدن را برای دنیا به ارمغان آورد. در سال ۱۹۸۹ میلادی هم ساموئل اودل از انگلیسیها خواسته بود که برای حمله به اروپای شرقی و آسیا از یک وسیله بمباران کننده پرنده بهره گیرند. در همان سال، استانلی واترلو نویسنده سرشناس اروپایی نیز در آثارش، خواهان بمباران هوایی نژادهای حقیر انسانی و نابودی آنها شده بود.