- عضویت
- 2015/11/08
- ارسالی ها
- 22,523
- امتیاز واکنش
- 65,135
- امتیاز
- 1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
در همان نگاه اول سیمایش، رابـ ـطه پدر و فرزندی با ابراهیم حاتمیکیا را لو میدهد... کمی که با او همکلام میشوی میبینی شباهتها فقط ظاهری نیست، ابراهیم حاتمیکیا را به عنوان یک سینماگر انقلابی، مولف و صادق قبول دارد و اعتقادات پدر را به دیده احترام مینگرد...
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
اسماعیل حاتمیکیا، اما نمیخواهد آقازاده سینما باشد، او اگر چه علاقه به هنر را از پدر به ارث بـرده اما مسیری متفاوت از ابراهیم حاتمیکیا را برای خود ترسیم کرده... به قول خودش آدمی تکنیکاله است! دنیای او دنیای تکنولوژی و فنون مختلف است. فیلم ساختن مسئلهاش نیست و آن را به اهلش سپرده. اسماعیل به پشت صحنه بیشتر علاقه دارد، حالا اسم او نه با فیلم ساختن و نام بزرگ پدر، بلکه با تولید یک کار هنری جدید بر سر زبانها افتاده... «آرت بوک!» (Artbook) مجموعهای که برای اولین بار در ایران تولید شده است. اسماعیل حاتمیکیا در این گفتوگو از تجربه جدیدش با ما سخن میگوید، تجربهای سخت اما ماندگار...
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
![14_35_40TheBodyguard_Artbook(1).jpg](http://www.ifilm.ir/UploadedFiles/Images/21-11-2016/14_35_40TheBodyguard_Artbook(1).jpg)
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
برای نخستین بار در سینمای ایران تولید «آرت بوک» یک فیلم اتفاق افتاد. مجموعهای که به همت اسماعیل حاتمیکیا فرزند کارگردان مشهور حوزه دفاع مقدس تهیه شد و برای خیلیها تازگی داشت... همین حالا هم بسیاری از علاقمندان سینما نام «آرت بوک» را نشنیدهاند یا حداقل بعید است اطلاع کاملی در مورد آن داشته باشند. آقای حاتمیکیا در مورد «آرت بوک» بیشتر برای مخاطبان ما صحبت کنید...
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
«آرت بوک» در تعریف لغوی به معنای «کتاب هنری» است و شاید واژه غریبی در فرهنگ ما باشد، اما در حقیقت باید اینگونه بگویم که آنچه در آرت بوک اهمیت دارد، مجموعهای از تصویر و گرافیک است. در سینمای ایران مجموعههای مختلفی داشتیم به نام «فیلم نگاره»، در این مجموعهها، فیلمنامه کار به صورت کامل شرح و تصاویری از پشت صحنه فیلم گنجانده میشود. در «فیلم نگارهها» بار اصلی به عهده تکست یا همان نوشتار است، اما «آرت بوک» پدیدهای کاملا متفاوت است که معمولا در مورد پروژههایی تهیه میشود که به اصطلاح سینماییها "بیگ پروداکشن" (پروژه سینمایی عظیم) هستند. وقتی شما آرت بوک را ورق میزنید قراراست ساختار گرافیکی با شما صحبت کند نه متن کتاب، البته گاهی مثلا ۷۰ درصد آرت بوک تصویر است و بقیه موارد از متن تشکل شده است، گاهی هم آرت بوک شامل پنجاه درصد تصاویر و پنجاه درصد متن اصلی کتاب است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
جرقه این کارچطور در ذهن شما زده شد؟ نمونههای خارجی را مطالعه کرده بودید؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
معمولا برای فیلمهای "بیگ پروداکشن" این کتاب مرسوم است و همزمان با اکران فیلمهایی از این دست، آرت بوک مجموعه هم منتشر میشود، اما برای ما این اتفاق نیفتاد. روال صحیح این بود که در زمان اکران فیلم «بادیگارد»، آرت بوک فیلم هم تهیه میشد.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
اما در مورد ایده این کتاب... هنگام اکران «بادیگارد» به ذهنم رسید و به پدرم پیشنهاد کردم. شاید اگر زمان ساخت این ایده در ذهنم بود منظمتر و مفصلتر کار میکردم چون این کتاب مرجعی است که میتوان سالهای بعد به آن مراجعه کرد، با این حال پیشنهاد دادم و زمانی که مورد تایید قرار گرفت کار را شروع کردم. فیلم «بادیگارد» به لحاظ پروداکشن در سینمای ایران مثالزدنی است و شامل جلوههای ویژه میدانی و بصری کاملی است. ما دوست داشتیم این اطلاعات را با علاقمندان سینما تقسیم کنیم.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
![14_34_371.jpg](http://www.ifilm.ir/UploadedFiles/Images/21-11-2016/14_34_371.jpg)
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
از آنجایی که در زمان ساخت فیلم «بادیگارد» کتاب هنریاش تهیه نشد به طور طبیعی شما بعد از اکران باید سراغ آرشیو موجود رفته باشید...
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
بله! دور هم جمع شدیم و هدفگذاری کردیم. مثلا اینکه شکل کتاب قرار است چهطور باشد؟ هدف من این بود که همه بخشهای مهم فیلم مثل بدلکاری و ویژوال افکتها (جلوههای ویژه) در این کتاب مطرح شود و نمیخواستم صرفاً به نوشته و متن بسنده کنم؛ سخت بود که ما برای تمام لحظات فیلم بتوانیم تصاویر مرتبط پیدا کنیم. الان که فکر میکنم میبینم تصمیم سخت و کار دشواری بود.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
مخاطبانی که فیلم «بادیگارد» را دیدهاند به طور طبیعی داستان فیلم را میدانند، اما در این مجموعه ظاهراً داستان تازهای در کنار تصاویر فیلم به مخاطب عرضه میشود...
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
بله درست است! کامل کردن متن از ما خیلی زمان گرفت. جدا از بحث صفحهبندی و موارد گرافیکی که آن هم به زمان طولانی احتیاج داشت، متن بارها و بارها ویراستاری شد زیرا هر کدام از صفحات قرار بود حرف تازهای بزند و این شکل روایت دشوار بود. به هرصورت ما دوست داشتیم در اولین تجربه مجموعهای قوی داشته باشیم.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
بحث محتوایی مهم بود و باید تصاویری پیدا میکردیم که سنگینی این پروژه سینمایی را به مخاطب نشان دهد و با هر تورق، خواننده درگیر محتوای جدیدی شود؛ به همین دلیل این کتاب نه فقط برای اهالی سینما بلکه برای مخاطب عام هم جذاب است زیرا به صورت کامل درگیر تصاویر و بخش گرافیکی میشود.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
حالا که این مجموعه رونمایی شده اگر قرار باشد خود شما منتقد کارتان باشید مهمترین ضعف این مجموعه را چه میدانید؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
از منظر گرافیک و تصویرسازی میتوانست سنگینتر و دقیقتر باشد. این کتاب حاصل هفت ماه کار فشرده ما بود اما اگر از قبل میدانستم که قرار است این کار را من شروع کنم مجموعه کاملتری جمعآوری میکردم. آرت بوک اطلاعات کامل و دقیق میخواهد، مثلا از گروه طراحی صحنه و گروه بدلکاری و... باید اطلاعات و جزییات کامل در دست باشد؛ و اگر اینها میسر میشد کتاب دقیقتری داشتیم چون فقط بحث هنری مطرح نیست؛ در کنار گرافیک باید اطلاعات دقیقی به مخاطب منتقل کرد. ذات آرت بوک بحث فنی و ساخت فیلم است اما ما در کار کمی لطیفتر عمل کردیم و دغدغههای کارگردان و سختیهای هر سکانس را هم اضافه کردیم.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
![14_40_503.jpg](http://www.ifilm.ir/UploadedFiles/Images/21-11-2016/14_40_503.jpg)
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
این کار با نمونههای جهانی قابل مقایسه است؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
بله! به لحاظ متن و گرافیک میتوان دست به مقایسه زد، اما به هر حال صنعت چاپ در کشورهای دیگر بسیار پیشرفته است درحالیکه ما برای چاپ با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکنیم .
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
در سینمای ایران پروژههای عظیم کم نداشتیم، اما آرت بوکی از این کارها تهیه نشده، برای فیلمهایی که سالها قبل ساخته شده هم میتوان آرت بوک تهیه کرد؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
قبل از شروع پروژه، در شهر کتاب با نمونهای برخورد کردم؛ آرت بوکی که برای فیلم اودیسه ۲۰۰۰ که نزدیک به دو دهه قبل ساخته شده گردآوری شده بود. برای من بسیار جالب بود که چه تیم بزرگی برای این کار دور هم جمع شدند. حتی ناسا هم برای تهیه این کتاب همکاری کرد. در سینمای خودمان از این دست موارد نداریم. وقتی فیلمی اکران شد پروندهاش هم بسته میشود و تنها چیزی که باقی میماند تعدادی عکس است.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
شما قدم اول را برداشتید. این اتفاق قرار است برای ساختههای بعدی ابراهیم حاتمی کیا و یا سایر ساختههای سینمایی تکرارشود؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
امیدوارم این اتفاق بیفتد، اما به قول قدیمیها یک دست صدا ندارد. من تلاشم را کردم، و دوست دارم این اتفاق برای تولیدات دیگر سینمای ایران تکرار شود. فیلمهایی داریم که این پروژه میتواند برایشان اتفاق بیفتد. آرت بوک به دلیل شکل بصری میتواند دقیقتر باشد اما وقت، حوصله و دقت میخواهد و به همین دلیل خیلیها به این کار فکر نمیکنند.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
این مجموعه چه زمانی وارد بازار نشر میشود؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
تلاش میکنیم خیلی زود وارد بازار شود، البته متقاضیان این کتاب عدهای خاص هستند. اهالی سینما و دانشجویان... طبیعتا کتاب در مراکزی که مورد مراجعه این گروهها است فروخته میشود، مثل شهر کتاب و...
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
اسماعیل حاتمیکیا علاقمند است در همین فضا کار کند یا به فیلمسازی هم گوشهچشمی دارد؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
فیلمساز باید در مورد چیزی که به تصویر کشیده میشود دغدغه داشته باشد. تا دغدغه شکل نگیرد فیلمسازی مفهومی ندارد. تا زمانی که حرفی برای گفتن در سینما ندارم به فیلمسازی فکر نمیکنم، اما شاید سالها بعد حرفهایی داشته باشم که بخواهم در سینما بیان کنم.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
![14_34_432.jpg](http://www.ifilm.ir/UploadedFiles/Images/21-11-2016/14_34_432.jpg)
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
معمولاً متولدان دهه ۶۰ علاقمند هستند که خود را فارغ از شرایط خانوادگی به اثبات برسانند، شما هم از متولدان دهه ۶۰ هستید چه قدر تلاش میکنید در زمینه کاری اسماعیل حاتمی کیا باشید تا فرزند ابراهیم حاتمیکیا؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
قطعا خیلی سخت است، خیلی... چه برای من و چه برای آنهایی که شرایط مشابه من را دارند. به هر حال باید به جایی برسی و روالی طی شود ولی هر کاری کنی باز بحث ربط دادن به خانواده مطرح است و من نمیتوانم نفی کنم. اما من آدم تکنیکاله هستم، به امور فنی بسیار علاقمندم، البته علاقه به هنر را از پدر به ارث بـردهام. ماندگاری در عالم هنر بسیار سخت است، دلیل سخت بودنش این است که اگر توانایی نداشته باشی هر چه قدر هم حمایت شوی از جایی به بعد لو میروی. هنر باید در ذات تو باشد. من برای اثبات خودم تلاش میکنم، اما نام ابراهیم حاتمیکیا بزرگ است و برای اینکه از زیر سایه او خارج شوم باید مرارتهای زیادی را به جان بخرم.
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
حالا و پس از تجربه آرت بوک فیلم «بادیگارد»، فکر میکنید کدام یک از تولیدات سینمای کشورمان میتوانست دارای کتاب هنری باشد؟
[/BCOLOR][BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
خیلی از فیلمها.... از فیلمهای پدرم، «به رنگ ارغوان»، «آژانس شیشهای» و فیلم «چ»؛ در مورد سایر فیلمهای سینما به نظرم فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی میتوانست مثل یک دایرالمعارف از آرت بوک قوی برخوردار باشد و چه حیف که ندارد.
[/BCOLOR]