اسکولاستیک
اسکولاستیک ، مفهومی است برای فرهنگ معرفت فلسفی _ الهیاتی سده های میانه لاتین زبان که فلاسفه مسیحی، در سده های هفتم تا پانزدهم میلادی به طور عمده ، نمایندگان آن بودند .
این نام گذاری نشان می دهد محل آن در مدارس دیرها (به لاتین اسکولاschola)و نخستین دانشگاه ها بود ، اما در عین حال ، ویژگی آن یعنی اهمیت دادن فراوان به آموزش به معنای کسب فلسفه یونان باستان را نیز نشان می دهد .
یکی از ویژگی های مهم فلسفه اسکولاستیک ، کاربرد روش آن است ، یعنی این فلسفه ، حقیقت را تنها در نزد مراجع مشخص یعنی ، انجیل ، کلیسا و ارسطو می جست و از این رو به جای تعقل مستقل ، به سراغ مراجع می رفت و از آنان می پرسید . خصیصه دیگر آن تبعیت از الهیات بود . وظیفه فلسفه تنها این بود که تعالیم ایمان مسیحی را ، که حقیقت آن ، بری از هر نوع شک و تردید بود برای عقل آشکار کند ؛ بنابراین فلسفه تنها خدمتکار الهیات بود و در تعالیم الهیات مسیحی نیز نمی شد مناقشه کرد . مهمترین موضوعات این فلسفه یکی رابـ ـطه بین ایمان و عقل بود و دیگری مسئله کلیات . از این رو منطق به ابزاری مناسب در این زمینه تبدیل شد .
توماس آکویناس ، ویلیام آکامی و آلبرت کبیر از برجسته ترین فیلسوفان فلسفه اسکولاستیک هستند . این مکتب را فلسفه مدرسی نیز گویند .
اسکولاستیک ، مفهومی است برای فرهنگ معرفت فلسفی _ الهیاتی سده های میانه لاتین زبان که فلاسفه مسیحی، در سده های هفتم تا پانزدهم میلادی به طور عمده ، نمایندگان آن بودند .
این نام گذاری نشان می دهد محل آن در مدارس دیرها (به لاتین اسکولاschola)و نخستین دانشگاه ها بود ، اما در عین حال ، ویژگی آن یعنی اهمیت دادن فراوان به آموزش به معنای کسب فلسفه یونان باستان را نیز نشان می دهد .
یکی از ویژگی های مهم فلسفه اسکولاستیک ، کاربرد روش آن است ، یعنی این فلسفه ، حقیقت را تنها در نزد مراجع مشخص یعنی ، انجیل ، کلیسا و ارسطو می جست و از این رو به جای تعقل مستقل ، به سراغ مراجع می رفت و از آنان می پرسید . خصیصه دیگر آن تبعیت از الهیات بود . وظیفه فلسفه تنها این بود که تعالیم ایمان مسیحی را ، که حقیقت آن ، بری از هر نوع شک و تردید بود برای عقل آشکار کند ؛ بنابراین فلسفه تنها خدمتکار الهیات بود و در تعالیم الهیات مسیحی نیز نمی شد مناقشه کرد . مهمترین موضوعات این فلسفه یکی رابـ ـطه بین ایمان و عقل بود و دیگری مسئله کلیات . از این رو منطق به ابزاری مناسب در این زمینه تبدیل شد .
توماس آکویناس ، ویلیام آکامی و آلبرت کبیر از برجسته ترین فیلسوفان فلسفه اسکولاستیک هستند . این مکتب را فلسفه مدرسی نیز گویند .