اصول برقراری رابـ ـطه انسانی با کودک و نوجوان

  • شروع کننده موضوع ԼƠƔЄԼƳ
  • بازدیدها 237
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

ԼƠƔЄԼƳ

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/08
ارسالی ها
3,970
امتیاز واکنش
22,084
امتیاز
736
محل سکونت
زیر سقف آسمون
هریک از شما خبرهای تکان دهنده ای را در روزنامه هاو یا از سایر رسانه ها درباره ی مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان خوانده یاشنیده اید .


n00029183-b.jpg

هریک از شما خبرهای تکان دهنده ای را در روزنامه هاو یا از سایر رسانه ها درباره ی مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان خوانده یاشنیده اید .
به نظرشما علت چیست ؟
ـ عدم آگاهی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به نقش و وظایف خود ؟
ـ عدم توجه به روان شناسی کودک ؟‌
ـ تکرارکورکورانه روش های تربیتی نادرست ؟
ـ عدم توجه به روش های برقراری رابـ ـطه انسانی ؟
محیط مطلوب پس از زمینه ی مناسب وراثتی , مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود. اگر ما در نقش ” معلم ـ مربی“ توانستیم خود را بسازیم و با کودک درست رفتار کنیم , کودک هم درست رفتار می کند .(انعکاس رفتار)* دراین راستا میان کودک و مربی باید فضایی انسانی ،صمیمانه و صادقانه بوجود آورد و سعی کرد به طور عملی و عینی یک الگو و سرمشق مطلوب برای کودک بود. آنچنان که طبق ضرب المثل معروف :
” دوصدگفته چو نیم کردار نیست .“
کودک بیشترین اثر را از اعمال و کردار ما می پذیرد تا گفتار ما .
سخن از آموزش اصول برقراری ارتباط انسانی ،بهداشت روانی،پیشگیری و ساختن انسان ها است . با آغاز دوره ی آموزش رسمی ، حساس ترین ایام یک دانش آموز در محیط آموزشگاه سپری می شود . از این رو قابل تعجب نیست که ریشه ی اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاری های عاطفی ,‌اجتماعی و روانی را باید در همین محیط جستجو کرد. خشونت و پرخاشگری ، ناسزاگویی ،فرار از مدرسه ،افت تحصیلی ،ترک تحصیل ،اعتیاد و نظایر آن جلوه هایی از عدم برقراری ارتباط درست با کودکان و نوجوانان است .

زمانی که با یک پدیده ـ ی رفتاری روبه رو می شویم , شایسته است سه مرحله را طی کنیم :
۱) شناسایی کامل و همه جانبه ی آن پدیده ی رفتاری (‌جلوگیری از جزیی نگری )
۲) توجه به ریشه یابی و علت یابی رفتار ( طرح چراها)
۳) اندیشیدن به راه یابی ( چه باید کرد ؟‌ چه راه حلی ؟‌ چه اقدامی ؟ و ...
حال باید کودک و نوجوان را باور نمود و اوراپذیرفت . داشتن یک رابـ ـطه ی خوب و انسانی مقدماتی ترین و ضروری ترین مرحله ی کار با کودک یا نوجوان است .

● انعکاس رفتار
▪ کودکان چگونه رفتار می کنند ؟ همانطور که با آنها رفتار می شود .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با نام خدا و یاد خداباشد ،کودک خداشناسی را می آموزد .
ـ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه درستی و صداقت باشد ، کودک درستکاری و راستگویی را می آموزد .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با بردباری و تحمل باشد ، کودک صبر و استقامت را می آموزد .
ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه عدالت و مساوات باشد ، کودک عدالت خواهی را می آموزد .
ـ اگر به رفتارهای درست کودک توجه شود یا پاداش داده شود ،فردی قدرشناس بار می آید .
ـ ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه دشمنی و خصومت باشد،کودک عنادورزی و کینه توزی را می آموزد .
ـ‌ و ....
-
● اهمیت و ضرورت برقراری رابـ ـطه ی انسانی
داشتن رابـ ـطه ی انسانی و درست , با کودک و نوجوان ,‌حیاتی ترین مرحله ی کار و اثربخش ترین عامل موفقیت در تعلیم و تربیت او محسوب می شود .
رابـ ـطه ی انسانی موفق , رابـ ـطه ای است که تغییرات مطلوب را در فرد ایجاد می کند و بین دونفر تفاهم لازم را بوجود می آورد . نخست شما با کودک رابـ ـطه برقرار می کنید و سپس تعلیم و تربیت او آغاز می شود .
زمانی که از رابـ ـطه یا ارتباط صحبت می شود , سخن از ارتباط دو انسان است که بطور متقابل و دوجانبه بایکدیگر رابـ ـطه دارند . منظور ازارتباط این است که مربیان و معلمان احساسات ,‌انتظارات و ‌نگرش های خود نسبت به دانش آموزان را بیان می کنند و به طور متقابل احساسات , انتظارات و نگرش های او را درک می کنند و مورد توجه قرار می دهند .
بنابراین اگر رابـ ـطه ” مربی ـ معلم “ با دانش آموز نادرست است ,‌قبل از هرگونه اقدامی باید ریشه یابی کنیم . چرا؟
کودکی که با او رابـ ـطه ی انسانی ,‌رفاقت و دوستی برقرار شده است ، احساس امنیت روانی،اعتماد به نفس و پذیرش می کند . ‌از این رو مهارت برقراری ارتباط ، رابـ ـطه ی انسانی با انسان دیگر است .migna.ir
بنابراین :
برقراری رابـ ـطه انسانی با کودک ، ضروری ترین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت به شمار می آید و بدانید که نوجوان امروز ، کودک دیروز و جوان فردا است .
-
-
.
 
  • پیشنهادات
  • ԼƠƔЄԼƳ

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/08
    ارسالی ها
    3,970
    امتیاز واکنش
    22,084
    امتیاز
    736
    محل سکونت
    زیر سقف آسمون
    ● اصول برقراری ارتباط :
    ۱) اصل دانایی
    ۲) اصل آموزش پذیری و تربیت پذیری
    ۳) اصل آشناسازی با واقعیت ها
    ۴) اصل اعتدال
    ۵) اصل اغماض و انعطاف پذیری
    ۶) اصل الگوپذیری و تقلید
    ۷) اصل اهمیت بازی
    ۸) اصل ایجاد امنیت روانی
    ۹) اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
    ۱۰) اصل برقراری ارتباط عاطفی و کلامی
    ۱۱) اصل پاسخگویی به پرسش های کودک و نوجوان
    ۱۲) اصل پذیرش و احترام متقابل
    ۱۳) اصل پرهیز از برچسب زدن و پیش داوری
    ۱۴) اصل پرهیز از خجالت دادن و سرزنش کردن
    ۱۵) اصل پرهیز از دستور دادن و تهدید کردن
    ۱۶) اصل پرهیز از مشاجره
    ۱۷) اصل تشویق و تایید کردن
    ۱۸) اصل تعدیل انتظارها باتوانایی های کودک و نوجوان
    ۱۹) اصل توجه به تفاوت ها و شباهت های فردی
    ۲۰) اصل توجه به نیازهای همه جانبه
    ۲۱) اصل ثبات عاطفی
    ۲۲) اصل خود تصمیم گیری و مشارکت
    ۲۳) اصل خودشناسی
    ۲۴) اصل خودنمایی مطلوب و ابراز وجود
    ۲۵) اصل رازداری
    ۲۶) اصل شناخت و آگاهی
    ۲۷) اصل شکیبایی و بردباری
    ۲۸) اصل صداقت و اعتماد
    ۲۹) اصل عامل بودن و عمل گرایی
    ۳۰) اصل قاطع و جدی بودن
    ۳۱) اصل محبت
    ۳۲) اصل مستقل سازی
    ۳۳) اصل مسوولیت پذیری
    ۳۴) اصل مهار احساسات
    ۳۵) اصل هماهنگی عاملان تربیت
    -
    ● سخن آخر
    سخن آخر این که هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید و بدانید که کودک امانت الهی نزد شما است و شما موظف هستید از این امانت الهی به بهترین وجه مراقبت و نگهداری کنید .
    درارتباط با کودک همواره باید خداوند متعال را ناظر و حاضر دانست و درگفتار و رفتار این اعتقاد را باید نشان داد . ( اصل خدامحوری ) از سوی دیگر باید عاشق بود و کودک را دوست داشت .
    -
    دریک کلام باید :
    باکودک و نوجوان رفیق بود و با او براساس رفق و مدارا رفتار کرد . معلمان و مربیان و مدیران موفق کسانی هستند که با اطرافیان خود رابـ ـطه انسانی برقرار می کنند و همواره توکلشان به خدا است و از حضرت دوست یاری می جویند
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا