جالب و دانستنی اولین دخترانی که در ایران خــتنه شدند ! (عکس)

یاور همیشه مومن

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/04/06
ارسالی ها
2,276
امتیاز واکنش
733
امتیاز
0
[h=2]اولین دخترانی که در ایران خــتنه شدند ! (عکس)
[/h] مجموعه : مطالب خواندنی و جالب
the-first-photographs-of-girls-were-circumcised-in-iran.jpg

به گزارش ایران ناز: لیلا، یکی از قربانیان ناقصسازی جنـ*ـسی زنان در ایران، گفت: خــتنه دختران در منطقه ما کاری رایج است، نمیدانم چرا به نام دین و سنت با ما چنین کاری میکنند.


خــتنه دختران در ایران
انجمن جامعهشناسی ایران، علاوه بر دانشجویان، اساتید و علاقمندان جامعهشناسی، دو میهمان از دو شهر مختلف ایران داشت؛ پروین از کردستان و لیلا از بندرعباس. آنها آمده بودند تا در نشست «تیغ و سنت»، تجربهشان را از مواجهه با یکی از مهمترین و بیسروصداترین مسائل زنان در منطقه محل سکونتشان یعنی ناقصسازی جنـ*ـسی مطرح کنند.


دکتر نازی اکبری، روانشناس، دکتر احمد بخارایی، جامعهشناس و رایحه مظفریان مکارمی، پژوهشگر نیز در این نشست، از زوایای مختلف روانشناسی، فلسفی و تحقیقات میدانی، ناقصسازی جنـ*ـسی زنان، علتها و پیامدهایش را تحلیل و بررسی کردند.

Iranian-girls-who-were-circumcised-first-Photos-irannaz-com.jpg
ناقصسازی جنـ*ـسی زنان؛ مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی
خــتنه، ناقصسازی جنـ*ـسی یا قطع عضو؟ کدام واژه برای انجام عملی سنتی که طی آن بخشی از اندام تناسلی زنان برداشته میشود مناسبتر است؟ دکتر نازی اکبری، روانشناس و محقق، در پاسخ این سوال گفت: فکر میکنم با به کار بردن لفظ خــتنه، به این کار مشروعیت میدهیم چون با عملی که درباره مردان انجام میشود مقایسه خواهد شد که بعدی شرعی و مذهبی دارد بنابراین بهتر است از این واژه استفاده نکنیم و از عبارت «قطع عضو» که میتواند نشاندهنده عمق فاجعه باشد درباره چنین عملی استفاده شود.
Iranian-girls-who-were-circumcised-first-Photos-irannaz-com-2.jpg
دکتر اکبری همچنین با بیان این که چندین سال است با افرادی که در کشورهای مختلف دچار قطع عضو جنـ*ـسی شدهاند، گفتگو و مشاوره میکند، گفت: اعتراف میکنم نمیدانستم این موضوع به این شکل در ایران رواج دارد و مشاهده تحقیقاتی که در این زمینه در ایران انجام شده مرا متعجب کرد. در سایت سازمان جهانی بهداشت، آماری آمده مبنی بر این که ۱۵۰ میلیون زن در کل دنیا این قطع عضو را تجربه کردهاند و سالانه دو تا سه میلیون دختر در دنیا این موضوع را تجربه میکنند که اغلب آنها پنج تا ۱۰ ساله هستند.
او با اشاره به این که قطع عضو، کاری است که ریشه در سنت دارد نه مذهب، یادآوری کرد: میبینیم که این عمل پیش از اسلام رواج داشته و در مذاهب مختلف انجام میشود بنابراین میتوان ناقصسازی جنـ*ـسی زنان را یک کار فرهنگی دانست که نیازمند انجام اقدامات فرهنگی است.
دکتر اکبری در عین حال به انجام چنین کاری حتی در کشوری پیشرفته مانند انگلستان اشاره کرد: به دلیل مهاجرتهایی که صورت میگیرد، در کشوری مانند انگلستان هم قطع عضو زنان صورت میگیرد اما در آنجا جرم شناخته شده و از سال ۲۰۰۳ به عنوان جرم سنگین معرفی شده که ۱۴ سال زندان به همراه خواهد داشت ضمن این که انجمن ملی جلوگیری از خشونت علیه کودکان پیگیر مواردی است که در خطر این موضوع قرار دارند.
مرگ و میر، مشکلات روحی، جسمی و اجتماعی که قطع عضو برای زنان به همراه خواهد داشت، بخشی دیگر از گفتههای این روانشناس بود که درباره عواقب قطع عضو جنـ*ـسی زنان اشاره کرد: مرگ در اثر خونریزی، عفونت ادرار، انسداد مثانه، از دست دادن میل جنـ*ـسی، زایمان غیرعادی، نازایی در اثر عفونت، انتقال بیماریهایی از جمله ایدز، افسردگی، کابوس، وسواس، احساس انزوا و طردشدگی تنها بخشی از مشکلاتی است که این عمل سنتی برای زنان به همراه دارد و همانطور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، یک سوم از زنانی که در سومالی قطع عضو شدهاند، جانشان را از دست دادهاند.


قانون هست، فرهنگ نیست
رایحه مظفریان مکارمی، پژوهشگری که سالها در این زمینه تحقیق کرده، در این نشست، با بیان این که هر ۱۱ ثانیه یک دختر در دنیا خــتنه میشود، گفت: سه واژه مثله کردن، ناقصسازی جنـ*ـسی زنان و خــتنه دختران برای این عمل به کار میرود که تکیه بر هرکدام از این واژهها با توجه به منطقهای که این کار در آنجا رواج دارد میتواند از لحاظ اجتماعی، مذهبی و قانونی به ما این امکان را بدهد که مانع انجام چنین عملی شویم. درواقع میتوان از قانون برای این موضوع استفاده کرد اما متاسفانه کسانی که در این مناطق زندگی میکنند اصلا از وجود مواد قانونی آگاه نیستند یا حتی اگر با این حقوق آشنا شوند، برایشان سخت است از نزدیکترین افراد یعنی پدر و مادر و اقوامشان شکایت کنند.


این محقق و کنشگر اجتماعی با بیان این که بر اساس کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، ناقصسازی جنـ*ـسی زنان نوعی معلولیت به حساب میآید که در ایران نیز پذیرفته شده است، به مواد قانونی که در این زمینه وجود دارند و با استناد به آنها میتوان مانع از ناقصسازی جنـ*ـسی زنان شد نیز اشاره کرد؛ مواد ۶۶۴، ۷۰۶، ۷۰۷ و ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی.
با این که قطع عضو دختران بیشتر با بهانه مذهب انجام میگیرد، اما به گفته رایحه مظفریان، این کار عملی سنتی است و ریشه در مذهب ندارد. او در توضیح این قضیه گفت: لازم است این آگاهیبخشی انجام شود که اسلام به هیچ وجه خــتنه دختران را توصیه نمیکند و این کار میراث اعراب نیست. ناقصسازی جنـ*ـسی دختران عملی سنتی است که به مذهب خاصی ارتباط ندارد و در جایی از قرآن نمیبینیم که نوشته شده باشد خــتنه زنان باید انجام شود و همچنین اجماعی در این زمینه از سوی علمای دینی وجود ندارد و با وجود برخی موافقتها، مخالفتهایی نیز با آن صورت گرفته است که در ممنوعیت این عمل میتوان به آن استناد کرد.


رایحه مظفریان با انتقاد از این که درباره این موضوع حتی در نشستهای تخصصی بحث نمیشود، گفت: میگویند این کار مخفیانه انجام میشود؛ اما این دلیل خوبی برای پیگیری کردن و آگاهسازی مردم نیست. میگویند در شهرهایی با جمعیت کمتر از دو هزار نفر انجام میشود؛ اما این هم دلیل خوبی برای پنهانکاری نیست و شعار ما این است که حتی یک قربانی هم زیاد است. میگویند نمیتوان مانع انجام این کار شد؛ در حالی که تجربه نشان داده میتوان افراد جامعه را به سمتی که مد نظر است سوق داد همانطور که پیش از دهه ۷۰ دایهها را در سراسر کشور آموزش دادند که هیچکس زایمانی در خانه انجام ندهد.


این فعال اجتماعی همچنین از ارائه طرحی به معاونت امور زنان خبر داد و اعلام کرد: امیدواریم این طرح که درباره اعمال مغایر سلامت دختران زیر ۱۸ سال است اجرایی شود، دولت بپذیرد که چنین موضوعی در حال انجام است، آمارها به یونیسف اعلام شود و بتوانیم برای فعالیتهای آگاهی بخشی مبنی بر متوقف کردن این کار از تسهیلات یونیسف برخوردار شویم.


به گفته او، در شش استان ایران، اثرات و رد پای ناقصسازی جنـ*ـسی زنان به نسبتهای مختلف ثبت شده است؛ هرمزگان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خوزستان. مظفریان با بیان این که در قشم به دلیل اعتقاد به کلیشههای جنسیتی، ۸۳ درصد خــتنه زنان گزارش شده است، گفت: پیشوایان دینی، زنان و دایهها و کادر علوم پزشکی از مهمترین مواردی هستند که میتوانند در کاهش و متوقفسازی این موضوع دخیل باشند.


رایحه مظفریان همچنین گفت: عدهای میگویند ناقصسازی جنـ*ـسی زنان در ایران کاهش داشته، در حالی که نه میتوانیم بگوییم کاهش داشته و نه افزایش چرا که پژوهشهای کمی در ایران صورت گرفته و نیازمند این هستیم که کار دانشگاهی، آماری و تحقیقی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا بتوان گفت شاهد افزایش خــتنه دختران هستیم یا کاهش آن.


Iranian-girls-who-were-circumcised-first-Photos-irannaz-com-3.jpg

با خودم گفتم چرا با ما چنین کاری میکنند؟
بعد از آن، نوبت لیلا، یکی از قربانیان ناقصسازی جنـ*ـسی بود که از این عمل سنتی بگوید. او که حالا خودش یکی از کسانی است که برای متوقف کردن این سنت در محل زندگیاش تلاش میکند، گفت: من از جامعهای کاملا سنتی آمدهام که خــتنه دختران در آنجا به نام مذهب انجام میشود. تحصیلات زیادی ندارم اما تقریبا ده سال پیش، هنگامی که کتابی را میخواندم که در آن نوشته شده بود ۲۰۰۰ سال پیش زنان را در اروپا خــتنه میکردند، با خودم فکر کردم پس چرا وقتی این کار در آنجا هم انجام میشده، به نام اسلام، با ما چنین کاری میکنند؟


لیلای ۴۸ ساله که به نمایندگی از زنان شهرش با لباسی سنتی در این نشست حاضر شده بود، ادامه داد: از آنجا تحقیقات من شروع شد، با دوستی که این کتاب را به من داده بود تماس گرفتم و گفتم در منطقه ما این کار رایج است و همه دختران ما باید خــتنه شوند چرا که بر اساس سنت، به این کار تیغ مسلمانی میگویند و اگر این کار را نکنیم، نجـ*ـس و حرامی خطاب میشویم.


Iranian-girls-who-were-circumcised-first-Photos-irannaz-com-4.jpg
او رفتهرفته شروع به آگاهسازی زنان محلهاش میکند و در این راه البته با مخالفتهایی هم روبهرو بوده: شوهرم، خانواده و آشنایانم میگفتند چرا این کار را میکنی. حرفهای زیادی پشت سرم زده شد اما من با دایهها صحبت میکردم و زنان محله را آگاه میکردم. بسیاری از زنان میگفتند شوهرانشان اصرار دارند که این کار درباره دخترانشان حتما انجام شود اما به آنها میگفتم خــتنه ربطی به اسلام ندارد و مسلمانی به آموزش شیوه زندگی است.


لیلا که از موثر بودن فعالیتهایش در این سالها و کمتر شدن رواج خــتنه دختران در محله و شهرش اظهار رضایت داشت، گفت: موفق شدهام خانوادههایی را که با آنها زندگی میکنم و در کنارشان هستم متقاعد کنم که این کار به سلامت جسم و روان دخترانمان آسیب میزند. حالا من پنج نوه دارم که خوشبختانه این کار سنتی درباره نوههایم که دختر هستند و دخترهای فامیل و نزدیکانم انجام نشد.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا