اپیکوریان
در میان مکاتب دوران یونانی گری ،فلسفه اپیکوریان جایگاه برجسته ای داشت و در میان رومیان نیز به شکوفایی رسید .فلسفه اپیکور مانند بسیاری از نگرشهای قرن بیست و یکم ،مادی ،لـ*ـذت طلب و غیر دینی بود .
اپیکور (270_341پیش از میلاد)معتقد بود ترس از مرگ اتلاف وقت است و بر منطقی نادرست استوار است. این فکری است که باید بر آن غلبه کرد . فلسفه زندگی رسیدن به خوشبختی است و آن معادل 《لـ*ـذت》 است .
دلبستگی او به لـ*ـذت بسیار بیشتر از چیزی بود که حتی متهم کنندگان او به عیاشی قادر به تصور بوده اند .
به عقیده او عناصر ضروری لـ*ـذت عبارتند از :
1_دوستی
2_آزادی
3_تفکر
در واقع او لـ*ـذت را نبود رنج می دانست و در باغ انگور در حومه آتن با دوستان خود زندگی ساده ولی لـ*ـذت بخشی را تجربه می کرد.
به دلیل تفسیرهای نادرست افراطیون ،امروزه برخی اپیکوریانیسم را با لـ*ـذت جویی شهوانی اشتباه می گیرند ؛در حالی که اپیکور لـ*ـذت را به معنایی کاملا متفاوت تفسیر می کرد .
این مکتب هم در یونان و هم در روم پیروان فراوانی داشت و لوکرتیوس شاعر معروف رومی (52_95پیش از میلاد) و سنکا ،فیلسوف و صدراعظم امپراتور روم (1_65 میلادی)از پیروان او بودند .
اپیکوریان نگاه ذره گرایی دموکریتوس را پذیرفته و مرگ را پایان آدمی می پنداشتند. اما در عین حال می گفتند :"مرگ پیش ما هیچ است زیرا مادام که ما زنده ایم ، مرگ نیست و وقتی مرگ آمد ما نیستیم ".
در میان مکاتب دوران یونانی گری ،فلسفه اپیکوریان جایگاه برجسته ای داشت و در میان رومیان نیز به شکوفایی رسید .فلسفه اپیکور مانند بسیاری از نگرشهای قرن بیست و یکم ،مادی ،لـ*ـذت طلب و غیر دینی بود .
اپیکور (270_341پیش از میلاد)معتقد بود ترس از مرگ اتلاف وقت است و بر منطقی نادرست استوار است. این فکری است که باید بر آن غلبه کرد . فلسفه زندگی رسیدن به خوشبختی است و آن معادل 《لـ*ـذت》 است .
دلبستگی او به لـ*ـذت بسیار بیشتر از چیزی بود که حتی متهم کنندگان او به عیاشی قادر به تصور بوده اند .
به عقیده او عناصر ضروری لـ*ـذت عبارتند از :
1_دوستی
2_آزادی
3_تفکر
در واقع او لـ*ـذت را نبود رنج می دانست و در باغ انگور در حومه آتن با دوستان خود زندگی ساده ولی لـ*ـذت بخشی را تجربه می کرد.
به دلیل تفسیرهای نادرست افراطیون ،امروزه برخی اپیکوریانیسم را با لـ*ـذت جویی شهوانی اشتباه می گیرند ؛در حالی که اپیکور لـ*ـذت را به معنایی کاملا متفاوت تفسیر می کرد .
این مکتب هم در یونان و هم در روم پیروان فراوانی داشت و لوکرتیوس شاعر معروف رومی (52_95پیش از میلاد) و سنکا ،فیلسوف و صدراعظم امپراتور روم (1_65 میلادی)از پیروان او بودند .
اپیکوریان نگاه ذره گرایی دموکریتوس را پذیرفته و مرگ را پایان آدمی می پنداشتند. اما در عین حال می گفتند :"مرگ پیش ما هیچ است زیرا مادام که ما زنده ایم ، مرگ نیست و وقتی مرگ آمد ما نیستیم ".