فرهنگی و هنری بازيگر «ضيافت»، کيميايي 20‏ سال بعد، از سکانس حذف‏ شده فيلم پرده برداشت

  • شروع کننده موضوع kiya dokht
  • بازدیدها 228
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

kiya dokht

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/20
ارسالی ها
8,672
امتیاز واکنش
26,158
امتیاز
959
سن
23
محل سکونت
جنوب
آخرین خبر : بازيگر «ضيافت»، کيميايي 20‏ سال بعد، از سکانس حذف‏ شده فيلم پرده برداشت
تاریخ انتشار: 94/10/15 9:37
خبرآنلاين/ «ضيافت»، حتي اگر جزء بهترين فيلم‏هاي مسعود کيميايي نباشد، يکي از مهم‏ترين فيلم‏ هاي اوست؛ فيلمي مربوط به دوره گذار او از فيلم‏هايي چون «قيصر» و «رضا موتوري» به فيلم‏ هايي همزمان با تحولات سياسي و اجتماعي دهه هفتاد مثل «ضيافت» و «اعتراض». 20 سال از اکران «ضيافت» مي‏گذرد؛ به همين بهانه با بهزاد خداويسي، يکي از بازيگران اين فيلم، به گفت‏ وگو نشسته‏ ايم. آخرين باري که به تماشاي «ضيافت» نشستيد کي بود؟ چند ماه پيش بود که پس از سال‏ها به تماشاي «ضيافت» نشستم و ياد خاطرات کردم. مهم‏ترين کارکرد تماشاي اين فيلم اين بود که کاملا حس کنم زندگي چه زود مي‏گذرد. حالا و با گذشت 20 سال از اکران «ضيافت»، وقتي نام آن را در کارنامه‏تان مي‏بينيد، احساس رضايت داريد يا نه؟ از بازي در «ضيافت» کاملا راضي هستم. هم از کار کردن با مسعود کيميايي که براي هر بازيگري نوعي امتياز است و هم از بازي خودم در نقشم. سينماي کيميايي به زعم برخي منتقدان با روزهاي اوج خودش فاصله دارد. با اين اوصاف، دوست داريد دوباره با او همکاري کنيد؟ اتفاقا اخيرا جواد طوسي [منتقد فيلم] را ديدم که گفت سري به آقاي کيميايي بزن چون در مرحله پيش‏ توليد فيلم جديدشان هستند. مطمئنا اگر ايشان من را انتخاب کنند، افتخار هم مي‏ کنم اما اهل سرزدن به کسي با مقصود خاصي نيستم. از مراحل مختلف توليد فيلم يا اکران آن چه چيزي در ياد شما مانده است؟ کيميايي آدم بسيار جذاب و طنازي است. هيچ‏وقت عصباني نمي‏ شد. به همين دليل پشت صحنه «ضيافت»، پر است از خاطره‏ هاي خوبي که او برايمان ساخت. در روزهاي توليد فيلم، زنده‏ياد جلال مقدم مرتب به دفتر آقاي کيميايي مي‏ آمد و همواره سيگاري گوشه لبش بود. آن موقع ناراحت بودم از اينکه ايشان نقشي در «ضيافت» ندارد اما خب نقشي هم به فراخور او نوشته نشده بود. هم‏صحبتي با او که مرد بسيار باسواد و فاضلي بود در آن روزها، بسيار مغتنم بود؛ مردي که به هر قيمتي حاضر نبود در سينما باشد و حتي به همين دليل در مضيقه معاش بود.اما چيزي يادم مي‏آيد که در اين 20 سال هيچ‏وقت نگفته ‏ام. بفرماييد. اغلب درباره «ضيافت» مي‏گويند که نيمه اول فيلم، شاهکار است اما نيمه ديگر به قوت اولي نيست. يادم هست سکانس خودکشي‏ ام را خودم پيشنهاد دادم. آقاي کيميايي گفت: «خب اين‏ طوري که از نصف فيلم حذف مي‏شي»، من هم در جواب گفتم ايرادي ندارد چون فکر مي‏ کنم تأثير بسياري در روايت «ضيافت» دارد. ايشان هم پذيرفت و يادم هست که ساعت از 12 شب هم گذشته بود که سکانس خودکشي را گرفتيم. اما فيلم بدون اين صحنه، اکران شد چون وزارت ارشاد با خودکشي در قصه موافقت نکرد. مهم‏ترين تفاوت سينماي امروز ايران، با سينماي آن سال‏ها در چيست؟ مهم‏ترين تفاوت، ساختاري است. آن سال‏ها با همه سختي‏ها، فيلمنامه‏هاي شريف‏تري داشتيم. دوران سي‏ وپنج‏ ميلي‏متري و نگاتي و قاعدتا با زمانه ديجيتال تفاوت‏هاي عمده‏ اي دارد؛ هزينه‏ ها به همين فراخور پايين آمده و در عين حال، جديت و ارج و قرب هم کم شده است. آن سال‏ها، هر پلان، احترامي داشت. اصلا همين آقاي کيميايي، وقتي مي‏ خواست هر پلاني را بگيرد، مي‏گفت اين «عکس» را مي‏ گيريم، چون هر نگاتيو، هويتي و احترامي داشت.
 
بالا