گرچه بازیهای رایانه ای گروهی می تواند به عنوان تمرینات ذهنی موجب افزایش قابلیتها و مهارتهای کودکان و نوجوانا شود ولی بازیهای خشن ویدیویی- کامپیوتری با رفتار تهاجمی ارتباط دارد .
نتایج یک مطالعه نشان می دهد که انجام بازی های خشن ویدیویی موجب افزایش افکار و رفتارهای پرخاشگرانه می شود و توانایی فرد را برای تشخیص احساسات سایر افراد کاهش می دهد.
تحقیقات انجام شده بر روی کودکان و نوجوانان حاکی از آن است که بازیهای ویدیویی خشن، پرخاشگری در کودکان را افزایش میدهد. نتایج تحقیقاتی که در مجله Psychological Bulletin منتشر شده اعلام می دارد محققان در یک مطالعه اطلاعات ۱۳۰ مطالعه بر روی بیش از ۱۳۰ هزار نفر را در اروپا، ژاپن و آمریکا که بازی های ویدیویی انجام می دادند، بررسی کردند.
“کاریگ اندرسون” مدیر مرکز مطالعه خشونت در “دانشگاه ایالتی ایووا” و نویسنده این مطالعه گفت: این نتایج بدون در نظر گرفتن طرح تحقیق، جنسیت ، سن و یا فرهنگ افراد مصداق دارد.
اندرسون گفت: هر بازی که در آن برای پیشروی باید شخصیت دیگری کشته شود یا به او آسیب رسانده شود، احتمالا درس هایی نامناسبی به کاربر می آموزد.
وی افزود: هرچند بازی های خشن ویدیویی تنها عامل خطر در پرخاشگری و خشونت نیست، اما تنها عامل خطر ساز علت و معلولی است که والدین تقریبا به راحتی می توانند اقدامی در آن رابـ ـطه انجام دهند.
همچنین تحقیقات انجام شده دیگری که در گردهمایی سالانه انجمن روانشناسی آمریکا مطرح شده نیز تایید کننده این موضوع است که انجام بازیهای کامپیوتری و ویدویی خشونت آمیز، پرخاشگری در کودکان و نوجوانان را افزایش میدهد.
تحقیقات به مدت ۲۰ سال بر روی کودکان و نوجوانان انجام شده است. آزمایشاتی که بعد از انجام بازی های خشونت آمیز بر روی کودکان انجام شده است نشان میدهد که این افراد بعد از بازی حرکات پرخاشگری از خود نشان میدهند.
معلمان ۶۰۰ دانشاموز ۱۳ تا ۱۵ سال میگویند: دانشآموزانی که وقت بیشتری را برای بازیهای خشونت آمیز صرف میکنند بیشتر از دانشآموزان دیگر حالتهای خصمانه در بحثها به خود میگیرند.
همچنین در گردهمایی سالانه انجمن روانشناسی آمریکا کارشناسان خواستار کاهش برنامهها و بازیهای خشونت آمیز برای کودکان و نوجوانان شدهاند.
همچنین از والدین خواستهاند که برای مراقبت از سلامت کودکان خود باید بر بازیهای کودکان نظارت بیشتری داشته باشند.
بازیهای کامپیوتری و ویدیویی تاثیرات بسیار زیادی بر روی کودکان دارند زیرا در این بازیها کودک خود را قهرمان داستان میبیند و با انجام جنایت و خشونت به پیروزی میرسد.
به عقیده روانشناسان انجام بازیهای ویدیوئی گروهی میتواند فوایدی مانند افزایش مهارت حل مسأله، تفکر علمی و چابکی و چالاکی را برای انجام دهندگان بازیها بدنبال داشته باشد.
* بازیهای رایانه ای گروهی می تواند به عنوان تمرینات ذهنی موجب افزایش قابلیتها و مهارتهای کودکان و نوجوانا شود .
از سوی دیگر محققین دانشگاه ویسکانسین نتیجه نظرخواهی آنلاین خود در خصوص بازی محبوب World of Warcraft که در سپتامبر سال ۲۰۰۶ و در بین ۲۰۰۰ نفر انجام شد را اعلام نمودند.
در این تحقیق مذاکرات مختلف بین بازیکنان آنلاین از نظر ملیت و همچنین دیگر مقیاسها مانند سواد علمی، مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص گردد این مباحثات گفتوگوهای اجتماعی بوده یا درخواستهایی برای حل مشکلات فنی.
در بین این نتایج وجوه مختلفی از تفکرات علمی شامل نتیجهگیری با استفاده از مدل و سیستم، درک بازخوردها، پیشبینی و آزمون و همچنین استفاده از ریاضیات برای بررسی مشکلات مشاهده گردیدند.
محققین دریافتند ۸۶ درصد از شرکتکنندگان برای حل مشکلات اقدام به باشتراکگذاری معلومات و دانش خود نموده و ۵۸ درصد آنان نیز از فرایندهای سنجشی و سیستماتیک که نشاندهنده تفکر علمی است، در حل مشکلات استفاده میکنند.
Sean Duncan پژوهشگر دانشگاه ویسکانسین و یکی از اعضاء این پروژه اظهار داشت: «این نتایج نشاندهنده این حقیقت هستند که تمرینات ذهنی که با هدف افزایش قابلیتها و مهارتهای بازی صورت میگیرند تا چه اندازه پیچیده میباشند.»
«گیمرها آزادانه درخصوص استراتژیها و نحوه تفکرات خود با یکدیگر به بحث میپردازند و با انجام این عمل اقدام به ایجاد فضائی مینمایند که در آن تمریناتی درخصوص نتیجهگیریهای غیررسمی علمی با انجام این بازیهای آنلاین صورت میگیرد.»
محققین عقیده دارند آموزشهای مبتنی بر بازی میتواند مکملی بر کتب درسی و آزمایشگاههای علمی محسوب شوند.
بر اساس تحقیقات جداگانهای که توسط روانشناسان دانشگاه ایالتی Iowa صورت گرفت مشخص شد نوجوانانی که بیشتر به بازیهای اجتماعی میپردازند، کمتر در نزاعها و دعواهای داخل مدرسه شرکت میکنند و بیشتر به دیگر دانشآموزان کمک میکنند.
البته تمام بازیها مطابق این تحقیق مفید تشخیص داده نشدند.
محققین دریافتند دانشآموزانی که بیشتر به انجام بازیهای خشن میپردازند رفتاری خصمانه داشته و کمتر از دیگران از خود بخشش نشان میدهند.
تحقیقات نشان میدهند این دسته از نوجوانان در مقایسه با افرادی که کمتر به بازیهای خشن میپردازند، حساسیت کمتری در برابر خشونت دارند.
در این بین دانشآموزانی که بیشتر از دیگران به انجام بازیهای سرگرم کننده میپردازند در مدرسه ضعیفتر بوده و بیش از دیگران در معرض خطر چاقی میباشند.
* مشکل دیگر فروش بازیهای خشن به کودکان است .
بسیاری از شرکت های فروشنده بازی در جهان در سایت های خود دست به فروش بازی های خشن به کودکان می زنند و برای پی بردن به سن واقعی خریداران خود سخت گیری چندانی ندارند.
این در حالی است که فروش بازی های نامناسب برای کودکان به این گروه سنی در برخی کشورهای جهان مجازات زندان وجریمه به دنبال دارد.
به اعتقاد صاحب نظران اعمال محدودیت های فنی برای جلوگیری از دسترسی کودکان به چنین بازی هایی کار چندان ساده ای نیست و والدین و اولیای مدارس باید ضمن نظارت بر اعمال فرزندانشان بر بازی های ویدیویی که توسط آنان اجرا می شود نیز نظارت کامل داشته باشند.
گفتنی است که بر طبق یک بررسی تنها در انگلستان از میان ۴۴ شرکت بزرگ فروشنده بازی ۳۸ شرکت از طریق سایت های خود بازی های مناسب بزرگسالان را به کودکان فروخته بودند.
در همین رابـ ـطه وزیر تجارت و صنعت آمریکا طی سخنانی خاطرنشان کرد که در مورد بازی های ویدئویی خشن باید هشدار های جدی تری داد تا والدین از بازی هایی که بچه هایشان با آن ها سرگرم می شوند اطلاع درستی داشته باشند .
پاتریشیا هویت، وزیر تجارت بازرگانی، قرار است در جلسه روز یکشنبه صنعت مسابقات و سرگرمی خواستار تثبیت قوانینی برای ممنوع کردن فروش بازی های خشن مجاز برای بچه های ۱۸ ساله شود و این صنعت را وادارد به ساخت بازی های بهتری کند .
وی به شدت نگران نوجوانانی است که از بازی های طراحی شده برای افراد بزرگسال استفاده می کنند . این بازی ها دارای سطح بالایی از خشونت هستند . انتظار می رود والدین برای هدیه کریسمس امسال میلیون ها دلار را صرف خرید بازی های ویدئویی کنند .
بازی های خشن بعد از انتقاد مادر یک بچه ۱۴ ساله که روز جمعه با ضربات چاقو تا حد مرگ پیش رفته بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت . مادر این نوجوان گفت که قاتل پسرش که نوجوانی ۱۷ ساله بوده است و به حبس ابد محکوم شده است از رفتار قهرمان یک بازی تقلید کرده است .
خانم هویت در ادامه اشاره کرد: «با بزرگترها باید همانند خودشان و با بچه ها نیز باید همانند خودشان رفتار کرد . این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است که فروشندگان به این گروه ها احترام بگذارند و بازی های خشونت آمیز را به کوچکترها نفروشند . »
نتایج یک مطالعه نشان می دهد که انجام بازی های خشن ویدیویی موجب افزایش افکار و رفتارهای پرخاشگرانه می شود و توانایی فرد را برای تشخیص احساسات سایر افراد کاهش می دهد.
تحقیقات انجام شده بر روی کودکان و نوجوانان حاکی از آن است که بازیهای ویدیویی خشن، پرخاشگری در کودکان را افزایش میدهد. نتایج تحقیقاتی که در مجله Psychological Bulletin منتشر شده اعلام می دارد محققان در یک مطالعه اطلاعات ۱۳۰ مطالعه بر روی بیش از ۱۳۰ هزار نفر را در اروپا، ژاپن و آمریکا که بازی های ویدیویی انجام می دادند، بررسی کردند.
“کاریگ اندرسون” مدیر مرکز مطالعه خشونت در “دانشگاه ایالتی ایووا” و نویسنده این مطالعه گفت: این نتایج بدون در نظر گرفتن طرح تحقیق، جنسیت ، سن و یا فرهنگ افراد مصداق دارد.
اندرسون گفت: هر بازی که در آن برای پیشروی باید شخصیت دیگری کشته شود یا به او آسیب رسانده شود، احتمالا درس هایی نامناسبی به کاربر می آموزد.
وی افزود: هرچند بازی های خشن ویدیویی تنها عامل خطر در پرخاشگری و خشونت نیست، اما تنها عامل خطر ساز علت و معلولی است که والدین تقریبا به راحتی می توانند اقدامی در آن رابـ ـطه انجام دهند.
همچنین تحقیقات انجام شده دیگری که در گردهمایی سالانه انجمن روانشناسی آمریکا مطرح شده نیز تایید کننده این موضوع است که انجام بازیهای کامپیوتری و ویدویی خشونت آمیز، پرخاشگری در کودکان و نوجوانان را افزایش میدهد.
تحقیقات به مدت ۲۰ سال بر روی کودکان و نوجوانان انجام شده است. آزمایشاتی که بعد از انجام بازی های خشونت آمیز بر روی کودکان انجام شده است نشان میدهد که این افراد بعد از بازی حرکات پرخاشگری از خود نشان میدهند.
معلمان ۶۰۰ دانشاموز ۱۳ تا ۱۵ سال میگویند: دانشآموزانی که وقت بیشتری را برای بازیهای خشونت آمیز صرف میکنند بیشتر از دانشآموزان دیگر حالتهای خصمانه در بحثها به خود میگیرند.
همچنین در گردهمایی سالانه انجمن روانشناسی آمریکا کارشناسان خواستار کاهش برنامهها و بازیهای خشونت آمیز برای کودکان و نوجوانان شدهاند.
همچنین از والدین خواستهاند که برای مراقبت از سلامت کودکان خود باید بر بازیهای کودکان نظارت بیشتری داشته باشند.
بازیهای کامپیوتری و ویدیویی تاثیرات بسیار زیادی بر روی کودکان دارند زیرا در این بازیها کودک خود را قهرمان داستان میبیند و با انجام جنایت و خشونت به پیروزی میرسد.
به عقیده روانشناسان انجام بازیهای ویدیوئی گروهی میتواند فوایدی مانند افزایش مهارت حل مسأله، تفکر علمی و چابکی و چالاکی را برای انجام دهندگان بازیها بدنبال داشته باشد.
* بازیهای رایانه ای گروهی می تواند به عنوان تمرینات ذهنی موجب افزایش قابلیتها و مهارتهای کودکان و نوجوانا شود .
از سوی دیگر محققین دانشگاه ویسکانسین نتیجه نظرخواهی آنلاین خود در خصوص بازی محبوب World of Warcraft که در سپتامبر سال ۲۰۰۶ و در بین ۲۰۰۰ نفر انجام شد را اعلام نمودند.
در این تحقیق مذاکرات مختلف بین بازیکنان آنلاین از نظر ملیت و همچنین دیگر مقیاسها مانند سواد علمی، مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص گردد این مباحثات گفتوگوهای اجتماعی بوده یا درخواستهایی برای حل مشکلات فنی.
در بین این نتایج وجوه مختلفی از تفکرات علمی شامل نتیجهگیری با استفاده از مدل و سیستم، درک بازخوردها، پیشبینی و آزمون و همچنین استفاده از ریاضیات برای بررسی مشکلات مشاهده گردیدند.
محققین دریافتند ۸۶ درصد از شرکتکنندگان برای حل مشکلات اقدام به باشتراکگذاری معلومات و دانش خود نموده و ۵۸ درصد آنان نیز از فرایندهای سنجشی و سیستماتیک که نشاندهنده تفکر علمی است، در حل مشکلات استفاده میکنند.
Sean Duncan پژوهشگر دانشگاه ویسکانسین و یکی از اعضاء این پروژه اظهار داشت: «این نتایج نشاندهنده این حقیقت هستند که تمرینات ذهنی که با هدف افزایش قابلیتها و مهارتهای بازی صورت میگیرند تا چه اندازه پیچیده میباشند.»
«گیمرها آزادانه درخصوص استراتژیها و نحوه تفکرات خود با یکدیگر به بحث میپردازند و با انجام این عمل اقدام به ایجاد فضائی مینمایند که در آن تمریناتی درخصوص نتیجهگیریهای غیررسمی علمی با انجام این بازیهای آنلاین صورت میگیرد.»
محققین عقیده دارند آموزشهای مبتنی بر بازی میتواند مکملی بر کتب درسی و آزمایشگاههای علمی محسوب شوند.
بر اساس تحقیقات جداگانهای که توسط روانشناسان دانشگاه ایالتی Iowa صورت گرفت مشخص شد نوجوانانی که بیشتر به بازیهای اجتماعی میپردازند، کمتر در نزاعها و دعواهای داخل مدرسه شرکت میکنند و بیشتر به دیگر دانشآموزان کمک میکنند.
البته تمام بازیها مطابق این تحقیق مفید تشخیص داده نشدند.
محققین دریافتند دانشآموزانی که بیشتر به انجام بازیهای خشن میپردازند رفتاری خصمانه داشته و کمتر از دیگران از خود بخشش نشان میدهند.
تحقیقات نشان میدهند این دسته از نوجوانان در مقایسه با افرادی که کمتر به بازیهای خشن میپردازند، حساسیت کمتری در برابر خشونت دارند.
در این بین دانشآموزانی که بیشتر از دیگران به انجام بازیهای سرگرم کننده میپردازند در مدرسه ضعیفتر بوده و بیش از دیگران در معرض خطر چاقی میباشند.
* مشکل دیگر فروش بازیهای خشن به کودکان است .
بسیاری از شرکت های فروشنده بازی در جهان در سایت های خود دست به فروش بازی های خشن به کودکان می زنند و برای پی بردن به سن واقعی خریداران خود سخت گیری چندانی ندارند.
این در حالی است که فروش بازی های نامناسب برای کودکان به این گروه سنی در برخی کشورهای جهان مجازات زندان وجریمه به دنبال دارد.
به اعتقاد صاحب نظران اعمال محدودیت های فنی برای جلوگیری از دسترسی کودکان به چنین بازی هایی کار چندان ساده ای نیست و والدین و اولیای مدارس باید ضمن نظارت بر اعمال فرزندانشان بر بازی های ویدیویی که توسط آنان اجرا می شود نیز نظارت کامل داشته باشند.
گفتنی است که بر طبق یک بررسی تنها در انگلستان از میان ۴۴ شرکت بزرگ فروشنده بازی ۳۸ شرکت از طریق سایت های خود بازی های مناسب بزرگسالان را به کودکان فروخته بودند.
در همین رابـ ـطه وزیر تجارت و صنعت آمریکا طی سخنانی خاطرنشان کرد که در مورد بازی های ویدئویی خشن باید هشدار های جدی تری داد تا والدین از بازی هایی که بچه هایشان با آن ها سرگرم می شوند اطلاع درستی داشته باشند .
پاتریشیا هویت، وزیر تجارت بازرگانی، قرار است در جلسه روز یکشنبه صنعت مسابقات و سرگرمی خواستار تثبیت قوانینی برای ممنوع کردن فروش بازی های خشن مجاز برای بچه های ۱۸ ساله شود و این صنعت را وادارد به ساخت بازی های بهتری کند .
وی به شدت نگران نوجوانانی است که از بازی های طراحی شده برای افراد بزرگسال استفاده می کنند . این بازی ها دارای سطح بالایی از خشونت هستند . انتظار می رود والدین برای هدیه کریسمس امسال میلیون ها دلار را صرف خرید بازی های ویدئویی کنند .
بازی های خشن بعد از انتقاد مادر یک بچه ۱۴ ساله که روز جمعه با ضربات چاقو تا حد مرگ پیش رفته بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت . مادر این نوجوان گفت که قاتل پسرش که نوجوانی ۱۷ ساله بوده است و به حبس ابد محکوم شده است از رفتار قهرمان یک بازی تقلید کرده است .
خانم هویت در ادامه اشاره کرد: «با بزرگترها باید همانند خودشان و با بچه ها نیز باید همانند خودشان رفتار کرد . این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است که فروشندگان به این گروه ها احترام بگذارند و بازی های خشونت آمیز را به کوچکترها نفروشند . »