علمی بدنهای با قابلیت ذخیره انرژی

  • شروع کننده موضوع MILAD_A
  • بازدیدها 213
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

MILAD_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
27,940
امتیاز واکنش
17,247
امتیاز
995
محل سکونت
تجریش
635185787017693351.jpg
[h=2][/h] سنگین و حجیم بودن باتری خودروهای خورشیدی را شاید بتوان اصلیترین مانع در برابر گسترش تولید و استفاده از این نوع خودروها دانست. به همین دلیل در سالهای اخیر طراحان خودرو به طور جدی به فکر حل این مشکل افتادهاند.



بتازگی شرکت ولوو خبر از شیوه نوآورانه ای داده که برای کاهش این مشکل طراحی کرده است. این شرکت به همراه چند شرکت اروپایی دیگر طی یک تحقیق یک سال و نیمه توانست نوعی فناوری را برای جایگزینی بدنه فولادی خودرو با صفحات کامپوزیتی دارای نانوباتری و خازن های بسیار بزرگ طراحی کند.
در این فناوری، ماده رسانای جایگزین شده به جای بدنه خودرو را می توان مثل یک باتری شارژ کرد تا بعدا مصرف شود. یکی از مزیت های این بدنه نسبت به باتری های معمولی در این است که سرعت شارژ آن نسبت به باتری های رایج کنونی به کار رفته در خودروهای برقی بیشتر است. کارشناسان برای آزمودن این شیوه جدید، صفحات کامپوزیتی ویژه را در بخش های جلو و عقب خودروی برقی S80 ولوو قرار دادند. نتیجه این شد که نه تنها این صفحات توانست 12 ولت مورد نیاز خودرو را تامین کند، بلکه وزن خودرو در مقایسه با حالتی که از باتری معمولی استفاده می شد به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.
البته در گذشته نیز برخی دیگر از شرکت های خودروسازی از فناوری هایی کم و بیش مشابه این فناوری جدید ولوو استفاده کرده بودند. برای نمونه شرکت هایی همچون لامبورگینی، مک لارن و پاگانی از فیبرهای کربنی برای ذخیره انرژی الکتریکی استفاده کرده اند، اما همه این فناوری ها بشدت پرهزینه بود. در واقع برای کاهش هزینه تولید این نوع باتری، باید هزینه تولید فیبرهای کربنی نیز کاهش یابد.
اما موانع پیش روی این فناوری به اینجا ختم نمی شود. یکی دیگر از مشکلات به صفحات کامپوزیتی شکسته و یا آسیب دیده در تصادفات بازمی گردد. فرض کنید بدنه خودروی برقی ما در تصادف آسیب دیده و شکسته است. در این صورت هزینه زیادی را باید برای تعمیر یا جایگزینی آن متحمل شد. افزون بر این، تماس بدن انسان با این صفحات شکسته به دلیل ذخیره انرژی الکتریکی در آن می تواند خطرساز باشد. کارشناسان ولوو پیش بینی کرده اند که با جایگزینی کامل بدنه خودرو با صفحات کامپوزینی با قابلیت ذخیره انرژی الکتریکی، حدود 15 درصد از وزن این خودروها کاسته می شود.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا