#تعریف_پراگماتیک_از_حقیقت
یکی از جوابهایی که به این پرسش که حقیقت چیست داده شده است این است که حقیقت آنست که در عمل برای ما مفید باشد. در واقع این جواب مفید بودن و حقیقت را مرادف يكديگر قرار مىدهد. مفید بودن نشانه حقیقت نیست بلکه خود حقیقت است. البته نه مفید بودن شخصی بلکه مفید بودن واقعی. به نظر می رسد این نظریه می خواهد از شکاکیت مطلق بیرون بیاید و حقیقت را از اساس رد نمی کند بلکه آن را به مفید بودن عملی فرو می کاهد.
در نقد این سخن باید گفت:
اولًا، معنای عملی صرف که کشف از واقعیت نداشته باشد، براى هر كسى يك نوع تفسير خواهد داشت و اين يك نوع شكاكيت است.
ثانیاً شايد اذهان عمومى مردم در يك عصرى قادر به تشخيص فايده عملى يك حقيقت نباشند، بنابراين مىتوانند منكر اصل حقيقت شوند.
ثالثاً شايد مسئله موهومى در مقام عمل براى ما به صورت كوتاه مدت مفيد باشد؛ اما آيا بايد آن را حقيقت پنداشت؟
(ر.ک: تحريري بر اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج1
یکی از جوابهایی که به این پرسش که حقیقت چیست داده شده است این است که حقیقت آنست که در عمل برای ما مفید باشد. در واقع این جواب مفید بودن و حقیقت را مرادف يكديگر قرار مىدهد. مفید بودن نشانه حقیقت نیست بلکه خود حقیقت است. البته نه مفید بودن شخصی بلکه مفید بودن واقعی. به نظر می رسد این نظریه می خواهد از شکاکیت مطلق بیرون بیاید و حقیقت را از اساس رد نمی کند بلکه آن را به مفید بودن عملی فرو می کاهد.
در نقد این سخن باید گفت:
اولًا، معنای عملی صرف که کشف از واقعیت نداشته باشد، براى هر كسى يك نوع تفسير خواهد داشت و اين يك نوع شكاكيت است.
ثانیاً شايد اذهان عمومى مردم در يك عصرى قادر به تشخيص فايده عملى يك حقيقت نباشند، بنابراين مىتوانند منكر اصل حقيقت شوند.
ثالثاً شايد مسئله موهومى در مقام عمل براى ما به صورت كوتاه مدت مفيد باشد؛ اما آيا بايد آن را حقيقت پنداشت؟
(ر.ک: تحريري بر اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج1