اقتصادی تعيين الگوي صادرات به عراق با کمک بورس کالا

  • شروع کننده موضوع ShAd ShAd
  • بازدیدها 133
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

ShAd ShAd

کاربر اخراجی
عضویت
2016/11/27
ارسالی ها
1,671
امتیاز واکنش
12,204
امتیاز
746
نشست بورس کالاي ايران و اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با حضور مدير عامل بورس کالاي ايران و رئيس اتاق ايران و عراق برگزارشد.
حامد سلطاني نژاد مديرعامل بورس کالاي ايران در اين نشست به ظرفيتهاي موجود در بورس کالا در راستاي رفع مشکلات صادرات به عراق اشاره کرد و گفت: بورس کالا مي تواند در دو محور اصلي، استقرار و استمرار عرضه و کنترل کيفيت براي صادرات محصولات به عراق ايفاي نقش کند.
به گزارش روابط عمومي بورس کالا، وي افزود: بسياري از تجار عراق به دنبال مسيري هستند که بتوانند به طور مستمر و بدون دغدغه کالاي خود را با کيفيتي تضمين شده و قابل پيگيري دريافت کنند و بورس کالا با توجه به ماهيت عملکردي خود بيشتر از هر نهاد ديگري مي توانند در پاسخ به اين نياز موثر باشد.
مدير عامل بورس کالاي ايران تاکيد کرد: اين شرکت از طريق پذيرش انبارهايي که تحت نظارت خود اداره خواهد کرد، چه در مرزهاي ايران و چه در داخل عراق، مي تواند مشکل دسترسي مصرف کننده عراقي به کالاي ايراني را رفع کند و ضمنا با سازو کارهاي مبتني بر عرضه و تقاضا و کشف واقعي قيمت از بروز پديده دامپينگ جلوگيري کند.
سلطاني نژاد، مهمترين مشکل را در اجرايي شدن و عمق يافتن بازار صادرات کالاهاي ايراني به عراق در چارچوب سازو کارهاي بورسي و همچنين مسئله تسويه و جابجايي پول عنوان کرد و گفت:بايد براي اين موضوع در نظام بانکي دو کشور راهکاري در نظر گرفته شود.
يحيي آل اسحق رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در ادامه نشست بر اهميت امنيتي ، سياسي و عقيدتي کشور همسايه تاکيد کرد و گفت: آنچه مانند نخ تسبيح رويکردهاي متعدد ايران به عراق از وجوه مختلف را به هم پيوند مي دهد، روابط اقتصادي بين دو کشور است.
وي افزود: بازار عراق از نظر کميت براي ايران ارزشمند است تا براي به دست گرفتن حجم قابل توجهي از آن، برنامه ريزي بلند مدتي داشته باشيم.
آل اسحق تاکيد کرد: بازار عراق به واسطه پيچيدگي هاي قومي، مذهبي و عشيره اي، نياز به تحليلي همه جانبه دارد تا بتوان شخصيت تاريخي، اجتماعي و اقتصادي مردم اين کشور را درک کرده و در طراحي الگوي صادرات و تعيين استراتژي هاي لازم در ارائه محصولات، آن را لحاظ کرد.
وي در ادامه با اشاره به اينکه ضروري است راه حلي براي پوشش ريسک تجار ايراني در فضاي سياسي و اقتصادي متلاطم عراق در شرايط کنوني انديشيده شود، خاطر نشان کرد: فعالان بازار بايد بتوانند با احساس امنيت بالا، مبادرت به انتقال سرمايه خود به اين بازار کنند.
وي پيوند بورس کالاي ايران و اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق را با توجه به دخيل بودن هر دو نهاد در اين حوزه بسيار راهگشا دانست و ابراز اميدواري کرد: نشست هاي پي در پي و تشکيل کارگروه مشترک جهت تعيين مدلهاي متناسب براي بازار عراق مي تواند در آينده نزديک، زمينه را براي حضور هر چه بيشتر ايران در اين بازار فراهم آورد.
سپس حميد حسيني دبير کل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق، بازار عراق را بزرگترين فرصت تجاري ايجاد شده در سالهاي اخير دانست و گفت: علي رغم ظرفيتهاي متعدد و گسترده موجود، حجم صادرات ايران به اين کشور در سه سال گذشته بدون افزايش، در مرز شش ميليارد دلار باقي مانده است.
حسيني ادامه داد: اتاق مشترک در صدد است که با برگزاري همايش ها، نشست ها، نمايشگاه و دوره هاي آموزشي مختلف در ايران و عراق، دست به فرهنگ سازي گسترده زده تا شرايط را براي پذيرش مدل هاي نوين تجارت و صادرات به اين کشور فراهم کند.
دبير کل اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با اشاره به اينکه يکي از زمينه هاي فعاليت بورس کالا، ايجاد ابزارها و طراحي الگوهاي تامين مالي مدرن مالي است، گفت: همکاري بورس کالا با اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق يکي از کليدي ترين نقاط پيوند بين دو نهاد و توسعه صادرات به عراق است.
وي همچنين خواستار تبادل دانش و اطلاعات در اين حوزه شد.
در پايان اين نشست، حامد سلطاني نژاد و يحيي آل اسحق بر نياز به حضور فيزيکي در بازار عراق تاکيد کردند و خواستار تشکيل کارگروه مشترکي بين بورس کالاي ايران و اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق جهت پيگيري مــوارد مطرح شــده در اين نشست و شــروع اقدامات اجرايي شدند.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا