- عضویت
- 2018/02/17
- ارسالی ها
- 23,992
- امتیاز واکنش
- 29,350
- امتیاز
- 1,104
در تنگ غرقاب نگارهها و سنگنوشتههای مختلفی است که مربوط به ادوار گوناگون تاریخی بودهاند. این سنگنگارهها مربوط به یک دوره خاص نیستند، بلکه دورهای مابین ۷۰۰۰ سال پیش تا قرن ۸ هجری قمری را شامل میشوند. مفهوم و نقطه قابل اشتراک این سنگنگارهها، صحه گذاشتن بر مقدس و اسرارآمیز بودن این منطقه در قبل و بعد از اسلام است. در این منطقه سنگنگارههای پهلوی ساسانی از عهد باستان ایران دیده میشود. در روستای غرقاب، خانقاهی نیز ساخته شده که کتیبهای از آن برجای مانده است. وجود گورستانی در این منطقه با داشتنکتیبههای کوفی و عربی نشاندهنده این است که منطقه غرقاب دارای قدمت بسیاری بوده است.
نگارههای تنگ غرقاب
در نگارههای موجود در منطقه تنگ غرقاب، آنچه بیش از همه تصاویر به چشم میخورد، تصاویری از حیوانات است. در این منطقه تصاویری مربوط به شکار نیز دیده میشود که میتواند نشانی بر شکارگاه بودن منطقه یا سرسبز و چراگاه بودن آن دانسته شود. در بین تصاویر حیوانات نگاره بز کوهی شاید بیش از دیگر نگارهها در این منطقه به چشم میآید. بز کوهی در بین نگارههای باستانی میتواند نشانی از قداست را به همراه خود داشته باشد.
در اساطیر ایرانی اولین حیوانی که بر مشی و مشیانه (اولین انسانهای موجود در اساطیر ایران) ظاهر شد، بزکوهی ماده بود که با نوشیدن شیر آن مشی و مشیانه توانستند رشد و نمو کنند. یکی دیگر از کارکردهای بز کوهی، یاری رساندن به زنان است که نمونه آن را میتوان وجود بز کوهی و زنان در حال زایمان در کوهدشت لرستان روی سنجاقی از آثار مکشوفه آن منطقه دید. در برخی اساطیر ایران بز کوهی نماد آب و باران و دشتهای سرسبز هم بوده است که در تصاویر فلکی نیز دیده میشود. بنابراین این نگاره در منطقه غرقاب میتواند نمادی از سرسبز بودن منطقه و زایندگی و آبادانی آن نیز بوده باشد.
نگارههای تنگ غرقاب
در نگارههای موجود در منطقه تنگ غرقاب، آنچه بیش از همه تصاویر به چشم میخورد، تصاویری از حیوانات است. در این منطقه تصاویری مربوط به شکار نیز دیده میشود که میتواند نشانی بر شکارگاه بودن منطقه یا سرسبز و چراگاه بودن آن دانسته شود. در بین تصاویر حیوانات نگاره بز کوهی شاید بیش از دیگر نگارهها در این منطقه به چشم میآید. بز کوهی در بین نگارههای باستانی میتواند نشانی از قداست را به همراه خود داشته باشد.
در اساطیر ایرانی اولین حیوانی که بر مشی و مشیانه (اولین انسانهای موجود در اساطیر ایران) ظاهر شد، بزکوهی ماده بود که با نوشیدن شیر آن مشی و مشیانه توانستند رشد و نمو کنند. یکی دیگر از کارکردهای بز کوهی، یاری رساندن به زنان است که نمونه آن را میتوان وجود بز کوهی و زنان در حال زایمان در کوهدشت لرستان روی سنجاقی از آثار مکشوفه آن منطقه دید. در برخی اساطیر ایران بز کوهی نماد آب و باران و دشتهای سرسبز هم بوده است که در تصاویر فلکی نیز دیده میشود. بنابراین این نگاره در منطقه غرقاب میتواند نمادی از سرسبز بودن منطقه و زایندگی و آبادانی آن نیز بوده باشد.