خدمات عمومی

تنهای تنها

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/02/08
ارسالی ها
5,564
امتیاز واکنش
7,530
امتیاز
681
محل سکونت
خطه خورشید


خدمات عمومي. اين مفهوم به تلاشي سازمانيافته جهت بهرهگيري فعالانه از مجموعه بهمنظور برآوردن نيازهاي اطلاعاتي جامعه و ايجاد و حفظ هماهنگي ميان كتابخانه و استفادهكنندگان آن گفته ميشود؛ و بهطور كلي به عواملي چون رويكردها، نوع خدمات، روشها و فنون، و منابع بستگي دارد (120:11؛ 10: ج 22، ص 957).
در سالهاي اخير، توجه به خدمات عمومي در كتابخانهها سبب شده است كه برخي مفاهيم و فعاليتها در اين حوزه شكل گيرد كه روابط عمومي از جمله آنهاست (53:4).
هدف اصلي خدمات عمومي، صرفنظر از ميزان سواد، توانمندي، و موقعيت اجتماعي و اقتصادي اين است كه همه منابع اطلاعاتي مورد نياز از طريق خدمات امانت، مرجع، و اطلاعرساني در دسترس مراجعهكننده قرار گيرد (2: 162-163). خدمات عمومي نه تنها تلاشي در جهت افزايش تعداد مراجعهكنندگان كتابخانه است، بلكه سهم بسزايي نيز در انتخاب مجموعه كتابخانه دارد؛ زيرا، بهكمك آن، خواستهها و هدفهاي استفادهكنندگان كشف ميشود و، بر اساس آن، برنامههاي بلندمدت كتابخانه برمبناي نيازهاي آنان تهيه ميگردد.
ماهيت و كارآيي خدمات عمومي در كتابخانههاي مختلف برحسب وظايف خاص هريك از آنها متفاوت است. در كتابخانه عمومي، خدمات بهمنظور اطلاعرساني، آموزش، رشد خلاقيتها، سرگرمي، و الهامبخشي انجام ميگيرد (5: 177-196؛ 6: 109). اين نوع كتابخانهها گاهي داراي بخشهاي خاصي براي ارائه خدمات به گروههاي ويژه مانند معلولان، كودكان، كمسوادان، و مانند آن هستند و گاهي نيز از طريق كتابخانههاي كودكان، مساجد، روستايي، و سيّار خدمات خود را ارائه ميدهند.
در كتابخانههاي تخصصي، خدمات عمومي بهمنظور اطلاعرساني و برآوردن نيازهاي علمي و پژوهشي متخصصان و اعضاي يك سازمان انجام ميگيرد (97:6).
در كتابخانههاي دانشكدهاي و دانشگاهي، خدمات عمومي، علاوه بر اطلاعرساني، مددرسان فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي نيز محسوب ميشود و در اجراي برنامههاي آموزش عالي و تأمين نيازها و درخواستهاي استادان و دانشجويان تأثير فراوان دارد؛ با اين تفاوت كه در كتابخانههاي دانشگاهي بيش از كتابخانههاي دانشكدهاي بر اهداف پژوهشي تأكيد ميشود (50:6-63).
در كتابخانههاي آموزشگاهي، خدمات عمومي بر آن است كه هدفهاي مدرسه را در جهت ايجاد نظام آموزشي كارآمد و مؤثر در افزايش كيفيت آموزش پيش ببرد. همچنين از وظايف كتابخانههاي آموزشگاهي؛ علاوه بر پرورش شخصيت، تقويت استعدادها و تواناييها، الهامبخشي، ايجاد انگيزه، و سرگرم كردن دانشآموزان؛ ارتقابخشي سطح علمي و اطلاعاتي معلمان است (271:4؛ 6: 34).
در كتابخانههاي ملي، خدمات عمومي شامل ارائه رهنمودهاي علمي و مطالعاتي به مراجعهكنندگان و واحدهاي مختلف كتابخانه؛ برنامهريزي و هماهنگي طرح امانت بين كتابخانهاي؛ آموزش و هدايت كارآموزان، كارمندان، يا دانشجويان ذيربط با كتابخانه؛ اجراي خدمات اشاعه اطلاعات گزينشي؛ تهيه كتابشناسيهاي ملي و موضوعي، چكيدهنامهها، و فهرستها؛ ترجمه مواد مورد نياز مراجعان و مسئولان كتابخانه، ايجاد امكانات و تسهيلات ويژه براي نابينايان و معلولان؛ و ارائه خدمات علمي و فرهنگي سيّار به گروههايي است كه امكان مراجعه مستقيم و استفاده از منابع كتابخانه را ندارند (3: 11-15؛ 6: 131-136).
تاريخچه. از گذشته درهاي بسياري از كتابخانهها به روي مراجعهكنندگان باسواد باز بوده (10: ج 22، ص 960)، اما خدمات آنها بيشتر به گروهي خاص از طبقات جامعه عرضه ميشده است. سابقه دسترسي آزاد به كتابخانهها به سده هفتم پيش از ميلاد و به مخزن الواح گلي آشوربانيپال بازميگردد كه بهمنظور آموزش فراهم آمده بوده است. با اين حال، اعتقاد عمومي بر اين است كه اين كتابخانه نيز، چون
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
، براي استفاده دانشمندان، صاحبمنصبان، و ديگران داير بوده است و آنها به منابع سرشار كتابخانه دسترسي داشتهاند (1: 55). از كارهاي برجسته دانشمندان، كتابداران، و كتابشناسان كتابخانه اسكندريه توليد كتاب، ويرايش، و تفسير نوشتههاي كهن و نيز ترجمه آثار از زبانهاي گوناگون بوده است (1: 11).
در ايران باستان، بناي قديميترين كتابخانه را به تهمورث، پادشاه پيشدادي نسبت دادهاند. همچنين، كتابخانه بسيار مجهز مركز علمي و دانشگاه جنديشاپور، كه توسط شاپور ساساني بنيان نهاده شد، از مهمترين كتابخانههاي ايران بود و شهرت جهاني يافت، چنانكه پس از ظهور اسلام و نهضت ترجمه، بسياري از شخصيتهاي علمي آن عصر آثار منتشرشده اين مركز علمي را به عربي ترجمه كردند (7: 35).
در سرزمينهاي اسلامي، معتبرترين و مهمترين كتابخانه و فرهنگستان،
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
بغداد بود كه تاريخ تقريبي تأسيس آن به سال 187 ق./ 802 م. باز ميگردد. اين كتابخانه؛ علاوه بر تأليف، ترجمه، و نقل كتابهاي مختلف به زبان عربي؛ مركزي براي بحث و مناظره و تدريس و مطالعه معارف بشري در سطوح علمي و گردآوري كتابها و نسخهبرداري از آنها بهشمار ميرفت (7: 61-64).
در اروپاي قرون وسطي، بهجاي آن كتابخانههاي باشكوه، مجموعههاي كوچك نسخههاي خطي ايجاد شد كه با رنج و دشواري بسيار نسخهبرداري شده و در يك يا دو قفسه در گوشه نمازخانه كوچك يك صومعه نگهداري ميگرديد و طبق مقرراتي سخت و دقيق به راهبان امانت داده ميشد. بعضي از آنها نيز در روزهاي معيّني از هفته براي استفاده مراجعهكنندگان باز بود. در كتابخانههاي شهرهاي آكسفورد و كمبريج و نهادهاي غيرمذهبي نيز امانت كتاب با سپردن وثيقهاي مناسب بلامانع بود. همچنين نسخهبرداري و توسعه مجموعه كتابخانه از وظايف اساسي كتابداران آن زمان محسوب ميشد (1: 14-17، 59-61).
با وجود اختراع دستگاه چاپ در اواسط سده پانزدهم ميلادي و افزايش تعداد كتابهاي چاپي، فكر امانت كتاب تا سده هجدهم همگاني نشد (10: ج 22، ص 960). افزايش كمّي و كيفي نوشتهها و پيشرفت آموزش سبب فزوني كتابخوانان و پژوهشگراني گرديد كه با دريايي آشفته از نوشتهها روبهرو بودند. كتابداران كه از ابتدا ميانجي دانش نوشتاري و طالبان آن بودند، ناگزير از ايجاد تحول در شيوه ارائه خدمات براي عموم گرديدند كه در سدههاي گذشته فقط به نگاهباني، نسخهبرداري، و گاهي امانت كتاب محدود ميشد. در اواخر سده نوزدهم، خدمات ارجاعي و اطلاعاتي كتابخانهها آغاز گرديد، ولي تا سال 1930 كه طرز تلقي كتابداران در قبال كمك به خوانندگان مورد بررسي قرار گرفت، اين نوع خدمات مبنايي علمي نداشت (21:8).
در حال حاضر، همه علاقهمندان و متقاضيان از خدمات كتابخانهها استفاده ميكنند. كتابداران با استفاده از امكاناتي مانند فنون روابط عمومي، ارتباطات، و فنآوري اطلاعات دانش نوشتاري را، چه در داخل كتابخانه و چه در خارج از آن، به گروههاي مختلفي چون متخصصان، پژوهشگران، دانشمندان، بيماران، روستاييان، زندانيان، كودكان، كمسوادان، و حتي بيسوادان ارائه ميكنند. در كتابخانههاي جديد، نظامهاي امانت، نظامهاي بازيابي اطلاعات، و كتابشناسيها و فهرستها از اصليترين فرآوردههاي قابل مشاهده رايانهاي در خدمات عمومي هستند. كاربرد نظامهاي چندرسانهاي، شبكهها، و بزرگراههاي اطلاعاتي نقش كتابداران را در ارائه خدمات متحول ساخته است (9: 278-279).
انواع خدمات عمومي. متداولترين شكلهاي ارائه خدمات عمومي (17:9؛ 10: ج 22، ص 957) عبارتند از:
1.
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
، شامل تحويل انواع منابع مجاز به متقاضي و دريافت آن پس از اتمام مدت امانت؛
2.
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
، شامل پاسخگويي و ياري دادن به مراجعهكنندگان در بازيابي منابع و استفاده از اطلاعات موجود در آنها، راهنمايي پژوهشگران در انتخاب شيوه مناسب جستوجو در راستاي هدفهاي پژوهش، و همچنين ارائه خدمات ارجاعي[1] ، به معناي شناسايي و معرفي مراكز ديگر در جهت تكميل اطلاعات مراجعهكننده؛
3.
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
، بهمنظور تهيه و توليد منابع اطلاعاتي و نيز اشاعه
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
و ارائه آن به متقاضيان شامل خدمات زير:
الف. آگاهيرساني جاري[2] ، شامل اشاعه گزينشي اطلاعات[3] ؛
ب. جستوجوي گذشتهنگر[4] ، شامل جستوجوي متون (101:9)؛
ج. تهيه كتابشناسي، شامل كتابشناسيهاي درخواستشده يا از قبل تهيهشده بر اساس پيشبينيهاي انجامگرفته؛
د. ترجمه متنها و اطلاعات مورد علاقه سازمان متبوع از زبانهاي ديگر؛
ه . تهيه نمايهنامهها و چكيدهنامهها؛
و. تهيه گزارشها، شامل ارزيابي مدارك موجود با توجه به فعاليتهاي پژوهشي و توسعه سازمان و همچنين گردآوري گزارشهاي لازم؛
ز. امانت بين كتابخانهاي[5] ؛
ح. تهيه
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
؛
ط. اعلان برگزاري همايشهاي مورد علاقه سازمان؛
ي. ايجاد پايگاهها و بانكهاي اطلاعاتي؛
ك. جستوجوي رايانهاي پيوسته[6] و ناپيوسته[7] ؛
ل. تهيه و ارائه خدمات از طريق ريزنوشتهها[8] و ريزنگارها؛
م. نسخهبرداري[9] و
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
[10] ؛
ن. برنامههاي روابط عمومي و آشناسازي استفادهكنندگان با خدمات كتابخانه و شيوه بهرهگيري از آن، شامل برنامهريزي براي آموزش اعضا و مراجعان بهمنظور استفاده صحيح از مجموعه و تجهيزات كتابخانه (33:4).
س. خدمات جنبي، شامل برگزاري برنامههاي قصهگويي، دورههاي مطالعه، پرسش و پاسخ، نمايشگاه، جشنهاي سنتي و محلي، كنسرت، نمايش خيمهشببازي، شعبدهبازي، تئاتر، و فيلم (6: 109) و نيز برپايي همايشها و نشستها، بهمنظور علاقهمند كردن جامعه به مطالعه و كتابخانه، تبلور استعدادها و تواناييها در فعاليتهاي گروهي، تقويت حس مشاركت جمعي در افراد، و جز آن (170:4).
خدمات عمومي و فنآوري اطلاعات. كاربرد فنآوري نوين اطلاعاتي، بهويژه در روند ذخيرهسازي، بازيابي، و مديريت اطلاعات، نقش كتابداران و شكلهاي مختلف ارائه خدمات عمومي را در كتابخانه دگرگون ساخته و آنها را از بافت سنتي خود خارج كرده است. فنآوري
Please, ورود or عضویت to view URLs content!
؛ كه بهطور كلي شامل مجموعه ابزارها و ماشينها و دانش و مهارت استفاده از آنها در توليد، انتقال، پردازش، و مصرف اطلاعات است؛ در بهينهكردن و تسريع ارائه خدمات عمومي تأثير چشمگيري داشته است. البته نقش فنآوري اطلاعات در چگونگي ارائه خدمات عمومي متأثر از وضعيت كتابخانهها و شرايط اقتصادي و فرهنگي هر جامعه است (43:4).

مآخذ: 1) تامپسون، جيمز. تاريخ اصول كتابداري. ترجمه محمود حقيقي. تهران: مركز نشر دانشگاهي، 1366؛ 2) رهنما، مجيد. "كتابداري در خدمت مردم". نامه انجمن كتابداران ايران. دوره هفتم، 2 (تابستان 1353): 158-167؛ 3)شرح وظايف كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران (پليكپي)؛ 4) عماد خراساني. نسريندخت. خدمات عمومي كتابخانه و شيوههاي آن. تهران: نشر كتابدار، 1379؛ 5) كمبل، اچ.سي. "رسانههاي چندگانه در خدمت مردم". ترجمه اسدالله آزاد. نامه انجمن كتابداران ايران. دوره هفتم، 2 (تابستان 1353): 177-196؛ 6) كومار، كريشن. سازمان كتابخانه. ترجمه مريم امينسعادت. تهران: سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي، 1373؛ 7) مرعشي نجفي، محمود؛ رفيعي علامرودشتي، علي. درآمدي بر دايرهالمعارف كتابخانههاي جهان. قم: كتابخانه عمومي حضرت آيتالله العظمي مرعشي نجفي (ره)، 1374؛ 8) ويتاكار، كنت. "در جستجوي نظريهاي علمي براي خدمات ارجاعي و اطلاعات". ترجمه غلامرضا فدايي عراقي. اطلاعرساني (نشريه فني مركز مدارك علمي). دوره پنجم، 1 (بهار 1357): 21-48؛
9) Bloombery, Marty. Introduction to public Services for Library Technicians. Littleton: Libraries Unlimited, 1972; 10) "Libraries". The New Encyclopedia Britanica: macropedia. Vol. 22, PP. 957, 960; 11) Subbaah, R. Agricultural Library users (an Analytical Study). New Delhy: Metropolitan, 1989.
ماهرخ لطفي






[1]. Referal services
[2]. Current awareness
[3]. Selective Dessimination of Information (SDI)
[4]. Retrospective searching
[5]. Interlibrary loan
[6]. On-line
[7]. Offline
[8]. Micro-recorded
[9]. Copying
[10]. Duplicating

 
بالا