علمی خطر استفاده از تلفن همراه در زمان پرواز هواپیما

  • شروع کننده موضوع MILAD_A
  • بازدیدها 196
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

MILAD_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
27,940
امتیاز واکنش
17,247
امتیاز
995
محل سکونت
تجریش
635064977563635201.jpg
[h=2][/h] شب یازدهم آذر 82 و کمی بعد از برخاستن پرواز شماره ۴۶۹ به مقصد دنور (در ایالتِ کلرادوی آمریکا)، مسافران هواپیمای ایرباس A۳۱۹ یک هدفون دریافت کردند تا از تماشای برنامههای تلویزیونی یا ویدئویی لـ*ـذت بـرده و زمان را از یاد ببرند، اما خانمِ مسافر صندلی E14 تصمیم گرفت از وسیله شخصی خودش که یک تلویزیون دستی کوچک بود​ برای تماشای برنامه مورد علاقهاش استفاده کند.



در پروازهای تجاری استفاده از تلویزیون های همراه یک خطر تلقی می شود و جزئیات این مساله در جزوه مخصوص مسافران درج شده است، اما به نظر می رسد هیچ کس آن را نمی خواند.

با این که به این خانم توسط یکی از همسفرانش اخطار داده شده بود اما به محض این که مسافر دور شد، آن خانم صندلی E14 تلویزیون خود را دوباره روشن و برای جلوگیری از دیده شدن آن را پنهان کرد.
باوجود این شیطنت آن پرواز به سلامت به زمین نشست اما تاثیر وسایل الکتریکی بر امنیت پروازها هنوز به عنوان یک سوال در اذهان باقی است.

روشن کردن تلویزیون همراه در هواپیما، بی ضرر به نظر می رسد. شرکت های مسافربری معمولا خودشان تلویزیون و خدمات ارتباطی ارائه می دهند. پس استفاده از نوع شخصی و همراه این وسایل چه مشکلی می تواند ایجاد کند؟

واقعیت این است که نوع همراه این وسایل مثل تلفن همراه و وسایلی که کنترل از راه دور هستند امواج مغناطیسی قدرتمندی را تابش می کنند که می تواند باعث ایجاد اختلال در دستگاه های هدایت و ارتباطی هواپیما شود.

سیستم هدایت و ناوبری در هر هواپیما از مجموعه صدها دستگاه الکتریکی مختلف تشکیل شده است که به خلبان پرواز این اجازه را می دهد با نظارت و بررسی مداوم این وسایل بتواند هواپیما را از یک نقطه جغرافیایی به نقطه دیگر بر حسب برنامه و مسیر از قبل برنامه ریزی شده هدایت کند.
تلفن های نصب شده در هواپیما، امواج رادیویی را از طریق یک آنتن که​خارج از هواپیما قرار دارد، انتقال می دهند. این وسایل از طرف شرکت های معتبر امنیت پرواز و صنعت هوانوردی تائید شده است.

این وسایل دقیقا با جزئیاتی که این موسسات تعیین کرده اند، مطابقت دارد تا از تداخل با امواج رادیویی و هدایت هواپیما جلوگیری کنند. اما وسایل برقی همراه مسافران در حال حاضر این استانداردها را ندارد. اگرچه شیطنت و سرپیچی آن خانم مسافر به حادثه ای جدی منجر نگردید، اما اقدامات مشابه متعددی می تواند در نهایت یک روز فاجعه ای بزرگ به وجود آورد.

خلبان یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که در حال نزدیک شدن به فرودگاه بود در یکی از شب های همان سال گزارش داد جهت یاب هواپیما به طور ناگهانی در جهت مخالفی قفل شده و مسیر کاملا مخالفی را نشان می دهد.
این هواپیما که در حال پرواز خودکار بوده با خارج شدن از ابرها در حدود دو کیلومتر از موقعیت اصلی دور بود.
این قضیه زمانی اتفاق افتاد که یک یا چند مسافر مشغول برقراری تماس تلفنی بودند تا به خانواده خود اطلاع دهند دقایقی دیگر بر زمین خواهند نشست.
تلفن های همراه هنگام روشن شدن به طور همزمان با چند ایستگاه مخابراتی تماس برقرار می کنند و ​ در ارتفاع ۳۵۰۰۰ پایی (حدود 10.6 کیلومتر از سطح زمین) می تواند باعث تداخل امواج رادیویی هواپیما می شود.

بروس دانهم، کسی که حدود یک دهه در مطالعه این پدیده عمر صرف کرده، موارد بسیاری را به خاطر می آورد که شرکت های سازنده هواپیما درباره این موارد غیرمتعارف اطلاع رسانی کرده اند.

به طور مثال، مواردی مانند این که هدایتِ خودکار هواپیما، خاموش شده یا هواپیما خودبه خود به چرخش درمی آید. اگرچه احتمال ایجاد این مشکلات پایین است، اما مهندسان شرکت های بزرگی چون بوئینگ تمام تلاش خود را می کنند تا اطلاعات لازم برای اثبات یا رد این موضوع را جمع آوری کنند.

در نهایت هنوز که کاملا مشخص نیست واقعا روشن کردن یک تلویزیون شخصی، موبایل یا تبلت چقدر می تواند خطرناک باشد، توصیه می شود وسایل الکترونیکی در حالت پرواز خاموش نگه داشته شوند تا احتمال به وجود آمدن این تداخلات کاهش یابد.
همین طور شرکت های هوایی تشویق می شوند در این باره به مردم اطلاع رسانی کرده و خطر این کار را گوشزد کنند.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا