«همباشى» یا «ازدواج سفید» چگونه پا در رسانه هاى ایران نهاد؟ این بار نیز پاى رسانه هاى ضددین و ضدانقلاب در میان است. تابوشکنى و حرمت زدایى از اذهان جامعه مسلمان نسبت به این سبک زندگى مشترک غربی هدف اصلى چنین رسانه هایى است.
چند صباحى است شکلى از زندگى مشترک غربی در برخى شهرهاى بزرگ به ویژه تهران مطرح شده است که نام آنرا به دلیل ثبت نشدن اسامى دو نفر در شناسنامه هایشان، «ازدواج سفید» یا «همباشى» گذاشته اند. در بسیارى از این موارد، حتى خطبه ى عقدى بین زن و مرد جارى نمى شود.
بسیارى از کارشناسان کاهش نرخ ازدواج، رواج همباشى و پدیده ى نوظهور تجرد قطعى را ناشى از عواملى چون تغییر و تحول در الگوهاى رفتارى و سبک زندگى، اعتقاد به داشتن زندگى آزاد و بدون تعهد دایمى، ادامه ى تحصیل و ارتقاى موقعیت زنان، تغییر شرایط اجتماعى و مشکلات اقتصادى مى دانند.
البته برخى کارشناسان معتقدند دربارهى رواج همباشى یا ازدواج سفید نباید اغراق کرد و باید در ابتدا با یک کار میدانى مشخص شود که این نوع زندگى چه تعداد خانواده ها را در بر مىگیرد. صرف اینکه حرف و حکایت در مورد آن زیاد است نمىتوان به این نتیجه رسید که با سونامى ازدواجهاى غیررسمى روبه رو هستیم و صرف مطرح شدن این موضوع در رسانه ها و شبکه هاى خبرى و اجتماعى دلالتى بر رواج عینى این موضوع در سطح جامعه ندارد.
البته این دسته از کارشناسان، دورى از خانواده و نبود تفاهم و برقرارى ارتباط مناسب میان فرزندان و والدین را یکى از عوامل مهم روى آوردن برخى از جوانان به همباشى مطرح مىکنند. این کارشناسان معتقدند نبود رابـ ـطه ى تفاهمى و عاطفى میان والدین و فرزندان، نبود توانمندى و حوصله و وقت والدین براى تعامل با فرزندان ازجمله دلایل انتخاب این شیوه از زندگى از طرف فرزندان یا به عبارتى انتقام بچه ها از پدر و مادر است. البته در کنار تمام این مؤلفه هاى روانشناختى باید گفت قطعاً این سبک زندگى مشترک اساساً با فرهنگ دینى و بومى ما سازگارى ندارد و افراد معدودى که تقیدات مشخصى ندارند و دچار بحرانهاى روحى و یا کمبودهاى اعتقادى مى باشند، به این موضوعات روى خوش نشان مى دهند.
ازدواج در نزد هر قوم و ملتى، مطابق و متناسب با باورها و فرهنگ و سنن آنها، آداب و ترتیب خاصى دارد که با تحقق و اجراى آن، زن و مرد در ابعاد مختلف ازجمله در زمینه ى غـ*ـریـ*ــزه و رفتار جنسى، در قبال جامعه و یکدیگر متعهد به حقوق و مسئولیت ها و محدودیت هایى شده و براساس آن زن و شوهر مىشوند.
برخى حقوقدانان این نوع زندگى را ازجمله مواردى مىدانند که از نظر حقوقى نه تنها بار کیفرى و مجازات به همراه دارد بلکه در عرف جامعه هم نوعى سوءاستفاده از زنان و دختران تعریف مى شود.
به طورکلى، از نظر حقوقى و فقهى دربارهى ازدواجهاى غیررسمى و ماهیت عقد نکاح نظرات متعددى وجود دارد. اغلب حقوقدانان و فقها عقد نکاح را منوط به طىشدن یک تشریفات خاص و روال معینى همچون ضرورت حضور دو نفر شاهد در فرایند عقد و ثبت شدن رسمى آن مىدانند، برخى دیگر از حقوقدانان و فقها اما به این تشریفات اعتقاد ندارند و صرف توافق دو طرف و البته جارى شدن صیغه عقد براى ازدواج را کافى مى دانند.
همباشى یا ازدواج سفید نیز در همین راستا یک رفتار نامشروع تلقى مى گردد که با زیر پا گذاشتن چارچوب هاى شریعت مبین اسلام، مسئولیت پذیرى مشترک را به مسلخ مىبرد و در این بین خسران زنان نسبت به مردان افزون خواهد بود چراکه در سبک غربى از زندگى مشترک هیچ ضمانت شرعى و عرفى و حتى عاطفى براى ادامه زندگى وجود ندارد. این بحران زمانى به اوج خود مىرسد که این رابـ ـطه نامشروع به فرزندى نامشروع ختم شود که در این صورت در کنار تبعات اجتماعى چنین مسئلهاى، ظلمى بزرگ در حق فرزند تحقق پیدا مىکند. در هر صورت در مقایسه دو طرف درگیر در رابـ ـطه همباشى، زنان قربانیان اصلى چنین روابطى هستند. بسیارى از مردان به این بهانه که خانهاى دارند، از دخترانى که براى ادامه ى تحصیل یا اشتغال به شهرهاى بزرگ آمده اند و شرایط ازدواج هم برایشان فراهم نیست و از لحاظ روحى و جسمى زیر فشار شدید قرار دارند، پیشنهاد چند ماه زندگى با هم براى آشنایى بیشتر تا رسیدن به ازدواج مى دهند که البته این موضوع به پایانى تلخ بدل مىگردد. چنین وضعیتى بیشترین آسیب را به دختر وارد مىکند، چراکه مورد سوءاستفاده قرار مىگیرد و پس از آن ممکن است از طرف خانواده طرد شود و تنهاتر از همیشه به جامعه باز گردد.
پدیده همباشى سال هاست که در کشورهاى غربى نیز رواج پیدا کرده است. البته بسیارى از کارشناسان نیز در آن کشورها نسبت به آسیب هاى این نوع زندگى هشدار داده اند. پایگاه اطلاع رسانى لافامیلیا، یکى از مراکز بررسى مسائل خانواده طى گزارشى اعلام کرده است: همباشى یا هم خانگى قبل از ازدواج دائم که در سال هاى اخیر به یکى از انتخاب هاى مورد علاقه ى جوانان بدل شده و اشتیاق افراد را براى رسیدن به این نتیجه که آیا براى زندگى دائم مناسب یکدیگر هستند یا خیر، برانگیخته است، از دیدگاه اغلب محققان روانشناسى مورد تایید نیست، آنها معتقدند در بیشتر موارد، این دوره ى آزمون، نتیجه مثبتى در بر نداشته و در موارد بسیار اندکى در نهایت به ازدواج دائم منجر شده است.
منبع: خبرآنلاین
چند صباحى است شکلى از زندگى مشترک غربی در برخى شهرهاى بزرگ به ویژه تهران مطرح شده است که نام آنرا به دلیل ثبت نشدن اسامى دو نفر در شناسنامه هایشان، «ازدواج سفید» یا «همباشى» گذاشته اند. در بسیارى از این موارد، حتى خطبه ى عقدى بین زن و مرد جارى نمى شود.
بسیارى از کارشناسان کاهش نرخ ازدواج، رواج همباشى و پدیده ى نوظهور تجرد قطعى را ناشى از عواملى چون تغییر و تحول در الگوهاى رفتارى و سبک زندگى، اعتقاد به داشتن زندگى آزاد و بدون تعهد دایمى، ادامه ى تحصیل و ارتقاى موقعیت زنان، تغییر شرایط اجتماعى و مشکلات اقتصادى مى دانند.
البته برخى کارشناسان معتقدند دربارهى رواج همباشى یا ازدواج سفید نباید اغراق کرد و باید در ابتدا با یک کار میدانى مشخص شود که این نوع زندگى چه تعداد خانواده ها را در بر مىگیرد. صرف اینکه حرف و حکایت در مورد آن زیاد است نمىتوان به این نتیجه رسید که با سونامى ازدواجهاى غیررسمى روبه رو هستیم و صرف مطرح شدن این موضوع در رسانه ها و شبکه هاى خبرى و اجتماعى دلالتى بر رواج عینى این موضوع در سطح جامعه ندارد.
البته این دسته از کارشناسان، دورى از خانواده و نبود تفاهم و برقرارى ارتباط مناسب میان فرزندان و والدین را یکى از عوامل مهم روى آوردن برخى از جوانان به همباشى مطرح مىکنند. این کارشناسان معتقدند نبود رابـ ـطه ى تفاهمى و عاطفى میان والدین و فرزندان، نبود توانمندى و حوصله و وقت والدین براى تعامل با فرزندان ازجمله دلایل انتخاب این شیوه از زندگى از طرف فرزندان یا به عبارتى انتقام بچه ها از پدر و مادر است. البته در کنار تمام این مؤلفه هاى روانشناختى باید گفت قطعاً این سبک زندگى مشترک اساساً با فرهنگ دینى و بومى ما سازگارى ندارد و افراد معدودى که تقیدات مشخصى ندارند و دچار بحرانهاى روحى و یا کمبودهاى اعتقادى مى باشند، به این موضوعات روى خوش نشان مى دهند.
ازدواج در نزد هر قوم و ملتى، مطابق و متناسب با باورها و فرهنگ و سنن آنها، آداب و ترتیب خاصى دارد که با تحقق و اجراى آن، زن و مرد در ابعاد مختلف ازجمله در زمینه ى غـ*ـریـ*ــزه و رفتار جنسى، در قبال جامعه و یکدیگر متعهد به حقوق و مسئولیت ها و محدودیت هایى شده و براساس آن زن و شوهر مىشوند.
برخى حقوقدانان این نوع زندگى را ازجمله مواردى مىدانند که از نظر حقوقى نه تنها بار کیفرى و مجازات به همراه دارد بلکه در عرف جامعه هم نوعى سوءاستفاده از زنان و دختران تعریف مى شود.
به طورکلى، از نظر حقوقى و فقهى دربارهى ازدواجهاى غیررسمى و ماهیت عقد نکاح نظرات متعددى وجود دارد. اغلب حقوقدانان و فقها عقد نکاح را منوط به طىشدن یک تشریفات خاص و روال معینى همچون ضرورت حضور دو نفر شاهد در فرایند عقد و ثبت شدن رسمى آن مىدانند، برخى دیگر از حقوقدانان و فقها اما به این تشریفات اعتقاد ندارند و صرف توافق دو طرف و البته جارى شدن صیغه عقد براى ازدواج را کافى مى دانند.
همباشى یا ازدواج سفید نیز در همین راستا یک رفتار نامشروع تلقى مى گردد که با زیر پا گذاشتن چارچوب هاى شریعت مبین اسلام، مسئولیت پذیرى مشترک را به مسلخ مىبرد و در این بین خسران زنان نسبت به مردان افزون خواهد بود چراکه در سبک غربى از زندگى مشترک هیچ ضمانت شرعى و عرفى و حتى عاطفى براى ادامه زندگى وجود ندارد. این بحران زمانى به اوج خود مىرسد که این رابـ ـطه نامشروع به فرزندى نامشروع ختم شود که در این صورت در کنار تبعات اجتماعى چنین مسئلهاى، ظلمى بزرگ در حق فرزند تحقق پیدا مىکند. در هر صورت در مقایسه دو طرف درگیر در رابـ ـطه همباشى، زنان قربانیان اصلى چنین روابطى هستند. بسیارى از مردان به این بهانه که خانهاى دارند، از دخترانى که براى ادامه ى تحصیل یا اشتغال به شهرهاى بزرگ آمده اند و شرایط ازدواج هم برایشان فراهم نیست و از لحاظ روحى و جسمى زیر فشار شدید قرار دارند، پیشنهاد چند ماه زندگى با هم براى آشنایى بیشتر تا رسیدن به ازدواج مى دهند که البته این موضوع به پایانى تلخ بدل مىگردد. چنین وضعیتى بیشترین آسیب را به دختر وارد مىکند، چراکه مورد سوءاستفاده قرار مىگیرد و پس از آن ممکن است از طرف خانواده طرد شود و تنهاتر از همیشه به جامعه باز گردد.
پدیده همباشى سال هاست که در کشورهاى غربى نیز رواج پیدا کرده است. البته بسیارى از کارشناسان نیز در آن کشورها نسبت به آسیب هاى این نوع زندگى هشدار داده اند. پایگاه اطلاع رسانى لافامیلیا، یکى از مراکز بررسى مسائل خانواده طى گزارشى اعلام کرده است: همباشى یا هم خانگى قبل از ازدواج دائم که در سال هاى اخیر به یکى از انتخاب هاى مورد علاقه ى جوانان بدل شده و اشتیاق افراد را براى رسیدن به این نتیجه که آیا براى زندگى دائم مناسب یکدیگر هستند یا خیر، برانگیخته است، از دیدگاه اغلب محققان روانشناسى مورد تایید نیست، آنها معتقدند در بیشتر موارد، این دوره ى آزمون، نتیجه مثبتى در بر نداشته و در موارد بسیار اندکى در نهایت به ازدواج دائم منجر شده است.
منبع: خبرآنلاین