دست‌ به‌ دست یکدیگر دادن شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان!

سیده آمین ارمان

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/05/10
ارسالی ها
1,730
امتیاز واکنش
20,744
امتیاز
795
محل سکونت
البرز
کارتون‌های The Powerpuff Girls و We Bare Bears فقط محض سرگرمی نیستند؛ این انیمیشن‌های محبوب هم بخشی از تعهد 30 میلیون دلاری شرکت Cartoon Network به مهارت‌های STEAM هستند که هدف آن کمک به کودکان برای آموزش بیشتر دربارۀ کدنویسی و نوآوری است ( اصطلاح STEAM مخفف واژگان Math، Arts، Engineering، Technology، Science به معنی به ترتیب علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات است). در این مقاله قصد داریم به نکته اشاره کنیم که کشورهای غربی به چه شکل در حال سرمایه‌گذاری روی مبحث برنامه‌نویسی هستند تا بلکه جرقهٔ کارهایی مشابه در ذهن کارآفرینان ایرانی نیز خورده شود تا شروع به سرمایه گذاری روی کودکان -و برنامه‌نویسان آینده- کنند. با سکان آکادمی همراه باشید.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶، شرکت Cartoon Network اعلام کرد که با بهره‌گیری از خبره‌های تکنولوژی و دانشگاهی، هیئت مشاورهٔ جدیدی در رابـ ـطه با مهارت‌های STEAM برای بهبود شکل و شمایل محصولات این شبکه ایجاد کرده است؛ این تعهد به STEAM در همکاری با طرح «علوم کامپیوتری برای همه» به عنوان یکی از اهداف رئیس جمهور قبلی آمریکا -یعنی باراک اوباما- شکل گرفت. Jill King نایب رییس ارشد Cartoon Network در این باره می‌گوید:

«آرزوی ما پرورش نسل بعدی کارآفرینان و مخترعان است. این یکی از ویژگی‌های ذاتی ماست و نشان میده ما در چه جایگاهی قرار داریم. در واقع از آغاز آفرینش درحال انجام این کارها بوده‌ایم، فقط تا به حال آن را به نام STEAM نمی‌شناختیم.

ما این فرصت را یافتیم تا این داستان‌ها را به کودکان بیان کنیم و به آن‌ها نشان بدیم که بعضی وظایف در علوم کامپیوتری چه شکلی‌اند. این فرصت را داریم تا با مفاهیم کلیشه‌‌ای مبارزه کنیم. گروه Powerpuff Girls داستانی راجع به شخصیت Bubbles نوشت، دختری که کدنویس است و با کدزنی می‌خواهد به خواهرانش کمک کند تا با آدم بدها در اینترنت مبارزه کنند و اینترنت را نجات دهند.

در علوم کامپیوتر این کلیشه وجود دارد که یک مرد سفیدپوست و تنها، با کامپیوتر خود مشغول هک کردن دیگران است. اما این تمام ماجرا نیست. علم کامپیوتر می‌تواند راجع به همکاری تیمی باشد. می‌توانید تاثیر علوم کامپیوتری را در هر چیزی که با آن سروکار دارید پیدا کنید. اگر به فشن و مد علاقه‌مندید، می‌توانید شغلی با محوریت کامپیوتر در زمینه مد و فشن بیابید. ما قصد داریم این را به کودکان نشان بدیم که شما می‌توانید با هم در علوم کامپیوتری کار کنید.

Cartoon Network از برنامه‌ها، بازی‌ها، اپ‌ها و وبسایت دارای دسترسی چند پلتفرمی برخوردار است. هیئت مشاوره به شبکه این امکان را می‌دهد تا سرعت و توسعهٔ بیشتری در میزان دسترسی داشته باشد و به کودکان این اعتماد به نفس را می‌دهد تا به نسل بعدی کارآفرینان، انیماتورها و مخترعان تبدیل شوند.

ما می‌دونیم که چه چیزهایی را نمی‌دونیم. بلدیم چگونه ارتباط این نسل از کودکان را با محتوا و تکنولوژی برقرار کنیم و متخصص ساخت نمایش‌ها و دنیاهای مربوط به کودکان هستیم. اما وقتی بحث STEAM پیش می‌آید می‌دونیم که باید در بیرون از خودمان به سراغ متخصصینی برویم که توانایی راهنمایی ما را در اهدافمان دارند.»

ترکیب مولفه‌های بیشتری از STEAM در برنامه‌ها به این معنی است که کودکان اطلاعات بیشتری دربارۀ چگونگی اشتغال در حوزۀ علوم کامپیوتری می‌آموزند. کودکانی که Cartoon Network تماشا می‌کنند بخشی از نسل پسا-هزاره هستند که به نسل پلورالیست شناخته می‌شوند و اعضای آن به Plural‌ها معروفند. این نسل شامل کودکانی است که بعد از 1997 زاده شده‌اند و بیشترشان با تبلت و گوشی‌های هوشمند در دستان‌شان بزرگ می‌شوند. طی ابتکار Cartoon Network کودکان می‌توانند برای کاراکترها و انیمیشن‌ها اظهار نظر و پیشنهاد کنند.

سال گذشته، این شبکه اقدام به همکاری با پروژه Scratch آزمایشگاه رسانه‌ای MIT و پروژه Made with Code گوگل نمود تا کدزنی را به روشی برای بیان ایده‌ها، ساخت داستان‌ها و خلق آثار هنری توسط کودکان تبدیل کند. طی 12 ماه گذشته، کودکان توانستند بیش از 50000 انیمیشن، بازی و ساخته‌های خود را با استفاده از آموزش We Bare Bears در Scratch به اشتراک بگذارند.

Made with Code داستان‌ها و کاراکترها را به فعالیت‌های کدنویسی تبدیل می‌کند تا کودکان بتوانند انیمیشن و بازی بسازند. ابزاری برای ساخت فایل گیف (تصاویر متحرک) وجود دارد که بچه‌ها بتوانند گیف‌های خودشان را مربوط به انیمیشن Powerpuff Girls بسازند. جیل کینگ در این رابـ ـطه هم این‌گونه اظهار نظر می‌کند:

«ما یک فرصت عالی برای معرفی کدنویسی با استفاده از شخصیت‌ها و نمایش‌های‌مان به کودکان داریم. این قضیه ربطی به یادگیری کدنویسی نداره، بلکه هدف اصلی، کدنویسی برای یادگیریه چون قدرت ابتکار و توانایی ابراز وجود بیشتر را فراهم می‌کند و به اون‌ها اجازه می‌ده تا صدای خودشون را پیدا کنند. بخشی از هدف این برنامه غلبه بر تبعیض جنـ*ـسی و نژادی و دسترسی بیشتر برای کودکان دیده نشده است و ارائه تجربه عملی در علوم کامپیوتری به روشی هست که احتمالا قبل از این هرگز آن را تجربه نکرده‌اند.»

به گفتهٔ Karen Peterson عضو جدید هیئت مشاوره و مدیر اجرایی National Girls Collaborative:
«تحقیقات نشون می‌دن که دختربچه‌ها تمایل بیشتری به اشتغال در علوم کامپیوتری دارند که به علائق و ویژگی‌های ذهنی اونها برمی‌گرده. Cartoon Network با توجه به میزان آشنایی و جذابیتی که محتواش برای کودکان مورد نظر ما داره، در این زمینه از جایگاه خوبی برخوردار هست. من در رابـ ـطه با پیوستن به این قضیه و سهیم شدن محصولات Cartoon Network در پروژهٔ National Girls Collaborative خیلی هیجان زده‌ام، چرا‌که باعث می‌شه سازمان‌های سرتاسر ایالات متحده متعهد به ارائه گزارش شن و تشویق دختران برای پیگیری مشاغل در علوم کامپیوتری و دیگر شاخه‌های STEM رو در پی داره.»

Mimi Ito، استاد و نماینده بنیاد MacArthur در بخش آموزش و رسانه دیجیتال دانشگاه ایروین کالیفرنیا هم می‌گوید:
«نتیجهٔ تحقیقات کاملا روشنه؛ اگر می‌خواهیم کودکان بیشتری در تکنولوژی سهیم شوند، باید به چیزهایی که اون‌ها در حال حاضر علاقه دارند توجه کنیم. چه راهی بهتر از شخصیت‌های کارتونی و محتوای آن؟ تعهد Cartoon Network بهعلوم کامپیوتری برای همه یک فرصت عالی و ویژه برای جلب نظر کودکان به کدنویسی، در میان اونهایی هست که ممکنه هنوز خود را به عنوان کارشناسان تکنولوژی نشناسن.»

به طور خلاصه، آنچه کشوری همچون ایالات متحدهٔ آمریکا در این طرح پیاده‌سازی کرده است عبارت است از:

1. شبکهٔ Cartoon Network اقدام به ایجاد هیئت مشاوره برای تمرکز روی برنامه‌های STEAM برای کودکان کرده است.
2. ایجاد هیئت مشاوره جدید بخشی از تعهد 30 میلیون دلاری این شبکه به مهارت‌های STEAM است.
3. سال گذشته، این شبکه با همکاری پروژهٔ Scratch دانشگاه ام‌آی‌تی و Made with Code گوگل، از کدنویسی به منظور روشی برای بیان ایده‌ها، ساخت داستان‌ها و خلق آثار هنری توسط کودکان استفاده کرد.

باتوجه به آنچه خواندیم، پرواضح است که کشورهای جهان‌اول همچون ایالات متحدهٔ آمریکا به طور جدی در حال سرمایه‌گذاری روی کودکان به منظور یادگیری اصول برنامه‌نویسی و توسعهٔ نرم‌افزارند
 
بالا