به گزارش اخبار خودرو ، افزایش تعرفه واردات تایر برای سایزهای فاقد تولید داخل به ویژه باری و اتوبوسی، توجیهی برای حمایت از تولیدات داخلی ندارد و تنها با هدف افزایش درآمدهای دولت از محل عوارض ناشی از واردات کالا انجام شده است.
این اتفاق علاوهبر تهدید سرمایهگذاری داخلی میتواند کشور را در چند ماه آینده باکمبود تایرهای ضروری در بخشهای راهسازی، معدنی، باری و حملونقل عمومی مواجه کند.
مجید سروش، یک مسئول در اتاق بازرگانی ایران و عضو کمسیون مادهیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با نقد افزایش بدونمطالعه تعرفههای وارداتی برای کالاهای مختلف ازجمله تایر به «دنیای خودرو» میگوید: با اینکه افزایش تعرفهها با نگاه حمایتی از صنایع داخلی انجام میشود اما نباید از این موضوع غافل شد که باتوجه به عزم ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی چنین اقداماتی میتواند بهعنوان ترمزی برای حضور ایران در این سازمان و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی عمل کند.
وی با انتقاد از افزایش تعرفه کلیه تایرهای مورداستفاده در کشور بهویژه تایرهای باری، اتوبوسی و معدنی که تولیدکنندگان داخلی توان و تکنولوژی تولید آنها را در داخل از کشور ندارند، میگوید: برخی معتقدند دولت باهدف حمایت از تولیدات داخلی دستبه افزایش تعرفهها زده است، البته این موضوع بهدلیل عدم توان تولیدکنندگان داخلی در تولید و تامین بسیاری از سایزهای تایر بهویژه در بخش اتوبوسی، باری و معدنی و راهسازی کاملا غلط است و بیشتر به نظر میرسد دولت با هدف افزایش درآمد ناشیاز بالا رفتن تعرفه واردات دستبه این کار زده است که درنهایت باعث بالا رفتن هزینههای جاری تولید به ویژه در بخش معدنی و حتی راهسازی میشود.
سروش درخصوص تاثیر بسته شدن سایت ثبتسفارش و بلاتکلیفی واردکنندگان در تامین کالای موردنیاز ماههای پایانی سال نیز میگوید: متاسفانه برخی تصمیمات لحظهای و اعمال سلیقههای شخصی در فضای کسبوکار مشکلات بسیاری را پیش روی فعالان اقتصادی قرار میدهد.
این اتفاق باعث میشود امنیت سرمایهگذاری در کشور کاهش یابد و سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری خرد و کلان در کشور نداشته باشند. این اتفاق علاوهبر تهدید سرمایهگذاری داخلی میتواند کشور را در چند ماه آینده باکمبود تایرهای ضروری در بخشهای راهسازی، معدنی، باری و حملونقل عمومی مواجه کند.
دبیر معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در مسیر اقتصادی باید در راه کاهش تعرفهها گام برداریم، میگوید: اگر قصد عضویت در سازمان تجارت جهانی را داریم، باید در مسیر کاهش تعرفهها حرکت کنیم و نگاهمان به تعرفهها را بهسمتی ببریم که با اصلاح این زنجیره راه را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و فراهم آوردن امکان صادرات کالاهای ایرانی باز کنیم.
سروش افزایش تعرفهها را از این جهت که میتواند به گسترش بازارهای خاکستری منجر شود و قاچاق در عرصههای مختلف را افزایش دهد، کار چندان منطقی نمیداند و میگوید: این اقدام درنهایت میتواند انگیزهای برای فعالیتهای غیرشفاف و افزایش قاچاق در بازار شود.
در این بین نباید از ورود کالاهای تقلبی نیز غافل شد. او البته تعرفههای بالا را گامی در جهت رشد تولید و حمایت از تولید داخل نمیداند و با صراحت میگوید: در دنیا ساخت دیوارهای تعرفهای یک روش منسوخشده است و بسیاری از کشورهای صاحب تکنولوژی با تعرفههای تکرقمی به تعامل و تجارت با دیگر کشورها میپردازند.
این اتفاق علاوهبر تهدید سرمایهگذاری داخلی میتواند کشور را در چند ماه آینده باکمبود تایرهای ضروری در بخشهای راهسازی، معدنی، باری و حملونقل عمومی مواجه کند.
مجید سروش، یک مسئول در اتاق بازرگانی ایران و عضو کمسیون مادهیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با نقد افزایش بدونمطالعه تعرفههای وارداتی برای کالاهای مختلف ازجمله تایر به «دنیای خودرو» میگوید: با اینکه افزایش تعرفهها با نگاه حمایتی از صنایع داخلی انجام میشود اما نباید از این موضوع غافل شد که باتوجه به عزم ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی چنین اقداماتی میتواند بهعنوان ترمزی برای حضور ایران در این سازمان و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی عمل کند.
وی با انتقاد از افزایش تعرفه کلیه تایرهای مورداستفاده در کشور بهویژه تایرهای باری، اتوبوسی و معدنی که تولیدکنندگان داخلی توان و تکنولوژی تولید آنها را در داخل از کشور ندارند، میگوید: برخی معتقدند دولت باهدف حمایت از تولیدات داخلی دستبه افزایش تعرفهها زده است، البته این موضوع بهدلیل عدم توان تولیدکنندگان داخلی در تولید و تامین بسیاری از سایزهای تایر بهویژه در بخش اتوبوسی، باری و معدنی و راهسازی کاملا غلط است و بیشتر به نظر میرسد دولت با هدف افزایش درآمد ناشیاز بالا رفتن تعرفه واردات دستبه این کار زده است که درنهایت باعث بالا رفتن هزینههای جاری تولید به ویژه در بخش معدنی و حتی راهسازی میشود.
سروش درخصوص تاثیر بسته شدن سایت ثبتسفارش و بلاتکلیفی واردکنندگان در تامین کالای موردنیاز ماههای پایانی سال نیز میگوید: متاسفانه برخی تصمیمات لحظهای و اعمال سلیقههای شخصی در فضای کسبوکار مشکلات بسیاری را پیش روی فعالان اقتصادی قرار میدهد.
این اتفاق باعث میشود امنیت سرمایهگذاری در کشور کاهش یابد و سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری خرد و کلان در کشور نداشته باشند. این اتفاق علاوهبر تهدید سرمایهگذاری داخلی میتواند کشور را در چند ماه آینده باکمبود تایرهای ضروری در بخشهای راهسازی، معدنی، باری و حملونقل عمومی مواجه کند.
دبیر معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در مسیر اقتصادی باید در راه کاهش تعرفهها گام برداریم، میگوید: اگر قصد عضویت در سازمان تجارت جهانی را داریم، باید در مسیر کاهش تعرفهها حرکت کنیم و نگاهمان به تعرفهها را بهسمتی ببریم که با اصلاح این زنجیره راه را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و فراهم آوردن امکان صادرات کالاهای ایرانی باز کنیم.
سروش افزایش تعرفهها را از این جهت که میتواند به گسترش بازارهای خاکستری منجر شود و قاچاق در عرصههای مختلف را افزایش دهد، کار چندان منطقی نمیداند و میگوید: این اقدام درنهایت میتواند انگیزهای برای فعالیتهای غیرشفاف و افزایش قاچاق در بازار شود.
در این بین نباید از ورود کالاهای تقلبی نیز غافل شد. او البته تعرفههای بالا را گامی در جهت رشد تولید و حمایت از تولید داخل نمیداند و با صراحت میگوید: در دنیا ساخت دیوارهای تعرفهای یک روش منسوخشده است و بسیاری از کشورهای صاحب تکنولوژی با تعرفههای تکرقمی به تعامل و تجارت با دیگر کشورها میپردازند.
تالار نقد نگاه دانلود