راهکارهای رفع مشکلات املایی

  • شروع کننده موضوع Mårzï¥ē
  • بازدیدها 162
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Mårzï¥ē

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/18
ارسالی ها
10,419
امتیاز واکنش
37,579
امتیاز
1,051
محل سکونت
TehRan
#املا
"راهکارهای رفع اشکالات املایی :
1- درهنگام روخوانی متن درس به کلماتی که شکل خاص املایی دارند یا کلمات جدید درس توجه بیشتری شود ودور آنها خط کشیده شود.
2- نوع تکلیفی که به دانش آموزان داده می شود ، به اشتباهات املایی آنها کمک کند.
3- برای کلمات مشخص شده درمتن درس هم خانواده ،مترادف ومخالف بنویسند.
4- جملاتی راباکلمات جاانداخته به دانش آموزان بدهیم تاکامل کنند.
5- کلماتی با حروف جا انداخته به دانش آموزان بدهیم تاحرف موردنظر را بنویسند.
6- گفتن املا ازمتن درس وتصحیح توسط خود دانش آموز.
"نکاتی که معلم هنگام انتخاب متن هراملا باید توجه داشته باشد :
الف ) متن موردنظرحاوی جمله باشد واز انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.
ب ) کلمات سازنده جملات متن ازحروفی تشکیل شده باشند که قبلا ً تدریس شده اند .
ج) کلمات خارج از متن کتابهای درسی ، ازبیست درصد کل کلمات بیشتر نباشد .
د) علاوه برجملات موجود در کتابهای درسی ، با استفاده از کلمات خوانده شده ،جملات دیگری هم درنظر گرفته می شوند .
ه ) درهرجلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شودتابتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد.
معلم یک بار با صدایی بلند ولحنی شمرده متن اولیه رااز روی تابلو می خواند واز دانش آموزان می خواهد بادقت به چگونگی تلفظ او گوش کنند . لازم است دقت شود که شاگردان به نوشتن ویادداشت کلمات برروی کاغذ یا میز اقدام نکرده ، فقط ضمن گوش دادن ،کلمات سازنده جملات متن را با حرکات چشم از روی تابلو تعقیب کنند.
گام دوم ،قرائت املا توسط معلم ونوشتن آن توسط دانش آموزان . معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده ، پس از آماده شدن دانش آموزان ، آن را با صدایی بلند ولحنی شمرده وحداکثرتا دوبار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خود داری کرده ، متن را به صورت گروههای اسمی وفعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله ومعنای آن آشنا شوند .
در پایان یک باردیگر متن املا را باسرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم اشکالات خود را برطرف نمایند.
گام سوم ، تصحیح گروهی املاها وتهیه فهرست خطاهای املایی. معلم پس از جمع آوری املاها آنها را با استفاده از رهنمود زیرتصحیح وخطاهای املایی کلاس را جمع بندی می کند.
این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شودو معلم بدون اشاره به نام آنها ،تک تک املاها را بررسی ومشکلات رااستخراج می کند. به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز رادردست می گیرد وبه کمک یک دانش آموزکلمات یادشده رارونویسی می کند . سپس دومین املاء ، سومین و... رادردست می گیرد وبه کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری ، صورت صحیح غلطهای املایی راروی تابلو ثبت می کند. البته هرجا که غلطها تکراری بودند جلو اولین مورد آن یک علامت (مثلا ً *) می زند. درپایان با شمردن غلطها ،اشکالات املایی دانش آموزان رااولویت بندی می کند .
گام چهارم :تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده ، دراین گام ، معلم با توجه به مهمترین وپرتعدادترین اشکالات املایی دانش آموزان با به کارگیری انواع تمریناتِ حرف نویسی وکلمه نویسی (که قبلا ً ازآنها یاد شد ) وهمچنین کلمه سازی وجمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد.
 
بالا