- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
![%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D8%B2%D8%A7%D8%AF.jpg](http://tarikhfa.com/wp-content/uploads/2014/10/%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D8%B2%D8%A7%D8%AF.jpg)
رستم فرخزاد در ملاقات با نمایندگان سپاه عرب میدید که سعد بن ابیوقاص هر نوبت فرستادهای متفاوت از پیک قبلی میفرستاد و کسی را دو نوبت مأمور رساندن پیام نمیکرد.
رستم به یکی از فرستادگان سَعد گفت که چرا امیر شما در هر نوبت فرستادهای دیگر میفرستد و یک کس دو بار مأمور رساندن پیام قرار نمیدهد. فرستاده گفت به این دلیل که امیر ما در راحتی و سختی میان سپاه به عدالت رفتار میکند و روا نمیدارد که یک شخص را دو بار زحمت دهد و دیگران آسوده باشند. رستم تحت تأثیر این سخن و منش و سیرت ایشان قرار گرفت و دانست که بنای عرب بر اصلی محکم استوار است. [۱]
ایشان پس از ذکر شکستهای متوالی ساسانیان از اعراب میگویند: “رستم و سرداران و سپاهیان او در هر واقعهای به این نکته برمیخوردند که دیگر نوبت دولت و حشمت شاهان ساسانی گذشته است و اکنون نوبت سادگی و آزادگی است.” [۲]
اعراب پس از تسلط بر ایران، بر کسانی که مسلمان نشدند، جزیه (نوعی مالیات) مقرّر گردند و زمینها را در اختیار مالکین اصلی، باقی گذاشتند. [۳]
یعنی هرآنکس که بر اساس عهدنامه، جزیه میپرداخت، جان و مال و ناموسش در امان میبود. این درحالی است که سپاهیان ساسانی، در مقدمهی جنگ قادسیه از آشفتگی حکومت سوءاستفاده میکردند و حتی به جان و مال و ناموس ایرانیان تجـ*ـاوز میکردند. لذا رستم فرخزاد میان سپاه آمد و گفت: “اى مردم پارس! به خدا سوگند، آنچه باعث تباهى ما شده کارهاى زشت ماست. به خدا سوگند، اعراب با اینکه با این مردم در حال جنگ هستند، رفتار بهترى با آنان دارند. سیرهی آنها بهتر از کردار شماست.” [۴]