ShAd ShAd
کاربر اخراجی
- عضویت
- 2016/11/27
- ارسالی ها
- 1,671
- امتیاز واکنش
- 12,204
- امتیاز
- 746
از سالهاي ابتداي دولت يازدهم موضوع ريل و راهآهن به يكي از اولويتهاي دولتي مبدل شد و برنامهريزيهاي مبسوطتري براي اين امر تدوين شد. البته پيش از اين نيز هم ريل و راهآهن در اولويتهاي دولت قبل بود و حتي مسوولان وزارت راه و ترابري وقت دولت دهم زماني كه قرار بود براي دومين بار قرارداد ساخت ريل ملي با حضور وزرا و مسوولان انجام شود از برنامهريزي براي ريلگذاري سالانه هزار كيلومتر خبر دادند تا نشان دهند براي اين بخش برنامهريزي كردهاند.
ناگفته پيداست كه از همان روزها و زماني كه اين برنامه در دستور كار دولت قرار گرفت توسعه اين سيستم ميتوانست بسياري از اهداف دولتي را در كاهش تلفات جادهاي، كاهش مصرف بنزين و سوخت و توسعه تجاري و ترانزيت و... محقق كند. به اين جهت بود كه توسعه سيستم حمل و نقل آسان و ارزان در دستور كار جديتر قرار گرفت.
طبق اهداف پيشبيني شده در سند چشمانداز ١٤٠٤، بايد ٢٥ هزار كيلومتر راهآهن در كشور ساخته شود، اين در حالي است كه هماكنون تنها ٩ هزار كيلومتر خط آهن در سراسر كشور وجود دارد. حميد بهبهاني، وزير راه و ترابري در آخرين اظهارنظر خود در اين خصوص اعلام كرده است كه براي رسيدن به اين هدف بايد سالانه بين هزار تا هزار و سيصد كيلومتر ريلگذاري صورت بگيرد و تا پايان امسال نيز هزار كيلومتر خط آهن آماده بهرهبرداري خواهد بود.
و حالا بعد از چهار سال از آن روزها و برنامهريزيهاي انجام شده گويا اين برنامهها كمي محقق شده و به اعدادي كه روزي آرزوي مسوولان راهي دولت دهم بود در دولت يازدهم به عملكرد تبديل شده است و محمدرضا احمدي مديركل روسازي راه آهن شركت ساخت اعلام كرده است كه با پيگيريهاي گستردهاي كه به منظور سرعت بخشيدن به ريلگذاري در خطوط جديد صورت گرفته، ركوردي قابل توجه در اين حوزه به ثبت رسيده است. با توجه به برنامهريزيهاي صورت گرفته در دولت يازدهم به منظور رساندن ريل به پنج مركز استان باقيمانده، خوشبختانه اقدامات قابلتوجهي در اين حوزه صورت گرفته و ميتوان اميدوار بود بخش قابل توجهي از اين طرحها تا پيش از پايان يافتن اين دولت به بهرهبرداري برسند.
به گفته وي، رساندن ريل به رشت، همدان، كرمانشاه، اروميه و خط دوم تبريز نياز به كشيدن بيش از ۸۹۰ كيلومتر خط آهن جديد داشت كه خوشبختانه در حال حاضر تنها ۳۲۹ كيلومتر از آن باقي مانده است.
مديركل روسازي راه آهن شركت ساخت با بيان اينكه با پايان يافتن كارهاي زيرساختي در بسياري از اين طرحها، ريلگذاري با سرعتي قابل توجه انجام ميشود، اظهار كرد: در مسير ريلي ملاير – كرمانشاه چهار كارگاه تجهيز شده كه به طور همزمان ريلگذاري ميكنند.
در اين مسير ما به ركورد ريلگذاري روزانه ۱۹۵۰ متر رسيديم كه ركوردي قابل توجه است. حتي اگر پيش از اين در طرحي ركوردي اينچنيني ثبت شده باشد مربوط به يك روز خاص بوده اما در اين طرحها ركوردهاي روزانه هر روز تكرار ميشوند.
در محور همدان نيز ريلگذاري روزانه به ۱۷۰۰ متر در روز رسيده و از اين رو به نظر ميرسد همدان نخستين شهري باشد كه راه آهن به آن خواهد رسيد و پس از آن كرمانشاه، رشت، اروميه و تبريز قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد: با هدفگذاريهاي صورت گرفته و با توجه به بهبود شرايط جوي ميتوان انتظار داشت ركورد ريلگذاري روزانه در يك طرح به بيش از دو كيلومتر نيز برسد. در حال حاضر در طرحهاي در دست ساخت روزانه بيش از پنج كيلومتر ريلگذاري داريم و اين اميد وجود دارد كه با افزايش اين رقم سرعت تكميل اين اولويتهاي ريلي نيز بالا رود.
سختترين پروژه ريلي پس از انقلاب در صف افتتاح
در عين حال با نهايي شدن عمليات زيرسازي راهآهن همدان و نزديك شدن به روزهاي افتتاح آن، وزارت راه و شهرسازي پيگيري ديگر اولويتهاي خود در اين عرصه را آغاز كرده كه در صدر آنها طرح بزرگ راهآهن قزوين-رشت قرار دارد.
ناگفته پيداست كه از همان روزها و زماني كه اين برنامه در دستور كار دولت قرار گرفت توسعه اين سيستم ميتوانست بسياري از اهداف دولتي را در كاهش تلفات جادهاي، كاهش مصرف بنزين و سوخت و توسعه تجاري و ترانزيت و... محقق كند. به اين جهت بود كه توسعه سيستم حمل و نقل آسان و ارزان در دستور كار جديتر قرار گرفت.
طبق اهداف پيشبيني شده در سند چشمانداز ١٤٠٤، بايد ٢٥ هزار كيلومتر راهآهن در كشور ساخته شود، اين در حالي است كه هماكنون تنها ٩ هزار كيلومتر خط آهن در سراسر كشور وجود دارد. حميد بهبهاني، وزير راه و ترابري در آخرين اظهارنظر خود در اين خصوص اعلام كرده است كه براي رسيدن به اين هدف بايد سالانه بين هزار تا هزار و سيصد كيلومتر ريلگذاري صورت بگيرد و تا پايان امسال نيز هزار كيلومتر خط آهن آماده بهرهبرداري خواهد بود.
و حالا بعد از چهار سال از آن روزها و برنامهريزيهاي انجام شده گويا اين برنامهها كمي محقق شده و به اعدادي كه روزي آرزوي مسوولان راهي دولت دهم بود در دولت يازدهم به عملكرد تبديل شده است و محمدرضا احمدي مديركل روسازي راه آهن شركت ساخت اعلام كرده است كه با پيگيريهاي گستردهاي كه به منظور سرعت بخشيدن به ريلگذاري در خطوط جديد صورت گرفته، ركوردي قابل توجه در اين حوزه به ثبت رسيده است. با توجه به برنامهريزيهاي صورت گرفته در دولت يازدهم به منظور رساندن ريل به پنج مركز استان باقيمانده، خوشبختانه اقدامات قابلتوجهي در اين حوزه صورت گرفته و ميتوان اميدوار بود بخش قابل توجهي از اين طرحها تا پيش از پايان يافتن اين دولت به بهرهبرداري برسند.
به گفته وي، رساندن ريل به رشت، همدان، كرمانشاه، اروميه و خط دوم تبريز نياز به كشيدن بيش از ۸۹۰ كيلومتر خط آهن جديد داشت كه خوشبختانه در حال حاضر تنها ۳۲۹ كيلومتر از آن باقي مانده است.
مديركل روسازي راه آهن شركت ساخت با بيان اينكه با پايان يافتن كارهاي زيرساختي در بسياري از اين طرحها، ريلگذاري با سرعتي قابل توجه انجام ميشود، اظهار كرد: در مسير ريلي ملاير – كرمانشاه چهار كارگاه تجهيز شده كه به طور همزمان ريلگذاري ميكنند.
در اين مسير ما به ركورد ريلگذاري روزانه ۱۹۵۰ متر رسيديم كه ركوردي قابل توجه است. حتي اگر پيش از اين در طرحي ركوردي اينچنيني ثبت شده باشد مربوط به يك روز خاص بوده اما در اين طرحها ركوردهاي روزانه هر روز تكرار ميشوند.
در محور همدان نيز ريلگذاري روزانه به ۱۷۰۰ متر در روز رسيده و از اين رو به نظر ميرسد همدان نخستين شهري باشد كه راه آهن به آن خواهد رسيد و پس از آن كرمانشاه، رشت، اروميه و تبريز قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد: با هدفگذاريهاي صورت گرفته و با توجه به بهبود شرايط جوي ميتوان انتظار داشت ركورد ريلگذاري روزانه در يك طرح به بيش از دو كيلومتر نيز برسد. در حال حاضر در طرحهاي در دست ساخت روزانه بيش از پنج كيلومتر ريلگذاري داريم و اين اميد وجود دارد كه با افزايش اين رقم سرعت تكميل اين اولويتهاي ريلي نيز بالا رود.
سختترين پروژه ريلي پس از انقلاب در صف افتتاح
در عين حال با نهايي شدن عمليات زيرسازي راهآهن همدان و نزديك شدن به روزهاي افتتاح آن، وزارت راه و شهرسازي پيگيري ديگر اولويتهاي خود در اين عرصه را آغاز كرده كه در صدر آنها طرح بزرگ راهآهن قزوين-رشت قرار دارد.