نقاشی سبک شناسی

  • شروع کننده موضوع ABAN dokht
  • بازدیدها 338
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

ABAN dokht

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/01/17
ارسالی ها
2,239
امتیاز واکنش
8,811
امتیاز
596
محل سکونت
البرز
ا سبک شناسی ،،
آبستره انتزاعی
این سبک جنبش‌هایی مانند کوبیسم و اکسپرسیونیسم انتزاعی را شامل می‌شود. هنر انتزاعی در غرب در اوایل ۱۹۰۰ میلادی و با آثار هنرمندان کوبیست مانند پیکاسو و جورج براک، پدیدار شد. پس از آن هنرمندان به طور معمول تغییرات علم و تکنولوژی را در قرن بیستم به کمک این سبک به تصویر کشیدند.

امپرسیونیسم، فوویسم، کوبیسم و جنبش‌های دیگر این دوره در شکستن قوانین هنر که از رنسانس پیروی می‌شدند، با یکدیگر همکاری کردند. امپرسیونیسم به هنرمند اجازه داد تا بتواند اثرش را نیمه تمام ارائه کند، فوویسم در عوض رنگ را به معنی‌ غیر واقع به کار برد.

کوبیسم این ایده را معرفی‌ کرد که می‌توان اشیاء را از جهت متفاوت در یک سطح به تصویر کشید و تمامی‌ این سبک‌ها این ایده را گسترش دادند که رنگ، شکل و بافت می‌تواند عنوان اصلی‌ اثر باشد.

اکسپرسیونیسم انتزاعی (ابسترکت اکسپرسیونیسم) که در سال ۱۹۴۰ به صحنه آمد، اصول اکسپرسیونیسم را برای نقاشی‌ انتزاعی به کار گرفت

معرفی هنرمند denis sarazhin
هنرمند اهل اوکراین میباشد
در رشته هنر وطراحی فارغ التحصیل شده ودر رشته تخصصی نقاشی وتدریس جایزه درجه یک در نقاشی از آکادمی هنر اوکراین را بـرده ،این جایزه یک نشان ملی معتبر میباشد که فقط به یک نخبه داده میشود
وی از سال 2007 ریس انجمن اتحاد هنرمندان اوکراین بوده به تعدادی از آثار وی توجه کنید

ا ارتباط بین خلاقیت و تخیل

خلاقیت و تخیل در عین حال که یکی نیستند ولی کاملاً با هم ارتباط دارند. خلاقیت غالباً مستلزم کاربرد تخیل است. به نظر فروید تفکر خلاق شکل عالی تخیلات آزاد و بازی‌های دوره کودکی است. به عقیده او سرچشمه خلاقیت را باید در تجربیات دوره کودکی جستجو نمود، زیرا چگونگی تجارب دوران خردسالی در ظهور اندیشه‌های نوفوق‌العاده مؤثر است.

در هر حال باید اذعان داشت که از مهم‌ترین عواملی که تفکر خلاق را ممکن می‌سازد، تخیل است. از جمله ویژگی‌های مشترک میان افراد خلاق که مورد قبول همه روان‌شناسان و محققان این رشته است، وجود قدرت تخیل فوق‌العاده در نزد همه کودکان و بزرگسالان خلاق است.

: لئوناردو داوینچی در شب‌های بارانی لکه‌هایی را که روی دیوارها بر اثر رطوبت نقش می‌بست، تماشا می‌کرد و به توصیف تصاویری که می‌دید⭐، می‌پرداخت و حتی آن‌ها را نشان می‌داد. همین طور در ترک‌های دیوار، چین و شکن آب‌های راکد را مشاهده می‌کرد یا در ابرها، تصاویر و مناظری را می‌دید.شاید خود ما هم بازی ابرها را در دوران کودکی به یاد داشته باشیم که چگونه در روزهای ابری به آسمان نگاه می‌کردیم و نام حیوان یا منظره‌ای را می‌گفتیم و هر یک در ابرها به دنبالش می‌گشتیم و آن کس که زودتر آن را پیدا می‌کرد، برنده می‌شد.⭐⭐

نگاه لئوناردو داوینچی و بازی‌های کودکانه شما نشان از تخیل و خلاقیت می‌باشد همراه با تخیل،خلاقیت در سال‌های اول زندگی کودک و سپس در سایر زمینه‌ها و فعالیت‌های او قابل مشاهده است. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که اوج خلاقیت در حدود ۳۰ سالگی است. پس از آن در همان حد باقی مانده یا به تدریج کاهش پیدا می‌کند. لذا توجه به مساله آفرینش‌های ذهنی در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی فوق‌العاده حائز اهمیت است⭐. در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت‌های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی و منابع قدرت هستیم، افراد تیز هوش و خلاق و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گرانبهاترین سرمایه، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد

نقاشی به صورت های مختلفی می توان استفاده کرد و به پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان پرداخت. در ذیل به برخی از این روش ها اشاره شده است :

* نقاشی گروهی: کودکان با کمک یکدیگر نقاشی واحدی را بکشند

* نقاشی نیمه تمام : نیمی از نقاشی ترسیم شده را به عهده کودک بگذاریم.

* قصه گویی برای نقاشی : از کودکان می توان خواست تا برای نقاشیشان قصه بگویند

* حل مسأله با نقاشی : مسأله ای را طرح کرده و از کودک بخواهیم در مورد آن نقاشی بکشند

* تلفیق موسیقی و نقاشی : کودکان پس از شنیدن قطعه ای موسیقی و حس کردن آن به نقاشی آن بپردازند.

* نقاشی رنگی بدون رنگ: از کودکان بخواهیم بدون استفاده از وسایل رنگ آمیزی به کشیدن نقاشی بپردازند.

* نقاشی از خواب و رویاهای خانواده: نقاشی از موضوعاتی مانند آرزوها، خواب ها با ترسیم اعضای خانواده برای کودکان نه تنها تخیل برانگیزه بوده، بلکه می توان از آن در تشخیص و درمان مشکلات رفتاری بهره

پرورش خلاقیت با استفاده از هنر نقاشی

کودکان و نوجوانان معمولا به طراحی و نقاشی علاقه مندند، لذا از این رشته ی هنری می توان بهره ی زیادی در برانگیختن خلاقیت آنها برد.⭐

شکل و طرح هایی که کودکان در طراحی خود به کار می برند، در آغاز برای آنها جنبه شخصی دارد؛ اما به تدریج تصاویری می کشند که از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

ماتیوز معتقد است: تصاویری که کودکان می کشند، نه تنها عکس برداری دقیق از اشیا است، بلکه حرکات و خصوصیات شئ را نیز در بر می گیرد. از این رو برای مثال ممکن است کودکی کنار ماشینی که کشیده است خطوطی را بکشد و با اشاره به آن خطوط بگوید این ماشین خیلی خیلی تند می رود.

از نقاشی به صورت های مختلفی می توان استفاده کرد و به پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان پرداخت⭐⭐⭐⭐

گاهی شاد وگاهی شوم ⭐⭐
جایی بین دنیای بیداری وفراتر از واقعیت قرار گرفتن
جهان مرموز گل های داوودی ،نئون سبز ،و پوست پوشیده از گل ، ....
همه جهان اودا یک فکر پوچ وتوهم است ⭐⭐⭐

اودا هنرمند جوان آسیای دور و نقاشی های عجیب وغریبش

این هنرمند با نقاشی های سورئال ،از دختران مرموز، که با موجودات از قبیل مارماهی و پروانه ها زندگی میکند تابلو های زیبایی خلق میکنه ⭐⭐⭐
آثار او نمایش دنیای جدا از وجود دیگران است ⭐⭐
مشخصه آثارش گل داوودی ،ونماد از دست دادن ،مرگ ،وآسیب پذیری است

‍ افسانه ی شب یلدا
دلدادگی ماه و خورشید به یکدیگر ...

ماه که آوازه ی زیبایی و درخشنگی خورشید را شنیده است دلداده ی خورشید می شود و دوست دارد برای یک بار هم شده خورشید را ببیند؛ اما از اقبال بد همیشه خواب می ماند و این باعث ناکامی وی می شود. اما برای این کار تدبیری می اندیشد و از ستاره ای که همیشه کنار ماه است می خواهد که هنگام آمدن خورشید، وی را بیدار کند تا بتواند معشوقش را ببیند
سرانجام ستاره عهد خود را به جای آورده و هنگام آمدن خورشید، ماه را بیدار می کند. این جاست که ماه، خورشید را می بیند و راز دلش را فاش می گوید.ماه و خورشید دلباخته ی یکدیگر می شوند و کارشان را فراموش می کنند؛ تا جایی که این شب بلند تر از شب های دیگر می شود. مهر زاده می شود و این شب ، نام یلدا را به خود می گیرد. در طول سال تنها یک شب است که خورشید و ماه یکدیگر را می بینند و به یکدیگر مهر می ورزند.

@

کمال الملک نقاش چیره دست
ایرانی (دوران قاجار) برای آشنایی با شیوه ها
و سبکهای نقاشان فرنگی
به اروپا سفر کرد
زمانی که در پاریس بود
فقر دامانش را گرفت و حتی برای سیر کردن
شکمش هم پولی نداشت
یک روز وارد رستورانی شد و سفارش غذا داد
در آنجا رسم بود که افراد متشخص پس از صرف غذا پول
غذا را روی میز میگذاشتند و میرفتند،
معمولا هم مبلغی بیشتر، چرا که
این مبلغ اضافی بعنوان انعام به گارسون میرسید
اما کمال الملک پولی در بساط نداشت
بنابراین پس از صرف غذا از فرصت استفاده کرد
از داخل خورجینی که وسایل نقاشی اش در آن بود
مدادی برداشت و پس از تمیز کردن کف بشقاب
عکس یک اسکناس را روی آن
کشید
بشقاب را روی میز گذاشت
و از رستوران بیرون آمد
گارسون که اسکناس را داخل بشقاب دید دست برد که آن را
بردارد
ولی متوجه شد که پولی در کار
نیست و تنها یک نقاشی ست
بلافاصله با عصبانیت دنبال کمال الملک دوید یقه او را گرفت
و شروع به داد و فریاد کرد
صاحب رستوران جلو آمد و جریان
را پرسید
گارسون بشقاب را به او نشان داد
و گفت این مرد یک دزد و شیادست
بجای پول عکس اش را داخل بشقاب کشیده
صاحب رستوران که مردی هنر شناس بود
دست در جیب برد و مبلغی پول به کمال الملک داد
بعد به گارسون گفت رهایش کن
برود این بشقاب خیلی بیشتر از
یک پرس غذا ارزش دارد
امروز این بشقاب در موزه ی لوور پاریس بعنوان بخشی از تاریخ هنری این شهر نگهداری میشود......

خط راست، از نظر روانی، احساس آرامش و سکون را تداعی کرده و شکل آدمی را دارد که در حال استراحت است خط راست عمودی، حالت انسان ایستاده ای را دارد که آماده فعالیت است و احساس ایستایی و انرژی را القاء می کند.


خط مورب، خطی است متحرک و غیر ایستا که هر اندازه به محور افقی نزدیکتر شود کیفیت افقی آن نیز بیشتر می شود و با نزدیک شدن خط مورب به محور عمودی، دارای کیفیت خط عمودی می گردد.


خط زاویه دار یا شکسته، حامل دو نیروی متحد است که در نقطه برخورد تقویت شده و چگونگی مجموع این دو نیرو ، قدرت کشش و اثر گذاری متغیری دارد. خط شکسته دارای تحرک، فعالیت و جنبش است و در اشکال هندسی به همین علت، مثلث پر تحرک ترین حرکتها است.


خط منحنی، خطی است آرام که کاملترین شکل آن دایره و یا منحنی مسدود است. در خط منحنی، نیروهای بیرونی و درونی یکدیگر را در نقطه به نقطه خط خنثی کرده و احساس بصری را القاء می کنند.

تمرین 1- طراحی خطوط محیطی

وسایل: مداد B3 با نوکی بسیار تیز ( با سنباده تیز شده باشد) و قطعه ای کاغذ مانیلای کرم رنگ را که اندازه آن 40*50 باشد مورد استفاده قرار دهید. ورق کاغذ مانیلا بزرگ است و شما باید آنرا به چهار قسمت تقسیم کنید . امکان دارد بجای کاغذ مانیلا از کاغذ های دیگر استفاده کنید بشرطی که گلاسه نباشند.کاغذ خود را بوسیله گیره های فلزی و به زیردستی خود که از تخته یا مقوا است بچسبانید. تا رسیدن به تمرین 28 از بکار بردن پاکن خودداری کنید.

* کاغذ مانیلا یکی از انواع کاغذ گراف است که در بسته بندی و ساختن پاکت میوه و خواربار مورد استفاده قرار میگیرد
نزدیک مدل یا اشیایی که میخواهید از روی آنها طراحی کنید قرار بگیرید و روی صندلی نشسته ورو بجلو خم بشوید.چشم خود را به یک نقطه هر نقطه ای که دوست دارید بر روی کنار فرم بدوزید ( کنار فرم همان محیط یا کناره شکل است) و نوک مداد را بر روی کاغذ قرار بدهید . تصور کنید نوک مداد شما بجا ی کاغذ بر روی کناره مدل قرار گرفته است. بدون اینکه چشم خود را از روی مدل بردارید صبر کنید تا بفهمید مداد همان نقطه ای را که چشم روی آن متمرکز شده است لمس می نماید.

سپس چشم خود را آرام آرام در طول محیط مدل به حرکت در آورید و مداد را نیز به آرامی در پیروی از آن بر روی کاغذ حرکت دهید. در ضمن اینکه اینکار را انجام میدهید تصور کنید که نوک مداد عملا کناره مدل را لمس می نماید. بیشتر از حس لامسه راهنمائی و کمک بگیرید تا از حس باصره. این بدان معناست که شما با نگاه کردن مداوم به مدل و بدون نگاه کردن به کاغذ عمل طراحی را بایستی انجام بدهید.

بطور یقین چشم و دست را هماهنگ سازید. ممکن است چشم شما در ابتدای کار سریع تر از مداد حرکت نماید ولی هرگز اجازه چنین کاری به او ندهید. تنها آن قسمتی را که طراحی می کنید مورد توجه قرار دهید و بقیه قسمتها را به بوته فراموشی بسپارید.

اغلب به این مسله پی می برید که خطوط محیطی را که شما طراحی می کنید ممکن است بطرف داخل فرم تمایل پیدا کند و انتهای آن در همانجا رها شود. در چنین مواردی بایستی در نقطه ای بر روی محیط و در همانجائی که خط محیطی قبل بداخل میل پیدا نموده انتخاب گردد. بنابراین شما مجبورید چندین بار در طی مطالعه خود به کاغذ نگاه کنید ولی هنگامی که به کاغذ نگاه می کنید از کشیدن هرگونه خطی خودداری کنید.

درست همانند ابتدای کار نوک مداد را روی کاغذ قرار بدهید و چشم خود را به مدل بدوزید و صبر کنید تا مطمئن شوید پیش از کشیدن خط , مداد محیط فرم را لمس می نماید.

تمام خطوط طراحی شامل خطوط محیطی فرم نمی شوند . مثلا اگر چهره را از روبرو بخواهید بکشید خطوط محیطی بی شماری را برای بینی و دهان مشاهده خواهید نمود که با خطوط کناری محیط فرم ارتباط چندانی ندارند. تا آنجا که وقت به شما اجازه میدهد این خطوط را نیز همانند خطوط کناری طراحی نمائید .

مفهوم خطوط محیطی از نظر ما : خطوط محیطی مورد نظر ما آن خطوطی نیست که حالت نمودار یا دیاگرام را داشته و یا حالتی سایه نما از شی را نشان بدهد زیرا در اینگونه طراحی ها فرم بصورت سایه و دو بعدی معلوم می شوند مثلا اگر دست خود را روی کاغذ قرار داده و یا مداد بدور انگشتان آن خط بکشیم همین حالت بوجود می آید یعنی شکلی دو بعدی از کف دست نمودار میشود که معلوم نیست پشت دست است یا کف دست . خطوط محیطی مورد نظر ما خطوطی هستند که کیفیت سه بعدی به تصویر میدهند یعنی علاوه بر پهنا و درازا ضخامت را نیز بیان میکنند.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

برخی موضوعات مشابه

بالا