تحقیقات اخیر نشان میدهد که کودکان در دوره پیشدبستانی و دبستان بیشتر از هر زمان دیگری به تلویزیون علاقه دارند.
تمایل زیاد کودکان به الگو پذیری در این دوران علت اصلی علاقه آنها به تلویزیون است.
تقلید پذیری کودکان بسیار زود شروع میشود اما در دوره ابتدایی به اوج خود میرسد و در این راستا نیز کودک بیشتر از رفتار و اعمال دیگران الگوبرداری میکند.
الگوپذیری در دوره پیش از دبستان محدود به والدین و خواهر و برادرها میشود که تاثیر این گروه بسیار زیاد خواهد بود اما در دوره دبستان به دلیل گستردگی بیشتر روابط از همسالان و معلمان و آنچه در تلویزیون میبینند و با آن ارتباط برقرار میکنند، الگو میگیرند.
در این دوران چنانچه گفتگوهای افراد با رفتار و اعمالشان متناقض باشد، کودکان بیشتر از رفتارها میآموزند تا از صحبتها و گاهی دستورهای آمرانه.
البته جنسیت کودک، فرزند چندم بودن و فاصله سنی خواهر و برادران نیز از جمله عواملی است که بر الگو پذیری و تقلید کودکان تاثیر دارد.
از آنجایی که صحنههای خشن و پرخاشگری را نیز از برخی برنامهها میآموزند، به والدین توصیه میشود که در این سن اجازه ندهند کودکان بیش از روزی چند ساعت که در نهایت چهار ساعت است، به تماشای تلویزیون بنشینند.
تمایل زیاد کودکان به الگو پذیری در این دوران علت اصلی علاقه آنها به تلویزیون است.
تقلید پذیری کودکان بسیار زود شروع میشود اما در دوره ابتدایی به اوج خود میرسد و در این راستا نیز کودک بیشتر از رفتار و اعمال دیگران الگوبرداری میکند.
الگوپذیری در دوره پیش از دبستان محدود به والدین و خواهر و برادرها میشود که تاثیر این گروه بسیار زیاد خواهد بود اما در دوره دبستان به دلیل گستردگی بیشتر روابط از همسالان و معلمان و آنچه در تلویزیون میبینند و با آن ارتباط برقرار میکنند، الگو میگیرند.
در این دوران چنانچه گفتگوهای افراد با رفتار و اعمالشان متناقض باشد، کودکان بیشتر از رفتارها میآموزند تا از صحبتها و گاهی دستورهای آمرانه.
البته جنسیت کودک، فرزند چندم بودن و فاصله سنی خواهر و برادران نیز از جمله عواملی است که بر الگو پذیری و تقلید کودکان تاثیر دارد.
از آنجایی که صحنههای خشن و پرخاشگری را نیز از برخی برنامهها میآموزند، به والدین توصیه میشود که در این سن اجازه ندهند کودکان بیش از روزی چند ساعت که در نهایت چهار ساعت است، به تماشای تلویزیون بنشینند.