قرارداد" مادر جانشین"

  • شروع کننده موضوع Hamraz.raz
  • بازدیدها 152
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Hamraz.raz

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/09
ارسالی ها
1,186
امتیاز واکنش
10,905
امتیاز
748
سن
21
دكتر محمدتقی رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره ماهیت حقوقی قرارداد «مادر جانشین» تصریح كرد: زمانی كه رابـ ـطه‌ای بین والدین ژنتیكی و «مادر جانشین» ایجاد می‌شود، باید این رابـ ـطه در قالب یك توافق یا قرارداد باشد.

وی ادامه داد: امروزه آنچه برای قرارداد «مادر جانشین» استفاده می‌كنند ـ با توجه به عقود موجود و معین ـ این بحث را به گونه‌ای تبیین می‌كنند كه مانند اجاره اشیا و اشخاص و ... است و در واقع یك زن، شیئی را اجاره می‌دهد؛ در حالی كه باید این نگاه سنتی و كلاسیك راجع به ماهیت قرارداد «مادر جانشین» به نقد كشیده شود زیرا در موضوع «مادر جانشین» قرار است یك انسان متولد شود و شخصی كه این مسئولیت را ایفا می‌كند یك انسان است؛ لذا آن نگاه كلاسیك و مادی‌گرایانه را نباید به این‌ قرارداد خاص داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ماده 10 قانون مدنی اظهار كرد: بر اساس این ماده، هر قرارداد خصوصی‌ای كه مخالف صریح قانون نباشد، مجاز است اما باید گفت كه قرارداد «مادر جانشین» فراتر از این مساله است و این قرارداد را اگر به عنوان معامله مطرح كنیم صرفا جنبه اقتصادی می‌یابد.

رفیعی با بیان اینكه باید به قرارداد «مادر جانشین» به عنوان یك پیمان اخلاقی،‌ انسانی و مقدس نگاه شود، خاطرنشان كرد: وقتی معتقدیم ازدواج یك پیمان زناشویی است و صورت قرارداد ندارد كه جنبه مالی داشته باشد، در مورد قرارداد «مادر جانشین» هم باید گفت چون موضوع اصلی این قرارداد انسان است، باید آن را یك پیمان تلقی كنیم.

ما نباید قرارداد «مادر جانشین» را یك قرارداد تجاری بدانیم بلكه باید به سمت جنبه‌های نوع‌دوستانه، بشری و اخلاقی آن برویم تا كرامت انسانی به خصوص كرامت زن حفظ شود

وی یادآور شد: ما نباید قرارداد «مادر جانشین» را یك قرارداد تجاری بدانیم بلكه باید به سمت جنبه‌های نوع‌دوستانه، بشری و اخلاقی آن برویم تا كرامت انسانی به خصوص كرامت زن حفظ شود.

این حقوقدان در عین حال تصریح كرد: البته هیچ اشكالی وجود ندارد كه در این نوع قرارداد، هزینه‌هایی را كه مادر جانشین متقبل می‌شود، پرداخت كنیم ولی این مساله باید در ازای پرورش جنین مطرح باشد زیرا بنا بر نظر اكثریت، مادر جانشین نیز مادر است و با عقود معین كلاسیك سنتی نمی‌توانیم این رابـ ـطه را تبیین كنیم.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا