قسمت دوم اموزش مهارت فرزند پروری

یوتاب درخشنده

کاربر اخراجی
عضویت
2016/06/15
ارسالی ها
1,259
امتیاز واکنش
2,478
امتیاز
0
سن
24
آموزش مهارتهای فرزندپروری


قسمت دوم


بخش دوم :

برنامه ۵ هفته ای برای مدیریت رفتارهای مقابله ای :

این برنامه در ۵ هفته انجام می شود که در هر هفته یک مهارت خاص آموزش داده می شود . نکته مهم آن است که

والدین قبل از رفتن به مرحله بعد و آموزش مطالب جدید ، کامال مهارت قبلی را کسب کرده باشند . در واقع این امر

شامل استفاده عملی آنها در زندگی روزمره همراه با کودک می باشد.


این مهارت ها بترتیب عبارتند از :


Attending توجه کردن


Rewarding پاداش دادان


Ignoring نادیده گرفتن

Giving your child effective direction دستورات موثر به کودک خود دادن


Time ? Out استفاده درست از محروم سازی موقت


جلسه اول :


هفته اول: توجه کردن Attending

دراینجا منظور از توجه کردن ، توصیف رفتارهای مناسب کودک و در بعضی مواقع تقلیدیا تکرار کردن آنچه که کودک

انجام می دهد می باشد. با این کار پدر و مادر موافقت خودرا با رفتار کودک نشان می دهند و کودک در می یابد که والدین


به کارهای مثبت او عالقه نشان می دهند .

بسیاری از والدین کودکان لجباز، در یک چرخه معیوبی قرار می گیرند که در آن ، بطور فزاینده ای منفی گرا شده و کمتر

از قبل بازخورد مثبت به کودکان خود می دهند . کودکان نیز متوجه می شوند که والدین آنها همیشه به رفتارهای نا

مناسب آنها توجه نشان می دهند و بندرت رفتارهای شایسته آنها مورد توجه قرار می گیرد . بنابراین به رفتارهای نا


مناسب ادامه می دهند .

توجه کردن بسیار شبیه به گزارش مجریان از مسابقات ورزشی می باشد که صحنه وقایع را توضیح می دهد .


مثال :

تو داری با مکعبهای سفید و زرد یک خانه بزرگ درست می کنی .

در جلسات اولیه تمرین ، بسیاری از والدین احساس می کنند کار کودکانه ای انجام می دهند و این در واقع همان چیزی


است که باید انجام شود.

اصول کلی که در انجام و یادگیری این مهارت باید رعایت شوند عبارتند از :


الف. کارهائی که باید انجام گردد:


توصیف رفتارهای مناسب کودک


تقلید کردن بازیهای کودک


ضبط کردن جلسات یا مشاهده جلسه توسط شخص دیگر


ارزیابی عملکرد خود


پاداش دادن برای تالش و عملکرد خود والدین


ب. مواردی که نباید انجام گیرد :


دستوردادن یا دستورالعمل دادن به کودک


پرسیدن سوال از کودک

برای شروع جلسات تمرین ، در ابتدا حداقل دو دوره ده دقیقه ای در روز تمرین انجام می شود. این دوره ها ، در واقع، زمان هایی

هستند که پدریا مادرو کودک برای انجام بازی کنارهم هستند. به کودک می گوییم که آماده هستیم که با هرچه که او تمایل دارد

بازی کنیم.)در صورت منفی بودن تمایل( . درطول بازی اصول فوق را اجرا می کنیم.

اگر درطول بازی کودک رفتارنامناسب نشان داد، درصورت جزئی بودن نادیده می گیریم.با ضبط کردن جلسه ویا مشاهده توسط

شخص دیگر،بعد ازجلسه می توانیم تعداد سؤاالت ودستوراتی که درطول تمرین به کودک داده ایم شمارش نمائیم و معموال تعداد

آنها خیلی شگفت آور می باشند این تمرین های بیست دقیقه ای )دو تمرین ده دقیقه ای( را به مدت ۷ روز ادامه می

دهیم. درضمن به بخش های مثبت عملکرد خود نیز اهمیت قائل می شویم و به خود پاداش می دهیم، به این صورت که کارهایی

که برایمان لـ*ـذت بخش و تقویت کننده است را انجام می دهیم.

۲. بعد از روز سوم )یعنی ازروز چهارم( تکلیف دوم شروع می شود.به این صورت که دو دوره ۵ دقیقه ای را درطول روز پیدا کنید که

وقت اختصاصی و آزاد شما محسوب می شوند ودراین زمان ها این مهارت را تمرین کنید. این زمان ها ممکن است هنگام رانندگی

)همراه با حضورکودک دراتومبیل( زمان استحمام کودک یا زمان خرید کردن باشد.

۳.از روزپنجم یک ساعت درروز را انتخاب می کنیم که معموال بعدازظهر یا بعد ازشام است دراین یک ساعت باید حداقل بیست مورد


توجه به کودک نشان دهیم.

۴.یادگیری این مهارت ها هنگام بازی با کودک ازاهمیت خاصی برخوردار است وتنها راه برای اینکه این مهارت ها بخشی از زندگی

روزمره شما شود یادگیری آن دریک موقعیت ساختاریافته می باشد.
 
بالا