قوانین قوانین انتقادات و پیشنهادات و گزارش مشکل

  • شروع کننده موضوع Mojtaba
  • بازدیدها 4,836
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mojtaba

مدیر بازنشسته
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/04/04
ارسالی ها
2,741
امتیاز واکنش
43,440
امتیاز
1,256
محل سکونت
Eden
1.png

قوانین ایجاد درخواست در تالار گزارش کده :

*بند1: تنها طریق بررسی مشکلات ، انتقادات و پیشنهاد شما کاربران گرامی پر کردن فرم انتقادات و پیشنهادات می باشد .
Please, ورود or عضویت to view URLs content!

*بند2: در تاپیک های تالار گزارش کده ( انتقادات و پیشنهادات ) فقط مدیران اجازه ارسال پاسخ دارند و کاربران تنها می توانند آغاز کننده درخواست باشند ، از ارسال پاسخ در تاپیک های این تالار خودداری نمائید .
*بند3: پس از ارسال درخواست ، درخواست شما به حالت در حال بررسی قرار می گیرد و پس از بررسی توسط مسئولین مربوطه رد و یا تایید خواهد شد ، در این مدت از ارسالتاپیک تکراری و درخواست مجدد خودداری نمائید .
*بند4: عنوان درخواست گزارش مشکل / انتقاد و پیشنهاد شما حتما می بایست در برگیرنده موضوع مشکل / انتقاد و پیشنهاد باشد .
*بند5: در صورت بروز مشکل، به طور کامل مشکلات خود را توضیح دهید تا مسئولین مربوطه در راهنمایی شما راهکارهای صحیح‌تری ارائه داده و مشکل را زودتر حل نمایند.

نکاتی مهم :

1- رعایت احترام و ادب در هر بحث انتقادی نه تنها بحث شما را جالب تر خواهد کرد ، بلکه دوستان و مدیران و همه اعضا جدی تر مباحث شما را دنبال خواهند کرد.
در گام اول سعی کنید موارد را با مدیر هر بخش مطرح کنید و سپس اقدام به پیگیری از طریق ارسال درخواست نمایید بسیاری از مسائل از طریق پیغام خصوصی قابل رفع و راهنمایی هست .

2- انتقاد میتواند از یک شخص ، یک کاربر ، مدیر باشد لکن نکته مهم که بارها اشاره شده این هست که انتقاد می بایست حتما مستند باشد .
شاید کمی سخت باشد لکن هر دادگاهی بدون مدرک ، اصلا چیزی رو رسیدگی نخواهد کرد و چه بسا کاربرانی بدون دلیل و مدرک قصد تخریب یک محیط رو داشته باشند ، گرفتن اسکرین شات و عکس می تواند در این مورد کمک کند .

3- سعی کنید در انتقاد ، راه حل و مزایای آن را نیز شرح دهید .

4- موارد شخصی و خصوصی را برای رعایت حفظ حریم خصوصی افراد ، توصیه می شود در پیام خصوصی با شخص مورد نظر مطرح کنید که در صورت اشتباه و یا سوتفاهم ، موردی پیش نیاید .

5- در انتقاد همیشه برنده وجود ندارد ، گاهی امکان دارد یک شخص از روی نا آگاهی انتقادی را انجام بدهد در این حالت باید راهنمایی شود ولی در مواردی هم انتقاد بسیار بجا است و باید با کمک هم مشکلی که به وجود آمده را رفع کنیم نه اینکه به آن بی توجه باشیم .

بروزرسانی : 29 مرداد 96
اضافه شدن بند 5
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پیشنهادات
  • Mojtaba

    مدیر بازنشسته
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/04/04
    ارسالی ها
    2,741
    امتیاز واکنش
    43,440
    امتیاز
    1,256
    محل سکونت
    Eden
    چطور درست انتقاد کنیم؟

    یک مهندس با تجربه که سرپرست بخش توسعه انفورماتیک بود باید یک پروژه جدید توسعه تولید را برای معاون مدیر شرکت معرفی میکرد. او در حقیقت باید نتیجه زحمات چندماهه همکارانش را معرفی میکرد.

    در اطراف او مردان و زنانی بودند که روزها و هفته ها و ساعت ها روی این پروژه کار کرده بودند و با افتخار منتظر بودند که سرپرست قسمت کار آنها را معرفی کند.

    بدین ترتیب او شروع کرد و خیلی مفصل همه مسائل را توضیح داد ولی وقتی که معرفی پروژه به پایان رسید معاون مدیر شرکت با تمسخر سؤال کرد: «شما کی مدرک مهندسی را گرفتید ؟ این پروژه خنده دار است و من به هیچ وجه آن را تأیید نخواهم کرد.»

    این حرف معاون موجب شوک و شرمندگی مهندس و همکارانش شد. آقای مهندس که خیلی بهش برخورده بود دیگر تا آخر جلسه حرفی نزد. بعضی از خانمها و آقایانی که روی پروژه کار کرده بودند سعی کردند از کارشان دفاع کنند و وقتی که وسط جلسه معاون را از بیرون خواستند فوراً جلسه خاتمه یافت و آنچه باقی ماند تلخی و عصبانیت آقای مهندس و همکارانش بود.

    در 2هفته بعد ، حرف معاون مدیر از فکر آقای سرپرست بیرون نمی آمد. او دیگر تمام جراتش را از دست داده بود و مطمئن بود که دیگر جایی در این شرکت ندارد و حتماً دیگر ، کار مهمی را به او واگذار نخواهند کرد به همین دلیل به فکر استفعا بود با اینکه کار در آن شرکت برایش خیلی خوشایند بود .

    عاقبت تصمیم گرفت نزد معاون شرکت برود و در مورد انتقاد او و اثر مخربش سؤال کند ، بنابراین با احتیاط سؤال کرد: «من درست نمیفهمم منظور شما از این انتقاد چه بود؟ و اضافه کرد من فکر نمیکنم منظور شما بی اعتبار کردن من بوده باشد ولی دوست دارم بدانم که منظورتان چه بوده است؟»

    معاون مدیر از این سؤال خیلی تعجب کرد ، زیرا او اصلاً متوجه نشده بود که انتقاد او چه اثر مخربی داشته و به همین دلیل اضافه کرد که پروژه خیلی عالی بوده ، منتها باید روی آن بیشتر کار شود و در هر صورت اصلاً منظور او این نبوده که این پروژه به درد نمیخورد و او اصلاً متوجه نشده بوده که انتقادش سرپرست پروژه و همکارانش را آنقدر رنجانده است ، بنابراین به خاطر حرفی که زدهبود عذرخواهی کرد.

    انتقاد در حقیقت برای این است که ارائه کننده خدمات یا مسئولین ، اطلاعاتی را به دست بیاورند که در ارتباط با کارشان به آن نیاز دارند و با توجه به این اطلاعات کارشان را بهبود بخشند .

    انتقاد در یک سیستم تئوری به معنی مبادله اطلاعات در مورد نحوه عملکرد صحیح یک سیستم است با توجه به اینکه اگر خطایی در یک قسمت سیستم باشد تمام سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد ، به حدی که باعث خارج شدن تمام سیستم از مسیر اصلی رسیدن به هدف می شود . توجه به انتقادها امکان این را به وجود می آورد که کار به مسیر اصلی بازگردد .

    با توجه به اینکه در یک سازمان هر کسی یک قسمت از سیستم را کنترل می کند؛
    انتقاد، عصب حساس تشکیلات است و هر گونه مبادله اطلاعات که بین کارکنان و مراجعه کنندگان اتفاق بیفتد، نیاز به دقیق ترشدن و بهترشدن دارد .
    بدون انتقاد و نظریه همانند این است که آدم در تاریکی راه برود، مجری خبر ندارد که رئیس، همکاران و مراجعه کنندگان و استفاده کنندگان چه فکر میکنند؟ آیا انتظارات آنها برآورده شده؟

    بدون انتقاد اگر مشکلی وجود داشته باشد به مرور سخت تر خواهد شد چون اگر به موقع برطرف شود مخارج کمتری دارد ولی هر چه کاری در مدت طولانی تری غلط پیش برود حل آن مشکل تر می شود و خرج برطرف کردن آن بالاتر می رود.

    یکی از مهمترین وظایف یک مدیر ، انتقاد بجا و بموقع است، البته باید قبول کرد که این کار، ساده نیست و شاید یکی از سخت ترین وظایف باشد و معمولاً مدیران مایلند از زیر آن در بروند زیرا بسیاری از مدیران به هنر روش انتقاد صحیح آشنایی ندارند یا آشنایی کمی دارند، درست شبیه انتقاد غیرحرفه ای معاون مدیر که باعث دلسردی رئیس پروژه و کارمندانش شده بود.

    برای این عدم آگاهی باید بهای زیادی پرداخت ؛ درست شبیه رابـ ـطه بین زوج هاست که سلامتی روانی و احساسی آنها به چگونگی مطرح کردن مشکلاتشان بستگی دارد. همان طوری که تأثیرگذاری، رضایت و کارایی کارمندان در محل کارشان بستگی به نحوه حل مشکلاتی دارد که باعث ناراحتی و عدم کارایی آنها می شود، نحوه گفتن و پذیرش انتقاد بستگی به میزان رضایت کارمند از کارش، همکاران و مدیرش دارد.

    روش انتقاد صحیح

    روش انتقاد صحیح یکی از نکات مهمی است که هر مدیر یا هر فردی که به نحوی در این بخش کار می کند باید به خوبی بداند.

    برای مثال ، معاون مدیر می توانست به سرپرست پروژه و کارمندانش بگوید : «بزرگترین مشکل این پروژه در حال حاضر این است که انجام آن وقت زیادی لازم دارد و به همین دلیل مخارج سازمان را بالا میبرد، بنابراین سعی کنید در جهت کاهش وقت و مخارج آن تغییرات لازم را انجام دهید خصوصاً در جهت طراحی و توسعه نرم افزار بهتر است که آنرا امتحان کنید که آیا می شود آنرا به نحوی برنامه ریزی کرد که سریعتر عمل کند و بدین ترتیب مخارج را پایین بیاورید.»

    یک چنین انتقاد و پیشنهادی کمک کننده و سازنده است به جای اینکه طرف مقابل را دلگیر و ناامید کند.

    * انتقاد باید همیشه ضمن بیان ایرادات همراه با ارائه راه حل باشد.
    * یک انتقاد صحیح و منطقی باید محدود به یک کار به خصوص باشد بدین ترتیب مجری دقیقاً میداند که کجا مشکل وجود دارد ولی اگر انتقاد کلی باشد اجراکننده قادر به اصلاح نخواهد بود.
    * یک انتقاد صحیح نباید همراه با توهین و تحقیر باشد زیرا باعث می شود که شخص در حالت دفاعی قرار گیرد و دیگر آمادگی شنیدن پیشنهاد های منتقد را نداشته باشد.

    یکی از مهمترین نکات در انتقاد این است که انگیزه و امید تغییر برای فرد مورد انتقاد از بین نرود زیرا اگر شخص مورد انتقاد باور کند که راهی برای اصلاح وجود ندارد امیدش را از دست می دهد و اصلاً تلاشی نمی کند زیرا امیدواری و خوش بینی ریشه سعی و کوشش است.

    امیدوارم با مطالعه این مطلب بهتر انتقاد کنیم :aiwan_lggight_blum:
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.

    برخی موضوعات مشابه

    بالا