لالی بلا کجاست؟
لالیبلا شهری در شمال اتیوپی است که به دلیل داشتن کلیساهای سنگی قدیمی شهرت و اهمیت فراوان دارد. این شهر گواهی بر تمدن قرون وسطیای و دوران پس از آن در اتیوپی است. لالیبلا مقدسترین شهر کشور و مرکز زائران است و جمعیت این شهر را مسیحیهای ارتودوکس تشکیل میدهند. این شهر جزو اولین شهرهایی بود که در اوایل قرن چهارم به مسیحیت روی آورد بدین ترتیب قدمت آن به دوران حواریون بازمیگردد.
تاریخ
در دوران فرمانروایی گبره مسکل لالیبلای مقدس (Saint Gebre Mesqel Lalibela) (کسی که از اواخر قرن ۱۲ تا اوایل قرن ۱۳ بر اتیوپی حکومت کرد) لالیبلای کنونی به نام روها (Roh) شناخته میشد. پادشاه مقدس نیز صاحب همین نام (روها) بود زیرا گفته میشود به هنگام تولد گروه زیادی از زنبورها او را احاطه کرده بودند و به همین دلیل مادرش آن را نشانهای بر پادشاهی آینده او بر اتیوپی میدانست. بسیاری از نامهای شهرهای امروزی و کلیساها از اسمهایی گرفته شده که لالیبلا در زمان جوانی در اورشلیم و سرزمین مقدس مشاهده کرده بود.
گفته میشود که لالیبلا پس از گرفتن اورشلیم توسط مسلمانان در سال ۱۱۸۷ تلاش کرد تا در جواب این کار اورشلیم جدید را به عنوان پایتخت خود بسازد. هر کلیسا تنها از یک تکه سنگ مجزا ساخته شده است تا نماد روحانیت و تواضع باشد. لالیبلا در قرنهای ۱۲ و ۱۳ پایتخت اتیوپی باقی ماند.
اولین اروپایی که شاهد این کلیساهای سنگی بود مکتشفی پرتغالی به نام پرو دا کویلها (Pedro da covilha) در سالهای بین ۱۴۶۰ تا ۱۵۲۶ بود. کشیش پرتغالی فرانسیسکو آلوارس (Francisco Alveres) در دهه ۱۵۲۰۰ از این منطقه دیدن کرد و ساختار بینظیر این کلیساها را چنین توصیف کرد:
از نوشتن درباره این بناها درماندهام، زیرا احساس میکنم اگر بیشتر از این بنویسم خودم آنها را باور نخواهم کرد... به خدا قسم که هرآنچه نوشتهام حقیقت است.
گزارش بعدی مبنی بر بازدیدکننده دیگر از لالیبلا میگل د کاستانهوسو (Miguel de Castanhoso) است، کسی که به عنوان سرباز برای ارتش کرستوا دا گاما (Christovao da Gama) خدمت می کرد. وی این شهر را در سال 1544 ترک کرد. پس از کاستانهاسو، ۳۰۰۰ سال بعد اروپایی دیگری به نام گرهارد رهیفس (Gerhard Rohifs) بین سالهای ۱۸۶۵ و ۱۸۷۰۰ از این منطقه دیدن کرد.
طبق کتاب فتوح الحبشه از شهابالدین، احمد الغازی طی حمله خود به اتیوپی یکی از کلیساها را به آتش کشید هرچند ریچارد پانکرست(Richard Pankherst) نسبت به این گزارش مشکوک است و دلایلی نیز بیان میکند.
کلیساها
لالیبلا شهری در شمال اتیوپی است که به دلیل داشتن کلیساهای سنگی قدیمی شهرت و اهمیت فراوان دارد. این شهر گواهی بر تمدن قرون وسطیای و دوران پس از آن در اتیوپی است. لالیبلا مقدسترین شهر کشور و مرکز زائران است و جمعیت این شهر را مسیحیهای ارتودوکس تشکیل میدهند. این شهر جزو اولین شهرهایی بود که در اوایل قرن چهارم به مسیحیت روی آورد بدین ترتیب قدمت آن به دوران حواریون بازمیگردد.
تاریخ
![456-22.jpg](http://www.trip.ir/photos/shares/landing%20page/%D9%86%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%81%D8%B1/456-22.jpg)
![31654-22.jpg](http://www.trip.ir/photos/shares/landing%20page/%D9%86%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%81%D8%B1/31654-22.jpg)
در دوران فرمانروایی گبره مسکل لالیبلای مقدس (Saint Gebre Mesqel Lalibela) (کسی که از اواخر قرن ۱۲ تا اوایل قرن ۱۳ بر اتیوپی حکومت کرد) لالیبلای کنونی به نام روها (Roh) شناخته میشد. پادشاه مقدس نیز صاحب همین نام (روها) بود زیرا گفته میشود به هنگام تولد گروه زیادی از زنبورها او را احاطه کرده بودند و به همین دلیل مادرش آن را نشانهای بر پادشاهی آینده او بر اتیوپی میدانست. بسیاری از نامهای شهرهای امروزی و کلیساها از اسمهایی گرفته شده که لالیبلا در زمان جوانی در اورشلیم و سرزمین مقدس مشاهده کرده بود.
گفته میشود که لالیبلا پس از گرفتن اورشلیم توسط مسلمانان در سال ۱۱۸۷ تلاش کرد تا در جواب این کار اورشلیم جدید را به عنوان پایتخت خود بسازد. هر کلیسا تنها از یک تکه سنگ مجزا ساخته شده است تا نماد روحانیت و تواضع باشد. لالیبلا در قرنهای ۱۲ و ۱۳ پایتخت اتیوپی باقی ماند.
اولین اروپایی که شاهد این کلیساهای سنگی بود مکتشفی پرتغالی به نام پرو دا کویلها (Pedro da covilha) در سالهای بین ۱۴۶۰ تا ۱۵۲۶ بود. کشیش پرتغالی فرانسیسکو آلوارس (Francisco Alveres) در دهه ۱۵۲۰۰ از این منطقه دیدن کرد و ساختار بینظیر این کلیساها را چنین توصیف کرد:
از نوشتن درباره این بناها درماندهام، زیرا احساس میکنم اگر بیشتر از این بنویسم خودم آنها را باور نخواهم کرد... به خدا قسم که هرآنچه نوشتهام حقیقت است.
گزارش بعدی مبنی بر بازدیدکننده دیگر از لالیبلا میگل د کاستانهوسو (Miguel de Castanhoso) است، کسی که به عنوان سرباز برای ارتش کرستوا دا گاما (Christovao da Gama) خدمت می کرد. وی این شهر را در سال 1544 ترک کرد. پس از کاستانهاسو، ۳۰۰۰ سال بعد اروپایی دیگری به نام گرهارد رهیفس (Gerhard Rohifs) بین سالهای ۱۸۶۵ و ۱۸۷۰۰ از این منطقه دیدن کرد.
طبق کتاب فتوح الحبشه از شهابالدین، احمد الغازی طی حمله خود به اتیوپی یکی از کلیساها را به آتش کشید هرچند ریچارد پانکرست(Richard Pankherst) نسبت به این گزارش مشکوک است و دلایلی نیز بیان میکند.
کلیساها
![565556-22.jpg](http://www.trip.ir/photos/shares/landing%20page/%D9%86%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%81%D8%B1/565556-22.jpg)
![987465341-22.jpg](http://www.trip.ir/photos/shares/landing%20page/%D9%86%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%81%D8%B1/987465341-22.jpg)
دانلود رمان و کتاب های جدید