اخبار خودرو داخلی و خارجی ماشين شناس/ بررسي اوليه سورن توربو

  • شروع کننده موضوع kiya dokht
  • بازدیدها 547
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

kiya dokht

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/20
ارسالی ها
8,672
امتیاز واکنش
26,158
امتیاز
959
سن
23
محل سکونت
جنوب
آخرین خبر : ماشين شناس/ بررسي اوليه سورن توربو
تاریخ انتشار: 94/10/27 8:57
بانک اطلاعات خودرو/ حداقل پنج سال است که جهت گيري کلي خودروسازان جهان به سمت ساخت موتور هاي توربو تغيير کرده و رقابت داغ بر سر توسعه تکنولوژي و دست يابي به عملکرد بالاتر در عين سخت گيرانه تر شدن استاندارد هاي زيست محيطي، خودروسازان را ناچار به چشم پوشي از مزاياي موتورهاي قديمي و حرکت به سمت موتورهاي توربو کرده است. در يکي دوسال اخير حتي خودروسازان خاصي چون فراري و لامبورگيني نيز ناچارا به اين رويکرد جهاني ملحق شده اند. ايران خودرو نيز سال هاست که پروژه توليد نمونه توربو موتور ملي (EF7 TC) را دنبال مي کند و در اين راستا با مشارکت چند کمپاني مشاور اروپايي طراحي و توسعه اين پيشرانه را در دستور کار داشته است، اما ظاهرا تحريم هاي بين المللي و عدم دسترسي به قطعات با کيفيت در تيراژ بالا، يکي از موانع براي توليد انبوه اين پيشرانه بوده اند. به هرحال حالا ايران خودرو قصد دارد تا سرانجام اين موتور را بر روي يکي از خودروهاي خانواده سمند و دنا عرضه کند. هرچند که پيشتر عرضه رسمي سمند سورن قطعي شده بود اما اخيرا زمزمه هايي از توليد مدل ارتقاء يافته دنا با موتور توربو شنيده مي شود. چندي قبل فرصتي دست داد تا بتوانيم يکي از معدود نمونه هاي اوليه توليدي سورن تورو را از نزديک بررسي کنيم، خودرويي که هنوز توليد انبوه و عرضه رسمي آن آغاز نشده است. سورن توربو از نظر طراحي ظاهري تفاوت چنداني با سورن معمولي ندارد، طراحي دوباره دستگيره درب و آينه هاي جانبي، افزوده شدن نوشته TURBO بر روي گلگير جلو و اضافه شدن اينترکولر در پشت سپر جلو از جمله تغييرات قابل مشاهده در مدل آزمايشي هستند. از نظر فني تفاوت ها به مراتب بيشتر است، نسبت تراکم موتور ملي به لطف استفاده از پيستون هاي متفاوت کاهش يافته و قطعاتي چون سرسيلندر، منيفولد ورودي و سوپاپ ها نيز کاملا با نمونه اصلي و اتمسفريک EF7 تفاوت دارند. ماحصل اين تغييرات توليد 150 اسب بخار قدرت و 217 نيوتن متر گشتاور است که مي تواند تجربه متفاوتي نسبت به ساير انواع سمند، پژو 405 و دنا را براي سرنشينان به ارمغان آورد. ضرايب گيربکس و ديفرانسيل نيز براي همراهي و هماهنگي بيشتر ميان موتور و گيربکس بازنگري شده است و به لطف اين تغييرات سورن توربو مي تواند شتاب گيري بسيار بهتري را نسبت به مدل هاي قبلي ارائه کند. عملکرد موتورهاي توربو و پرخوران شده بستگي زيادي به کيفيت بنزين دارد و در روز آزمايش با بنزين موجود در باک خودرو ، رسيدن به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت ظرف حدود 11 ثانيه امکان پذير بود که حدود 2 ثانيه نسبت به نمونه اصلي سورن سريعتر به نظر مي رسد. با اين حال در صورت دست يابي به شرايط ايده آل از نظر کيفيت بنزين ،بهبود اين رقم تا حدود 10 ثانيه به هيچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود. نکته مهم در اين خصوص آنکه براي جلوگيري از آسيب ديدگي پيشرانه در فشار بالا، حداکثر دور موتور مجاز پيشرانه در حدود 5500 دور بردقيقه تعريف شده است، اما در مجموعه پشت آمپر سورن توربو محدوده قرمز رنگ از حدود 6500 دور بر دقيقه تعيين شده. به عبارت ديگر قبل از رسيدن دور موتور به اين محدوده، فرمان قطع شدن پاشش سوخت توسط ECU صادر مي شود اين امر به معناي تعويض زودهنگام دنده ها خواهد بود. در شرايط نرمال رانندگي اين موتور توربو، مصرف کمتري را نسبت به نمونه اصلي و اتمسفريک به ارمغان خواهد آورد، آنچنان که ايران خودرو رقم اصلي مصرف سوخت اين مدل را در حدود 7.5 ليتر در يکصد کيلومتر اعلام کرده است. نکته مهم آنکه ظاهرا تفاوتي در مجموعه هاي ايمني اين خودرو و شاسي نسبت به نمونه اصلي اعمال نشده است، اين درحاليست که قدرت موتور در حدود 50 درصد بيشتر شده و با توجه به قدمت شاسي و پلت فرم 405 اعمال برخي اصلاحات مي توانست مثمر ثمر باشد. با اين وجود ترمز خودرو عملکردي قابل قبول و اطمينان بخش دارد و عملکرد کلي ديناميکي سورن توربو با ثبات و آرامش همراه است. همانطور که پيشتر گفته شد، قيمت و شرايط فروش و توليد اين مدل هنوز به شکل رسمي اعلام نشده است اما در مجموع بايد توسعه فني موتور و گيربکس اين خودرو را به فال نيک گرفت. عليرغم پيچدگي هاي توليد و تعميرات پيشرانه هاي توربو، به هرحال اين موتورها نقش تعيين کننده اي در آينده صنعت خودروسازي بازي مي کنند و توليد انبوه چنين خودرويي علاوه بر توسعه سبد محصولات خودروسازان داخلي مي تواند به افزايش دانش عمومي تعمير و نگهداري و قطعه سازي در کشورمان منجر شود. با توجه به کمبود عرضه خودروهاي اسپرت در بازار قيمتي کمتر از 100 ميليون تومان و تشنگي بازار در اين بخش، موتور ملي توربو در صورت عرضه با کيفيت مناسب مي تواند پنجره جديدي را به سوي خريداران و مصرف کنندگان باز کند و امکان چشيدن طعم تکنولوژي سبز و هيجان انگيز را براي عموم مشتريان ايراني فراهم کند. در اين راستا البته لازم است که مسئولين امير نيز نسبت به تامين بنزين با کيفيت و اکتان بالا در جهت استفاده در اين خودروهاي جديد اقدام کنند تا هماهنگي کاملي در کليه بخش هاي مربوطه جهت برداشتن قدم به سوي تکنولوژي روز صنعت خودروساز به وجود آيد.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا