ShAd ShAd
کاربر اخراجی
- عضویت
- 2016/11/27
- ارسالی ها
- 1,671
- امتیاز واکنش
- 12,204
- امتیاز
- 746
بيش از يك سالو نيم از روزي كه تسهيلات خودرويي دولتي موجب شكست كمپين خودرويي شد، ميگذرد. حتي بيش از دو ماه هم از روزي كه محمد نعمتزاده وزير كهنه كار صنعت، معدن و تجارت از دستگيري عاملين اين كمپين كه جزو حقوق بگيران دولتي بودهاند خبر داده هم ميگذرد. نعمتزاده كه در ماههاي پاياني سال آمارهاي توليدي خودروسازان را گواه بر موفق بودن ارايه تسهيلات به جاده مخصوصيها ميدانست اما صحبتي از موفقيتهاي ساير كشورها در بخش ارايه تسهيلات مالي به بخشهاي خودروييشان نميكند. گويا بهتر است گاهي چشمها را روي برخي تصميمات شايد غلط بست تا در سكوت برخي گزارشهاي قابل استناد منابع دولتي در لابهلاي گزارشهاي آماري گم شود. آمار و گزارشهايي كه تاكيد ميكنند كه واريز تسهيلات بيش از هزار ميليارد توماني هم نتوانسته آمار خودرويي را تكان دهد. در شرايطي كه به نظر ميرسد وزير صنعت، معدن و تجارت خود را براي دوران بازنشستگياش آماده ميكند و اين امر حتي در سخنرانيهاي يكي دو ماه اخيرش - در همايش بينالمللي خودرو؛ همايش صنعتي و معدني در سمنان و حتي نشست خبري اخيرش - به وضوح عنوان شده است، اما اين وزير كهنه كار دولت يازدهم همچنان حمايتهاي خود را معطوف صنعتي ميداند كه معتقد است به خاطر درگير بودن با صنايع زير مجموعهاش ميتواند رشد صنعتي و توسعهاي مورد نظر وزارتخانه تحت مديريتش را پوشش دهد. شايد همين نگاه موجب شده تا اين وزير كابينه دولت يازدهم همواره به عنوان حامي خودروسازان دولتي خوانده شود و حتي برخي وزارتخانه را وزارت خودرو بخوانند تا وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت. اين امر در همان روزهايي كه جاده مخصوصيها بر سيبل انتقادات شديد مردم و دامن زدن به كمپيني كه بعدا مشخص شد دستهاي خاصي هم پشت آن است؛ به وضوح ديده شد؛ روزي كه نعمتزاده دوش به دوش معاون رييسجمهور وارد ايران خودرو شد و يكباره خبر از ارايه تسهيلات خاص به جاده مخصوصيها داد.
منابع مالي كه اگر براي مردم آب نميشد اما براي جادهمخصوصيها نان شد. البته هاشم يكهزارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در گفتوگو با «اعتماد» كل تسهيلات ارايه شده را معادل يك روز فروش ايران خودرو خواند تا نشان دهد اين تسهيلات آنچنان كه گفته شده هم چرخ خودروييها را نچرخانده است. اما شايد همان نان كمفروغ يك روز فروش خودروييها موجب شد تا صداي اعتراض ساير بخشهاي صنعتي بلند شود و خواهان تجديد نظر دولت در ارايه تسهيلات دولتي باشند؛ موضوعي كه در نهايت با كمي تغيير اجرا شد و شرايطي را ايجاد كرد تا منتقدان اين طرح معتقد باشند كه دولت به نام مردم كام خودروسازان را شيرين كرده و تسهيلات چند هزار ميليارد توماني دولت به جاده مخصوصيها تزريق شده است. با اين حال ناگفته پيداست كه تزريق منابع مالي دولتي در زماني كه خودروسازان در فقر منابع مالي به سر ميبردند چرخ لنگ خودروسازان را تا حدودي به حركت در آورد اما با اين حال گزارشهاي منابع موثق دولتي از جمله آمارهاي بانك مركزي و مركز پژوهشهاي مجلس نگاهي متفاوت به تصميمگيريهاي دولتي دارند و معتقدند كه اين تزريق منابع هم كمكي كه مورد نظر دولتيها بوده را موجب نشده است.
منابع مالي كه اگر براي مردم آب نميشد اما براي جادهمخصوصيها نان شد. البته هاشم يكهزارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در گفتوگو با «اعتماد» كل تسهيلات ارايه شده را معادل يك روز فروش ايران خودرو خواند تا نشان دهد اين تسهيلات آنچنان كه گفته شده هم چرخ خودروييها را نچرخانده است. اما شايد همان نان كمفروغ يك روز فروش خودروييها موجب شد تا صداي اعتراض ساير بخشهاي صنعتي بلند شود و خواهان تجديد نظر دولت در ارايه تسهيلات دولتي باشند؛ موضوعي كه در نهايت با كمي تغيير اجرا شد و شرايطي را ايجاد كرد تا منتقدان اين طرح معتقد باشند كه دولت به نام مردم كام خودروسازان را شيرين كرده و تسهيلات چند هزار ميليارد توماني دولت به جاده مخصوصيها تزريق شده است. با اين حال ناگفته پيداست كه تزريق منابع مالي دولتي در زماني كه خودروسازان در فقر منابع مالي به سر ميبردند چرخ لنگ خودروسازان را تا حدودي به حركت در آورد اما با اين حال گزارشهاي منابع موثق دولتي از جمله آمارهاي بانك مركزي و مركز پژوهشهاي مجلس نگاهي متفاوت به تصميمگيريهاي دولتي دارند و معتقدند كه اين تزريق منابع هم كمكي كه مورد نظر دولتيها بوده را موجب نشده است.