یکی از مهم ترین مباحث ایمنی فرودگاهی ، پدیده ای بنام FOD یا معضل آسیب اجزای خارجی به هواپیماهاست . این اصطلاح که در واقع مخفف Foreign Object Damage می باشد ، به وجود هر عنصر خارجی در باند ، تاکسی وی و اپرون فرودگاه ها اطلاق شده که منجر به آسیب های وارد شده به موتور و بدنه ی هواپیما و نیز تجهیزات فرودگاهی می گردد . این عناصر خارجی هر چیزی مانند تکه های سنگ و بتن ، پیچ و مهره و تکه های ریز فلز ، شیشه ، پلاستیک و حتی تکه های لاستیک هواپیما را شامل می شود .
این اجزای خارجی ممکن است یا با مکیده شدن به داخل موتور ، آسیب های سازه ای پیشرانه را به بار آورد ؛ و یا اینکه با قرار گرفتن در محدوده اثر جت موتور ، سرعت گرفته و باعث تخریب هواپیماها و تجهیزات فرودگاهی شوند . قوانین موجود در این زمینه بصورت الزام در Part 139 قوانین FAA و نیز بصورت Recommendation در Annex14 ارائه شده است . این مجموعه قوانین سختگیرانه به منظور پرهیز از سوانحی چون سانحه کنکورد تدوین و اجرایی می شوند .
این اجزای خارجی ممکن است یا با مکیده شدن به داخل موتور ، آسیب های سازه ای پیشرانه را به بار آورد ؛ و یا اینکه با قرار گرفتن در محدوده اثر جت موتور ، سرعت گرفته و باعث تخریب هواپیماها و تجهیزات فرودگاهی شوند . قوانین موجود در این زمینه بصورت الزام در Part 139 قوانین FAA و نیز بصورت Recommendation در Annex14 ارائه شده است . این مجموعه قوانین سختگیرانه به منظور پرهیز از سوانحی چون سانحه کنکورد تدوین و اجرایی می شوند .
![photo_2016-09-18_00-39-23.jpg photo_2016-09-18_00-39-23.jpg](https://negahdll.top/data/attachments/127/127272-82189ca06088693ab0c73e8fe5bb2e0f.jpg)