مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی از ارائه خدمات جستوجو و نجات دریایی به 19 فروند شناور ایرانی و خارجی در هفت ماهه امسال خبر داد.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی از ارائه خدمات جستوجو و نجات دریایی به 19 فروند شناور ایرانی و خارجی در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: نجات یافتگان در این حوادث 182 دریانورد ایرانی و خارجی بودند.
محمدرضا قادری در گفت وگو با خبرنگار مارینتایمز اظهار داشت: در هفت ماهه امسال مرکز جستوجو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی به 19 شناور حادثه دیده خدمات ارائه کرد که 17 فروند،ایرانی و دو فروند دیگر شناور خارجی بوده است.
وی با بیان اینکه براساس آمار هفت فروند شناور در این مدت غرق شده است. یادآور شد:در جریان سوانح این 19 فروند شناور، 182 دریانورد ایرانی و خارجی نجات یافتند که 18 نفر از آنها خارجی و 164 نفر از آنها ایرانی بودند همچنین در مدت زمان یاد شده 87 دریانورد ایرانی و خارجی از خدمات پزشکی مرکز جستوجو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ایران بهره بـردهاند که 10 نفر آنها دریانوردان خارجی 77 نفر آنها دریانورد ایرانی بودهاند.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی تاکید کرد:هر زمانی که در یک کشتی برای دریانوردان مشکلات پزشکی به وجود آید یا از طریق شماره 1550 و یا از طرق دیگر به مرکز جستوجو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی اطلاعرسانی میشود و این مرکز نیز به محض دریافت پیام کمک با ارسال پزشک معتمد مرکز خدمات پزشکی به فرد مضطر ارائه میدهد.
وی با اشاره به طرح ایمن سازی بنادر و با بیان اینکه بنادر باید برای مقابله با حوادث سازماندهی شده باشند گفت: همه بنادر با کاربریهای مختلف مانند صیادی، مسافری و تجاری باید در استای اجرای طرح جستوجو و نجات برنامه مدونی داشته باشند تا بتوان بر اساس آن احتمال وقوع سوانح مختلف را قبل از اتفاق بررسی کرد و با پیش بینی احتمال وقوع حوادث تجهیزات مختلف را برای مقابله و همینطور امداد و نجات در زمان آن حادثه فراهم و آماده کرد.
قادری افزود: در طرح جستوجو و نجات دریایی در بنادر، شیوه ارتباط بین مراکز جستوجو و نجات باید مشخص شود پس از آن باید برای آمادگی داشتن برای مقابله با سوانح احتمالی، مانورهای مختلفی در هر کدام از بنادر برگزار شود به همین دلیل این طرح به همه بنادر کشور به منظور ساماندهی اسکلههای تفریحی و مسافری ارسال شده به طوری که ملزم هستند این طرح را اجرا کنند.
وی با بیان اینکه بنادر ملزم به برگزاری مانورهای جستوجو و نجات هستند، گفت: اجرای این مانورها موجب میشود تا بنادر ، امکانات و توانایی آنها در خلال مانورها سنجیده شود.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی خاطرنشان کرد: همچنین برای ساماندهی و ایمنی سفرهای دریایی، به همه بنادر استانها ابلاغ کردیم که خود را برای زمان اوج سفرهای دریایی آماده کنند که البته زمان اوج مسافر در هر بندری متفاوت است مثلا در بندر خرمشهر از دو هفته قبل به دلیل ایام اربعین حسینی دوران شاهد اوج مسافر و تردد زوار از این بندر بودیم.
وی درباره ایمنی شناورها نیز اظهار کرد: از آنجایی که کنترل و بازرسی شناورهای مسافری بر عهده واحد نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی است به همین منظور هر ساله شناورها به خصوص شناورهای جدید وارده به ناوگان ملی را مورد بازرسی قرار می دهیم تا با رعایت کنوانسیونهای مختلف و استانداردهای لازم وارد ناوگان شوند.
قادری یادآور شد: اگر هر کدام از شناورها استانداردهای لازم را نداشته باشند اجازه ورود به ناوگان مسافری را نخواهند داشت بنابراین لازم است همه مالکان، شناورهای خود را منطبق با استانداردها و رعایت اصول کنوانسیونها خریداری کنند.
به گزارش مارینتایمز، کنوانسیون بینالمللی جستوجو و نجات دریایی(Search and Rescue)در سال ١٩٧٩ در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید و مفاد آن در سال ١٩٨٥ لازمالاجرا شد و دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٧٣ به کنوانسیون مذکور ملحق شد.
موضوع کنوانسیون مذکور ایجاد یک سیستم هماهنگ بینالمللی در زمینه جستوجو و شیوههای نجات اشخاص مضطر در دریا است. این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روشهای همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جستوجو و نجات در یک منطقه مشترک پیشبینی کرده است. به علاوه، کنوانسیون یادشده مقدماتی را در رابـ ـطه با اقدامات آمادگی، ایجاد نقشهها و تعیین منطقههای عملیاتی، تاسیس مراکز هماهنگی اصلی و فرعی نجات دریایی و همچنین در صورت بروز سانحه طرح و روشهای عملیات موثر را به طور کامل مورد پیشبینی قرار داده است.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی از ارائه خدمات جستوجو و نجات دریایی به 19 فروند شناور ایرانی و خارجی در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: نجات یافتگان در این حوادث 182 دریانورد ایرانی و خارجی بودند.
محمدرضا قادری در گفت وگو با خبرنگار مارینتایمز اظهار داشت: در هفت ماهه امسال مرکز جستوجو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی به 19 شناور حادثه دیده خدمات ارائه کرد که 17 فروند،ایرانی و دو فروند دیگر شناور خارجی بوده است.
وی با بیان اینکه براساس آمار هفت فروند شناور در این مدت غرق شده است. یادآور شد:در جریان سوانح این 19 فروند شناور، 182 دریانورد ایرانی و خارجی نجات یافتند که 18 نفر از آنها خارجی و 164 نفر از آنها ایرانی بودند همچنین در مدت زمان یاد شده 87 دریانورد ایرانی و خارجی از خدمات پزشکی مرکز جستوجو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ایران بهره بـردهاند که 10 نفر آنها دریانوردان خارجی 77 نفر آنها دریانورد ایرانی بودهاند.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی تاکید کرد:هر زمانی که در یک کشتی برای دریانوردان مشکلات پزشکی به وجود آید یا از طریق شماره 1550 و یا از طرق دیگر به مرکز جستوجو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی اطلاعرسانی میشود و این مرکز نیز به محض دریافت پیام کمک با ارسال پزشک معتمد مرکز خدمات پزشکی به فرد مضطر ارائه میدهد.
وی با اشاره به طرح ایمن سازی بنادر و با بیان اینکه بنادر باید برای مقابله با حوادث سازماندهی شده باشند گفت: همه بنادر با کاربریهای مختلف مانند صیادی، مسافری و تجاری باید در استای اجرای طرح جستوجو و نجات برنامه مدونی داشته باشند تا بتوان بر اساس آن احتمال وقوع سوانح مختلف را قبل از اتفاق بررسی کرد و با پیش بینی احتمال وقوع حوادث تجهیزات مختلف را برای مقابله و همینطور امداد و نجات در زمان آن حادثه فراهم و آماده کرد.
قادری افزود: در طرح جستوجو و نجات دریایی در بنادر، شیوه ارتباط بین مراکز جستوجو و نجات باید مشخص شود پس از آن باید برای آمادگی داشتن برای مقابله با سوانح احتمالی، مانورهای مختلفی در هر کدام از بنادر برگزار شود به همین دلیل این طرح به همه بنادر کشور به منظور ساماندهی اسکلههای تفریحی و مسافری ارسال شده به طوری که ملزم هستند این طرح را اجرا کنند.
وی با بیان اینکه بنادر ملزم به برگزاری مانورهای جستوجو و نجات هستند، گفت: اجرای این مانورها موجب میشود تا بنادر ، امکانات و توانایی آنها در خلال مانورها سنجیده شود.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی خاطرنشان کرد: همچنین برای ساماندهی و ایمنی سفرهای دریایی، به همه بنادر استانها ابلاغ کردیم که خود را برای زمان اوج سفرهای دریایی آماده کنند که البته زمان اوج مسافر در هر بندری متفاوت است مثلا در بندر خرمشهر از دو هفته قبل به دلیل ایام اربعین حسینی دوران شاهد اوج مسافر و تردد زوار از این بندر بودیم.
وی درباره ایمنی شناورها نیز اظهار کرد: از آنجایی که کنترل و بازرسی شناورهای مسافری بر عهده واحد نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی است به همین منظور هر ساله شناورها به خصوص شناورهای جدید وارده به ناوگان ملی را مورد بازرسی قرار می دهیم تا با رعایت کنوانسیونهای مختلف و استانداردهای لازم وارد ناوگان شوند.
قادری یادآور شد: اگر هر کدام از شناورها استانداردهای لازم را نداشته باشند اجازه ورود به ناوگان مسافری را نخواهند داشت بنابراین لازم است همه مالکان، شناورهای خود را منطبق با استانداردها و رعایت اصول کنوانسیونها خریداری کنند.
به گزارش مارینتایمز، کنوانسیون بینالمللی جستوجو و نجات دریایی(Search and Rescue)در سال ١٩٧٩ در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید و مفاد آن در سال ١٩٨٥ لازمالاجرا شد و دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٧٣ به کنوانسیون مذکور ملحق شد.
موضوع کنوانسیون مذکور ایجاد یک سیستم هماهنگ بینالمللی در زمینه جستوجو و شیوههای نجات اشخاص مضطر در دریا است. این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روشهای همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جستوجو و نجات در یک منطقه مشترک پیشبینی کرده است. به علاوه، کنوانسیون یادشده مقدماتی را در رابـ ـطه با اقدامات آمادگی، ایجاد نقشهها و تعیین منطقههای عملیاتی، تاسیس مراکز هماهنگی اصلی و فرعی نجات دریایی و همچنین در صورت بروز سانحه طرح و روشهای عملیات موثر را به طور کامل مورد پیشبینی قرار داده است.