نظریه روانکاری شخصیت

BaHaR sHaYgAn

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/07/30
ارسالی ها
849
امتیاز واکنش
48,449
امتیاز
781
محل سکونت
مشهد
مقدمه
فروید در سال 1856 در یکی از شهرهای جمهوری چک به دنیا آمد. پدر او تاجر ناموفقی بود که به خاطر ورشکستگی با خانواده به آسمان و بعد به اتریش مهاجرت کرد. فروید در دانشگاه رشته پزشکی را ادامه داد و بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان عصب‌شناس بالینی مطب دایر کرد و از طریق مطالعه بیمارانش اساس نظریه خود را بنا نهاد.
غرایز ، نیروهای سوق دهنده شخصیت
غرایز ، عناصر اصلی شخصیت هستند. نیروهای برانگیزنده‌ای که رفتار را سوق می‌دهند و ‌وجه آنرا تعیین می‌کنند. فروید غرایز را در دو طبقه گروه‌بندی کرد: غرایز زندگی و غرایز مرگ ، غرایز زندگی ، بوسیله جستجو برای ارضـ*ـا نیازهای غذا ، آب و مسائل جنـ*ـسی ، به هدف بقای فرد و نوع خدمت می‌کنند. غرایز زندگی در جهت رشد و نمو هستند. انرژی روانی که توسط غرایز زندگی آشکار می‌شود لیبیدو است.

از میان غرایز زندگی ، فروید ، بیشتر از همه به غـ*ـریـ*ــزه جنـ*ـسی توجه داشت و آنرا برای شخصیت بسیار مهم می‌دانست. فروید در مقابل زندگی ، غرایز ویرانگر یا غرایز مرگ را فرض کرد. او معتقد بود که مردم میل ناهشیاری به مردن دارند. یکی از مولفه‌های غـ*ـریـ*ــزه مرگ ، پرخاشگری است که در آن میل به مردن بر علیه هدف‌های غیر از خود بر می‌گردد. به عقیده فروید پرخاشگری مانند میل جنـ*ـسی جزء ضروری ماهیت انسان است.



pscycology48.JPG


سطوح شخصیت
فروید در ابتدا شخصیت را به سه سطح تقسیم کرد.
  • هشیار: شامل تمام احساسات و تجربیاتی است که در هر لحظه معین از آن آگاهیم. هشیار ، بخش محدودی از شخصیت است. زیرا تنها بخش کوچکی از افکار ، احساسها و خاطرات ما در هر لحظه در آگاهی هشیار وجود دارد.

  • ناهشیار: مهمترین و بزرگترین بخش شخصیت است که قابل دسترسی نمی‌باشد.

  • نیمه هشیار: بین این دو طرح قرار دارد و مخزن خاطرات ، ادراکات و افکاری است که ما در لحظه به صورت هشیار از آنها آگاه نیستیم ولی می‌توانیم آنها را به راحتی به هشیاری فرا خوانیم.
ساختار شخصیت
فروید بعدا نظر خود درباره سه سطح شخصیت را تغییر داد و سه ساختار اساسی را برای شخصیت معرفی کرد.
  • نهاد: بزرگترین بخش شخصیت و منبع نیازها و امیال زیستی انسان است و تمام انرژی لازم برای دو بخش دیگر شخصیت را فراهم می‌کند. نهاد طبق اصل لـ*ـذت عمل کرده، در جهت افزایش لـ*ـذت و دوری از درد عمل می‌کند و ساختاری خودخواه ، لـ*ـذت جو و لجوج دارد.

  • من: نماینده منطق و عقل و رابط بین نهاد و محیط خارج است. من می‌کوشد درخواست‌های نهاد را به صورت منطقی برآورد کند و اگر با واقعیت هماهنگی ندارند، آنها را به تعویق انداخته یا هدایت مجدد کند. من ، به دو اربـاب خدمت می‌کند، نهاد و واقعیت ، و همواره بین درخواست‌های اغلب متضاد آنها میانجی می‌شود و سازش برقرار می‌کند.

  • فرامن: در سنین بین 3 تا 6 سالگی از تعامل با والدین بوجود می‌آید. زیرا آنها تاکید دارند کودکان باید از ارزشهای جامعه پیروی کنند. کودکان از طریق تنبیه و تحسین یاد می‌گیرند که چه رفتارهایی را والدینشان خوب یا بد می‌دانند. رفتارهایی که کودکان به خاطر آنها تنبیه می‌شوند. یک قسمت از فرامن ، من وجدان را تشکیل می‌دهد.

    قسمت دوم فرامن ، خودآرمانی است که شامل رفتارهای خوب یا درستی است که کودکان برای آنها تحسین شده‌اند. فرامن از نظر جدیت ، غیر منطقی بودن پافشاری برای اطاعت ، بی‌شباهت به نهاد نیست. هدف فرامن این است که کاملا جلوی درخواست‌های لـ*ـذت جویی نهاد را بگیرد. فرامن نه برای لـ*ـذت تلاش می‌کند و نه برای دستیابی به اهداف منطقی ، بلکه تنها برای کمال اخلاقی می‌کوشد.
مراحل روانی جنـ*ـسی رشد شخصیت
فروید مراحل رشد شخصیت انسان را از تولد تا بزرگسالی به پنج مرحله تقسیم کرد.
  • مرحله دهانی: از تولد تا دوسالگی ادامه دارد. در طول این دوره منبع اصلی لـ*ـذت کودک ، دهان است. کودک لـ*ـذت را از مکیدن ، گاز گرفتن و بلعیدن کسب می‌کند. دهان برای زنده ماندن، برای فرو بردن غذا و آب بکار بـرده می‌شود.

  • مرحله مقعدی: این مرحله از دو تا سه سالگی ادامه دارد. فروید معتقد بود که تجربه آموزش توالت رفتن در طول مرحله مقعدی تاثیر مهمی بر رشد شخصیت دارد. عمل دفع برای کودک تولید لـ*ـذت شهوانی می‌کند. اما با شروع آموزش توالت رفتن، کودک باید یاد بگیرد که این لـ*ـذت را به تعویق اندازد.

  • مرحله آلتی: مدت این مرحله 4 تا 5 سالگی است. کودکان در این مرحله علاقه زیادی به کاوش و دستکاری اندامهای تناسلی خود و همبازی‌هایشان نشان می‌دهند.

  • مرحله نهفتگی: این مرحله که حدودا از شش تا یازده سالگی را در بر می‌گیرد، یک مرحله روان جنـ*ـسی به شمار می‌رود و غیر جنـ*ـسی نافعال و خفته است. در این مرحله فرامن رشد بیشتر کرده، کودک از بزرگسالان خارج از خانواده و از بازی با همسالان همجنس خود مهارتهای اجتماعی تازه‌ای فرا می‌گیرد.

  • مرحله تناسلی: آخرین مرحله روانی جنـ*ـسی رشد بوده و در هنگام بلوغ جنـ*ـسی آغاز می‌شود. بلوغ جنـ*ـسی باعث می‌شود که تکانه‌های جنـ*ـسی مرحله آلتی دوباره ظاهر شوند. اگر رشد مراحل قبلی خوب پیش رفته باشد، به زندگی زناشویی ، روابط جنـ*ـسی پخته و به دنیا آوردن فرزندان و پروراندن آنها می‌انجامد.
مباحث مرتبط با عنوان
 

برخی موضوعات مشابه

بالا