- با عنایت به پائین بودن سطح آگاهی افراد حقیقی و حقوقی كه میخواهند در فضای اینترنت وبسایتی داشته باشند، میزان كلاهبرداری توسط اشخاص یا شركتهای مدعی Hosting (میزبانی) در این فضا افزایش پیدا كرده كه این امر ضمن اینكه موجب ضرر و زیان مادی به این افراد گردیده، آمار وبسایتهای ایرانی را بعنوان طعمه برای هكرها بالا بـرده كه نشانگر ضعف امنیت سایبری میباشد. از طرفی عدم رعایت مواردی از طرف مشتری نیز این شركتها را با ضرر و زیان روبرو كرده، لذا برآن شدیم در راستای اهداف پیشگیری از وقوع جرم و آموزش پلیس فتا، مطلب آموزشی ذیل را تهیه، تا اطلاعاتی در مورد اجاره هاست (میزبان) مطلوب ارائه نمائیم.
نکاتی در زمینه اجاره هاست :
در این قسمت قبل از شمردن آیتمهای یك هاست مطلوب، به مواردی که هنگام اجاره هاست باید رعایت كنید را اشاره مینماییم. سعی کنید همه موارد ذکر شده را رعایت کنید حتی اگر بارگذاری وبسایت شما چند روزی طول بكشد:
1) همیشه از شركتهای معتبر، باسابقه و دارای مجوز رسمی برای فعالیت Hosting (میزبانی) از مراجع ذیصلاحی كه قبلاً روی آنها تحقیق انجام دادهاید اجاره نموده و بخاطر ارزانی یا عرضه CMS و دومین رایگان همراه با هاست، از افراد حقیقی، شركتهای نامعتبر یا نمایندگی سایر شركتهای Hosting خارجی و داخلی، اجاره نکنید.
2) حتماً قبل از پرداخت هزینه، پیشقرارداد رسمی الكترونیكی دریافت نمائید. در این پیشقرارداد باید كلیه موارد جزء به جزء با ذكر هزینهها و گارانتیسرویسهای ارائه شده ذكر شود.
3) باتوجه به فراگیر نشدن امضاء دیجیتال در ایران، لازم است بعد از تصویب پیشفاكتور، فاكتور رسمی كه مهر و امضاء مدیرمالی، مدیرعامل و مدیرفنی شركت مذكور را، بصورت حقیقی، از طریق پست یا پیك دریافت نموده و ضمن بررسی اصالت شركت، جهت اطمینان از عملكرد شركت پرداخت فاكتور را در سه مرحله انجام دهید كه پیشنهاد میشود، 20 درصد حین بارگذاری وبسایت، 60 درصد بعد از اتمام بارگذاری و تحویل و 20 درصد را بعنوان حسن عملكرد بعد از طی زمان آزمایشی بصورت توافقی پرداخت نمائید. (با توجه به اجاره ماهانه سرورهای اختصاصی میتوانید قرارداد را با توجه به این شرایط تنظیم نمائید.)
4) قبل از امضاء قرارداد حتماً با یك كارشناس امنیت اطلاعات بیطرف و آشنا در این امر مشاوره نمائید.
5) همیشه هنگام اجاره یك هاست، قرارداد با جزئیات كامل فنی، مالی و حقوقی تهیه نمائید تا طرفین در اجرای تعهدات خود دقت بسیار نمایند. لازم بذكر است كه، اگر از شركتی، وبسایتی را با تمام خدمات مربوطه اجاره میكنید، باید شركت مذكور برای سیستم مدیریت محتوا، دامنه، هاست و سایر خدمات، مستقلاً قرارداد بسته شود و از بستن قرارداد بصورت یكجا خودداری فرمائید.
6) شما باید در قرارداد برای وبسایت خود از نظر اطلاعات دیتابیس و نیز اهمیت آن:
- یك ارزش ریالی كلی تعیین نمائید
- تعیین نمائید كه هردقیقه Downtime برای شما چند ریال خسارت وارد میكند
- همچنین اگر وبسایت شما بعلت بروز مشكل در هاست، هك شود خسارات وارده چند ریال میشود تا شركت خدمات دهنده با توجه به ارزش وبسایت شما تدابیر امنیتی را بیاندیشد تا در صورت بروز مشكل جبران خسارت و براین اساس به شما پیشفاكتور ارائه نماید.
البته این شركتها با توجه به لحاظ نمودن موارد امنیتی، میتوانند با شركتهای بیمهگذار در این زمینه همكاری نمایند تا با پرداخت حق بیمهای (كه میتواند توسط مشتری پرداخت شود) جبران خسارت را به عهده آن شركت بیمهگذار بگذارند تا ضمن اینكه هزینه جبران خسارت متوجه شركت خدمات دهنده نشود، مشتری نیز مبلغ كمتری را بابت اجاره هاست بپردازد.این شركتها قابل اعتمادتر از سایر شركتها برای مشتریان خواهد بود.
7) از پرداخت هرگونه مبلغی خارج از چارچوپ قرارداد به حسابهای شخصی جداً بپرهیزید و كلیه پرداختها را باید به حساب رسمی متمركز شركت واریز نموده و رسیدپرداختها را حتماً نگهداری نمایید.
8) شركت خدمات Hosting باید بصورت توافقی بعد از دوهفته استفاده حداقل 80 درصد مبلغ پرداخت شده را درصورت عدم رضایت مشتری و لغو قرارداد در كمتر از 24 ساعت پس داده و او را مطلع نماید.
9) شركت خدمات Hosting مجاز نیست وبسایتی را بجز در اجرای حكم مقام محترم قضائی و موارد مندرج در قسمت تعهدات مشتری مسدود نماید كه در این مواقع نیز باید در حین انسداد علت آن را بصورت مستند و قابل دفاع در محاكم قضائی و فنی به اطلاع مشتری برساند. همچنین باید آمادگی ارائه Full Backup را كمتر از 24 ساعت از زمان انسداد را داشته باشد و بابت این امر و رفع انسداد نیز نباید هزینهای از مشتری اخذ شود.
درصورتیكه شركت نتواند انسداد وبسایت را توجیه نماید متحمل پرداخت غرامت برابر قرارداد فیمابین خواهد بود.
ویژگیهای یك هاست (میزبان) مطلوب:
1) آپ تایم بودن هاست:
معمولاً اكثر شركتها ادعا دارند كه سرویس Hosting آنها 100% آپتایم میباشد كه معمولاً هیچ شركتی این شرایط را ندارد. ولی هر چه میزان آپ تایم بودن یک هاست نزدیک به 100% باشد با کیفیت بودن این هاست را نشان میدهد. یك شركت معتبر برای اطمینان دادن به مشتری در این مورد میتواند این امر را تضمین نماید تا در صورت پائین بودن وبسایت با توجه به خسارت وارد به صاحب آن، غرامت پرداخت نماید.
جهت راستیآزمائی ادعای این شركتها چندین سرویس رایگان جهت مانیتورینگ وبسایتتان در اینترنت وجود دارد كه مراقبت ۲۴ ساعته وبسایتتان را برعهده گرفته و آن را از نقاط مختلف دنیا کنترل کرده و مرتبا وضعیتش را به شما گزارش دهند. با این سرویسها میتوانید مراقب باشید که وبسایت تان دائما آنلاین بوده و به درستی کار کند. همچنین مهمتر از آن، هنگامی که وبسایت روی کامپیوترتان بالا نمیآید، اول از همه باید مطمئن شوید که مشکل از کامپیوتر شما یا شرکت سرویس دهنده اینترنتتان است، یا اینکه هاست وبسایتتان مشکل پیدا کرده و در همه جا Down شده و با مشکل مواجه شده است.
مهمتر از همه اینکه وبسایت شما مورد حملاتی از قبیل DDOS، DOS و غیره قرار گرفته و از دسترس خارج میشود، در اولین فرصت با خبر شده و میتوانید به شکل مناسبی عکسالعمل نشان دهید. این عکسالعمل میتواند هماهنگیهای لازم با پشتیبانی هاست برای بالا بردن منابع سیستم، یا کشف و بلاک کردن افراد حمله کننده باشد. در مطالب آموزشی بعدی تعدادی از این سرویسها را معرفی خواهیم كرد.
لذا همانطور كه در بالا گفتیم با استفاده از این سرویسها یا سرویس پیشنهادی شركت مربوطه و طبق مفاد قید شده در قرارداد منعقده بین خود و آن شركت درصورتیكه اتفاقات یاد شده بالا افتاد با توجه به Downtime و میزان خسارت وارده، غرامت دریافت نمائید.
2)پشیتبانیفنی:
با توجه به اینكه اكثر مشتریان سواد فنی در مورد Hosting ندارند لذا پشتیبانی فنی از مهمترین سرویسهای یك شركت خدمات Hosting است كه موارد پیشفرض آن را باید به مشتری بصورت رایگان ارائه نماید چراكه هر چقدر یک هاست از نظر کیفیت و قدرت قوی، اما پشتیبانی خوبی نداشته باشد یک هاست خوب تلقی نمیشود. موارد مطروحه در پشتیبانی فنی باید بصورت كامل در قرارداد فیمابین شركت و مشتری قید گردد و جزئیات فنی این موارد باید در پیوست فنی قرارداد موجود باشد. تعدادی از موارد پیشفرض از پشتیبانی فنی در ذیل آمده كه با توجه به نیاز مشتری با توافق روی هزینهها میتوانند مواردی را در قرارداد اضافه نمایند.
چند مورد از پشتیبانی فنی:
انتقال هاست از یک هاست به هاست دیگر
مراقب از پوشهها و دیتابیسها به صورت جدی
بک آپ گرفتن روزانه
برگرداندن بک آپ
امروزه پشتیبان گیری با استفاده از سیستم محافظت دائمی از اطلاعات (R1Soft) و دسترسی کاربران به بکآپ صورت میپذیرد.
همچنین باید شركت تضمین نماید بخشی حفاظت شده جهت قرارگیری سرورهای BackUp در نظر گرفته شده، که بکآپ های تهیه شده توسط سیستم محافظت دائمی از اطلاعات ، در محلی حفاظت شده از آتشسوزی و زلزله و سایر سوانح طبیعی و... نگهداری شود.
همچین سرورهای بکآپ دارای 2 هارد و تکنولوژی آینهای هستند که حتی اگر یک هارد سرور بکآپ از سرویسدهی خارج شود ، باز سرور بکآپ به سرویسدهی ادامه دهد. شرکت میبایست در مورد سالم بودن بک آپها و به روز بودن آنها مسئولیت پذیر باشد.
در آخر، پاسخ گویی سریع و داشتن کارمندان مجرب و ماهر از ویژگیهای یک پشتیبانی فنی مطلوب میباشد.
3) امنیت:
یكی از مهمترین آیتمهائی كه در انتخاب یك هاست مناسب و استاندارد باید در نظر گرفت تدابیر امنیتی شركت خدمات Hosting برای امنیت هاست مشتری میباشد . میبایست شركت دارای گواهینامههای امنیتی معتبر از قبیل ISO27001 و ... از شركتهای بینالمللی معتبر باشد. البته همانطور كه میدانید امنیت نسبی است اما میتوان درصد ناامنی را با توجه به اهمیتی كه به اطلاعات و همیشه بالابودن وبسایت خود را میدهید با پرداخت هزینههائی پائین بیاورید.
اما خود شركت باید بصورت پیش فرض تدابیر خود را در مورد مقابله با هك سرور و اتك روی وبسایت، را اعلام نماید و حتما در قرارداد، مسائل امنیتی هاست و میزان هزینه و تعهدات شركت درپرداخت غرامت را در صورت آسیبپذیری را ذكر نمایند.
همچنین قبل از انعقاد قرارداد بررسی نمائید كه وبسرور آن شركت چند بار تاكنون هك شده است. لازم بذكر است مساله امنیت در وب سرور اشتراكی پائینترین حالت خود را دارد چراكه عامل هك وبسایت شما دو حالت دارد:
الف - سیستم مدیریت محتوای شما هک شده باشدكه ضعف در امنیت وبسایت و وجود باگ در سورس وبسایت میباشد و ربطی به شركت خدمات Hosting ندارد كه این امر نیز در بخش امنیت قرارداد باید ذكر شود كه البته شما میتوانید با قبول هزینه مورد توافق بررسی سورس وبسایت و تست نفوذ آن را به شركت Hosting یا سایر شركتهای فعال در زمینه امنیت فناوری اطلاعات بدهید.
ب - هاست هک شده باشد. كه این خود دو حالت دارد یا سرور اختصاصی است یا اشتراكی .
ب- 1 : در سرور اختصاصی مسئولیت كامل امنیت به عهده شركت خدمات Hosting است.
ب - 2 : در سرور اشتراكی امنیت سورس بقیه وبسایتهای بارگذاریشده روی آن سرور نیز از اهمیت بالائی برخوردار است لذا معمولا تضمین امنیت بالا در سرورهای اشتراكی صورت نمیپذیرد لذا اگر وبسایت برای شما از اهمیت بالائی برخوردار است حتما از سرورهای اختصاصی استفاده نمائید.
یكی از عوامل تعیین كننده در امنیت هاست وجود فایروالها در محیطهای مختلف از قبیل دیتا سرور و وبسرور و لود بالانسر و تلههای مجازی همچنین نوع سیستمعاملها و سیپنل و پشتیبانی از SSL میباشد كه با توجه به اهمیت وبسایت و میزان سرمایهگذاری روی امنیت تعیین میشود.
جدائی دیتا سرور و وب سرور از همدیگر و نیز وجود یك بكآپ سرور مجزا و نیز سرور لود بالانسر برای وبسایتهای مهم از قبیل فروشگاههای آنلاین بزرگ یا خبرگزاریها و سازمانها و ارگانها و... كه احتمال بازدید فراوان یا هك وبسایت خود را میدهند از اهمیت زیادی برخوردار است.
باید شركت خدمات Hosting وجود فایروال در مسیر وبسرور و سایر سرورها را در قرارداد ذكرنماید تا درصورت بروز مشكل، در بررسیهای قانونی اگر این سرورها وجود نداشتند ولی از شما بابت تامین امنیت وبسایتتان هزینهای را دریافت شده علاوه بر بازپرداخت این مبلغ باید غرامت مورد توافق توسط شركت پرداخت شود.
برای مدیریت وبسایت خود با خرید IP valid، آن را به شركت مذكور اعلام تا مدیریت سیستم مدیریت محتوای وب سایت برروی آن تنظیم شده باشد. این امر سبب كاهش چشمگیر امكان هك و نفوذ به مدیریت محتوای شما خواهد شد.
سرور Hostingها معمولا برپایه ویندوز یا لینوكس میباشد كه لینوكس كاملا به گروه امنیت شركت خدمات Hosting وابسته است یعنی اگر شركتی از این سرورها برای Hosting استفاده میكند ولی فاقد گروه امنیتی ماهر باشد سرور مربوطه بسیار آسیبپذیر خواهد بود.
4) قدرت و سرعت:
منابع سخت افزاری یک هاست بسیار حائز اهمیت است. اینکه هاست از چه cpu هایی استفاده و یا چه مقدار رم مصرف مینماید یا چند هارد روی سرور موجود است هرچه این سه قوی تر و بیشتر باشد سرعت و قدرت وبسایت شما بسیار بالا خواهد بود. تكنولوژیهای مورد استفاده امروزه موارد ذیل است كه شما را در انتخاب سرور قدرتمند راهنمائی میكند.
الف : سرورهای کلاستر
ب : پردازش ابری یا کلود سرور / کلود هاستینگ
ج : پشتیبانی از پلتفورمهای نوین هاستینگ نظیر : کلدفیوژن ، شیرپوینت و اکسچنج
و : استفاده از پورتهای شبکه gbps و هاردهای پرسرعت SAS و RAID10
5)ترافیك و پهنای باند:
با توجه به نوع وبسایت و میزان بازدیدكننده احتمالی از آن و میزان فشار وارده بر هاست ، سرور اختصاصی یا اشتراكی انتخاب نمائید. چون اگر پهنای باند وبسایت شما تمام شود،در دسترس نخواهد بود! البته بعضی از شرکتها پهنای باند نامحدود ارائه میدهندكه این مورد نیز حتما در قرارداد ذكر شود.
مثلا اگر شما وبسایت سازمانی یك شركت نیمه بزرگ را دارید باید برای آن حتما سرورهای اختصاصی از قبیل دیتابیس سرور و وب سرور و ایمیل سرور یا CRM سرور تهیه كنید چراكه از نظر امنیتی با توجه به میزان بازدید و یا اهمیت وبسایت امكان دارد بارها مورد هجوم اتك یا هك قرار گیرد و این وبسایت بعنوان ویترین آن شركت باید بتواند این موارد را تحمل كرده و سریع داون(Down) نشود. اما اگر یك وبسایت شخصی دارید كه بود و نبود آن برای شما اهمیت چندانی ندارد و اگر مدتها هم برپا نباشد برایتان مهم نیست و آسیب مادی و معنوی نخواهید دید از وبسرورهای اشتراكی استفاده كنید.
ممكن است اجاره هاست روی وبسرور ایرانی از وبسرور خارجی گرانتر باشد اما اگر مخاطبان شما از ایران هستند مثل فروشگاه اینترنتی یا آگهینامه و... . حداقل به جهت سرعت لود شدن بالا از وب سرور ایرانی استفاده كنید البته در كنار آن امنیت بالا و عدم دسترسی و جاسوسی كشور صاحب سرور به آن را نیز میتوان در نظر گرفت.
6) ارتقا نرمافزاری/ سخت افزاری سرور:
با توجه به اینكه مشتری با در نظر گرفتن شرایط فنی و مالی حال حاضر سرور نسبت به اجاره آن اقدام كرده لذا قبل از اتمام قرارداد میبایست در قرارداد ذكر شود كه اگر شركت بخواهد به خاطر مسائل فنی امنیتی نسبت به ارتقاء نرم افزاری سرور مورد اجاره قبل از اتمام قرارداد اقدام كند میبایست موارد را قبل از اجرا به مشتری یا مشتریان اطلاع دهد تا ظرف مدت مشخص نسبت به هماهنگسازی وبسایت خود با شرایط جدید در صورت نیاز یا انتقال به سرور دیگر در سایر شركتها اقدام نماید. لذا خسارت وارده به این مشتریان در صورت قطعی، باید توسط شركت جبران شود.
7) شرایط غیر طبیعی و فورس ماژور :
شرایط غیر طبیعی باید در قرارداد ذكر شده و حدود مسئولیت شركت در مقابل بلایای طبیعی، جنگ، آشوب اجتماعی، اعتصاب، محدودیتها و تحریمهای دولتی مشخص شود.
8) مسئولیت پذیری :
همانطور كه در بالا ذكر شد شركت باید در قبال خدمات خود، مسئولیت پذیر باشد و جهت اطمینان به مشتری ضمانت، گارانتی و بیمه نامه در مورد قطعی ، بی عیب بودن ، امنیت و... ارائه دهد و در قبال خسارت وارده به مشتری، طبق موارد یاد شده بالا به او خسارت بپردازد و این موارد در قرارداد ذكر شود. لذا مشتریان دقت نمایند اگر شركتی به این امر توجه نكرد، پس به اقدامات امنیتی و پرسنل متخصص خود اطمینان كافی ندارد و سعی در رفع مسئولیت خویش است. لذا این شركتها حتی اگر قصد كلاهبرداری از شما را نداشته باشند باز قابل از نظر فنی، قابل اعتماد نبوده و در مواقع بحرانی پشتیبان شما نخواند بود. همچنین اگر این گارانتیها توسط شركتهای بیمه تائید شوند مطلوبتر خواهد بود.
9) مواد مربوط به پرداختها :
همانطور كه در بالا ذكر شد باید كلیه موارد پرداختی به حساب رسمی شركت معرفی شده پرداخت شود و از پرداختن هر مبلغی به حساب مدیر عامل و ... خودداری شود. همچنین كلیه پرداختها در سه قسط توافقی كه در بالا ذكر شد پرداخت شود
10) تمدید سرویسها :
شركت موظف هست یكماه قبل از اتمام قرارداد از طریق ایمیل یا پیامک و ... مندرج در قرارداد فیمابین، مشتری را از زمان اتمام قرارداد باخبر نماید. بعد از اتمام مدت دوره سرویس شرکت حق مسدود و حذف سرویس مورد نظر را برای خود محفوظ نگاه خواهد داشت.
11) تغییر در قیمتها :
شرکت حق ندارد تا اتمام قرارداد قیمت سرویسهای خود را افزایش دهد.
12) شرکت فقط در مواردی که مشکل از طرف شرکت باشد و نتواند آن را رفع نماید هزینه را پس از کسر از موارد غیر قابل برگشت و با هماهنگی مشتری در صورت درخواست عودت میدهد. ملاک سنجش هم کارشناسان فنی شرکت و مشاور فنی اعلامی از طرف مشتری هستند.
13) IPاختصاصی:
اگر به هر دلیلی از سرور اشتراکی برای هاست وبسایت خود استفاده میکنید برای امنیت بیبشتر از IP اختصاصی استفاده کنید.
تعهدات مشتری در خدمات Hosting:
و اما در مقابل موارد یاد شده قبلی، مشتری نیز مواردی را رعایت و ملزم به اجرای آنها میباشد كه در ذیل مواردی را ذكر مینمائیم.
الف ) موارد مشترك بین تمامی سرویسها:
الف - 1) با توجه به اینکه شركتهای خدمات Hosting تابع کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشند و همچنین سرورهای آن شرکت در كشورهای خارجی نگه داری میشوند لذا محتوای وبسایت مشتری میبایست منطبق با کلیه قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین المللی باشند.
الف - 2) مواردی كه نباید در محتوای وبسایتها قرار بگیرد باید دقیقا در قرارداد ذكر شود. از قبیل مسائل جنـ*ـسی و مبتذل، فایلهای تخریبی، آموزش تروریسم، اسکریپتهای مخرب، قرار دادن هرگونه اطلاعات بدون مجوز از فایلهائی که زیر پوشش قانون کپی رایت است، وبسایتهای مخالف با قوانین محل قرار گیری سرورها، استفاده غیر مجاز از انتشار اکاذیب علیه دیگران و سایر موارد مرتبط با مصادیق قانون جرایم رایانهای.
ب) موارد مربوط به سرورهای اشتراكی (معمولا به خاطر ارزان بودن بیشتر مورد استقبال قراردارند.):
ب 1) استفاده سخت افزاری از سرورهای اشتراکی - منابع CPU و Ram :
وبسایتی که روی سرور اشتراكی قرار گرفته نباید بیش از حد از منابع سختافزاری سرور مصرف کند. اگر به منابع مذكور نیاز دارید پیشنهاد میشود كه میزبانی وبسایتتان به سرور مجازی و یا اختصاصی ارتقا دهید یا تدابیری بیاندیشید تا میزان مصرف خود را كاهش دهید، در غیر اینصورت جهت رعایت حقوق سایر وبسایتهای روی سرور و جلوگیری از اخلال در سرور و شبكه، شركت خدمات Hosting را مجبور به قطع سرویس خواهید كرد. لذا در جهت عدم وارد شدن خسارت با كارشناس خبره در انتخاب سرور مناسب، با توجه به خدمات وبسایت خود و اهمیت آن مشاوره نمائید و نیز میزان مجاز استفاده از منابع یاد شده در قرارداد فیمابین بصورت دقیق ذكر کنید تا در صورت تخطی از طرف مشتری و و قطع سرویس از طرف شركت، شركت با اعلام و ارسال مدارك فنی دال بر تخطی مشتری را ظرف چند دقیقه به ایشان یا مشاور فنی اعلام شده در قرارداد، بصورت الكترونیكی ارسال نماید، تا موضوع برای مشتری روشن شده و از اختلافات بعدی جلوگیری شود. مدارك مربوطه باید بدون دستخوردگی و قابل بررسی توسط ارگانهای ذیصلاح قانونی یا فنی باشند.
ب 2 ) مواردی كه نباید در محتوای وبسایتهائی كه در سرورهای اشتراكی باشد، در قرارداد ذكر شود و مشتری ملزم به رعایت آنها میباشد از قبیل:
ب 3) چترومها، خبرنامهها ، ایمیلهای تبلیغاتی و اسپم كه مشتری روزانه چند ایمیل میتواند از وبسایت خود ارسال كند.
ج) موارد مربوط به سرورهای اختصاصی و مجازی ( كه معمولا مشتریان آنها شركتهای متوسط و بزرگ و ارگانهای دولتی میباشند ):
ضمن رعایت موارد یاد شده در بندهای بالا باید محتوا و سرویسهای ارائه شده در پرتال، بصورت كامل تشریح گردد تا تدابیر امنیتی لازم پیشبینی شود .
در پایان یادآور میشویم این مطالب صرفا در جهت آگاه سازی مشتریان میزبانی و یادآور شدن تعهدات مشتری و شركتهای خدمات میزبانی نسبت به یكدیگر، جهت هرچه بالارفتن كیفیت سرویسها ، به حداقل رسیدن موارد اختلافی كه منجر به نارضایتی مشتریان از شركتها، آسیب دیدن وجهه شركتهای معتبری كه در این زمینه فعالیت میكنند و كاهش موارد مطروحه در این موضوع پیش این پلیس بوده و جنبه دستورالعملی ندارد ولی پیشنهاد میشود با شخصی سازی این موارد و درج آنها در قراردادهای فیمابین، تعهدات طرف مقابل را مستند نموده تا جنبه تعهد آوری در اجرای مفاد آن بیشتر شده و شركتی كه از رعایت مفاد ذكر شده در این مطالب به بهانهای سرباز میزند حتما در ارائه سرویس مطلوب خود اطمینان لازم نداشته لذا اعتبار لازم جهت اخذ سرویس از آن شركت وجود ندارد .