- عضویت
- 2017/01/15
- ارسالی ها
- 4,712
- امتیاز واکنش
- 68,494
- امتیاز
- 976
- سن
- 22
هشدار یک اصلاح طلب به دولت روحانی
جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند، در غیر این صورت و در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلباندرجامعه این امکان وجود دارد که در ۱۴۰۰ آنها قدرت را به رقیب واگذار کنند.
ایسنا: تاجیک تاکید دارد جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند، در غیر این صورت و در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلباندرجامعه این امکان وجود دارد که در ۱۴۰۰ آنها قدرت را به رقیب واگذار کنند.
محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه , تحلیلگر مسائل سیـاس*ـی از جمله فعالان سیـاس*ـی اصلاحطلبی است که سعی کرده فاصله انتقاداتش با قدرت را همواره حفظ کند و واقعیتهای موجود را به بزرگان جریان اصلاحطلبی یادآوری کند، پیش از انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت امسال زمانی که شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان روحانی را به عنوان گزینه اصلی خود برای رقابتهای انتخاباتی معرفی کرد.
او به صراحت اعلام کرد که این جریان سیـاس*ـی جز روحانی آلترناتیوی ندارد؛ در عین حال با توجه به گرایشات فکری و عملی دولت یازدهم عقیده داشت که روحانی در نبود آلترناتیو، ضعف رقبا و نزدیکی اش به جریان اصلاحات میتواند پیروز انتخابات باشد.
حال که چنین شده است، تاجیک تاکید دارد که جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند. او می گوید اصلاحطلبان با توجه به حضور در دولت، شوراهای شهر و روستا و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی باید بتوانند چنان عمل کند که فرصت چهارساله خود را به پیروزی ۱۲ ساله تبدیل کنند؛ در غیر این صورت تاجیک از هم اکنون هشدار داده که مردم در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلبان در جامعه مجددا به تغییر دولت و جریان سیـاس*ـی حاکم تمایل پیدا کنند و این امر ممکن است در یک روند تاریخی باعث شود قدرت هماننند سال 1384 در 1400 به رقیب جریان اصلاح طلب واگذار شود .
مردم در انتخابات سال ۹۶ از حادثههای سیـاس*ـی جلوگیری کردند
محمد رضا تاجیک در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به چیستی هویت انتخابات سال ۹۶ که در پس آن پیروزی جریان اصلاحات با رایآوری حسن روحانی رقم خورد، اظهار کرد: شاید این شعار مدونا را شنیده باشید، "واقعیت مرا نخواهید شناخت". به نظر من در انتخابات ۹۲ و ۹۶ ما با یک مدونای سیـاس*ـی مواجه بودیم که شناختن واقعیت آن، سخت و پیچیده است. واقعیت این دو رخداد فربهتر از آن است که در یک قالب نظری خاص بگنجد.
وی در همین راستا توضیح داد: اگر این کار را انجام دهیم دچار یک نوع توتالیتاریسم تحلیلی میشویم. دچار نوعی استبداد تحلیلی یا استبداد نظری میشویم؛ چراکه در این حالت تلاش میکنیم واقعیت را به به شکل و اندازه و یا قاب و قالبِ چارچوب نظری خود در بیاوریم و مصادرهاش کنیم، بنابراین اگر بخواهیم این واقعیت و رخدادها را تحلیل کنیم، باید از منظرهای گوناگون نظری به آن بنگریم.
این استاد دانشگاه گفت: هم در انتخابات سال ۹۲ هم در سال ۹۶ ما با شکلی از پوپولیسم مدرن روبرو شدیم. حتی میشود گفت شاهد یک پوپولیسم پستمدرن بودیم. پوپولیسم صرفا آن معنایی که ما در ادبیات سیـاس*ـی سنتی خودمان فهم میکنیم را نمیدهد. پوپولیسم زمانی معنا مییابد که یک زنجیرهی هویتی میان هویتهای متمایز شکل بگیرد که در پس و پشتش مطالبهای مشترک نهفته باشد. این نوع پوپولیسم یک جنبش پستمدرن است.
وی سپس تصریح کرد: از این منظر میتوانیم بگوییم در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ شاهد این نوع از پوپولیسم هستیم اما صرفا نمیتوان از این منظر کلیت و تمامیت این رخداد را تحلیل کرد. زیرا در سال ۹۲ و چه در ۹۶ ما شاهد نوعی جنبش با سویهی نفیکنندگی و سلبی نیز بودیم. چون مردم نمیخواستند رخداد از قبل تعریف و تدبیرشدهای در جامعهشان رخ دهد، رخداد دیگری را شکل دادند.
جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند، در غیر این صورت و در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلباندرجامعه این امکان وجود دارد که در ۱۴۰۰ آنها قدرت را به رقیب واگذار کنند.
ایسنا: تاجیک تاکید دارد جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند، در غیر این صورت و در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلباندرجامعه این امکان وجود دارد که در ۱۴۰۰ آنها قدرت را به رقیب واگذار کنند.
محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه , تحلیلگر مسائل سیـاس*ـی از جمله فعالان سیـاس*ـی اصلاحطلبی است که سعی کرده فاصله انتقاداتش با قدرت را همواره حفظ کند و واقعیتهای موجود را به بزرگان جریان اصلاحطلبی یادآوری کند، پیش از انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت امسال زمانی که شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان روحانی را به عنوان گزینه اصلی خود برای رقابتهای انتخاباتی معرفی کرد.
او به صراحت اعلام کرد که این جریان سیـاس*ـی جز روحانی آلترناتیوی ندارد؛ در عین حال با توجه به گرایشات فکری و عملی دولت یازدهم عقیده داشت که روحانی در نبود آلترناتیو، ضعف رقبا و نزدیکی اش به جریان اصلاحات میتواند پیروز انتخابات باشد.
حال که چنین شده است، تاجیک تاکید دارد که جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند. او می گوید اصلاحطلبان با توجه به حضور در دولت، شوراهای شهر و روستا و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی باید بتوانند چنان عمل کند که فرصت چهارساله خود را به پیروزی ۱۲ ساله تبدیل کنند؛ در غیر این صورت تاجیک از هم اکنون هشدار داده که مردم در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلبان در جامعه مجددا به تغییر دولت و جریان سیـاس*ـی حاکم تمایل پیدا کنند و این امر ممکن است در یک روند تاریخی باعث شود قدرت هماننند سال 1384 در 1400 به رقیب جریان اصلاح طلب واگذار شود .
مردم در انتخابات سال ۹۶ از حادثههای سیـاس*ـی جلوگیری کردند
محمد رضا تاجیک در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به چیستی هویت انتخابات سال ۹۶ که در پس آن پیروزی جریان اصلاحات با رایآوری حسن روحانی رقم خورد، اظهار کرد: شاید این شعار مدونا را شنیده باشید، "واقعیت مرا نخواهید شناخت". به نظر من در انتخابات ۹۲ و ۹۶ ما با یک مدونای سیـاس*ـی مواجه بودیم که شناختن واقعیت آن، سخت و پیچیده است. واقعیت این دو رخداد فربهتر از آن است که در یک قالب نظری خاص بگنجد.
وی در همین راستا توضیح داد: اگر این کار را انجام دهیم دچار یک نوع توتالیتاریسم تحلیلی میشویم. دچار نوعی استبداد تحلیلی یا استبداد نظری میشویم؛ چراکه در این حالت تلاش میکنیم واقعیت را به به شکل و اندازه و یا قاب و قالبِ چارچوب نظری خود در بیاوریم و مصادرهاش کنیم، بنابراین اگر بخواهیم این واقعیت و رخدادها را تحلیل کنیم، باید از منظرهای گوناگون نظری به آن بنگریم.
این استاد دانشگاه گفت: هم در انتخابات سال ۹۲ هم در سال ۹۶ ما با شکلی از پوپولیسم مدرن روبرو شدیم. حتی میشود گفت شاهد یک پوپولیسم پستمدرن بودیم. پوپولیسم صرفا آن معنایی که ما در ادبیات سیـاس*ـی سنتی خودمان فهم میکنیم را نمیدهد. پوپولیسم زمانی معنا مییابد که یک زنجیرهی هویتی میان هویتهای متمایز شکل بگیرد که در پس و پشتش مطالبهای مشترک نهفته باشد. این نوع پوپولیسم یک جنبش پستمدرن است.
وی سپس تصریح کرد: از این منظر میتوانیم بگوییم در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ شاهد این نوع از پوپولیسم هستیم اما صرفا نمیتوان از این منظر کلیت و تمامیت این رخداد را تحلیل کرد. زیرا در سال ۹۲ و چه در ۹۶ ما شاهد نوعی جنبش با سویهی نفیکنندگی و سلبی نیز بودیم. چون مردم نمیخواستند رخداد از قبل تعریف و تدبیرشدهای در جامعهشان رخ دهد، رخداد دیگری را شکل دادند.