مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.
پرتال اینترنتی airbnb.com در زمره برترین سایت های اینترنت در حوزه معرفی محل های اقامت برای گردشگران در سراسر جهان می باشد که خلاقیت و نوآوری خاصی را در کارآفرینی دیجیتالیش ارائه کرده است.
در سلسه مطالب کارآفرینی دیجیتالی در سایت برترین ها، تا کنون نمونه های موفق زیادی از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطاتICT مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. شرکت هایی مانند گوگل، علی بابا، رایان ایر، IKEA در کنار موضوعات تئوریک در عرصه کارآفرینی دیجیتالی (Digital Enterpreneurship) برای آگاهی خوانندگان محترم این بخش از سایت نیز ارائه شده است که جنبه آموزشی این موضوع را برای علاقمندان فراهم می کند. امروز در راستای معرفی برترین و موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی، نگاهی داریم به ساختارهای تجاری، عملیاتی و عملکردی یکی از بزرگ ترین سایت های مربوط به اجاره محل اقامت در سراسر جهان. سایت AIRBNB.COM را باید از موفق ترین مدل های کسب و کار در فضای وب دانست که توانسته است با خلاقیت دیجیتالی، یک START-UP موفق را شکل و در سال های اخیر، مورد اعتماد کاربران اینترنت جهت اجاره محل های اقامت بر اساس بودجه ها و سلیقه های مختلف قرار بگیرد. این سایت از مدل های شاخص در عرصه کارآفرینی دیجیتالی است که توانسته است با نوآوری در ارائه خدمات مربوط به صنعت مستغلات، فرصت های گوناگونی را در اختیار خریداران، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات مربوط به مسکن و BOOKING.، قرار دهد و ظرف کم تر از یک دهه، یک کسب و کار اینترنتی چند میلیارد دلاری را مدیریت کنند. این سایت توانسته است میلیون ها فرصت اجاره خانه را در بیش از 190 کشور جهان و در صدها شهر و هزاران منطقه در اختیار میلیون ها کاربر خود قرار دهد که به نسبت رقبایش، ساختار عملیاتی و عملکردی جالب دارد که در ادامه درباره آن صحبت میکنیم. پس از گسترش روابط امریکا با کوبا بعد از نیم قرن، امروزه شاهد حضور خانه های اجاره ای کوبایی ها در این پرتال قدرتمند هستیم که در ماه های اخیر با استقبال گسترده مخاطبان سایت مواجه شده است.
ایده Airbnb
ایده ایر بی ان بی از "یک اتاق و یک صبحانه" در زیر یک شیروانی در آمریکا به ذهن موسسان این سرویس خلاق درآمد. همواره کسب و کارهای بزرگ دنیا از مکان های خیلی کوچک سر در می آورند. گوگل از یک گاراژ آغاز به کار کرد، فیس بوک از دانشگاه و آمازون از خانه کوچک جف بزوس! ایده های کوچک اما کسب و کارهای مولد بزرگ در فضای دهکده جهانی. این ها، بخشی از داستان جالب دنیای صفر و یک می باشد که ایر بی ان بی خود را در آن مطرح کرده است. برایان و جو، از موسسان این سایت همواره علاقمند بودند تا فرصت هایی را برای معرفی و عرضه خانه های خالی در آمریکا به مخاطبان فراهم کنند که این طرح نو، زمینه راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی موفق را فراهم کرد. شرکت AirBed & Breakfast را ثبت کردند اما از مارچ 2009 میلادی، Airbedandbreakfast.com با مختصر کردن نام کسب و کار خود به ایر بی ان بی دات کام، فعالیت جدی را از روزهای آخر نخستین دهه قرن بیست و یکم آغاز کردند. اکنون برایان چسکی به عنوان موسس و مدیر عامل و جو گبیا به عنوان موسس و مدیر ارشد محصول و ناتان بیچارزکی به عنوان موسس و مسئول کل امور فنی این کسب و کار فعال هستند. 6 تا 12 درصد کل گردش مالی بین خریدار و فروشنده محل اجاره، توسط این سایت برداشته می شود. البته برای عملیات کردیت کارت، 3 درصد کارمزد از اجاره گیرنده دریافت می شود. 75 درصد مکان های اجاره داده شده در این سایت، خارج از آمریکا بوده اند و در سال 2013، این پرتال برای بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان خانه های ارزان قیمت را فراهم کرده است. هر کس می تواند با یه تلفن و پست الکترونیک معتبر، در این سایت پروفایل شخصی درست کند و از خدمات آن استفاده کند. البته از سال 2013 میلادی به این سو، اسکن ID کارت نیز برای متقاضیان استفاده از خدمات و ارسال آن اجباری شده است تا میزان اعتماد به خدمات سایت و کاربرانش افزایش یابد. سیستم رتبه بندی خانه ها و محل های اقامت و سیستم نظر دهی، عین سایت آمازون برای فروش کتاب، در این سایت نیز به عنوان ساختار عملیاتی آن و نوعی بازاریابی اینترنتی، در دستور کار است.
فعالیت این سایت ابتدا از آمریکا بود و بعدها به خارج از ایالات متحده رسید. نخستین شعبه آن ها در خارج از امریکا در شهر بندری هامبورگ آلمان بود که همواره از گردشگران و مخاطبان زیادی برخوردار است. بعدها لندن و پاریس و مسکو و سائوپائولو و کپنهاک نیز به آن افزوده شده و امروز به 192 کشور دنیا و در هزاران شهر توسعه یافته است. این سایت دارای اپلیکیشن های مختلف موبایلی است که ترافیک قابل ملاحظه ای را برای سایت اصلی به ارمغان آورده است. این سایت کمک کرده است تا مسافران و گردشگران، به دلیل اقامت در محل های اقامتی دوست داشتنی، راحت و جذاب که معمولا با حضور صاحب محل نیز همراه می شود، موقعیت های دوستانه و زمان خوبی را به صورت خصوصی و با هزینه کم تر نسبت به هتل ها در مکان های شلوغ، در اختیار داشته باشند و مدت اقامت بیش تری را در محل اقامت انتخاب شده در شهر مورد نظر، تجربه کنند. تحقیقی که توسط موسسه A&HR صورت گرفته نشان داد که در فاصله زمانی جون 2011 تا می 2012 میلادی، این سایت توانسته است 56 میلیون دلار به اقتصاد سانفرانسیسکو کمک کند و بیش از 80 درصد این مبلغ صرف پول هایی شده است که مخاطبان این سایت در شهرهای محل اقامت خرج کرده اند و حتی سبب افزایش میزان اقامت متوسط گردشگران در این شهر از 3.5 روز به 5.5 روز شده است که قابل تامل می باشد.
نشریه مشهور Forbes، چند سال قبل این سایت را در زمره 50 کسب و کار خلاق در دنیا معرفی کرد. جای تعجب نیست که این سه شریک جوان، امروزه در فهرست میلیونرهای خلاق دنیای کارآفرینی دیجیتالی باشند. کارآفرینانی که نه مزرعه داشتند نه معدن و نه ثروت پدری، آن ها تنها ایده های خلاقانه داشتند که در فضای رویایی سرزمین دیجیتال، رنگ و روی واقعیت به خود گرفت و فرصت های گسترده ای را برای میلیون نفر از شهروندان دهکده جهانی امروزی فراهم کرد.
کوتاه از Airbnb
این سایت همانطور که گفته شد، پرتالی برای به اشتراک گذاشتن فرصت های مربوط به اجاره محل اقامت در سراسر جهان است. بیش از 1 میلیون محل اقامت از یک اتاق چوبی گرفته تا خانه های مجلل در 192 کشور دنیا، در این پرتال آماده عرصه به گردشگران و علاقمندان به تجربه زندگی در خانه های شخصی یا مکان هایی غیر از هتل هستند. علاقمندان به استفاده از خدمات این سایت باید ابتدا در آن ثبت نام کنند و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنند. همه کاربران می توانند به راحتی با هم درتماس باشند و به تبادل اطلاعات و ارتباطات اقدام کنند. این فرصت مشارکتی، زمینه توسعه کسب و کار دیجیتالی سایت را فراهم کرده است. از جولای 2011 میلادی، بیش از 119 میلیون دلار توسط شرکتهایی مانند اندرسون هورویتز و دی اس تی گلوبال برای توسعه فعالیت های خود دریافت کرده است. وال استرایت ژورنال در آوریل 2014 اعلام کرد که شرکت LED-TPG GROUP که گروه سرمایه گذاری است، قریب به 450 میلیون دلار بر روی این کسب و کار سرمایه گذاری کرد و ارزش واقعی این پرتال را بیش از 10 میلیارد دلار برآورد کرد. از مارچ 2015 به این سو، این شرکت توانسته است که منابع جدیدی برای سرمایه گذاری در گسترش خلاقانه کسب و کار خود فراهم کند که ارزش این شرکت را به بیش از 20 میلیارد دلار افزایش می دهد. این شرکت را دومین کسب و کار نوظهور در عرصه صنعت گردشگری می دانند. جدول زیر، ارزیابی 2014 مربوط به برترین فعالان صنعت گردشگری را نشان می دهد که طبق ارزشیابی آوریل 2014، ارزش بازاری این پرتال قریب به 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است و در رتبه نخست، سایت اوبر قرار دارد که 41 میلیارد دلار ارزش دارد. طرحی که این چند جوان برای کنفرانس طراحان صنعتی امریکا در سال 2007 میلادی ارائه کردند و مبتنی بر ایده AirBed & Breakfast during بود، بعدها یک سمبل موفق کارآفرینی دیجیتالی در دنیا شد. Nathan Blecharczyk که فارغ التحصیل معماری در دانشگاه هاروارد بود به جمع موسسان ایر بی ان بی اضافه شد و طراحی سایت شکل گرفت.
موسسان سایت، ایده های زیادی را برای کسب منابع مالی در دستور کار قرار دادند که یکی از آنها، حمایت هایی از نامزدی باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 بود.
اقتصاد مشارکتی دیجیتالی
یکی از پتانسیل های سایت ایر بی ان بی، کمک به توسعه و رونق بخشی به اقتصادهای مختلف بوده است. یعنی یکی از ماموریت های این پرتال، فرصت آفرینی های دیجیتالی برای کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری در دنیای بوده است. اقتصاد مشارکتی دیجیتالی، قطعا در سال های آینده یکی از بحث های مهم اقتصاد دانان جهان خواهد شد و به تاثیر آن بر روی افزایش رشد ناخالص داخلی توجه خواهند کرد. چه کسی فکر میکرد که کارآفرینی دیجیتالی موبایلی در کشور در حال توسعه کنیا، سیلیکون ساوانای آن را به این اندازه توسعه دهد که بر روی بیزینس های متنوع تاثیر گذاشته باشد. اقتصاد مشارکتی دیجیتالی که توسط ایر بی آن بی بنانهاده شده است یک فرصت خلاقانه به کسب و کارهایی کهبه نوعی با این کسب و کار در تعامل هستند. همانند رایان ایر که وقتی بلیطی را رزرو میکنید، خدمات دهندگان اجاره خودرو، بلیطهای تخفیف مکان های گردشگری و ده ها کسب و کار مرتبط نیز سر و کله شان پیدا می شود، ایر بی ان بی هم توانسته است با کسب و کارهای دیگر در فضای وب مشارکت کند. مثلا سایت هایی که رفت و روب خانه شما را قبل از اجاره به متقاضیان اجاره ایر بی ان بی انجام می دهند یا شرکتهای حمل و نقل که میهمانان را به خانه شما انتقال می دهند یا پرتال هایی مانند گستی که پیش تر SuperHost نام داشت، در واقع مدیریت امور گردشگری را به افراد آموزش می دهند. این سایت، یک سیستم مدیریت حساب مخاطبان ایر بی ان بی است که به اجاره دهندگان کمک می کند که همه ی وظایف مدیریتش را به موقع هماهنگ می کند. ناتان در این ویدئوی زیر درباره اقتصاد مشارکتی ایر بی ان بی توضیح میدهد.
![516497_218.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/2/6/516497_218.jpg)
پرتال اینترنتی airbnb.com در زمره برترین سایت های اینترنت در حوزه معرفی محل های اقامت برای گردشگران در سراسر جهان می باشد که خلاقیت و نوآوری خاصی را در کارآفرینی دیجیتالیش ارائه کرده است.
در سلسه مطالب کارآفرینی دیجیتالی در سایت برترین ها، تا کنون نمونه های موفق زیادی از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطاتICT مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. شرکت هایی مانند گوگل، علی بابا، رایان ایر، IKEA در کنار موضوعات تئوریک در عرصه کارآفرینی دیجیتالی (Digital Enterpreneurship) برای آگاهی خوانندگان محترم این بخش از سایت نیز ارائه شده است که جنبه آموزشی این موضوع را برای علاقمندان فراهم می کند. امروز در راستای معرفی برترین و موفق ترین کسب و کارهای اینترنتی، نگاهی داریم به ساختارهای تجاری، عملیاتی و عملکردی یکی از بزرگ ترین سایت های مربوط به اجاره محل اقامت در سراسر جهان. سایت AIRBNB.COM را باید از موفق ترین مدل های کسب و کار در فضای وب دانست که توانسته است با خلاقیت دیجیتالی، یک START-UP موفق را شکل و در سال های اخیر، مورد اعتماد کاربران اینترنت جهت اجاره محل های اقامت بر اساس بودجه ها و سلیقه های مختلف قرار بگیرد. این سایت از مدل های شاخص در عرصه کارآفرینی دیجیتالی است که توانسته است با نوآوری در ارائه خدمات مربوط به صنعت مستغلات، فرصت های گوناگونی را در اختیار خریداران، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات مربوط به مسکن و BOOKING.، قرار دهد و ظرف کم تر از یک دهه، یک کسب و کار اینترنتی چند میلیارد دلاری را مدیریت کنند. این سایت توانسته است میلیون ها فرصت اجاره خانه را در بیش از 190 کشور جهان و در صدها شهر و هزاران منطقه در اختیار میلیون ها کاربر خود قرار دهد که به نسبت رقبایش، ساختار عملیاتی و عملکردی جالب دارد که در ادامه درباره آن صحبت میکنیم. پس از گسترش روابط امریکا با کوبا بعد از نیم قرن، امروزه شاهد حضور خانه های اجاره ای کوبایی ها در این پرتال قدرتمند هستیم که در ماه های اخیر با استقبال گسترده مخاطبان سایت مواجه شده است.
![550164_910.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/3/17/550164_910.jpg)
ایده Airbnb
ایده ایر بی ان بی از "یک اتاق و یک صبحانه" در زیر یک شیروانی در آمریکا به ذهن موسسان این سرویس خلاق درآمد. همواره کسب و کارهای بزرگ دنیا از مکان های خیلی کوچک سر در می آورند. گوگل از یک گاراژ آغاز به کار کرد، فیس بوک از دانشگاه و آمازون از خانه کوچک جف بزوس! ایده های کوچک اما کسب و کارهای مولد بزرگ در فضای دهکده جهانی. این ها، بخشی از داستان جالب دنیای صفر و یک می باشد که ایر بی ان بی خود را در آن مطرح کرده است. برایان و جو، از موسسان این سایت همواره علاقمند بودند تا فرصت هایی را برای معرفی و عرضه خانه های خالی در آمریکا به مخاطبان فراهم کنند که این طرح نو، زمینه راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی موفق را فراهم کرد. شرکت AirBed & Breakfast را ثبت کردند اما از مارچ 2009 میلادی، Airbedandbreakfast.com با مختصر کردن نام کسب و کار خود به ایر بی ان بی دات کام، فعالیت جدی را از روزهای آخر نخستین دهه قرن بیست و یکم آغاز کردند. اکنون برایان چسکی به عنوان موسس و مدیر عامل و جو گبیا به عنوان موسس و مدیر ارشد محصول و ناتان بیچارزکی به عنوان موسس و مسئول کل امور فنی این کسب و کار فعال هستند. 6 تا 12 درصد کل گردش مالی بین خریدار و فروشنده محل اجاره، توسط این سایت برداشته می شود. البته برای عملیات کردیت کارت، 3 درصد کارمزد از اجاره گیرنده دریافت می شود. 75 درصد مکان های اجاره داده شده در این سایت، خارج از آمریکا بوده اند و در سال 2013، این پرتال برای بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان خانه های ارزان قیمت را فراهم کرده است. هر کس می تواند با یه تلفن و پست الکترونیک معتبر، در این سایت پروفایل شخصی درست کند و از خدمات آن استفاده کند. البته از سال 2013 میلادی به این سو، اسکن ID کارت نیز برای متقاضیان استفاده از خدمات و ارسال آن اجباری شده است تا میزان اعتماد به خدمات سایت و کاربرانش افزایش یابد. سیستم رتبه بندی خانه ها و محل های اقامت و سیستم نظر دهی، عین سایت آمازون برای فروش کتاب، در این سایت نیز به عنوان ساختار عملیاتی آن و نوعی بازاریابی اینترنتی، در دستور کار است.
فعالیت این سایت ابتدا از آمریکا بود و بعدها به خارج از ایالات متحده رسید. نخستین شعبه آن ها در خارج از امریکا در شهر بندری هامبورگ آلمان بود که همواره از گردشگران و مخاطبان زیادی برخوردار است. بعدها لندن و پاریس و مسکو و سائوپائولو و کپنهاک نیز به آن افزوده شده و امروز به 192 کشور دنیا و در هزاران شهر توسعه یافته است. این سایت دارای اپلیکیشن های مختلف موبایلی است که ترافیک قابل ملاحظه ای را برای سایت اصلی به ارمغان آورده است. این سایت کمک کرده است تا مسافران و گردشگران، به دلیل اقامت در محل های اقامتی دوست داشتنی، راحت و جذاب که معمولا با حضور صاحب محل نیز همراه می شود، موقعیت های دوستانه و زمان خوبی را به صورت خصوصی و با هزینه کم تر نسبت به هتل ها در مکان های شلوغ، در اختیار داشته باشند و مدت اقامت بیش تری را در محل اقامت انتخاب شده در شهر مورد نظر، تجربه کنند. تحقیقی که توسط موسسه A&HR صورت گرفته نشان داد که در فاصله زمانی جون 2011 تا می 2012 میلادی، این سایت توانسته است 56 میلیون دلار به اقتصاد سانفرانسیسکو کمک کند و بیش از 80 درصد این مبلغ صرف پول هایی شده است که مخاطبان این سایت در شهرهای محل اقامت خرج کرده اند و حتی سبب افزایش میزان اقامت متوسط گردشگران در این شهر از 3.5 روز به 5.5 روز شده است که قابل تامل می باشد.
![550165_291.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/3/17/550165_291.jpg)
نشریه مشهور Forbes، چند سال قبل این سایت را در زمره 50 کسب و کار خلاق در دنیا معرفی کرد. جای تعجب نیست که این سه شریک جوان، امروزه در فهرست میلیونرهای خلاق دنیای کارآفرینی دیجیتالی باشند. کارآفرینانی که نه مزرعه داشتند نه معدن و نه ثروت پدری، آن ها تنها ایده های خلاقانه داشتند که در فضای رویایی سرزمین دیجیتال، رنگ و روی واقعیت به خود گرفت و فرصت های گسترده ای را برای میلیون نفر از شهروندان دهکده جهانی امروزی فراهم کرد.
![550166_103.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/3/17/550166_103.jpg)
کوتاه از Airbnb
این سایت همانطور که گفته شد، پرتالی برای به اشتراک گذاشتن فرصت های مربوط به اجاره محل اقامت در سراسر جهان است. بیش از 1 میلیون محل اقامت از یک اتاق چوبی گرفته تا خانه های مجلل در 192 کشور دنیا، در این پرتال آماده عرصه به گردشگران و علاقمندان به تجربه زندگی در خانه های شخصی یا مکان هایی غیر از هتل هستند. علاقمندان به استفاده از خدمات این سایت باید ابتدا در آن ثبت نام کنند و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنند. همه کاربران می توانند به راحتی با هم درتماس باشند و به تبادل اطلاعات و ارتباطات اقدام کنند. این فرصت مشارکتی، زمینه توسعه کسب و کار دیجیتالی سایت را فراهم کرده است. از جولای 2011 میلادی، بیش از 119 میلیون دلار توسط شرکتهایی مانند اندرسون هورویتز و دی اس تی گلوبال برای توسعه فعالیت های خود دریافت کرده است. وال استرایت ژورنال در آوریل 2014 اعلام کرد که شرکت LED-TPG GROUP که گروه سرمایه گذاری است، قریب به 450 میلیون دلار بر روی این کسب و کار سرمایه گذاری کرد و ارزش واقعی این پرتال را بیش از 10 میلیارد دلار برآورد کرد. از مارچ 2015 به این سو، این شرکت توانسته است که منابع جدیدی برای سرمایه گذاری در گسترش خلاقانه کسب و کار خود فراهم کند که ارزش این شرکت را به بیش از 20 میلیارد دلار افزایش می دهد. این شرکت را دومین کسب و کار نوظهور در عرصه صنعت گردشگری می دانند. جدول زیر، ارزیابی 2014 مربوط به برترین فعالان صنعت گردشگری را نشان می دهد که طبق ارزشیابی آوریل 2014، ارزش بازاری این پرتال قریب به 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است و در رتبه نخست، سایت اوبر قرار دارد که 41 میلیارد دلار ارزش دارد. طرحی که این چند جوان برای کنفرانس طراحان صنعتی امریکا در سال 2007 میلادی ارائه کردند و مبتنی بر ایده AirBed & Breakfast during بود، بعدها یک سمبل موفق کارآفرینی دیجیتالی در دنیا شد. Nathan Blecharczyk که فارغ التحصیل معماری در دانشگاه هاروارد بود به جمع موسسان ایر بی ان بی اضافه شد و طراحی سایت شکل گرفت.
![550167_902.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/3/17/550167_902.jpg)
موسسان سایت، ایده های زیادی را برای کسب منابع مالی در دستور کار قرار دادند که یکی از آنها، حمایت هایی از نامزدی باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 بود.
اقتصاد مشارکتی دیجیتالی
یکی از پتانسیل های سایت ایر بی ان بی، کمک به توسعه و رونق بخشی به اقتصادهای مختلف بوده است. یعنی یکی از ماموریت های این پرتال، فرصت آفرینی های دیجیتالی برای کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری در دنیای بوده است. اقتصاد مشارکتی دیجیتالی، قطعا در سال های آینده یکی از بحث های مهم اقتصاد دانان جهان خواهد شد و به تاثیر آن بر روی افزایش رشد ناخالص داخلی توجه خواهند کرد. چه کسی فکر میکرد که کارآفرینی دیجیتالی موبایلی در کشور در حال توسعه کنیا، سیلیکون ساوانای آن را به این اندازه توسعه دهد که بر روی بیزینس های متنوع تاثیر گذاشته باشد. اقتصاد مشارکتی دیجیتالی که توسط ایر بی آن بی بنانهاده شده است یک فرصت خلاقانه به کسب و کارهایی کهبه نوعی با این کسب و کار در تعامل هستند. همانند رایان ایر که وقتی بلیطی را رزرو میکنید، خدمات دهندگان اجاره خودرو، بلیطهای تخفیف مکان های گردشگری و ده ها کسب و کار مرتبط نیز سر و کله شان پیدا می شود، ایر بی ان بی هم توانسته است با کسب و کارهای دیگر در فضای وب مشارکت کند. مثلا سایت هایی که رفت و روب خانه شما را قبل از اجاره به متقاضیان اجاره ایر بی ان بی انجام می دهند یا شرکتهای حمل و نقل که میهمانان را به خانه شما انتقال می دهند یا پرتال هایی مانند گستی که پیش تر SuperHost نام داشت، در واقع مدیریت امور گردشگری را به افراد آموزش می دهند. این سایت، یک سیستم مدیریت حساب مخاطبان ایر بی ان بی است که به اجاره دهندگان کمک می کند که همه ی وظایف مدیریتش را به موقع هماهنگ می کند. ناتان در این ویدئوی زیر درباره اقتصاد مشارکتی ایر بی ان بی توضیح میدهد.
دانلود رمان و کتاب های جدید