معماری داخلی خانه روبی فانک لویی رایت (۱۹۱۱) که به عنوان یکی از هفت اتاق خوابهای برتر آمریکا است.."
پنجرههای طراحی شده توسط معمار، فرانک لویی رایت در خانه روبی. معماری داخلی، طراحی فضایی است که توسط مرزهای ساختمانی ساخته شده. همچنین میتواند طراحی نخستین نقشه برای استفاده، طراحی تجدی برای تغییر دادن طرح، یا تجدید نظر کردن در مورد طرح و استفادههای مطابق نیاز نیز باشد.[۲] اخیراً معماری داخلی جزئی ازمعماری پایدار نیز محسوب میشود که در واقع بخشی از آن نیز به نگهداری منابع و بازیافت برای طراحی کاربردی، میپردازد. بهطور کلی این موضوع به طراحی محیط و فرم بر میگردد و معماری داخلی در واقع فرایندی است که در آن قسمت داخلی ساختمانها با توجه به همهٔ جنبههای انسانی و استفاده از فضاها، طراحی میشود و در واقع طراحی داخلی ساختمان با توجه به قید شرطهای معمار ی است.[۳] معماری داخلی تا حدودی به موارد زیر بر میگردد:
هنر و علم طراحی بناکردن قسمت داخلی ساختمان به عنوان یک معماری مدرک و مرتبط با کیفیتهای فیزیکی
در حالی که معماران سعی در ساخت طراحی کل ساختمان دارند که مرتبط با مسائل سازهای و نقشه است معماران داخلی هدف استفاده و قابل سکونت کردن مکان را طبق معیارهای انسانی دارند.[۴]
معماری داخلی، توصیف درونی ساختمان و مرتبط با کیفیتهای فیزیکی است.
یک سبک یا روش طراحی است که به ساخت درون ساختمان میپردازد.
تحولات در معماری داخلی
اگر چه ماهیت اصلی و کلی یک ساختمان توسط اولین معمار آن مشخص میشود تکرار و بازسازی متعاقب آن در درون ساختمان چنین نیست و همانطور که اکنون نیز دیده میشود بسیاری از ساختمانها اگرچه در زمانهای بسیار قبل ساخته شده بودند اما توسط سالهای مختلف و بر اساس تغییر نیازهای جامعه مجدداً بازسازی میشوند که نشان میدهد یک ساختمان هیچگاه نمیتواند کامل و تغییرناپذیر باشد.
ساختمانی که بازسازی شده باشد ممکن است از بیرون کاملاً مثل قبل بماند اما از درون ممکن است صورت کاملاً متفاوتی به خود گرفته باشد به همین دلیل یک معمار داخلی نه تنها باید روی جایگاه ساختمان و مکان آن از نظر فیزیکی و اجتماعی و سیـاس*ـی حساس باشد. باشد بلکه باید به وضعیت زمانی و مکانی ساختمان از نظر افراد و نیازهای آنان نیز دقت کند که اگر استخوان بندی ساختمان محکم باشد و ایدهٔ معمار اولیهٔ ان مناسب باشد، طی سلسله تغییرات ایمنی درونی آن، ساختمان دچار مشکل نخواهد شد و بقیه مجبور به دنبال یه روی از ان قواعد هستند.
شهرها اکنون از این ساختمانها پر است، بسیاری از بانکها رستورانها و شاید کارخانههای صنعتی که اکنون به ساختمانها و آپارتمانهای بلند تبدیل شدهاند یا حتی ایستگاههای راه آهن که به گالری هنری شدهاست که البته فشارهای اقتصادی نیز در این زمینهها بی تثایر نبوده. و در آینده نیز ممکن است دربارهٔ قسمت درونی ساخمان هاب بازنگری صورت گیرد اما برای هر تغییری از نظر تکنیکی و تکنولوژی متخصصان آن زمان تصمیم میگیرند و حکم میدهند که چه ساختمانی در چرخهٔ زندگی خود اصلاح و تعدیل شود.
یک سری ازسازههای مشخص بر اساس گذر زمان به دلیل حفاظتهای تاریخی، غیرقابل استفاده ماندن یا محدودیتهای مالی بدون تغییر باقیماندهاند. اما اکثر ساختمانها مدت زمان معینی را پابرجا هستند همینطور داخل ساختمانها از نظر زمانی تا مدتی معین سالم میماند: برخی از آنها مخصوصاً برای اینکه از نظر بصری غیرقابل تغییر ماند طراحی شدهاند، برخی از آنها به گونهای اند که امکان سخت مجددساختمان را در همان محل میدهند و بالاخره برخی از آنها برای نیازهای جدید بازسازی شدهاند و طبق نیازهای روز تغییر داده شدهاند.
درجههای مختلفی از تغییر را دارند کمترین مقدار آن برای آن است که فضای داخلی ساختمان را طوری بر ما زند که ساخت آن برای طولانی مدت جواب بدهد و بیشترین آن تغییر دادن نمای کلی و کل ساختمان برای ساخت ساختمانی جدید برای همگی جدید است. هر اتفاق دیگری بین این ۲ حالت به مسئولیتهای یک معماری داخلی مربوط میشود. اگر مسئولیتهای یک معمار محتوی علم و هنر ساختمانهای جدید است پس در مورد یک معمار داخلی این مسئولیتها مربوط به حوزههای تغییر دادن ساختمانهای موجود برای استفادههای جدید است.
درآمد
درآمد معماران در شرکتهای معماری به دلیل تغییر شرایط کاری در نوسان است برای معماران گاهی سختیهای وجود داردکه نمیتوانند به منابع اقتصادی میشوند؛ که برخی از شرکتها هستند که مخارجی را برای نیازهای کارمند را نشان میدهد.
تحصیلات و اهداف
تحصیلات در معماری داخلی باید شامل معماری تاریخی و سبکهای طراحی، کدهای ساختمانی و امنیتی، حفاظت و جایگزین کردن ساختمانهای قدیمی، طراحی نقشه، شامل قسمتهای فیزیکی و مجازی ساختمان باشد. رشتهٔ معماری داخلی نقاط مشترک بسیاری با طراحی داخلی و دکوراسیون دارد اگر چه بطور مشخص بر روی مسائل معماری و سازهای تمرکز دارد. یادگیری طارحی مناسب و راحت، امن، فضاهای درونی مفید و سودمدن. یک معمار داخلی در مورد اهمیتهایی مانند این که کدام سبک از مبلامانم و تزئینات استفاده شود، یادمیگیرد و مطالعه میکند. این مطالعات شامل اطلاعات و مسائل تکنیکی مانند مجهز کردن ساختمانهای قدیمی در مقابل زلزله نیز میباشد.
برنامههای تحصیلی
معماری داخلی در تقاطعی بین معماری، طراحی ساختمان و محیط و حفاظت از آنها قرار دارد. برنامههای معماری داخلی بیشتر به جایگزینی و استفاده مجدد از ساختمانها همراه با هدف نو آوری و ترقی دنبال میشود. برنامههای گرفتن مدرک برای معماران داخلی برنامههای است که افراد را متعهد و آماده میکند که شرطهای معماری را در طراحی داخلی فضاهای مسکونی، کارآفرینیو هدفهای کاری اعمال میکنند و به عنوان یک معمار داخلی حرفهای عملکرد مفید داشته باشند. این مطالعات شامل ساخت در معماری، استانداردهای امنییت و ساخت، طراحی سیستم سازهای، طراحی سیتسم گرمایش و سرمایش، طراحی داخلی و مسئولیتهای حرفهای و استانداردها میباشد."[۷] در ایالات متحده برای گرفتن مدرک باید با سازمانهای خاصی کارکرد و امتحانهای مخصوصی دارد بعضی از ایالتها این شرطها را بیشتر کردهاند در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از لقب «معماری داخلی» باید کاملاً قانونی باشد و سخت گیریهای لازم برای آن اعمال شود، و برای افرادی که تحصیلات لازم را ندارند یا کارآموز هستند استفاده از این عنوان ناممکن است مگر اینکه فرد ادامه تحصیل بدهد و برای گرفتن مدرک در این زمینه اقدام کند و به سواد لازم برسد.
نمایی از دکوراسیون داخلی لابی هتل اینترکنتیننتال سنگاپور.
معماری داخلی طراحی داخلی گروهی از کارهای مختلف را توصیف میکند که در عین حالی که مرتبط با پروژه میباشد مرتبط با تبدیل آن به تنظیمات مؤثر برای طیف وسیعی از فعالیتهای انسانی است. طراح داخلی کسی است که چنین پروژههایی را برنامهریزی، هماهنگ و مدیریت کند. طراحی داخلی حرفهای چند بعدی است که شامل توسعه مفهومی، ارتباط با ذینفعان پروژه و مدیریت و اجرای طرح است.
در لغتنامه ی وبستر، طراحی داخلی چنین تعریف شدهاست: «هنر یا عمل برنامهریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان»
تاریخچه حرفهای طراحی داخلی
در گذشته، فضای داخلی بهطور غریزی به عنوان بخشی از پروسه ساختمان قرار داده میشد. حرفه طراحی داخلی نتیجهای از توسعه جامعه و معماری پیچیدهای شدهاست که ناشی از توسعه فرایندهای صنعتی است. پیگیری استفاده مؤثر از فضا، کاربر رفاه و طراحی عملکردی به توسعه حرفهای طراحی داخلی معاصر کمک کردهاست؛ و این چنین
دکوراتور داخلی ساختمان و طراح داخلی
حرفه طراحی داخلی به وضوح تعریف نشده و پروژههای انجام شده توسط یک طراح داخلی بهطور گستردهای متفاوت است. عباراتی مانند دکوراتور و طراح اغلب مترادف استفاده میشود. با این حال، تمایز میان اصطلاحات وجود دارد.
دکوراتور داخلی
واژه دکوراتور داخلی در اواخر قرن نوزدهم اوایل قرن بیستم پدید آمدهاست. به آن دسته از دستاندرکاران گویند که که در تنظیم داخلی در سبکهای مختلف تخصص دارد. در این متن سبک اشاره به یک ترکیب بندی بر اساس یک تصویر از یک ایده خاص، زمان، مکان، و غیره به عنوان مثال: ویکتوریا، گرجستان، دکو، هنر مدرن، و غیره دارد. اصطلاح دکوراتور داخلی نیز نشان میدهد تمرکز بر جنبههای زینتی و متحرک از داخل کابین، مانند رنگ، مبلمان، مبلمان قالبگیریهای و قاب سازی، طراحی دارد.
طراح داخلی جامعه طراحان داخلی آمریکا(ASID) طراح داخلی را چنین تعریف میکند: «متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزشهای رسمی کسب کردهاست.» طراح داخلی مستلزم آن است که تأکید بر برنامهریزی، طراحی کاربردی و استفاده مؤثر از فضا که در این حرفه وجود دارد، در مقایسه با تزئین فضای داخلی بیشتر باشد. طراح داخلی میتواند پروژههایی که شامل تنظیم فاصلههای طرح اولیه را در داخل یک ساختمان و همچنین پروژههایی که نیاز به درک درستی از مسائل فنی مانند آکوستیک، نور، دما، و غیره دارند را انجام دهد.
اگرچه یک طراح داخلی ممکن است لایهای از فضا را بسازد، وی ممکن نیست فضا را بدون داشتن تصویب یک معمار بسازد. به همین دلیل است که بسیاری از طراحان داخلی تمام تحصیلات خود را برای یک معمار خوب شدن میگذرانند. طراح داخلی ممکن است مایل به تخصصهایی از انواع طراحی داخلی برای توسعه دانش فنی خاص به آن منطقه باشد.زیبایی در طراحی سایت مستلزم این است که دانش در زمینه طراحی داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحو فعالیت کنید.
تخصص معماری داخلی مسکونی
طراحی مجتمعهای مسکونی طراحی داخلی اقامتگاه خصوصی است.
بازرگانی
دکوراسیون داخلی یک آرایشگاه زنانه در همدان
طراحی تجاری دربرگیرنده طیف گستردهای از تخصصهای زیر است: خرده فروشی: شامل مراکز خرید، فروشگاه، فروشگاه تخصصی، تجارت و نمایشگاههای تجسمی است. برند تجسمی و فضایی: استفاده از فضا به عنوان یک رسانه به بیان نام تجاری شرکتها شرکت: طراحی دفتر شرکت برای هر نوع کسب و کار بهداشت و درمان: طراحی بیمارستانها، امکانات کمکهای زندگی، ادارات پزشکی، دفاتر دندانپزشک، امکانات روانپزشکی، آزمایشگاهها، امکانات پزشکی ویژه مهمان نوازی و تفریح : شامل هتلها، متلها، تفرجگاهها، کافهها، رستورانها، باشگاههای سلامت و چشمههای معدنی، و غیره رسمی و سازمانی: ادارات دولتی، موسسات مالی (بانکها و تعاونیهای اعتباری)، مدارس و دانشگاهها، آرایشگاهها، امکانات مذهبی و غیره مراکز صنعتی: ساخت و امکانات آموزشی و همچنین امکانات صادرات و واردات
دیگر
مناطق دیگر این تخصص عبارتند از: طراحی نمایشگاه و موزه، طراحی رویدادها (از جمله مراسمها، کنوانسیونها و کنسرت)، تئاتر و طراحی با کارایی، طراحی در تولید فیلم و برای تلویزیون.
حرفه آموزش و پرورش
مسیرهای مختلفی وجود دارد که فرد میتواند تبدیل به یک طراح داخلی حرفهای شود. همه این مسیرها شامل نوعی از آموزشها است. کار کردن با یک طراح حرفهای موفق، روش غیررسمی آموزش است و قبلاً شایعترین روش آموزش و پرورش بودهاست.
شرایط کاری
طیف گستردهای از شرایط کار و فرصتهای شغلی داخل طراحی داخلی وجود دارد. شرکتهای بزرگ و کوچک اغلب طراحان داخلی به عنوان کارمند در ساعت منظم استخدام مینایند.
درآمد
درآمد طراحان داخلی با توجه به کارفرما و تجربه و شهرت فردی آنها متفاوت است. برای پروزههای مسکونی طراحان داخلی خودکار عمل میکنند و درآمد هر یک از آنها معمولاً هزینه هر یک ساعت به علاوه یک درصد از کل هزینه مبلمان، روشنایی، آثار هنری، و دیگر عناصر طراحی است.
سبکهای طراحی داخلی
در طراحی داخلی سبکهای مختلفی وجود دارد که هر کدام مواد استفاده شونده خاص خود را دارند
سبک مدرن
کلاسیک
مینیمال
روستیک
سبک ژاپنی
سبک چینی
سبک ماوریک
سبک مراکشی
سبک مصری
سبک رومی
سبک هندی
سبک یونان باستان
سبک روکوکو
سبک انگلیسی
سبک ویکتوریایی
سبک فرانسوی
سبک سوئدی
سیک آرت نوو
سبک آرت دکو
سبک باروک
سبک گوتیک
سبک اوریگامی
سبک مونوکروماتیک
سبک سنتی ایرانی (رایج در دوران قاجار)
در تلویزیون
طراحی داخلی یک جنگ تلویزیونی در انگلستان شدهاست؛ برنامههای عمومی دکوراسیون داخلی شامل ۶۰ دقیقه دوبارهسازی در ITV تغییر دادن اتاقها در BBC و فروش خانهها در کانال۴. معماران داخلی معروفی که در شکل گرفتن این برنامهها کار میکنند از جمله لیندا بارکر و لارنس لیولین-برون. در ایالات متحده شبکه TLC برنامههای عمومی با عنوان فضاهای تجاری را پخش میکندکه برنامهای با ساختاری شبیه به برنامههای در انگلیس دگرگونی در اتاقها است.
چاپ و روی اینترنت
مستند مجلات طراحی داخلی داخل خانهها، مبلمان، لوازم خانگی، منسوجات و معماری معمولاً در یک قالب بسیار خاص یا درست میشوند. همچنین ممکن است از کافهها، خانههای تاریخی، زندگی سازگار با محیط زیست باشند. هر مطلبی یا نشریه اغلب به عنوان «چگونه به» عمل میکند و طراحان داخلی را همان اندازه که به استیلها و دکورها راهنمایی میکند به آنها میگوید به روز باشند و آنها را از اخبار روز طراحی داخلی و آخرین روندها مطلع میکند.
بسیاری از طراحان داخلی مشهور قرن بیستم هیچ دوره تخصصی ندیدند. خواهر پریشی، دنینگ رابرت و وینسنت فورکید، جویس کری، ویرسلر کلی، استفان بودین، جفری ژرژ، امیلیو تری، کارلوس د بستیگویی، پتروزینو نینا، مونگیاردینو لورنزو، بلبل دیوید هیکس، کریس وولز و بسیاری دیگر از نوآوران روند تنظیم جهان در طراحی و دکوراسیون بودند.
رنگ یک زبان جهانی است. رنگ احساسات را تحـریـ*ک میکند. فرهنگها را شکل میدهد و پیش زمینه جهان ما را میسازد. صحبت در مورد رنگ موجب میشود که خصوصیات موسیقی و طبیعت و ویژگیهای شخصیتی را به جا آوریمورنگ بر خلاف سایر ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانی دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ میتواند حالتهارا تغییر دهد، فضاهای خاصی به وجود آورد و روحیهٔ انسان را بهتر کند و در همین حال جولانگاه خوب و امنی برای خلاقیت انسان است.
دیدن رنگها، استفاده از آنها و فضاسازی با پالت شخصی و دلخواه، زمینهٔ آرامش بخشی را در زندگی روزانه ایجاد میکند. رنگ یکی از ملزومات باشکوه زندگی است. خانهای که غرق رنگهای مناسب باشد همیشه آرامش بخش است؛ اتاقها با ترکیب جالب رنگها، بافت و ابعاد، زنده و زیبا میشود.
اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایههای ساده پی ببرید استفاده از رنگهادر طراحی دکور به تجربهٔ ارزندهای بدل میشود. واکنش ما به رنگها میتواند از بعد احساسی یا علمی مورد بررسی قرار گیرد. کشف این مسئله چگونه بر فضا تأثیر میگذارد کمک میکند تا دریابید چه چیزی حس بهتری در شما ایجاد میکند.
رنگ در سطوح واحجام
اگر داخل ساختمان به سطوح و احجام تخیلی و آبستره تقسیم شده باشد، سعی کنید که هر حجم یا سطحی را با ترفندی ظریف با رنگی عمل آورید. جایگزینی مؤثر رنگها در هر اندرونی موجب سادگی و شفافی در منطق بصری فضا میشود. این نوع فضاها بدون رنگ پردازی فکر شده بی محتوا و آشفته به نظر میرسد.
رنگهای برجسته توان جذب دقت به هر نوع نمای خاص و عنصر معماری داخلی را دارد، از قبیل طبقهبندیهای مختلف، پارتیشنها و غیره حتی می تئانید زمان انتخاب، رنگهای قوی و متضاد اما مناسبی را به کار گیرید. مطمئن باشید که عناصر منتخب ویژه شما در معماری داخلی مناسبترین موارد برای برجسته شدن هستند.
اصول هماهنگی رنگها
پایدارترین تئوری هماهنگی رنگ در معماری داخلی عبارت است از اطمینان به اینکه رنگها در هر نوع رنگ بندی در بعضی ویژگیها و خصائل با یکدیگر مشارکت دارند. به یاد داشته باشید که رنگها سه نوع ویژگی دارند:
نام رنگ hue or color ارزش رنگ درجه سیر و روشنی value color میزان اشباع chroma=saturation
حفظ برخی تشابه بین رنگها به شما این اطمینان را میدهد که رابـ ـطهای بین یکایک آنهاست که منجر به هماهنگ شدنشان میشود. پس ابتدا باید پایه هماهنگی ترکیب رنگها مهیا شود آنگاه برای برجستگی بصری لازم است که رنکهای نمایشی به آنها اضافه نماییم که این مهم برای سرزنده نمایاندن ترکیب رنگ و ممانعت از ملالآور شدنشان میباشد
رنگها و ارزش رنگهای متشابه(similar hue and value)
روش آسان برای نیل به هماهنگی در رنگ، همانا حفظ میزان رنگ و ارزش رنگ بهطور متناسب، ثابت و فقط با تغییری است که گهگاه در اندازه اشباغ شدگی رنگ پیش میآید یعنی تراکم و به زبان دیگر خلوص رنگ را زیاد و کم میکند. این کار بدین معنی است که در یک انتخاب از نمونه رنگهای متناسب، بکار رفته در یک ترکیب تک رنگ، روشنی یا تیرگی نسبی ثابت مانده و فقط قدرت رنگ یا درجه اشباع آن است که کم و زیاد میشود. برخی رنگها میتوانند خیلی جاندار و پر ملات باشند و برخی دیگر آبکی و کم ملات.
نام رنگهای مشابه با میزان خلوص آنها(similar hue and chroma)
شیوه دیگری برای دستیابی به هماهنگی، همانا حفظ رنگ و خلوص یا اشباع آن به میزان برابر و متغیر نمودن ارزش رنگ میباشد. این نوع ترکیب رنگ شامل تغییرات همان رنگ با همان توان رنگ همراه با سیر و روشنی نسبی و تغییرات رنگ میباشد.
ارزش رنگها و میزان خلوص ثابت باشد (similar value and chroma)
باز هم روشی دیگر برای هماهنگی رنگ؛ حفظ ارزش رنگ و میزان اشباع یا خلوص به صورت ثابت و تغییر خود رنگ است در این شرایط روشنی و تیرگی نسبی، ثابت به نظر ممی رسد هم آنگونه که درجه اشباع رنگ نیز ثابت است و تنهاخود رنگ است که تغییر میکند. بهطور غیر منتظرهای این روش کمتر مورد تجربه قرار میگیرد پس با حفظ ارزش رنگ و درجه اشباع در شکل ثابت است و رنگها گهگاه به خاکستری میگراید (اشباع با درجه متوسط) متمایل میشوند. به یاری موارد ذکر شده شما میتوانید عملاً هر یک از رنگها را با هم ترکیب کنید که نتیجه آن آفرینش ترکیب بندی فوق العاده چشمگیر و هم آهنگ خواهد بود.
سادگی را حفظ کردن
برای اجرای آسانترین و مطمئنترین ترکیب بندی، اول اینکه فقط با دو رنگ بسیار نزدیک، مرتبط با یکدیگر کار کنید. دیگر اینکه برای برخی از فضاها و رنگهای یکنواخت momoton استفاده از یک تک رنگ momton &mono chromatic در رنگ بندی بجا و رویکردی صحیح است. برای مثال اگر درون خانهای مبلمان ئ رنگ کلی فضا همخوان ئ یکسان باشند، این ترکیب خود جلب نظر میکند.
اغلب با وجود اینکه شما اسباب و اثاثیه را با هدف یکی کردن مبلمان با معماری داخلی خانه یکسان مینمایید حتمادر مییابید که با مقدار جورواجوری مبلمان بدقواره، که بیشتر به آنها اثاثیه میتوان اطلاق کرد تا اشیاء فکر شده و بجا برای فضای مورد نظر مواجه هستید. یعنی زندگی شما بیشتر اوقات متمایل به پر شدن بی هدف با انواع اسباب اثاثیه میشود. یک میز تحریر، یک چراغ خاص سوغاتی از اروپا یا یک تک پارچه بته جقه هدیه شده از طرف عمه جان. حال برای ارتباط دادن همه این عناصر گلچین شده با مبلمان و اشیاء جانبی آرایشی، اصولیترین راه آفرینش سادگی در معماری پس زمینه این اشیاء میباشد. طراحان و دکوراتورها این روش را برای دستیابی به ساختاری صحیح در معماری داخلی خود بر میگزینند.
ترکیب بندی خنثی ولی یکنواخت
یک ترکیب بندی خنثی رویکردی محافظه کارانه و بدون اشتباه در آرامش یک فضای داخلی میباشد که برای اشیاء برجسته تزیینی و کارهای هنری در فضا، زمینه ساز برجستگی و درخشش شدهاست. به یاری سادگی و نامرئی بودن پس زمینه، بدین معنی که پس زمینه بدون خودنمایی باعث نمایش اشیاءتزیینی و کارهای هنری شود، یک رنگ بندی خنثی واقعی هیچگاه نه سرد است نه گرم و بهطور نسبی کلاً خنثی است، در بر گیرنده رنگریزههای سفید، سفید شیری و خاکستری خنثی بوده و آفریننده حال و هوای بسیار شیک و جدی در فضا میباشد، احساس بر انگیخته شده به وسیلهٔ طراحی رنگ موجب آرامش، احساس وظیفه، گوشه گیری، ظرافت، تسلط پاکی، جدیت و خشکی است.
رنگ بندیهای سرد و یکنواخت
در رنگبندی سرد و یکنواخت رنگها عبارتند از سبز-خاکستری-صورتی-خاکستری یا شیری سرد، یک فضای داخلی با رنگبندی سرد یکنواخت بیشتر گرایش به هوایی بودن دارد و برای پرهیز از یک فضای ناخوشایند و خشک روشن تر از یک فضای گرم یکنواخت خواهد بود. تجهیز مبلمان نقش مهمی را در آفرینش گرمای دلپذیر دارد چند قطعه مبل چشمگیر در تعادل فضا نقش مهمی میتواند ایفا کند.
رنگبندی گرم و یکنواخت
رنگبندیهای گرم و یکنواخت رویکردی ساده در طراحی رنگ میباشند رنگها میتوانند خاکستری گرم، بژ و از مجموعه طیف رنگهای گرم نیز میباشند، زیر مجموعه رنگهای خاکستری گرم میتوانند آفریننده فضایی دعوتکننده، دنج و آرامش بخش باشد. حال فضایی مطلقاً گرم و یکنواخت میتوانند به وسیلهٔ چند شیء برجسته با رنگ سرد از انواع تابلو یا لوازم جانبی تزیینی تعادل و توازن رنگ فضا را کامل میکند.
رنگبندیهای متشابه یا همگن
رنگبندیهایی که به یکدیگر شباهت داشته و یادر چرخه رنگ همسایه یکدیگرند، متشابه نام دارند. در رنگهای ملایم (با سفید ترکیب شده) ویا سایه رنگها (با سیاه ترکیب شده) هم آهنگی وجود دارد. زمانی که رنگی قوی و پر توان را انتخاب میکنید یک رنگبندی آنالوگ رویکردی مطمئن و مستدل برای پایان بخشیدن خوش به هم آهنگی رنگی شماست. تأثیر زیبا شناسانه عمومی ئ رئانشناختی در رنگبندی آنالوگ بستگی به ارزیابی زنگهای انتخابی شما دارد.
رنگبندی متشابه یا آنالوگ نسبتاً از نظر اجرا آسان میباشد و زمینه انعطافپذیری در ایجاد هماهنگی با تعدادی از سایر تجهیزات مانند مبلمان مهیا میسازد. این نوع راهکار در رنگبندی بعنئان حلال مشکلات برای زمانی است که رنگین مجموعهای از اثاثیه و مبلمان گلچین شده را میآزمایید.
رنگبندیهای مکمل
رنگهای مکمل یا متمم. آنهایی هستند که در چرخه معروف رنگها درست در مقابل یکدیگر قرار دارند. حال رنگبندی رنگهای مکمل اغلب بیشترین برجستگی و سرزندگی را دارا بوده و عملاً مشکل سازند و هرگونه چالش در داوری، انتخاب و بکارگیری به موقع این رنگها، موجب ایجاد رنگبندی نا هنجاری میشود. بنابراین مطالعه موفقیتآمیز نمونههای رنگبندیهای مکمل لازم است، زیرا درک این موضوع که کدام یک از رنگها لازم و دیگری غیر لازم است حیاتی است. نهایت اینکه طراحی با رنگهای مکمل اغلب حاصلش هیجان، شادابی، انرژی و جنبش میباشد.
رنگ وبافت
جنس و بافت. عاملی مهمی است که باعث زنده شدن رنگها میشود. در واقع برخی رنگها تنها در صورت قرار گرفتن در جنس و بافت مناسب میتوانند هم نشینی زیبایی را ارائه دهند. مثلاً پارچه نخی سفید وچرم مشکی کاملاً با هم مناسب هستند. ما می تئانیم از دو جنبه به این مسئله نگاه کنیم. مثلاً وقتی نور از بافتهای مختلف باز میتابد. ما تأثیرات مختلفی را مشاهده میکنیم. شاید این بازتاب درخشان، مات، کدر یا شفاف باشد یا نرمی و زبری بافت آن، توجه انسان را به خود جلب کند. اما ما از لحاظ فیزیکی نیز میتوانیم از بافت پارچه لـ*ـذت ببریم. و این زمانی است که بافت و جنس پارچه نیز با زیبیی ظاهری آن هماهنگ است.
رنگ و نور
نور فراوان خوب و طبیعی یکی از بهترین عناصر در دکوراسیون است که میتوانید روی آن مانور بدهید. این ساختمان صنعتی شهری به یک آپارتمان بادگیر و بزرگ تبدیل شدهاست اما چندان احتیاجی به اسباب اضافی دیگر برای تکمیل خطوط خوب معماری و سایه روشنهای مناسبش ندارد. نور مناسب شب در چنین فضایی، ترکیبی از چند نوع مختلف نور و درجههای متعدد ان است تا بتواند با فضای ساختمان، سازگار شود. در نتیجه هالوژن، تنگستن و فلورسنت هم برای ایجاد نئر واحد و مناسب در آن مفید هستند.
رنگ در معماری
معماران و طراحان داخلی به هنگام طراحی، ساختمان را از نظر فرام، فضا،نور، رنگ، بافت مورد بررسی قرار میدهند، اما متأسفانه یکی از اجزایی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد رنگ است. برای اینکه تأثیرات رنگ از همان ابتدا مشخص شود، باید انرا به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده از همان آغاز انتخاب نمود، نه اینکه بعد از اتمام طراحی، مبادرت به انتخاب آن کرد. لازم نیست که طراحی رنگ، چیزی به هزینههای ساخت و ساز یا تعمیرات اضافه کند. باید برای کار در پیش رو برنامهریزی کنیم. بهترین راه این است که رنگهای نقاشی و سایر مصالح را به عنوان ترکیب ساده رنگ در نظر بگیریم. موفقترین طراحی رنگ در فضای داخلی باید در خور اهداف طراحی باشد و به ان واکنش نشان دهد. تناسب و تأثیرگذاری رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است:
هماهنگی با محیط
جلب توجه
تعدیل کردن فضا از نظر کوچک و بزرگ جلوه دادن ان
تفکیک کردن و محدود کردن فضا
جداسازی و تعریف فضا
همسان و همگون کردن بافت فضا
رنگ در معماری اسلامی
رنگ از تکثیر نور حاصل میشود و نمایانگر کثرتی است که ارتباطی ذاتی با وحدت دارد. از دیدگاه اندیشمندان هنر اسلامی، رنگ سفید نماد وجود مطلق و رنگ سیاه که پوشش خانه کعبه است نماد اصلی تعالی و فراوجودی است که خانه کعبه با آن ارتباط دارد، رنگهای آبی، فیروزهای و طلایی در نگارگری اسلامی و ایرانی، جلوههایی از معانی باطنی جاری در بطن رنگ هایند روانشناسی رنگدر قرآن نیز مورد تامل جدی قرار گرفتهاست.
«قالوادع لنار بک بیین لنامالونها قال انه یقول انها بقره صفرا فاقع لونها تسرالناظرین» آیهای که در آن رنگ زرد زرین عاملی برای سرور و انبساط خاطر ناظر معرفی میشود این آیه و همچنین احادیث و روایاتی که بر معانی رنگها دلالت میکردند (سفید که رنگ محبوب پیامبر بود و سبز که نشانه سیادت فرزندان علی (ع) و فاطمه (س) محسوب میشد) رنگ را عاملی مهم در جهت استفاده معنوی در جلوههای نگارگری معماری اسلامی قرار داد، اهمیت و جایگاه رنگ در معماری اسلامی مورد توجه کامل قرار گرفتهاست یکی از اصیلترین رنگهای مطرح در هنر اسلامی رنگ فیروزهای است، همچنین آبی لاجوردی هسته تمثیل مراقبه و مشاهده است، بیانگر بیکرانگی اسمان آرام و تفکربرانگیز سحرگاهان صاف و صمیمی است، در درون مسجد، برخلاف بیرون که کاشی کاری بیشتر با آجر عجین شدهاست.
نقوش کاشی با سفیدی نقوش گچ بری همراه است که تضاد چشمگیری را با فضای پر نقش و رنگ بیرون برقرار میسازد و باعث میشود فضای داخلی مسجد آرامش و قداست خاصی داشته باشد که این قداست از رنگ سفید فضا و از بیرنگی و بی نقشی سطوح داخلی نشات میگیرد، زیرا رنگ سفید به خصوص وقتی با نوعی خلوت، تفکر و سکوت همراه باشد، الهام گر نوعی بزرگی پاکی و اندیشه بالندگی است، بیشترین قسمت سطوح کاشی کاریها به رنگهای سردی چون زنگاریها، فیروزه ایها و لاجوردیها تعلق دارد، لاجوردیها و رنگهای آبیفام عمق دارند که آدمی را به بینهایت و به جهانی خیالی و دست نیافتنی میبرند، آبی، گستردگی و وسعت آسمان صاف را به یاد میآورد. نشانه صلح است و رنگ بی گناهی، نور آبی، کسانی را که بی قرارند، آرام میکند، آبی همواره متوجه درون است و جنبههای گوناگون روح آدمی را نشان میدهد، در فکر و روح او داخل میشود و باروان او پیوند میخورد، آبی معنی ایمان میدهد و اشارهای است به فضای لایتناهی و روح. آبی سمبل جاودانگی است .
آرایهٔ یک فیلم اتریشی آرایه یا دکور در زبانزدها و اصطلاحات نمایشنامه و سینما، به مجموعهٔ ساختمان و اشیا و اسباب و دیگر عوامل آرایشی و تزئینی در صحنه نمایش گفته میشود.[۲] همچنین در میان عموم مردم منظور از دکور، چگونگی چیدمان و آرایش وسایل در خانه میباشد.
خانهٔ وارونه در بسپیگن آلمان طراحی ساختمان بهطور وسیع بر پایهٔ نامههای معمارانه، مهندسی و تکنیکی بر میگردد. تمام پروژههای ساختمانی نیازمند سرویسهای طراح ساختمان است که معمولاً یک معمار یا مهندس ساخت که دارای مدرک باشد، است. در پروژههای کوچکتر و سادهتر معمولاً به یک فرد حرفهای و دارای مدرک نیاز نیست و طراحی این پروژهها معمولاً زیر دست یک طراح ساختمان، نقشهکش یا یک طراح داخلی و پیمان کا ر میباشد. اما پروژههای بزرگتر و پیچیدهتر نیازمند خدمات عدهٔ زیادی از افراد حرفهای و آموزش دیده که تحت نظارت یک معمار باشند، است.
اصول طراحی ساختمان
در هر ساختمانی بسته به نوع و سبک کاربری خود (مسکونی - اداری - تجاری) باید 3 بخش به صورت الزامی طراحی شود.
بخش اول طراحی معماری ساختمان که شامل پلانها و طراحی سه بعدی داخلی و نمای ساختمان میباشد.
بخش دوم طراحی سازهٔ ساختمان بر اساس آیین نامههای داخلی یک کشور که از روی آن طراحی نقشههای اجرایی کشیده شده و ساختمان (سازه) اجرا میشود.
بخش سوم طراحی تأسیسات ساختمان که در آن به طراحی تأسیسات مکانیکی و برقی پرداخته میشود.
هر کدام از موارد بالا به عهدهٔ یک شخص میباشد , بخش اول بر عهدهٔ مهندسین معماری , بخش دوم بر عهدهٔ مهندسین عمران و در نهایت بخش سوم هم وظیفهٔ مهندسین مکانیک میباشد.
شغل و حرفه معمار
یک معمار و طراح ساختمان، شخصی است که درکشیدن نقشه پلان ساختمان آموزش دیده همچنین در طراحی و نظارت در ساختمان نیز حرفهای است. بهطور حرفهای تصمیمات یک معماری یا طراح ساختمان امنیت عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد میباشد تا بتواند مدرک عملی معماری را به دست آورد یا یک طراح ساختمان حرفهای و مدرک دار باشد. در اکثر حوزههای قضایی دنیا به کار بردن لفظ «معمار» بهطور قانونی محفوظ است.
مهندس ساختمان
مهندس ساختمان معمولاً شامل خدمات الکتریکی، مکانیکی، سازه ای و مهندسی باشد.
پیمانکار
پیمانکار کسی است که به یک گواهی یا مدرک دیپلم در پیمان کاری معماری رسیده است و خدماتی را در قالب مرتبط با آمادهسازی مدارک ساخت سازمان ارائه میکند. یعنی از پیمان کاران توسط طراحان معمار استخدام میشوند در حالی که برخی از آنان ممکن است بهطور مستقل مشغول به کار باشند.
طراح ساختمان
در بسیاری مواقع کارهای ساختمانی و قانون حرفهها به افرادی این اجازه را میدهد تا طراحی یک ساختمان مسکونی و در برخی مواقع ساختمانهای سبک تبلیغاتی را بدون مدرک معماری بسازند؛ که در ایالات متحده آمریکا و کانادا و برخی مکانهای دیگر «طراح ساختمان» معمول است که طراحی ساختمان را بدون مدرک معماری «آمریکا توسط» کنسول ملی مدرک طراحان ساختمان ارائه میشود؛ که شاخه ای از «مؤسسهٔ طراحی ساختمان آمریکا» میباشد. در بسیاری از موارد طراحان ساختمان به عنوان تکونولوژیستهای معماری یا پیمان کار آموزش میبینن یا به مدرسهٔ معماری رفته باشند که امکانات دادن مدرک را نداشتهاست. بسیاری از طراحان ساختمان به عنوان طراحان خانه یا مسکونی شناخته میشوند. تمرکز آنها عمدتاً بر روی طراحی مسکونی و بازسازی میباشد. در آمریکا، ایالات نوادا «طراحان مسکونی» برای کسانی به کار میرود که تحت هئیت مدیرهٔ ایالت نوادا در معماری «و طراحی داخلی و طراحی ساختمان» ثبت نام کردهاند. در استرالیا به کار بردن واژهٔ معمار (برای مدرک گرفتن) بسیار با سختگیری همراه است اما طراحیهای معمارانه در ساختمانها سختگیری کمتری دارد. واژهٔ طراح ساختمان معمولاً برای تمرین کنندگان طراحی که در هیئت مدیره ی معماری ایالت ثبت نام کردهاند به کار میرود. در کونیزلند واژهٔ طراح ساختمان به عنوان کسی که مدرک آموزش عملی دارد به کار میرود، در ویکتوریا مراحل ثبت نامی برای طراحان ساختمان وجود دارد و در ایالتهای دیگر در حال حاضر هیچ آییننامه ی دیگر برای حرفه وجود ندارد.
نقشهبردار ساختمان (انگلستان)
نقشهبردار ساختمان با این نام بهطور کلی شاغل در انگلستان، استرالیا و مکانهای دیگر هستند که بیشتر مانند معماران تکنولوژیست آموزش میبینند. در انگلیس، علم و مهارت نقشهبردار ساختمان در مأموریتهای مختلفی کاربرد دراد از جمله در املاک و ساختمان مرکزی تجاری که شامل طراحی ساختمان برای خانههای مسکونی کوچک یا ساختمانهای سبک تبلیغاتی میباشد این جنبه در حرفههای اروپایی نیز مشابه است که اغلب با نام «هندسه دان» در ایتالیا و فرانسه و بلژیک و سوییس شناخته میشود. حرفهٔ نقشهبرداری ساختمان با این عنوان در آمریکا وجود ندارد و این اصطلاح مخصوص انگلستان است ومعمار، طراح ساختمان، طراح مسکونی و مددیر ساخت، بخشی یا همهٔ کارهای نقشهبردار ساختمان را در انگلیس انجام میدهد.
چشمه نور گسترده: یک شیء نورانی نظیر خورشید را چشمه نور گسترده مینامیم.
چشمه نور نقطهای: اگر صفحهای از مقوا را که روی آن روزنه کوچکی ایجاد شده در مقابل چراغ روشنی قرار دهیم نور چراغ پس از گذشتن از روزنه منتشر میشود و روزنه مانند یک چشمه نور کوچک عمل میکند که به آن چشمه نور نقطهای میگوئیم
تقسیمبندی اجسام غیر منیر از نظر عبور نور از آنها نیز بدین ترتیب است:
اجسام شفاف:اجسامی که نور از آنها عبور میکند مانند:شیشه، هوا، آب
اجسام نیمه شفاف: اجسامی هستند که نور از آنها عبور میکند ولی از پشت آنها اجسام دیگر به صورت واضح دیده نمیشوند، مانند: شیشههای مات ویخی، یا کاغذ کالک
اجسام کدر: اجسامی هستند که نور اصلاً از آنها عبور نمیکند، مانند: آجر، مقوا، چوب و غیره
اهمیت ساماندهی به نور محیطی
هر آنچه از زیباییهای محیطی به چشم میآید از پرتو نور و روشنایی است؛ وگرنه در تاریکی، زیبایی مفهومی نمییابد. زیبایی حقیقی با نور معرفت و زیبایی ظاهری با حس بینایی درک میشود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی، باعث میشود که زیبایی به چشم اید و رنگ، حجم و سایر زیبایی شیءجلوه کند. در هنر معماری بحث مفصلی در زمینه روند بهرهگیری از نور طبیعی وجود دارد و نور رسانی محیطی مبحث قابل توجهی را به اختصاص میدهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمینکننده نور مصنوعی هستند عمل میکند. در یک خانه یا محیط بسته، چند گونه نور وجود دارد بدین شرح:
نور محیطی و عمومی:روشنایی لوستر و نور موجود در منزل که از طریق پنجرهها به درون میتابد.
نور مصنوعی یا تأکیدی:نور چراغهای مطالعه بر روی میز کار، و چراغهای آویزا یا دیواری در آشپز خانه، که ازآنها برای نوشتن، مطالعه، آشپزی، خیاطی و هر آنچه نیاز به دقت و تمرکز دارد، استفاده میشود.
نور تزئینی:نور آباژور و چلچراغهای رنگین و زینتی یا لامپهایی که در بوفهها و قفسهها نصب میشوند. همچنین لامپهای کوچک و هالوژنهایی که بر روی آرکها و قوسهای سقف قرار میگیرند.
یکی از راه حلهای بسبار مؤثر برای تغییر حال و هوای اتاق و بهطور کلی دگرگون کردن روحیه ساکنان منزل، رسیدگی و توجه به موضوع نور و نور پردازی متعادل است. هیچ اتاقی، هرگز بدون نور مناسب و دقیق، عالی به نظر نمیآید. البته هر قدر که انتخاب نور دقیق و آگاهانه صورت گیرد، باز باید اذعان داشت که نور مصنوعی هرگز جای درخشندگی نور طبیعی را نخواهد گرفت. نور طبیعی لطیف و پویاست و معمولاً جایگزینی ندارد، ولی تعجب آور است که بسیاری از مردم با اصرار زیاد پنجرهها را با پرده میپوشانند تا جلوی ورود نور طبیعی گرفته شود.
از سوی دیگر، در نور پردازی فضای داخلی به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که نور میتواند به شدت رنگها را تحت تأثیر قرار دهد. یک رنگ چه بسا در طول روز بارها تغییر کند و طیفهای گوناگونی را بازتاب دهد. همچنین ممکن است زیر نور مصنوعی کاملاً متفاوت جلوه کند. در ضمن نور مصنوعی نیز تأثیر قابل توجهی دارد؛ مثلاً در لامپهای فلوئورسنت یا نور آفتابی در لامپهای معمولی و هالوژنی. نکته دیگریکه شاید شماری از افراد به آن توجهی نشان ندهند، وجود سطوح بازتاب دهنده نور در محیط درونی است. اجسام بازتاب دهنده نور، مانند لوازم شیشهای و آینهای، یا اشیاء فلزی با سطوح صیقلی و براق، نه تنها نور فریبندهای به اتاق میافزایند، بلکه به نور محیط نیز انرژی و نیرویی مضاعف میدهند و به این ترتیب سبب میشوند تمام فضا درخشان تر و با روح تر به نظر آید. از این رو، خوب است بر روی این گونه وسایل، گلدانهایی کریستالی یا رنگارنگ، همینطور آباژورهایی با کلاهکهای رنگین قرار دهید تا بازتابی از نور درخشان و رنگارنگ در گوشهای از اتاق یا راهرو به دست آورید.
چند نمونه از نوردهی مناسبی که پیشنهاد میشود:
فضای تاریک اتاق کار با چراغ رومیزیقابل استفاده شده و کار کردن در آن ممکن میشود. بدین ترتیب با بهرهگیری از نور موضعی، دیگر نیازی به روشن کردن همه فضا احساس نمیشود.
نوردهی موضعی و صحیح در بالای تخت خوابها از ویژگیهای اتاق خواب است که مطالعه در سب را بسیار دلپذیر میکند. در ضمن نورهای هالوژنی سقف نیز با ایجاد سایه روشنی زیبا به کمک نورهای مجاور تخت خواب میآیند.
نور موضعی در کنار پلکان، ضمن روشن کردن راه پلکان، جذابیت خاصی در رنگهای دیوار و کف پلهها ایجاد کردهاست، به نحوی که رنگها زنده تر و درخشان به نظر میرسند و جاذبه بصری فراوانی دارند.
نور پردازی در فضای داخلی
زمانی که خانهای میسازیم، اثاثی انتخاب میکنیم که بخشی از زندگی روزمره ما خواهند شد، همچنین باید به نوع نور پردازی محیط زندگی توجه داشته باشیم. برای این عمر مهم است که ابتدا موقعیت و زوایای خانه را به منظور مشخص ساختن منطقه تابش نور خورشید در طول روز شناسایی کنیم. باید بیاموزیم که با نور طبیعی روز بازی کرده، تأثیرات آن را کنترل کنیم، زیرا همین نور خانه ما را در بخش بزرگی از روز نور پردازی میکند.
از زمان طلوع خورشید، از اولروز تا هنگام غروب، نور طبیعی شدت رنگها در محیط خانه ما تغییر میدهد. نارنجی در پائیز، آبیها در زمستان، رنگهای ملایم در بهار و زرد درخشان دزطول تلبستان بیشتر به چشم میآیند. نورها، سایهها یا تاریکیها، به ابن صورت، عناصر تزئیی لازم الاجرایی هستند که باید بدانیم چگونه آنها را ایجاد کنیم.
به علاوه، زمانی که نور طبیعی رو به کاستی میرود، نور پردازی مصنوعی باید این امکان را به ما بدهدکه فعالیتهای روزمره خود را ادامه دهیم. توصیه میشود به خاطر بسپاریم که نور، انواع متفاوتی از محیطهای پیرامونی را خلق میکند و اینکه محیط روشن با احساس رضایتمندی، انرژی و حرکت ما مرتبط است. همچنین نور پردازی ملایم منجر به آسودگی ما میشود.
هنگامی که میخواهیم کاربرد محوطه کوچکی مثل سطح یک میز یا پیشخوان را مطلوب کنیم، نور پردازی تأکیدی بر روی میز باید در محدوده پیرامون ان نگاه داشته شود. نورهای رو به پائین را بر روی صندلیها متمرکز نکنید، زیرا پرتوهای بالایی سایههای نامطلوبی بر روی صورت افراد میاندازد و گرمای حاصل از تابش آنها نیز ممکن است ناراحتکننده باشد.
چلچراغهای آویزی میبایست به گونهای تنظیم شوند که میز و اتاق هردو را روشن کنند. تعیین قطر نوردهی در حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتیمتر با فضاهای معمول تناسب دارد، اما قطر شاخههای لوستر نباید از پهنای میز بیشتر و ارتفاع آن تا روی سطح میز از ۳۰ سانتیمتر کمتر باشد، زیرا در این صورت ممکن است افراد در هنگام برخاستن از پشت میز با منبع نور یا همان لوستر آویزی برخورد کنند.
در شرایطی که چلچراغ نور رو به پائین ندارد، چیدمان میز و قسمت میانی آن را میتوان با استفاده از نورهای تأکیدی و ثابت قابل تنظیم واقع در فرورفتگیها تقویت کرد. این منابع نور تأکیدی باید همراه با پرتوهاییباشند که انتشار آنها طیفی از باریک تا متوسط را در بر گیرند و در جایی قرار داده شوند که زاویه دار باشند تا از سایه اندازی آنها اجتناب گردد. در هنگام قرار دادن و تنظیم مکان وسایل ثابت خانه، باید انعکاس یافتن نور از سطح میزهایی که رویه آنها شیشهای است در نظر گرفته شود.
در قفسههای ظروف، جلوه کارهای تزئینی کنده کاری شده و ظروف شیشهای پذیرایی باید با نور پردازی متعدد بدون سایه از طریق سقف تأمین گردد. در بالای یک بوفه شیشهای نیز میتوان منبع نوری پیشبینی کرد به صورت آباژور دیواری یا چراغهای دارای پایه که به دیوار نصب میشوند، ارتفاع منبع نور تا زمین در این حالت نباید از ۱۷۰ سانتیمتر کمتر باشد.
نور پردازی موضعی باعث روشن شدن هر چه بیشتر تابلوهای نقاشی میشوند و جلوه و زیبایی آنها را مورد تأکید بیشتر قرار میدهند.
نورهای تأکیدی در تاقچهها جاذبه بیشتری به تزئینات محیط میبخشند.
به منظور نور رسانی بیشتر و بهتر در فضای آشپز خانه به موارد زیرتوجه داشته باشید:
برای سینک ظرفشوئی، از پرتو متمرکز نور تأمین شدهای که درست بالای سینک و زیر کابینت فرار گرفتهاستفاده کنید.
تکیه بر نوری که از سقف ئ در وسط اتاق میتابد، موجب خواهد شد محیط کار برای آمادهسازی مواد غذایی در سایه قرار گیرد.
منبع روشنایی در لبه جلویی و زیر کابینت قرار دارد. منبع نور باید از دید افرادی که در نزدیکی کابینت نشستهاند، پنهان بماند.
در محیط حمام و دستشوئی داشتن نور مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.
نورپردازی به صورت کشیده در کنار آینه دستشوئی بیشترین تأثیر را خواهد داشت. طول آن باید حداقل ۴۰ سانتیمتر باشد. نورپردازی بالای آینه باید دست کم ۶۰ سانتیمتر طول داشته باشد تا هر دو طرف صورت روشن شده، از بروز سایه در زیر چانه اجتناب شود. ارتفاع لامپهای طرفین، از زمین نبایست از ۱۵۰ سانتیمتر کمتر باشد ئ نور بالای آینه دستشوئی نیز بهتر است ارتفاعی در حدود ۱۹۵ تا ۲۰۰ سانتیمتر داشته باشد.
نور پردازی هالوژنیدر فرورفتگیها، این امتیاز را دارد که مانعی در سر راه نوردهی آنها به وجود نمیآید، اما موجب بروز سایههایی در زیر پلک، بینی و چانه میشوند. مگر آنکه با فاصلهای مناسب و بالای نور دیگری بر روی پیشخوان قرارذ میگیرد تا نور پائین به سمت بالا منعکس و سایهها را بی اثر میکند.