- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
وارثان و شاگردان کنفوسیوس
۱ منسیوس :
همه چیز در چین فلسفى با ((کنفوسیوس )) آغاز مى شود. این هشت تن ، تاریخ فلسفى عرفانى و انسان چین را ساخته اند:
((کنفوسیوس )) در راءس این هرم : ((منسیوس ))،((لائودزو))، ((جوانگ دزو))، ((یانگ جو))، ((مودزو))، ((شون دزو))، ((هان فى دزو)). هر کدام منشورى مستقل اند که الهام اولیه و حتى جوهره تعالیم خویش را مرهون کنفرسیوس اند. در این میان برجسته ترین وارثان این معلم اخلاق و مکتب اخلاقى عبارتند از: ((منسیوس )) و ((مودزو))؛ ((منسیوس )) (یا: ((منگ گو))) متولد ۲۸۹ ق .م . متوفاى ۳۷۲ ق .م . از مردم ایالت ((دزو)) از خاندان حاکم ((منگ سون )) در ایالت ((لو))،
سرنوشتى شبیه ((کنفوسیوس )) داشت : کوچ از پى کوچ و مادر سرپرست او است . ((کنفوسیوس )) الهام بخش منسیوس بود ولى با اختلاف مشرب فلسفى فراوان . اما سرانجام منسیوس مفسر تعالیم و مصلح مکتب او گردید. نظریه((سرشت انسانى )) همان تفسیر ((رن )) کنفوسیوس است :
((انسان ، انسانیت را در دل نگاه مى دارد و درستکارى را در رفتار.))
((انسانیت ، دل انسان است و درستکارى راه انسان ، افسوس بر آنان که این راه را رها کنند… افسوس بر آنان که دل را از دست بدهند و آن را نجویندَ
…مراد از دانائى چیزى جز جستجوى دل از دست داده شده نیست .))
![Public-domain-image-590x492-350x292.jpg](https://tarikhema.org/images/2019/01/Public-domain-image-590x492-350x292.jpg)
۱ منسیوس :
همه چیز در چین فلسفى با ((کنفوسیوس )) آغاز مى شود. این هشت تن ، تاریخ فلسفى عرفانى و انسان چین را ساخته اند:
((کنفوسیوس )) در راءس این هرم : ((منسیوس ))،((لائودزو))، ((جوانگ دزو))، ((یانگ جو))، ((مودزو))، ((شون دزو))، ((هان فى دزو)). هر کدام منشورى مستقل اند که الهام اولیه و حتى جوهره تعالیم خویش را مرهون کنفرسیوس اند. در این میان برجسته ترین وارثان این معلم اخلاق و مکتب اخلاقى عبارتند از: ((منسیوس )) و ((مودزو))؛ ((منسیوس )) (یا: ((منگ گو))) متولد ۲۸۹ ق .م . متوفاى ۳۷۲ ق .م . از مردم ایالت ((دزو)) از خاندان حاکم ((منگ سون )) در ایالت ((لو))،
سرنوشتى شبیه ((کنفوسیوس )) داشت : کوچ از پى کوچ و مادر سرپرست او است . ((کنفوسیوس )) الهام بخش منسیوس بود ولى با اختلاف مشرب فلسفى فراوان . اما سرانجام منسیوس مفسر تعالیم و مصلح مکتب او گردید. نظریه((سرشت انسانى )) همان تفسیر ((رن )) کنفوسیوس است :
((انسان ، انسانیت را در دل نگاه مى دارد و درستکارى را در رفتار.))
((انسانیت ، دل انسان است و درستکارى راه انسان ، افسوس بر آنان که این راه را رها کنند… افسوس بر آنان که دل را از دست بدهند و آن را نجویندَ
…مراد از دانائى چیزى جز جستجوى دل از دست داده شده نیست .))