ShAd ShAd
کاربر اخراجی
- عضویت
- 2016/11/27
- ارسالی ها
- 1,671
- امتیاز واکنش
- 12,204
- امتیاز
- 746
به گزارش اخبار خودرو به نقل از تسنیم ،آگهیهای فریبنده، خودروهای خیالی و قیمتهای اغواکننده. این حکایت این روزهای بازار پرتلاطم خودروهای وارداتی است. شرکتهایی که با دور زدن قواعد و آئیننامههای واردات، با قیمتهایی پایینتر از قیمت بازار، برای خودروهایی که هنوز به بازار ایران نیامده و بعضا حتی به این زودیها هم قرار نیست بیاید- اعلام پیشفروش میکنند و با اکران بیلبورد و درج آگهیهای رسانهای اقدام به اخذ وجه از مردم میکنند. این جدیدترین نوع کاسبی در بازار خودروهای وارداتی است که از چند سال پیش توسط نمایندگیهای جعلی خودروسازان خارجی انجام میشد اما حالا ظاهرا به بعضی نمایندگان رسمی و معروف هم سرایت کرده است.
روند روبه رشد سوءاستفادههای مالی و کلاهبرداری از متقاضیان خرید خودرو، چنان طی چند سال گذشته افزایش داشت که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ابتدای سال گذشته به موضوع ورود کرد و آییننامه جدیدی برای تنظیم قراردادهای فروش و پیشفروش خودرو تدوین کرد. آئیننامهای که قرار بود سوء استفادهها را به حداقل برساند و حقوق خریداران خودروهای وارداتی را تضمین کند اما طبق قرائن، نتوانست بازار مکاره خودروهای وارداتی را سر و سامان بخشد. حتی اعلام دقیق لیست عاملیتهای مجاز واردات خودروهای خارجی در سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نتوانست به طور کامل جلوی سوء استفاده ها را بگیرد. براساس آمارهای غیررسمی منتشر شده از بازار خودروهای وارداتی، ۵۱ درصد این بازار در اختیار نمایندگیهای رسمی است و ۴۹ درصد هم سهم واسطههایی است که برای فعالیت باید با نمایندگیهای رسمی قرارداد ببندند. این یعنی تقریبا نیمی از بازار خودروهای وارداتی در اختیار واسطههایی است که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را ندارند و صرفا با طی مراحلی ساده و ابتدایی، وارد بازار شدهاند. اگرچه بیشتر تخلفات از همین واسطهها و شرکتهای بیشناسنامه سر میزند اما بررسیها نشان میدهد، برخی شرکتها و نمایندگیهای معتبر و بزرگ هم مشغول سوداگری و سوء استفاده شدهاند.
روند روبه رشد سوءاستفادههای مالی و کلاهبرداری از متقاضیان خرید خودرو، چنان طی چند سال گذشته افزایش داشت که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ابتدای سال گذشته به موضوع ورود کرد و آییننامه جدیدی برای تنظیم قراردادهای فروش و پیشفروش خودرو تدوین کرد. آئیننامهای که قرار بود سوء استفادهها را به حداقل برساند و حقوق خریداران خودروهای وارداتی را تضمین کند اما طبق قرائن، نتوانست بازار مکاره خودروهای وارداتی را سر و سامان بخشد. حتی اعلام دقیق لیست عاملیتهای مجاز واردات خودروهای خارجی در سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نتوانست به طور کامل جلوی سوء استفاده ها را بگیرد. براساس آمارهای غیررسمی منتشر شده از بازار خودروهای وارداتی، ۵۱ درصد این بازار در اختیار نمایندگیهای رسمی است و ۴۹ درصد هم سهم واسطههایی است که برای فعالیت باید با نمایندگیهای رسمی قرارداد ببندند. این یعنی تقریبا نیمی از بازار خودروهای وارداتی در اختیار واسطههایی است که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را ندارند و صرفا با طی مراحلی ساده و ابتدایی، وارد بازار شدهاند. اگرچه بیشتر تخلفات از همین واسطهها و شرکتهای بیشناسنامه سر میزند اما بررسیها نشان میدهد، برخی شرکتها و نمایندگیهای معتبر و بزرگ هم مشغول سوداگری و سوء استفاده شدهاند.