طراحی داخلی چگونه با دکوراسیون داخلی فروشگاه مشتریان را ترغیب به خرید نماییم

مهربانوی ایرانی

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/11/30
ارسالی ها
6,382
امتیاز واکنش
14,554
امتیاز
898
سن
27
چگونه با دکوراسیون داخلی فروشگاه مشتریان را ترغیب به خرید نماییم
آرمان کارگری
%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%BA%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%85_Large.jpg

عرضه کالاهای مختلف به مصرف‌کننده، کاری است که از دیرباز تاکنون در بین جوامع بشری وجود داشته است و همه ما می‌دانیم که به شیوه‌های مختلفی می‌توان دکوراسیون داخلی فروشگاه‌ها را طراحی کرد. اما تعدادی روش فراگیر در طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارند که فروشگاه‌داران با بکارگیری آن‌ها، می‌توانند مشتریان بیشتری جذب نمایند.
وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی یک فروشگاه به میان می‌آید، در مواردی از قبیل نمایش برند و سوابق آن و طراحی داخلی گرفته تا طراحی دکوراسیون ویترین به نحوی ترغیب کننده، جزئیات زیادی باید در نظر گرفته شوند. رعایت تمامی این جزئیات، کار مشکلی است. ما در این نوشته قصد داریم شما را با مفاهیم پایه‌ای مربوط به چیدمان دکوراسیون داخلی به طور کامل آشنا نماییم.
در ادامه، اصولی آورده شده‌اند که با رعایت آن‌ها، می‌توانید دکوراسیون داخلی فروشگاه خود را به نحوی تأثیرگذارتر طراحی کنید. به این ترتیب، توجه مشتریان بیشتری به سمت فروشگاه شما جلب شده و آن‌ها در میان محصولات شما، بیشتر به جستجو خواهند پرداخت و در نهایت، برای خرید ترغیب می‌شوند. بسیار مهم است که این را در خاطر داشته باشید که از لحظه ورود مشتری به فروشگاه تا زمانی که تصمیم به خروج می‌گیرد، طراحی دکوراسیون داخلی به صورت هوشمندانه، تاثیر شگرفی در فروش یا عدم فروش یک کالا دارد.

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه را از فضای ورودی شروع کنید
ورودی فروشگاه، اولین فضایی است که مشتریان احتمالی هنگام ورود با آن مواجه می‌شوند. فضای ورودی، بسته به اندازه‌ی فروشگاه، می‌تواند بین 1.5 تا 3 متر طول داشته باشد. علاوه بر این، وقتی افراد از بیرون وارد فروشگاه می‌شوند، با دیدن دکوراسیون فضای ورودی، راجع به کیفیت اجناس و خدماتی که در فروشگاه ارائه می‌دهید، قضاوت می‌کنند. علاوه بر این، مشتریان شما هنگام ورود به فروشگاه راجع به قیمت اجناس و نیز هماهنگی میان نورپردازی، وسایل، ویترین‌ها و رنگ‌ها قضاوت‌های مهمی می‌کنند. بیشتر مشتریان هنگام ورود، متوجه محصولات یا علائم تبلیغاتی که در فضای ورودی قرار می‌دهید، نمی‌شوند. بنابراین بهتر است اجناس یا هرگونه علائم تبلیغاتی را در محدوده فضای ورودی قرار ندهید.
kiauvdao.jpg


سپس به دکوراسیون دیوار سمت راست ورودی بپردازید
یکی از قواعد شناخته شده این است که 90 درصد افراد هنگام ورود به فروشگاه، ناخودآگاه به سمت راست برمی‌گردند. بنابراین نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی و اجناس در دیوار سمت راست ورودی فروشگاه، تاثیر بسزایی در جذب مشتری دارد. بنابراین تا می‌توانید سعی کنید اجناس را در کنار دیوار سمت راست ورودی فروشگاه، طوری بچینید که برای مشتریان نهایت جذابیت را داشته باشند.
اگر قصد عرضه‌ی اجناس جدید یا فصلی خود را دارید، یا می‌خواهید محصولات پرتقاضا را به نمایش بگذارید و یا اگر تصمیم دارید مکانی تزئینی را برای نشان دادن مجموعه‌ای از محصولات قدیمی و سابق خود طراحی کنید، در هر صورت باید این را در نظر داشته باشید که نحوه دکوراسیون، باید به گونه‌ای باشد که توجه مشتریان را به خود جلب نماید.

مشتریان را به گشت‌ و گذار در فروشگاه ترغیب کنید
شیوه‌ی انجام این کار، به ابعاد و طرح کلی فروشگاه وابسته است. اما علاوه بر طراحی دکوراسیون دیوار سمت راست ورودی به نحوی مطلوب، سایر قسمت‌ها را نیز باید به نحوی طراحی کنید که مشتریان برای گشت و گذار در فروشگاه ترغیب شوند تا بدین‌ ترتیب از محصولات و اجناس بیشتری بازدید نمایند. انجام این کار، نه تنها احتمال خرید را افزایش می‌دهد بلکه با طراحی هوشمندانه مسیرهای بازدید، می‌توانید متوجه شوید که مشتریان به کدام قسمت‌ها بیشتر و به کدام‌ قسمت‌ها کمتر مراجعه می‌کنند.
بیشتر فروشگاه‌ها، مسیر‌های بازدید را به صورت دایره‌ای در سمت راست فروشگاه طراحی می‌کنند. به این ترتیب، مشتری‌ها پس از طی مسیر، مجددا در همان نقطه شروع ظاهر می‌شوند. بعضی دیگر، این کار را به نحوی راحت‌تر انجام می‌دهند. بدین‌گونه که کف فروشگاه را به نحوی منحصر‌به‌فرد و ترغیب‌کننده طراحی می‌کنند. آن‌ها در واقع از این اصل تبعیت می‌کنند که «پاها همانجایی می‌روند که چشمان دنبال می‌کنند.»
به خاطر داشته باشید که مسیر بازدید را باید به نحوی طراحی کنید که مشتریان را به سمت نقطه‌ای خاص هدایت کند. به‌عنوان مثال، معمولا با قرار دادن یک طرح جذاب و جالب‌ توجه در انتهای یک راهرو، می‌توانید مشتریان را به پیمودن آن راهرو و متعاقبا بازدید از محصولات موجود در آن ترغیب نمایید.
vxknhjey.jpg


مشتریان را برای لحظه‌ای متوقف کنید
با تمام سعی و تلاشی که برای عرضه و نمایش کالاها و محصولات فروشگاه‌تان انجام می‌دهید، مشتریان تازه‌وارد ممکن است آن‌ها را ندیده، با بی‌توجهی از کنارشان رد شده و در نتیجه خرید کمتری انجام دهند. یکی از راه‌های مقابله با چنین مسئله‌ای، به وجود آوردن عاملی است که توجه مشتریان را جلب کرده و آن‌ها را لحظه‌ای متوقف نماید. این کار از طرق مختلفی از جمله نصب تابلو یا نمایش محصولات ویژه یا فصلی قابل انجام است.
ممکن است مشتریان تازه‌وارد، از اجناس موجود در میانه یا انتهای راهروها یا مسیرهای بازدید اطلاعی نداشته باشند. در نتیجه، بیشتر صاحبان فروشگاه‌ها، در ابتدای هر راهرو یک تابلو نصب می‌کنند که در آن محصولات موجود در وسط و انتهای راهرو به تصویر کشیده شده‌ یا به صورت لیست‌وار ارائه شده‌اند. محصولات موجود در ابتدای راهرو نیز به گونه‌ای اغراق‌امیز در این تابلو‌ها نمایش داده می‌شوند. انجام این کار، باعث می‌شود مشتریان به‌طور ناگهانی ترغیب به خرید شوند. با این حال، ممکن است فروشگاه شما راهرو نداشته باشد. در این صورت، باید محصولات خود را به گونه‌ای طبقه‌بندی کنید که همه‌ی آن‌ها برای مشتریان، قابل رویت باشند. علاوه‌ بر این، محصولات پرتقاضاتر را در طبقات هم‌سطح با چشم قرار داده و متعاقبا محصولات کم‌تقاضاتر و کم‌سودتر را در طبقات بالایی یا پایینی قرار دهید. نحوه‌ی چیدمان عواملی که باعث جلب‌ توجه و توقف مشتری می‌شوند را هر هفته یا به صورت منظم تغییر دهید. با این کار، محیط فروشگاه شما برای بازدیدکنندگان تکراری، تازگی داشته و موجب ترغیب بیشتر آن‌ها می‌شود.

کاری کنید مشتریان‌تان احساس راحتی داشته باشند
شاید تا به‌ حال متوجه نشده باشید اما شلوغی و ازدحام، تأثیر منفی روی تصمیم مشتری برای خرید می‌گذارد. بسیاری از مشتریان به خصوص خانم‌ها، از رفتن به جاهای شلوغ و پرازدحام که ممکن است بدن‌شان با فرد دیگری تماس پیدا کند خودداری می‌کنند. حتی زمانی که مشتری نسبت به خرید یک کالا رغبت داشته باشد، گاهی مواقع این اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، دکوراسیون داخلی فروشگاه و راهروهای آن بهتر است به نحوی باشد که چند نفر به طور همزمان بتوانند از محصولات و اجناس بازدید نمایند.
هم‌چنین می‌توانید در فروشگاه خود، یک فضای انتظار باصندلی و مبلمان راحتی طراحی کنید. به این ترتیب، مشتریان احساس راحتی بیشتری داشته و به سپری کردن زمان بیشتر در فروشگاه ترغیب می‌شوند. به خصوص اگر فردی همراه خریدار آمده باشد که راغب به خرید نباشد و یا مشتری همراه با افراد خردسال به خرید آمده باشد، بکارگیری این راهکار بسیار مفید خواهد بود. نکته‌ی ظریفی که باید به خاطر داشته باشید این است که صندلی و مبلمان را طوری بچینید که افراد هنگام نشستن روی آن‌ها بتوانند اجناس و محصولات فروشگاه را مشاهده نمایند. به این ترتیب کالاها و اجناس فروشگاه شما، در ذهن افرادی که در حال استراحت در فروشگاه شما هستند ثبت می‌شوند.
2.jpg


در پایان تسویه حساب را انجام دهید
محل قرارگیری باجه پرداخت و دستگاه کارتخوان فروشگاهی، از مسائلی است که امکان دارد فکر شما را روزها مشغول خود کند اما باز هم نتوانید درباره‌ی آن تصمیم درستی بگیرید. یک قاعده‌ی کلی که در این خصوص باید رعایت نمایید این است که باجه‌ی پرداخت باید در مکانی قرار گیرد که مشتریان را به صورت طبیعی متوقف کند. باجه پرداخت هم‌چنین می‌تواند به صورت هدفمند در امتداد یک مسیر قرار داده شود.
بنابراین از آن‌جا که مشتریان هنگام ورود، ناخودآگاه به سمت راست برمی‌گردند و هم‌چنین شما دکوراسیون داخلی را به نحوی طراحی کرده‌اید که به گشت‌وگذار و بازدید از محصولات داخل فروشگاه ترغیب می‌شوند، سمت چپ قسمت ورودی، مکان ایده‌آلی برای باجه پرداخت است. البته، محل قرارگیری باجه‌ی پرداخت، به اندازه و پلان فروشگاه نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر، با مد نظر قرار دادن اندازه و پلان کلی فروشگاه و در نظر گرفتن تمامی جزئیات، با نهایت دقت باید بررسی کنید چه مکانی برای قرارگیری باجه پرداخت مناسب‌تر است.
به خاطر داشته باشید که اگر به تنهایی فروشگاه را اداره می‌کنید و یا پرسنلی برای مراقبت از محصولات فروشگاه ندارید، بنابراین بسیار مهم است که باجه ‌ی پرداخت را در جایی قرار دهید که از آن، به تمامی قسمت‌های فروشگاه دید داشته باشید و بتوانید اوضاع را کنترل کنید.
سایر نکاتی که در طراحی باجه پرداخت باید رعایت کنید عبارتند از:
  • باجه‌ای را برای تحویل گرفتن کیف و سایر وسایل شخصی مشتریان طراحی کنید. این باجه باید از فضای کافی برخوردار باشد.
  • از دیوار پشت باجه پرداخت، بهره‌برداری نموده و نمای آن را به گونه‌ای ترغیب‌کننده طراحی کنید.
  • با قرار دادن اجناس مورد نیاز یا مطلوب بیشتر مشتریان در مکانی نزدیک به باجه، آن‌ها را به خرید در دقیقه‌ی آخر تشویق کنید.
  • با پرسیدن سوالاتی مانند «آیا توانستید آن چیزی که دنبالش بودید را پیدا کنید؟» از مشتریان، احترام خود را به آن‌ها نشان دهید. هم‌چنین در نوشته‌ها و یادداشت‌های مربوط به قوانین تعویض یا بازگشت کالا، نهایت ادب را رعایت نمایید.
طراحی دکوراسیون داخلی مسئله‌ای تمام‌نشدنی است. شما همواره می‌توانید برای ترغیب هرچه بیشتر مشتریان برای گشتن در فروشگاه، دکوراسیون داخلی را تغییر دهید، اصلاح کنید و یا اجزائی را به آن اضافه یا از آن کم کنید.
در نهایت، روی شیوه‌ی گشتن مشتریان در فروشگاه دقت داشته باشید. خود را جای مشتریان قرار دهید و ببینید جلوه‌های بصری دکوراسیون داخلی فروشگاه، شما را به کدام سمت می‌رانند. هم‌چنین می‌توانید از نظرات صادقانه‌ی کارکنان، دوستان یا خانواده‌ی خود راجع به دکوراسیون داخلی بهره‌مند شوید. آخر از همه، رفتارهای مشتریان و مسیرهای حرکتی آن‌ها را مدنظر قرار داده و دقت کنید که آن‌ها به چه قسمت‌هایی بیشتر مراجعه می‌کنند و از رفتن به چه قسمت‌هایی بیشتر اجتناب می‌نمایند. سپس مطابق آن، طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه خود را تغییر دهید. اگر در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه انعطاف داشته و تمامی جوانب را در نظر بگیرید، مطمئنا شرایطی به وجود می‌آید که هم شما و هم مشتریان‌تان از آن منتفع می‌شوید.

منبع : ُhopify ، مجله ایرانگان
 

برخی موضوعات مشابه

بالا