اصفهان کلیسای وانک؛ مشهورترین جاذبه گردشگری مذهبی در اصفهان

O_Q

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/07/10
ارسالی ها
2,641
امتیاز واکنش
25,428
امتیاز
856
سن
20
محل سکونت
شهرفرنگ:)
تاریخچه
7ee7f014-8cb7-4df9-9146-e59a6491f1f1.jpg


شاه عباس هنگام بازگشت به ایران، ارامنه‌ی ساکن شهرها و روستاهایی را که سر راه ایشان قرار داشت با خود به ایران آورد و تمامی منازل، مزارع، دام‌ها و سایر متعلقات آن‌ها را از بین برد و به آتش کشید تا از سرعت سپاهیان عثمانی در تعقیب کردن آن‌ها بکاهد. وی به همراه سپاهیانش، ارامنه را تا منطقه‌ در اصفهان همراهی کرد.

کلیسای وانک، نخستین مکان مذهبی ساخته شده توسط ارامنه، در جلفای اصفهان است
بعد از اسکان ارامنه در منطقه‌ی جلفای اصفهان، آن‌ها به انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی که برای ایجاد یک جامعه‌ی انسانی لازم و ضروری است پرداختند که ایجاد اماکن مذهبی از جمله‌ی این اقدامات بود. آن‌ها حدود ۱۳ کلیسا را تاسیس کردند که کلیسای وانک، نخستین بنای مذهبی ساخته شده در آن زمان محسوب می‌شد.

e9812202-d631-4304-b401-ec8efc305646.jpg


همچنین در حین ساختن کلیسای وانک، کلیسای دیگری نیز در قسمت جنوب غربی آن احداث کردند که تا ۵۰ سال پس از ساخت، توسط روحانیون مورد استفاده قرار می‌گرفت. سرانجام در سال ۱۶۵۵ میلادی، به دلیل کم بودن فضای کلیسای اولیه، ارامنه‌‌ آن را تخریب کرده و ساخت بنای جدید کلیسا را در همان مکان آغاز کردند. پروسه‌ ساخت این مکان مذهبی، نزدیک به یک دهه ادامه داشت تا در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. سپس کتیبه‌ای مزین به کاشی لاجوردی و حکاکی شده با خط طلایی، روی سردر ورودی غربی کلیسا، نصب کرده که بیان کننده‌ی تاریخ شروع و اتمام ساخت آن است. روی کتیبه چنین نوشته شده است

«کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می‌شود نصیب آنهایی که در قید حیاتند و یا در گذشته‌اند شود»

معماری
c1888605-02a1-442b-b49e-3fa8fd13084e.jpg


امروزه کلیسای وانک دارای بخش‌های مختلفی از جملهچاپخانه و ساختمان‌های اداری است و در ساخت این اثر کهن از مصالح خشت خام (اکثر کلیساهای قدیمی ارامنه با استفاده از سنگ، ساخته شده‌‌اند) استفاده شده است. این مکان تاریخی در فضایی به وسعت حدود ۴ هزار متر مربع، احداث شده است که با در نظر گرفتن فضای سبز وانک، کل مجموعه در مساحتی نزدیک به ۹ هزار متر مربع، قرار دارد.

4cf250d7-c210-44ed-8f04-3462dea21c0a.jpg


برج ناقوسی رفیع و متشکل از سه طبقه، بر فراز درب ورودی کلیسا تعبیه شده است. در طبقه‌ی دوم، ساعتی عظیم قرار دارد که دارای وزنی بالغ بر ۳۰۰ کیلوگرم است. «ماردیروس هوردانانیان» در سال ۱۹۳۱ میلادی برج ناقوس و ساعت را به کلیسا هدیه کرده است که در چهار سمت برج، می‌توان صفحه‌های ساعت را مشاهده کرد. جالب است بدانید که روی درب ورودی، از جنس سنگ مرمر، نصب شده است که روی آن متنی به شرح زیر حکاکی شده است.

«این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است»

گنبد کوچک و گنبد بزرگ، دو گنبدی است که سازندگان این بنا در ساختمان کلیسا بنا کرده‌اند. جالب است بدانید که گنبدهای این کلیسا، علیرغم اغلب کلیساهای ارامنه که به شکل هندسی مخروط ساخته می‌شود، مشابه گنبد ایرانی در دوران حکومت احداث شده است.

b093f661-6ae9-4054-ba67-c1f069c07225.jpg


در بخش فوقانی درب ورودی، در مسیر بین دیوار غربی و حاشیه‌ی گنبد کوچک کلیسا، برج ناقوس کوچکی که دومین برج ناقوس کلیسا است، در محوطه‌ای به شکل مربع قرار گرفته است.

نقاشی‌های انجام شده در بخش‌های مختلف کلیسا، برگرفته از انجیل، کتاب مقدس مسیحیان است
تزئینات زیبا و هنرمندانه‌ای در بخش‌های مختلف کلیسا انجام شده است که از شاخص‌ترین آن‌ها نقاشی‌های انجام شده روی طوق گنبد، داخل گنبد، کل زاویه‌های کلیسا، تمامی دیوارها و طاق‌ نماها است. در اکثر این نقاشی‌ها می‌توان مضامین کتاب مقدس مسیحیان انجیل را مشاهده کرد.

0e6380a1-4fb7-42ff-bd7c-1febf255767d.jpg


تصاویری از ابتدای تولد حضرت مسیح، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیر، بهشت و دوزخ از جمله آن‌ها است که توسط هنرمندان ارمنی، روی بخش‌های مختلف این مکان مقدس صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که هزینه‌ی تمامی نقاشی‌ها، تذهیب‌ها و تزئینات کلیسا را فردی به نام خواجه «آودیکاستپانوس» تامین کرده است. از دیگر نکات قابل توجه در مورد تزئینات انجام شده، می‌توان به طلاکاری و تذهیب کلیسای وانک اشاره کرد که در بین دیگر کلیساهای ارامنه منحصربه‌فرد و خاص است. در بخش دیوار شمالی درون کلیسا، کتیبه‌ای قرار دارد که متن زیر بر آن نقش بسته است.

«در تاریخ پنجم فوریه ۱۶۶۹ میلادی خواجه اودیک که نقاشی‌های این کلیسا را به یادبود خود و در گذشتگان خانواده‌اش به یادگار گذاشته رحلت کرد و به مسیح پیوست»

9af6b434-435c-4c2f-9ea2-dce51f665636.jpg


از دیگر بخش‌های کلیسا، موزه‌ی این مکان مذهبی و مقدس است که از قدمتی بالغ بر یکصد سال برخوردار بوده و در سال ۱۹۰۵ میلادی، به همت شخصی به نام «طاطاوس هونانیان» (نویسنده‌ی کتاب تاریخ جلفای اصفهان) احداث شد. وی اتاقک‌هایی در ضلع شمالی حیاط کلیسا را برای نگهداری و نمایش کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اشیای تاریخی در نظر گرفت که تا سال ۱۹۳۰ میلادی، هم به عنوان موزه و هم به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

0a8a4160-28f4-4ebb-b7e6-75b42522b213.jpg


از معروف‌ترین اشیایی که در موزه نگهداری می‌شود، می‌توان به تار موی دختری ۱۸ ساله اشاره کرد که روی آن در سال ۱۹۷۴ میلادی فرازی از کتاب تورات به زبان ارمنی و به وسیله‌ی قلمی از جنس الماس، توسط «واهرام هاکوپیان» نوشته شده است.

8b4b5045-7208-4dd0-9a6c-188c2894cf91.jpg


کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، تابلوهای نقاشی از آثار هنرمندان اروپایی و ارمنی، تابلوهای گچبری از کاخ‌های صفوی، آثار فلزی همچون طلا، نقره، انواع جعبه‌های صلیب و ... انواع مانند رودوزی‌های سنتی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی مانند انواع مبلمان، ساعت، شمعدان، تابلوهای منبت‌کاری و ... از جمله وسایلی هستند که می‌توان در مشاهده کرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • کلیسای وانک؛ مشهورترین جاذبه گردشگری مذهبی در اصفهان
    • مسجد جامع اصفهان از نگاه سفرنامه نویسان خارجی
    طی سال‌های ۹۸۲ تا ۹۹۷ خورشیدی، که جنگ‌های ایران و عثمانی در جریان بود، شاه عباس یکم ارمنی‌ها را به پایتخت، اصفهان، آورد و سعی کرد جلفایدومی برایشان بسازد. ساختن جلفا برای ارمنیان مسیحی مستلزم ساختکلیسا نیز می‌شد. از این رو بود که در همان سال‌ها کار بنای کلیسای نجات‌دهنده‌ی مقدس یا کلیسای جامع وانک آغاز شد. نام دیگر کلیسا آمنا پرکیچ که از نام کلیسای سورپ آمنا پرکیچ وانک در جوغای نخجوان گرفته شده است.


    کاتف، جهانگرد روس، که در سال‌های ۱۰۰۲ تا ۱۰۰۳ به ایران آمد درباره‌ی این منطقه‌ی ارمنی‌نشین اصفهان گفت:

    «نرسیده به پل، از خیابانی که سمت باغ‌ها و دشت‌ها امتداد پیدا می‌کند، آبادی‌های پرجمعیتی، که جلفا نامیده می‌شود، وجود دارد. مردم این منطقه ارمنی، کلیمی و تبریزی (از ارامنه تبریز) هستند و هر کدام کلیسای خاص خود را دارند. آلین‌چی‌چای شهر کوچکی در جلفا، کنار رود ارس، بود که از نظر بازرگانی و ترانزیتی در خارج از قفقاز اهمیت به سزایی داشت. شاه عباس آن را در سال ۱۶۰۳ (۹۸۲) ویران کرد و نزدیک به ۵۰ هزار سکنه‌ی آن را به ایران و حوالی شهر اصفهان، که جلفای جدید نامیده شد، کوچ داد».

    «۶ پرچم داخل کلیسا شبیه آنهایی است که در مراسم مذهبی در روسیه حمل می‌شوند»
    کاتف درباره‌ی کلیسای جلفا می‌نویسد:

    «کلیسایی سنگی بود که داخلش نقاشی داشت و به دیوارهایش تصاویر میلاد مسیح، محل ورود به بیت‌المقدس و غیره با نوشته‌هایی به رنگ قرمز به اندازه‌ی یک وجب آویزان بود. می‌گویند آنها را از گرجستان آورده‌اند. در همین کلیسا، روی تخته‌ای حضرت مسیح را ترسیم کرده‌اند. در کلیسا شش پرچم هست. نمی‌خواهم پرچم‌ها را مقایسه کنم اما شبیه به پرچم‌هایی هستند که ما در عیدها آنها را همراه با تصاویر روحانی حمل می‌کنیم.

    ac750304-e530-41c2-9d0e-1eb61b0030c5.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    این کلیسا را کشیش‌هایی که در آن زندگی می‌کنند نگه می‌دارند. در این کلیسا به جز تابلوهای فوق چیز دیگری نیست و فقط قندیل‌هایی که به صورت سر مار از مس ساخته‌اند از سقف آویزان است. کشیش‌ها به میدان و کوچه بازار می‌آیند و نحوه‌ی زندگی و مرگ قدیسان را تعریف می‌کنند».

    «کلیسا در حمله‌ی افاغنه مصون ماند»
    تادوز یودا کروسینسکی، مبلغ مذهبی لهستانی، که بین سال‌های ۱۰۸۶ و ۱۱۳۵ در ایران بوده شاهد هجوم افغان‌ها به اصفهان بود. او در سفرنامه‌اش اشاره می‌کند که کلیسای جلفا در این حمله از غارت مصون ماند:

    «افاغنه صبح زود به خانه‌ی ثروتمندان ارامنه رفته اموال و آذوقه‌ی آنها را غارت کردند اما بر فقرا و کلیسای ایشان متعرض نشدند و یک نفر را هم نکشتند».

    چریکوف، سرهنگ روس، در سال ۱۲۲۹ در سفرنامه‌اش از محله‌ی جلفای اصفهان یاد کرده و اشاراتی به کلیساهای آنجا نیز دارد:

    «در جلفا، سیزده کلیسا و دو کلیسای وانک (یعنی کلیسای جامع) برقرار است. در یکی از کلیساهای وانک، اسقفی – که از طرف اسقف اعظم ارمنیان در ایروان مأمور می‌شود – حضور دارد. در کلیسای وانک دیگر، دختران تارک دنیا مستقر هستند».

    «جزای ورود ایرانیان مسلمان به داخل کلیسا مرگ بود»
    همانطور که خارجی‌های غیر مسلمان به سختی اجازه‌ی ورود به مساجد را می‌یافتند. ایرانی‌های مسلمان نیز حق ورود به کلیساها را نداشتند. ساموئل بنجامین آمریکایی، اولین وزیر مختار آمریکا در ایران، در سال ۱۲۳۵ طی گزارشی به این مطلب اشاره کرده است:

    «ارتباط جوامع مسیحی با مسلمانان می‌تواند با مجازات مرگ همراه باشد؛ این امر سابقه دارد و واقعه‌ای که یکی دو سال پیش در اصفهان روی داد به خوبی نشان می‌دهد که این نگرانی بی‌مورد نیست. روزی ظل‌السلطان، حاکم اصفهان، تصمیم گرفت در مراسم دعای روز شنبه در کلیسای اصفهان شرکت کند. شاهزاده این کار را کرد و چند روز بعد دو نفر از اهالی اصفهان، که تحت تأثیر کار شاهزاده واقع شده بودند، به کلیسا رفته و مراسم مذهبی را انجام دادند.

    c78d247d-9ff5-499d-b8a2-9321be0c83c8.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    این خبر به گوش ظل‌السلطان رسید و دستور داد آن دو نفر را گرفته و نزد او بیاورند. وقتی آنها را آوردند، بلافاصله بدون هیچ‌گونه تحقیق و صحبتی دستور داد تا سر هر دو را بزنند! رئیس کلیسا که با ظل‌السلطان روابط خوبی داشت نزد وی رفت و به این عمل اعتراض کرده علت این مجازات را پرسید.

    شاهزاده جواب داد که من به عنوان حاکم اصفهان به کلیسای شما آمدم و حق داشتم بیایم و آنجا را ببینم ولی آن دو نفر که به کلیسای شما آمدند بدین منظور آمدند که دین و مذهب خود را عوض کرده و مسیحی شوند و این امری است که کاملاً برخلاف قوانین ما است و نمی‌توانم این گـ ـناه بزرگ را تحمل کنم».

    هنریش بروگش، شرق‌شناس آلمانی، در سال ۱۲۳۸ از دیدار با اسقف ارامنه و کلیسای جلفا نوشت:

    «پس از مدت کوتاهی خانه‌ی امام جمعه‌ی اصفهان را ترک کردیم تا دیداری هم با رهبر مسیحیان ایران، یعنی اسقف تاتئوس کشیش اعظم ارامنه در جلفا، داشته باشیم. جلوی کلیسای بزرگ جلفا که رسیدیم، گروهی از کشیشان سیاه‌پوش ارمنی به استقبال ما آمدند. کلیسای بزرگ جلفا بنای زیبا و با ابهتی به شکل یک صلیب است و برج بلندی دارد و بالای برج صلیبی نصب شده که از فواصل دور دیده می‌شود.


    کلیسا گنبد بزرگی هم دارد که داخل آن نقاشی‌های جالبی روی زمینه‌ی طلایی کشیده شده است. دیوارهای داخل کلیسا نیز تابلوهای نقاشی رنگ و روغن زیبا و گران‌بهایی از حضرت مسیح و به صلیب کشیده شدن آن حضرت و حواریون دارد و غالب آنها متعلق به دوران صفوی است. بعضی از آنها هم از روی تابلوهای کلیساهای بزرگ اروپا کپی شده‌اند. روی قسمت پایین دیوار، نقاشی‌هایی از گل و شاخ و برگ و پرندگان کشیده شده بود.

    «در نقاشی‌های داخل کلیسا از تابلوهای کلیساهای بزرگ اروپا الهام گرفته شده است»
    روی هم رفته، در ساختمان این کلیسا سبک معماری ایرانی نفوذ و تأثیری کامل داشت و از این جهت شبیه کلیسای مرکزی ارامنه در اچمیادزین بود. از محوطه‌ی بزرگ کلیسا به وسیله‌ی راهرویی به محوطه‌ی دیگری، که قبرهایاسقف‌های گذشته‌ی ارامنه‌ی جلفا در آن قرار داشت، وارد شدیم و از آن محوطه قدم به حیاطی گذاشتیم که در قسمتی از آن اسقف بزرگ ارامنه سکونت داشت. خانه‌ی اسقف کاملاً ساده و به سبک اروپایی مبله و فوق‌العاده تمیز بود».
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    دکتر ویلز انگلیسی در سال ۱۲۴۹ از جلفا دیدن کرد و درباره‌ی کلیسای اعظم نوشت:

    «مؤسساتی همچون کلیسای اعظم واقعاً جالب و منحصر به فرد است. ساختمان و محوطه‌ی کلیسای اعظم با در ورودی و سرسرایی وسیع و صلیب قرار گرفته بر سطح دیواره‌ی گلی‌اش؛ به ویژه دروازه‌ی چوبی سنگین و ضخیم آن که قادر است در موارد بحرانی و هجوم احتمالی مسلمانان به طرف کلیسا و راهبه‌ها کاملاً مقاومت کند و آنها را از گزند مهاجمان در امان بدارد جالب توجه است.

    از مهمانان تازه وارد به محوطه‌ی کلیسا با نوعی شیرینی مخصوص و بسیار خوشمزه به نام گز پذیرایی می‌کنند. گزهایی که هر کدام مقداری مغز پسته در میان خود دارند».

    «از مهمان تازه وارد به کلیسا با گز پذیرایی می‌کردند»
    خانم ژان دیو لافوآ فرانسوی در سال ۱۲۶۰ از آثار هنری کلیسای جلفا نوشته است:

    «این عبادتگاه به شکل صلیب یونانی ساخته شده و دارای گنبد بلندی است که در قاعده از ۸ پنجره روشنایی می‌گیرد. پنجره‌ها نقاشی شده‌اند و با مدال‌های کوچکی در زمینه‌ی آبی‌رنگ با شاخ و برگ‌های طلایی برجستگی و درخشندگی دارند. دیوارها از تابلوهای عهد عتیق توراتی و کار کشیشان ایتالیایی پوشیده شده‌اند. تزئینات این معبد با رنگ آبی سقف و رنگ طلایی گرم بر تازه وارد تأثیر می‌گذارد.

    fe658b31-c267-42ea-806a-f4b68d4c4f97.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    با اسکان ارامنه در جلفای اصفهان در سال‌های ۱۶۰۴ تا ۱۶۰۶ میلادی، کلیسای کوچکی برای انجام فرایض مذهبی به نام امناپرکیچ بنا گردید که به سبب نامناسب و کوچک بودن آن تخریب‌شده و کلیسای تازه و باشکوهی با تلاش‌های خلیفه داوید و مساعدت‌های مالی اهالی جلفا در سال ۱۶۵۵ میلادی آغازشده و طی نه سال به اتمام رسید.

    d43d141f-7eca-4c14-9483-205cf004f900.jpg


    در خصوص تاریخچه بنای کلیسا در بالای سردر ورودی غربی آن کتیبه‌ای با این متن نصب‌شده است:"دیر آمناپرکیچ در سال ۱۶۵۵ در دوران پادشاهی شاه عباس دوم و به عهد چاثلیقی عالیجناب فیلیپوس توسط راهب این دیر خلیفه داوید و به اراده و کمک‌های مالی مردم جلفا بنا گردید. ثواب دعاها و مراسمی که در این محل برگزار شود نصیب زندگان و در گذشتگان شود". خلیفه داوید خود در خصوص بنای این کلیسا در حواشی کتاب خطی عهد عتیق که در کتابخانه دیر آمناپرگیچ مقدس محفوظ است چنین نوشته است: " بازسازی کلیسای وانک ازاین‌جهت صورت گرفت که راهبان کلیسا همیشه در بلاتکلیفی بسر می‌بردند. از مدت‌ها پیش من خلیفه داوید، فرصت مناسبی برای رسیدگی به این امر نمی‌یافتم چون دچار نگرانی‌های ذهنی بودم . گاه به شک می‌افتادم که آیا می‌توانم چنین ساختمان باشکوهی را به انجام برسانم. در سال ۱۶۵۵ به عهد سلطنت شاه عباس دوم و مساعدت خواجه سافراز و کمک اهالی جلفا و به لطف و یاری روح‌القدس، این ساختمان شکوهمند و زیبا چنان‌که می‌بینید به پایان رسید".

    معماری کلیسای وانک

    پلان کلیسا مستطیلی شکل و سمت آن شرقی غربی است . سقف و گنبد آن بر دو ستون چسبیده در دیوارهای جانبی و دیوارهای کلیسا متکی است . پلان کلیسا از داخل نمونه‌ای از معماری ارمنی بوده ولی نمای خارجی ن به سبک معماری ایرانی است که تلفیقی استادانه از دو سبک معماری را به نمایش می‌گذارد. گنبد کلیسا دوجداره است که برداشتی است از گنبدهای سبک ایرانی .

    مصالح بکار رفته در ساختمان این بنا آجر و خشت است. تمامی دیوارها، قوس‌ها، طاق‌نماها، طوق گنبد، ساق گنبد و کلیه زوایای داخل کلیسا با گچ پوشانده شده و بر روی آن‌ها موضوعات مربوط به احادیث کتاب مقدس مسیحیان (عهد عتیق و جدید) با رنگ‌روغن نقاشی شده است. طبق اسناد موجود هزینه تمامی این نقاشی‌ها را خواجه آودیک استپانوسیان (ماردیروسیان) یکی از ثروتمندان جلفای اصفهان عهده‌دار شده است.

    4e2a7ff5-63aa-40a2-b5a1-21d6eac64cdb.jpg


    32a627a5-63de-4a96-b81d-b979f8d63ae3.jpg


    bd564cbf-ce6a-489f-831b-c6bffe93ba8c.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    اکثر این نقاشی‌ها اثر نقاشان معروف آن دوره همچون استاد میناس، کشیش استپانوس، هوهانس مرکوز ( خلیفه هوهانس) و همکارانشان است. در صحن کلیسا قبر خاجاطور گیساراتسی، که پدر صنعت چاپ محسوب می‌شود و خلیفه داوید قرار دارد. برچ ناقوسخانه کلیسا که در سال ۱۷۱۶ میلادی توسط آقا هوهانجانیان جمالیان بناشده در سمت غرب کلیسا و در فاصله ۳٫۵ متری آن قرار دارد که از سه‌طبقه با مجموع ارتفاع ۱۰٫۵ متر تشکیل یافته است . از دیگر بناهای جانبی کلیسا می‌توان از چاپخانه قدیمی آن نام برد که موسس آن خاچاطور گساراتسی بوده است.



    مقاله های مرتبط:
    • میدان نقش جهان، نگین شهر اصفهان
    • مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛ نیایش نور در معماری
    • آرامگاه صائب تبریزی؛ ملک الشعرای زمان شاه عباس صفوی
    تاریخچه موزه كلیسای وانک
    قدمت موزه كلیسای وانك، البته نه در شكل و وسعت كنونی آن، به صدسال پیش؛ یعنی،سال‌های۱۹۰۵ ـ۱۹۰۶ م/ ۱۳۲۳ـ ۱۳۲۴هـ ق بازمی‌گردد. در این تاریخ به كوشش و یاری طـاطـاووس هونـانیـان، اتاق‌هایی در ضلع شمالی حیاط كلیسای وانك برای نگهداری و نمایش کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اشیای تاریخی ساخته شدند. این اتاق‌ها تا۱۹۳۰ م به‌طور هم‌زمان به‌منزله موزه و كتابخانه مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

    32c9af86-f976-4f27-a262-226dcb28f726.jpg




    بین سال‌های۱۹۳۰ـ۱۹۳۳م سركیس خاچاطوریان، نقاش و هنرمند معروف ارمنی، كه تحصیل‌کرده اروپا بود، به دعوت حكومت وقت از اروپا به ایران آمد. سفر وی به‌منظور مرمت و کپی‌برداری از نقاشی‌های بناهای دوران صفوی بود. خاچاطوریان پس از اتمام كار خود در اصفهان نمونه‌هایی را كه تهیه‌کرده بود در تهران، پاریس، قاهره، لندن، نیویورك و سایر شهرها به نمایش گذاشت و به‌این‌ترتیب هنرشناسان غرب را باهنر نقاشی و معماری زیبای مكتب اصفهان آشنا ساخت. ازجمله فعالیت‌های او می‌توان به برگزاری کلاس‌های نقاشی و پیشنهاد تأسیس موزه كلیسای وانك و همكاری در بنیان‌گذاری این موزه اشاره كرد.

    با موافقت شورای خلیفه‌گری و تصمیم به تأسیس موزه اتاق‌هایی كه قبلاً محل نگهداری کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اشیای تاریخی بودند تعمیر و برای نمایش اشیاء ویترین‌ها و مانکن‌هایی ساخته شدند. سپس با همكاری استپآن‌هانانیان و ماردیروس آبكاریان اشیای قدیمی، تابلوهای رنگ‌روغن، نسخه‌های خطی و آثار ارزشمندی كه جلفایی‌ها از اروپا و كشورهای آسیایی به ایران آورده بودند گردآوری و به موزه منتقل شدند.

    موزه دوطبقه كلیسای وانك دارای دو تالار نمایش با چندین ویترین ثابت و سیار است. حدود ۸۵۰ شیء ای كه در موزه كلیسای وانك به نمایش گذاشته‌شده‌اند متعلق به سده‌های شانزدهم تا بیستم میلادی‌اند.

    ازآنجایی‌که اكثر اشیای موزه اهدایی هستند در كنار توضیحات مربوط به هر شیء مشخصات و اطلاعاتی نیز در مورد اهداكننده یا اهداكنندگان دیده می‌شود كه در موزه‌های معمولی كمتر به چنین موردی برمی‌خوریم.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    طبقه‌بندی اشیای موزه چنین است كه هر غرفه به‌صورت مجموعه‌ای مجزا درآمده كه درعین‌حال با غرفه‌های دیگر هماهنگی دارد. ازآنجاکه اشیای موزه تا حدودی با مذهب، مراسم مذهبی و آداب‌ورسوم ارمنیان مرتبط است تماشاگر با مشاهده مجموعه‌های آن تحت تأثیر فضای كلیسا قرار می‌گیرد.



    کتاب‌ها و نسخه‌های خطی
    ازجمله آثار بسیار نفیس موزه مجموعه نسخه‌های خطی آن است كه حدود ۷۱۰ جلد كتاب خطی را شامل می‌شود. حدود دویست جلد از این آثار تورات، انجیل و کتاب‌های مذهبی است.







    بیشتر این کتاب‌ها دارای موضوعات مذهبی‌اند و از كتاب انجیل اقتباس‌شده‌اند. برخی از آن‌ها نیز مربوط به اصول و مبانی دینی و اخلاقی هستند. نقاشی‌ها، تذهیب‌های كامل و مینیاتورهای متعدد بازنده‌ترین رنگ‌ها هنر نقاشان ارمنی را به نمایش می‌گذارند. قدیمی‌ترین و جالب‌ترین نسخه‌های خطی این مجموعه عبارت‌اند از انجیلی متعلق به قرن دهم میلادی نوشته‌شده بر روی پوست و دیگری قرآنی ترجمه‌شده به زبان ارمنی متعلق به قرن هجدهم میلادی. مركز اسناد و نسخه‌های خطی كلیسای وانك به سبب تعدد و تنوع کتاب‌ها یكی از غنی‌ترین مخازن ارمنیان در دنیا به شمار می‌رود.

    تابلوهای گچ‌بری و نقاشی
    نمونه‌هایی از تابلوهای گچ‌بری به‌جامانده از کاخ‌های صفوی از دیگر اشیاء گران‌بهای این موزه‌اند كه حتی در موزهٔ ایران هم كمتر اثری از آن‌ها می‌توان یافت.
     
    بالا