یاسوکه، سامورایی سیاهپوست قرن ۱۶ ژاپن
داستان های زیادی هستند که ناگهان سر از تاریخ بیرون می آورند و افسانه می شوند؛ اما همواره ویژگی خاصی در مورد بردگانی که به بالاترین مقام های موجود دست می یابند وجود دارد. یک ویژگی خاص که آنها را نزد عوام محبوب می کند. یکی از این داستان ها که در کشور مبدا بسیار مشهور است و به تازگی در حال گسترش به دیگر نقاط دنیاست، داستان «یاسوکه، سامورایی سیاه پوست قرن شانزدهم» است.
قرن شانزدهم زمان مناسبی برای حضور یک سیاهپوست در میان اروپایی ها به خصوص پرتغالی ها نبوده است. پرتغال زودتر از همه تجارت بـرده را آغاز کرد و بـرده های آفریقایی را در سفرهای خود به همراه می بردند. به همین طریق کسی که امروزه از او با عنوان یاسوکه یاد میشود پا به ژاپن گذاشت.
یاسوکه احتمالا اصلیتی از مستعمره ی پرتغال موزامبیک دارد اما منابعی نیز بر این باورند که او ممکن است اهل کنگو باشد، ولی در لابلای کتاب های تاریخی به فراموشی سپرده شده بود. به هر حال وی هم در میان ژاپنی ها و هم در میان پرتغالی ها به عنوان فردی با ابهت شناخته می شود.
وی با قدی تقریبا دو متری یک سر و گردن بالاتر از قد متوسط ژاپنی های آن زمان بود؛ بنابراین، جای تعجبی هم ندارد که نظر اربـاب بزرگ، اودا نوبوناگا به وی جلب شده باشد.
اودا یک اربـاب ساده نبود. این اربـاب بزرگ به چندین قرن جنگ داخلی در ژاپن پایان داد و اساس کشوری متحد را بنا نهاد. به هر طریقی که بوده است، وی موفق شده تا پرتغالی ها را متقاعد کند که یاسوکه را به عنوان یک آزادمرد و جنگاور به او ببخشند. طی یک سال اودا او را به سامورایی ارتقا درجه داد. این عنوان در آن زمان موروثی بود. به محض اینکه وی به زبان ژاپنی مسلط شد به یکی از مورد اعتمادترین مشاورین اربـاب تبدیل شد.
اودا یک سیاستمدار و جنگاور خبره بود اما میان نجیب زادگانی که تحت فرمان او متحد شده بودند محبوب نبود. به هر حال مورد خــ ـیانـت واقع شد و پس از محاصره در میدان نبرد به زندگی خود پایان داد.
پرواضح است که این موضوع اصلا خوشایند یاسوکه نبود، چرا که پذیرش او در فرهنگ ژاپنی کاملا وابسته به اربـاب بزرگ بود. با اینکه به راحتی تسلیم نشد اما در نهایت شمشیر بر زمین نهاد و به خدمت معبد بودایی ها درآمد. این آخرین تذکره از وی در کتاب های تاریخی است.
در سال های اخیر نام او در فرهنگ غرب و ژاپن بیشتر روی زبان ها میچرخد و حتی خبرهایی مبنی بر تولید فیلمی از زندگینامه ی او به گوش می رسد. فقط امیدواریم که دی کاپریو را به عنوان بازیگر نقش او انتخاب نکنند.
داستان های زیادی هستند که ناگهان سر از تاریخ بیرون می آورند و افسانه می شوند؛ اما همواره ویژگی خاصی در مورد بردگانی که به بالاترین مقام های موجود دست می یابند وجود دارد. یک ویژگی خاص که آنها را نزد عوام محبوب می کند. یکی از این داستان ها که در کشور مبدا بسیار مشهور است و به تازگی در حال گسترش به دیگر نقاط دنیاست، داستان «یاسوکه، سامورایی سیاه پوست قرن شانزدهم» است.
![1428898_247.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/7/15/1428898_247.jpg)
قرن شانزدهم زمان مناسبی برای حضور یک سیاهپوست در میان اروپایی ها به خصوص پرتغالی ها نبوده است. پرتغال زودتر از همه تجارت بـرده را آغاز کرد و بـرده های آفریقایی را در سفرهای خود به همراه می بردند. به همین طریق کسی که امروزه از او با عنوان یاسوکه یاد میشود پا به ژاپن گذاشت.
![1428899_482.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/7/15/1428899_482.jpg)
یاسوکه احتمالا اصلیتی از مستعمره ی پرتغال موزامبیک دارد اما منابعی نیز بر این باورند که او ممکن است اهل کنگو باشد، ولی در لابلای کتاب های تاریخی به فراموشی سپرده شده بود. به هر حال وی هم در میان ژاپنی ها و هم در میان پرتغالی ها به عنوان فردی با ابهت شناخته می شود.
وی با قدی تقریبا دو متری یک سر و گردن بالاتر از قد متوسط ژاپنی های آن زمان بود؛ بنابراین، جای تعجبی هم ندارد که نظر اربـاب بزرگ، اودا نوبوناگا به وی جلب شده باشد.
اودا یک اربـاب ساده نبود. این اربـاب بزرگ به چندین قرن جنگ داخلی در ژاپن پایان داد و اساس کشوری متحد را بنا نهاد. به هر طریقی که بوده است، وی موفق شده تا پرتغالی ها را متقاعد کند که یاسوکه را به عنوان یک آزادمرد و جنگاور به او ببخشند. طی یک سال اودا او را به سامورایی ارتقا درجه داد. این عنوان در آن زمان موروثی بود. به محض اینکه وی به زبان ژاپنی مسلط شد به یکی از مورد اعتمادترین مشاورین اربـاب تبدیل شد.
اودا یک سیاستمدار و جنگاور خبره بود اما میان نجیب زادگانی که تحت فرمان او متحد شده بودند محبوب نبود. به هر حال مورد خــ ـیانـت واقع شد و پس از محاصره در میدان نبرد به زندگی خود پایان داد.
![1428900_723.jpg](http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/7/15/1428900_723.jpg)
پرواضح است که این موضوع اصلا خوشایند یاسوکه نبود، چرا که پذیرش او در فرهنگ ژاپنی کاملا وابسته به اربـاب بزرگ بود. با اینکه به راحتی تسلیم نشد اما در نهایت شمشیر بر زمین نهاد و به خدمت معبد بودایی ها درآمد. این آخرین تذکره از وی در کتاب های تاریخی است.
در سال های اخیر نام او در فرهنگ غرب و ژاپن بیشتر روی زبان ها میچرخد و حتی خبرهایی مبنی بر تولید فیلمی از زندگینامه ی او به گوش می رسد. فقط امیدواریم که دی کاپریو را به عنوان بازیگر نقش او انتخاب نکنند.
دانلود رمان و کتاب های جدید