در عکاسی مبتدی هستید؟ از این اشتباهات رایج اجتناب نمایید تا مهارت های عکاسی تان را ارتقاء دهید. نکات این آموزش عکاسی مقدماتی که ۱۲ اشتباه رایج در عکاسی را به شما عزیزان معرفی می کند، به پیشرفت شما و رفتن به سطح بعدی کمک می کند. این یک واقعیت کلی است که همه باید از جایی شروع کنند. این نیز یک اقعیت است که وقتی چیز جدیدی را شروع می کنید، مرتکب اشتباهاتی می شوید. پس اگر می خواهید از گیر افتادن در برخی از تله های عکاسی اجتناب کنید، و با سرعت به سوی ایجاد عکس های شگفت انگیز پیش بروید، ادامه این آموزش لنزک را بخوانید! مطالعه این آموزش مقدماتی عکاسی را به همه مبتدیان عکاسی توصیه می کنیم، همچنین با اضافه کردن نکات و لینک های آموزشی بیشتر سعی کرده ایم مقاله را برای عکاسان با تجربه تر نیز مفید کنیم.
برای نشان دادن این که هر کس باید از جایی شروع کند، عکس های استفاده شده در اینجا جزء اولین عکس های من هستند، که با یک دوربین SLR، و البته در دوران فیلم (دوربین های فیلم خور) گرفته شده اند. اشتباهات زیادی در مجموعه عکس های این مقاله وجود دارد (در واقع اصلا عکس های خوبی نیستند و عمدا برای مقاصد آموزش و نشان دادن اشتباهات مبتدی اما مهم انتخاب شده اند). در آن زمان، من به یقین می دانستم که می خواهم در چه مسیری پیش بروم، اما واضح است که هنوز هم چیزهای زیادی باید یاد می گرفتم.
۱
کراپ در جای اشتباه برای رسیدن به مینیمالیسم
حتما شنیده اید که عکاسی هنر حذف (ساده) کردن است. به عبارت دیگر، حذف المان های ناخواسته از کادر عکس های بهتری به شما خواهد داد. شما به یک مکان معروف می رسید تا عکس بگیرید، و متوجه می شوید که جمعیت زیادی آنجا هستند. راه حل شما این است که عکس خود را از بالای سر بلندترین فرد در آن جمعیت شروع کنید.
به عبارت دیگر، عکس خود را از وسط یک ساختمان کراپ می کنید (پایین عکس را کراپ می کنید یا می بُرید تا مثلا جمعیت ناخواسته یا شیء مزاحمی را حذف کنید). اگرچه این کار آن المان ناخواسته را حذف می کند، اما به عکسی با ترکیب بندی ضعیف برای رسیدن به مینیمالیسم (ساده گرایی) منجر می شود. این مسئله می تواند به دلیل وجود اجسام دیگر مانند اتومبیل های پارک شده، یا سیم های برق در جای اشتباه در تصویر نیز به وجود آید. بنابراین به جای این ترکیب بندی بیش از حد بسته (محدود) چه کاری می توانید انجام دهید؟
– زود برسید – یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از برخورد با جمعیت زیاد مردم این است که زود به آنجا برسید. هنگام طلوع آفتاب از خواب برخیزید، و قبل از این که جمعیت سر برسد، یک زاویه عالی به دست آورید.
– چند عکس بگیرید – دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، و از یک صحنه یک دنباله عکس پشت سر هم بگیرید. مطمئن شوید که مردم در آن اطراف حرکت می کنند. سپس عکس ها را در فتوشاپ پشته کرده (روی هم قرار داده)، و از تابع median برای حذف افراد از عکس استفاده کنید.
– کلون کنید – شما می توانید از clone stamping برای حذف المان هایی در عکس که نمی خواهید آنجا باشند، استفاده کنید. این کار به کمی مهارت نیاز دارد، اما می تواند برای حذف سیم ها، افراد و گاهی اوقات اشیاء بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.
بهتر بود که پیش زمینه بیشتری در این عکس قابل مشاهده باشد. فضای مرده زیادی در بالای تصویر وجود دارد.
۲
رو به سمت نور عکس بگیرید
هنگامی که می خواهید از یک مکان بازدید کنید، وقت نگذاشتن از قبل برای برنامه ریزی به این اشتباه منجر می شود. شاید شما در یک تور پیاده روی هستید، و مکان بعدی شما یک جاذبه معروف است. فقط از قضا خورشید در پشت آن قرار دارد، و جزئیات جالب اشیاء به خاطر نور بد تاریک شده است. همین امر زمانی که از یک شخص رو به سمت نور عکس می گیرید نیز صدق می کند، مگر این که نور را دوباره به سمت او بازتاب کنید یا از فلاش اکسترنال استفاده کنید. پس چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟
– شناخت نور – در مورد مکانی که از آن بازدید می کنید تحقیق کنید، و مطمئن شوید که وقتی خورشید در جهت مناسب قرار دارد، به آنجا بروید. شما می توانید از سایت یا اپلیکیشن suncalc برای این منظور استفاده کنید، که جهت نور خورشید را نسبت به زمان روز و مکان جغرافیایی نشان می دهد.
– تغییر جهت – در برخی موارد، شما می توانید به طرف دیگر یک ساختمان بروید، که در آنجا می توانید از یک شخص از جهت دیگری عکس بگیرید. این راه حل نسبتا ساده ای است که می تواند نتایج شما را بهبود بخشد.
– بازتاب نور – استفاده از رفلکتور و/یا فلاش خارج از دوربین می تواند عکاسی پرتره به سمت نور را ممکن کند.
– ترکیب دیجیتالی – برای عکاسی رو به سمت نور، زمانی که سوژه اصلی بزرگتر از آن است که بتوانید با فلاش اکسترنال نورپردازی کنید، چه باید بکنید؟ شما می توانید عکس های خود را براکت بندی (bracketing)کرده، و سپس عکس هایی که با نوردهی مختلف می گیرید را ترکیب کنید. این یک راه حل موثر است، زمانی که می خواهید به سمت غروب خورشید عکس بگیرید.
لنزک: نورپردازی از پشت یکی از انتخاب های عکاسان برای مقاصد هنری مثل گرفتن عکس های پرتره دراماتیک احساسی، عکاسی از گل ها و… است و اگر عمدا و درست انجام شود دیگر یک اشتباه نیست. «آموزش عکاسی دراماتیک با نور پس زمینه یا نور پشت» و «آموزش عکاسی با نور پشت یا پس زمینه» را مطالعه نمایید.
یک عکس که ترکیب بندی مناسبی دارد، اما اگر در زمان دیگری از روز گرفته شده بود، بهتر بود. این نوع عکس ها در طول ساعت آبی خوب از کار در می آیند.
۳
هیچ وقت نقطه دید خود را تغییر ندهید
اگر تمام عکس های شما از یک موقعیت ایستاده گرفته شوند، یا شاید موقعیت نشسته زمانی که در حال خوردن هستید، در این صورت برخی فرصت ها را از دست می دهید. تغییر پرسپکتیو یا زاویه عکاسی یک راه عالی برای گرفتن عکس های بسیار جالب تر است.
اینطور نیست که بگوییم عکس های خوبی در موقعیت نشسته گرفته نمی شود. بسیاری از عکاسی های خیابانی و عکاسی های پرتره از این پرسپکتیو برای به دست آوردن یک جلوه عالی استفاده می کنند. اما بسیاری زوایای دیگر هم وجود دارد، و تنوع بخشیدن به عکاسی از طریق آنها ایده خوبی است.
تغییر زاویه ممکن است به سادگی زانو زدن باشد، یا به سختی دسترسی پیدا کردن به یک نقطه دید بالا از ساختمانی در آن نزدیکی. برای به دست آوردن جلوه های عالی، می توانید از نمای چشم حشره و نمای چشم پرنده استفاده کنید.
نیازی نیست مستقیما رو به بالا یا رو به پایین عکس بگیرید. عکاسی از پایین ممکن است بر یک روی جاده خیلی بیشتر تاکید کند، یا به گل ها و گیاهان اجازه دهد تا به المان مهم تری در کادر شما تبدیل شوند.
برای نشان دادن این که هر کس باید از جایی شروع کند، عکس های استفاده شده در اینجا جزء اولین عکس های من هستند، که با یک دوربین SLR، و البته در دوران فیلم (دوربین های فیلم خور) گرفته شده اند. اشتباهات زیادی در مجموعه عکس های این مقاله وجود دارد (در واقع اصلا عکس های خوبی نیستند و عمدا برای مقاصد آموزش و نشان دادن اشتباهات مبتدی اما مهم انتخاب شده اند). در آن زمان، من به یقین می دانستم که می خواهم در چه مسیری پیش بروم، اما واضح است که هنوز هم چیزهای زیادی باید یاد می گرفتم.
۱
کراپ در جای اشتباه برای رسیدن به مینیمالیسم
حتما شنیده اید که عکاسی هنر حذف (ساده) کردن است. به عبارت دیگر، حذف المان های ناخواسته از کادر عکس های بهتری به شما خواهد داد. شما به یک مکان معروف می رسید تا عکس بگیرید، و متوجه می شوید که جمعیت زیادی آنجا هستند. راه حل شما این است که عکس خود را از بالای سر بلندترین فرد در آن جمعیت شروع کنید.
به عبارت دیگر، عکس خود را از وسط یک ساختمان کراپ می کنید (پایین عکس را کراپ می کنید یا می بُرید تا مثلا جمعیت ناخواسته یا شیء مزاحمی را حذف کنید). اگرچه این کار آن المان ناخواسته را حذف می کند، اما به عکسی با ترکیب بندی ضعیف برای رسیدن به مینیمالیسم (ساده گرایی) منجر می شود. این مسئله می تواند به دلیل وجود اجسام دیگر مانند اتومبیل های پارک شده، یا سیم های برق در جای اشتباه در تصویر نیز به وجود آید. بنابراین به جای این ترکیب بندی بیش از حد بسته (محدود) چه کاری می توانید انجام دهید؟
– زود برسید – یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از برخورد با جمعیت زیاد مردم این است که زود به آنجا برسید. هنگام طلوع آفتاب از خواب برخیزید، و قبل از این که جمعیت سر برسد، یک زاویه عالی به دست آورید.
– چند عکس بگیرید – دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، و از یک صحنه یک دنباله عکس پشت سر هم بگیرید. مطمئن شوید که مردم در آن اطراف حرکت می کنند. سپس عکس ها را در فتوشاپ پشته کرده (روی هم قرار داده)، و از تابع median برای حذف افراد از عکس استفاده کنید.
– کلون کنید – شما می توانید از clone stamping برای حذف المان هایی در عکس که نمی خواهید آنجا باشند، استفاده کنید. این کار به کمی مهارت نیاز دارد، اما می تواند برای حذف سیم ها، افراد و گاهی اوقات اشیاء بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.
بهتر بود که پیش زمینه بیشتری در این عکس قابل مشاهده باشد. فضای مرده زیادی در بالای تصویر وجود دارد.
۲
رو به سمت نور عکس بگیرید
هنگامی که می خواهید از یک مکان بازدید کنید، وقت نگذاشتن از قبل برای برنامه ریزی به این اشتباه منجر می شود. شاید شما در یک تور پیاده روی هستید، و مکان بعدی شما یک جاذبه معروف است. فقط از قضا خورشید در پشت آن قرار دارد، و جزئیات جالب اشیاء به خاطر نور بد تاریک شده است. همین امر زمانی که از یک شخص رو به سمت نور عکس می گیرید نیز صدق می کند، مگر این که نور را دوباره به سمت او بازتاب کنید یا از فلاش اکسترنال استفاده کنید. پس چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟
– شناخت نور – در مورد مکانی که از آن بازدید می کنید تحقیق کنید، و مطمئن شوید که وقتی خورشید در جهت مناسب قرار دارد، به آنجا بروید. شما می توانید از سایت یا اپلیکیشن suncalc برای این منظور استفاده کنید، که جهت نور خورشید را نسبت به زمان روز و مکان جغرافیایی نشان می دهد.
– تغییر جهت – در برخی موارد، شما می توانید به طرف دیگر یک ساختمان بروید، که در آنجا می توانید از یک شخص از جهت دیگری عکس بگیرید. این راه حل نسبتا ساده ای است که می تواند نتایج شما را بهبود بخشد.
– بازتاب نور – استفاده از رفلکتور و/یا فلاش خارج از دوربین می تواند عکاسی پرتره به سمت نور را ممکن کند.
– ترکیب دیجیتالی – برای عکاسی رو به سمت نور، زمانی که سوژه اصلی بزرگتر از آن است که بتوانید با فلاش اکسترنال نورپردازی کنید، چه باید بکنید؟ شما می توانید عکس های خود را براکت بندی (bracketing)کرده، و سپس عکس هایی که با نوردهی مختلف می گیرید را ترکیب کنید. این یک راه حل موثر است، زمانی که می خواهید به سمت غروب خورشید عکس بگیرید.
لنزک: نورپردازی از پشت یکی از انتخاب های عکاسان برای مقاصد هنری مثل گرفتن عکس های پرتره دراماتیک احساسی، عکاسی از گل ها و… است و اگر عمدا و درست انجام شود دیگر یک اشتباه نیست. «آموزش عکاسی دراماتیک با نور پس زمینه یا نور پشت» و «آموزش عکاسی با نور پشت یا پس زمینه» را مطالعه نمایید.
یک عکس که ترکیب بندی مناسبی دارد، اما اگر در زمان دیگری از روز گرفته شده بود، بهتر بود. این نوع عکس ها در طول ساعت آبی خوب از کار در می آیند.
۳
هیچ وقت نقطه دید خود را تغییر ندهید
اگر تمام عکس های شما از یک موقعیت ایستاده گرفته شوند، یا شاید موقعیت نشسته زمانی که در حال خوردن هستید، در این صورت برخی فرصت ها را از دست می دهید. تغییر پرسپکتیو یا زاویه عکاسی یک راه عالی برای گرفتن عکس های بسیار جالب تر است.
اینطور نیست که بگوییم عکس های خوبی در موقعیت نشسته گرفته نمی شود. بسیاری از عکاسی های خیابانی و عکاسی های پرتره از این پرسپکتیو برای به دست آوردن یک جلوه عالی استفاده می کنند. اما بسیاری زوایای دیگر هم وجود دارد، و تنوع بخشیدن به عکاسی از طریق آنها ایده خوبی است.
تغییر زاویه ممکن است به سادگی زانو زدن باشد، یا به سختی دسترسی پیدا کردن به یک نقطه دید بالا از ساختمانی در آن نزدیکی. برای به دست آوردن جلوه های عالی، می توانید از نمای چشم حشره و نمای چشم پرنده استفاده کنید.
نیازی نیست مستقیما رو به بالا یا رو به پایین عکس بگیرید. عکاسی از پایین ممکن است بر یک روی جاده خیلی بیشتر تاکید کند، یا به گل ها و گیاهان اجازه دهد تا به المان مهم تری در کادر شما تبدیل شوند.