دو آمریکایی قدرتمند رو درروی یکدیگر قرارگرفتهاند. دو اسطوره با کوله باری از تجربه که هریک سعی دارد برتری خود را بر دیگری اثبات کند. در این آزمون به دنبال پیدا کردن برترین خودروی اسپرت امریکا از بین دو نمونه از قدرتمندترین آنها یعنی فورد موستانگ شلبی GT350 و شورلت کوروت Z51 هستیم. هرچند سرعت در خودروهای اسپرت معیار مهمی محسوب میشود اما مهمترین عامل برتری ازنظر ما، لـ*ـذت و هیجان رانندگی است.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
هرچند برادر کوچکتر کوروت یعنی کامارو رقیب مستقیم موستانگ محسوب میشود اما کامارو برای رقابت با نسخه قدرتمند شلبی GT350 در این جدال نفسگیر ترجیح داد میدان را در اختیار برادر بزرگتر خود بگذارد.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
کوروت شرکتکننده در آزمون مجهز به بسته عملکردی Z51 است و چون تعامل راننده با خودرو و لـ*ـذت بردن از رانندگی در این آزمون برای ما اهمیت بالایی دارد، گیربکس 7 سرعته دستی کوروت را انتخاب کردیم. قیمت پایه کوروت Z51 61.395 دلار است اما اگر تمامی آپشن های انتخابی آن را سفارش دهید این رقم به 70.830 دلار افزایش میابد. ولی درصورتیکه فقط آپشن های اساسی و مهم را انتخاب کنید میتوانید بهراحتی حدود 7 هزار دلار از این مبلغ را کاهش دهید.
2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
در سوی دیگر موستانگ شلبی GT350 قرار دارد که حتی باوجوداینکه بیش از 140 کیلوگرم سنگینتر و حدود 13 سانتیمتر کشیدهتر از کوروت است، اما کاملاً توانایی رقابت با آن را دارد. موستانگ مورد آزمایش ما مجهز به پکیج اختیاری Track است که عملکرد و چسبندگی آن را افزایش میدهد؛ زیرا ما میخواستیم GT350 بتواند در جادههای پیچدرپیچ پا بهپای کوروت حرکت کند و همچنین لاستیکهای آن نیز ازلحاظ چسبندگی و طول عمر تقریباً همسان با کوروت باشد. قیمت شلبی GT350 با سفارش آپشن ها به 56.970 دلار میرسد که به میزان قابلتوجهی کمتر از قیمت کوروت Z51 است.
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
کوروت با مرکز ثقل پایینتر، تقسیم وزن جلو و عقب بهتر و لاستیکهای با چسبندگی بالا، خصوصاً در پیچها پایداری بهتری نسبت به شلبی GT350 دارد. پیشرانه V8 حجیم 6.2 لیتری آن نیز گشتاور زیادی در محدوده وسیعی از دور موتور تولید میکند بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور باشد. تمامی این موارد موجب شد تا کوروت یک دور پیست 4 کیلومتری را 1.3 ثانیه سریعتر از GT350 طی کند. دیگر شاخصههای عملکردی کوروت یعنی شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت زیر 4 ثانیه و توقف از سرعت 112 کیلومتر در 45.7 متر نیز بسیار چشمگیر است چراکه این ارقام در چند سال گذشته فقط در سوپر اسپرتهای میلیون دلاری قابلدسترسی بود. گشتاور بالا، حرکت در دنده 7 بهصورت ساکت و آرام و مصرف سوخت مناسب نیز از دیگر ویژگیهای مثبت کوروت بشمار میرود.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
اما کوروت کمی بیشازاندازه ساکت و آرام است و فرمان آن نیز بسیار ناامیدکننده است. چراکه عملکردی بدون جذابیت داشته و اطلاعات سطح مسیر را بهدرستی منتقل نمیکند. این امر موجب کاهش اعتمادبهنفس راننده میشود درحالیکه عملکرد فرمان GT350 بسیار بهتر از کوروت است. نکته منفی دیگر کوروت عملکرد نامناسب شیفتر تعویض دنده آن است زیرا هیچ حس مثبتی از تعامل با خودرو در راننده ایجاد نمیکند و بدتر از آن احتمال اشتباه جا زدن دندهها نیز زیاد است چراکه به دلیل تعداد زیاد دندهها فاصله بین آنها کم است و مثلاً هنگام تعویض دنده از 4 به 5 ناگهان حس میکنید قدرت و کشش خودرو کاهشیافته است و متوجه میشوید که دنده اشتباهاً به 7 تعویض شده است!
2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350
اما در ساخت شلبی GT350 قطعاً آزادی بیشتری وجود داشته است زیرا ساخت خودرویی که قرار است فقط در حدود هزار دستگاه از آن فروخته شود بسیار راحتتر از ساخت خودرویی تولید انبوه با ساخت دهها هزار دستگاه است. GT350 با پیشرانه V8 5.2 لیتری خود بسیار باشکوه است. 526 اسب بخار قدرت این هیولا در 7500 rpm به دست میآید و در این زمان صدای کنسرت اگزوزها از عقب به همراه سمفونی زیبای موتور V8 از جلو، راننده را به اوج لـ*ـذت و هیجان میرساند. عملکرد گیربکس 6 سرعته دستی آن نیز در هماهنگی کامل با پیشرانه است. هرچند شلبی GT350 برای توقف از سرعت 112 کیلومتر به 6.5 متر مسافت بیشتری نسبت به کوروت نیاز دارد اما عملکرد پدال ترمز آن بهتر از کوروت است. شتاب صفرتا 96 این فرزند چموش شلبی 4.3 ثانیه و زمان طی مسافت 4/1 مایل آن 12.5 ثانیه است. هرچند این ارقام ضعیفتر از کوروت است اما این امر نقطهضعفی برای GT350 محسوب نمیشود چراکه این خودرو فقط برای لـ*ـذت رانندگی ساختهشده است نه برای شرکت در مسابقات درگ. در آغاز حرکت به دلیل وجود گشتاور بالا هرزگردی چرخها بسیار زیاد است و حتی اگر با دور موتور بالا شروع به حرکت کنید پس از چندی لاستیکها نابود خواهند شد و دقیقاً به همین دلیل است که شتاب صفرتا 60 مایل شلبی GT350 فقط یکدهم ثانیه کمتر از موستانگ GT با حدود 100 اسب بخار قدرت کمتر است.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350
در پایان میتوان گفت اگر به دنبال لـ*ـذت ناب رانندگی هستید و علاقه به تعامل و ارتباط با خودرو دارید قطعاً باید شلبی GT350 را انتخاب کنید چراکه میتوانید با مبلغی بسیار کمتر، لـ*ـذت رانندگی یک پورشه 911 GT3 را با آن تجربه کنید. به همین دلیل انتخاب ما نیز در میان این دو اسپرت قدرتمند آمریکایی موستانگ شلبی GT350 است. هرچند که این انتخاب چیزی از ارزشهای کوروت اصیل کم نمی کند .
ادامه عکس ها در دنباله ای تاپیک .....
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
هرچند برادر کوچکتر کوروت یعنی کامارو رقیب مستقیم موستانگ محسوب میشود اما کامارو برای رقابت با نسخه قدرتمند شلبی GT350 در این جدال نفسگیر ترجیح داد میدان را در اختیار برادر بزرگتر خود بگذارد.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51 and 2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
کوروت شرکتکننده در آزمون مجهز به بسته عملکردی Z51 است و چون تعامل راننده با خودرو و لـ*ـذت بردن از رانندگی در این آزمون برای ما اهمیت بالایی دارد، گیربکس 7 سرعته دستی کوروت را انتخاب کردیم. قیمت پایه کوروت Z51 61.395 دلار است اما اگر تمامی آپشن های انتخابی آن را سفارش دهید این رقم به 70.830 دلار افزایش میابد. ولی درصورتیکه فقط آپشن های اساسی و مهم را انتخاب کنید میتوانید بهراحتی حدود 7 هزار دلار از این مبلغ را کاهش دهید.
2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
در سوی دیگر موستانگ شلبی GT350 قرار دارد که حتی باوجوداینکه بیش از 140 کیلوگرم سنگینتر و حدود 13 سانتیمتر کشیدهتر از کوروت است، اما کاملاً توانایی رقابت با آن را دارد. موستانگ مورد آزمایش ما مجهز به پکیج اختیاری Track است که عملکرد و چسبندگی آن را افزایش میدهد؛ زیرا ما میخواستیم GT350 بتواند در جادههای پیچدرپیچ پا بهپای کوروت حرکت کند و همچنین لاستیکهای آن نیز ازلحاظ چسبندگی و طول عمر تقریباً همسان با کوروت باشد. قیمت شلبی GT350 با سفارش آپشن ها به 56.970 دلار میرسد که به میزان قابلتوجهی کمتر از قیمت کوروت Z51 است.
2016 Ford Mustang Shelby GT350 and 2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
کوروت با مرکز ثقل پایینتر، تقسیم وزن جلو و عقب بهتر و لاستیکهای با چسبندگی بالا، خصوصاً در پیچها پایداری بهتری نسبت به شلبی GT350 دارد. پیشرانه V8 حجیم 6.2 لیتری آن نیز گشتاور زیادی در محدوده وسیعی از دور موتور تولید میکند بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور باشد. تمامی این موارد موجب شد تا کوروت یک دور پیست 4 کیلومتری را 1.3 ثانیه سریعتر از GT350 طی کند. دیگر شاخصههای عملکردی کوروت یعنی شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت زیر 4 ثانیه و توقف از سرعت 112 کیلومتر در 45.7 متر نیز بسیار چشمگیر است چراکه این ارقام در چند سال گذشته فقط در سوپر اسپرتهای میلیون دلاری قابلدسترسی بود. گشتاور بالا، حرکت در دنده 7 بهصورت ساکت و آرام و مصرف سوخت مناسب نیز از دیگر ویژگیهای مثبت کوروت بشمار میرود.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
اما کوروت کمی بیشازاندازه ساکت و آرام است و فرمان آن نیز بسیار ناامیدکننده است. چراکه عملکردی بدون جذابیت داشته و اطلاعات سطح مسیر را بهدرستی منتقل نمیکند. این امر موجب کاهش اعتمادبهنفس راننده میشود درحالیکه عملکرد فرمان GT350 بسیار بهتر از کوروت است. نکته منفی دیگر کوروت عملکرد نامناسب شیفتر تعویض دنده آن است زیرا هیچ حس مثبتی از تعامل با خودرو در راننده ایجاد نمیکند و بدتر از آن احتمال اشتباه جا زدن دندهها نیز زیاد است چراکه به دلیل تعداد زیاد دندهها فاصله بین آنها کم است و مثلاً هنگام تعویض دنده از 4 به 5 ناگهان حس میکنید قدرت و کشش خودرو کاهشیافته است و متوجه میشوید که دنده اشتباهاً به 7 تعویض شده است!
2016 Ford Mustang Shelby GT350
2016 Ford Mustang Shelby GT350
اما در ساخت شلبی GT350 قطعاً آزادی بیشتری وجود داشته است زیرا ساخت خودرویی که قرار است فقط در حدود هزار دستگاه از آن فروخته شود بسیار راحتتر از ساخت خودرویی تولید انبوه با ساخت دهها هزار دستگاه است. GT350 با پیشرانه V8 5.2 لیتری خود بسیار باشکوه است. 526 اسب بخار قدرت این هیولا در 7500 rpm به دست میآید و در این زمان صدای کنسرت اگزوزها از عقب به همراه سمفونی زیبای موتور V8 از جلو، راننده را به اوج لـ*ـذت و هیجان میرساند. عملکرد گیربکس 6 سرعته دستی آن نیز در هماهنگی کامل با پیشرانه است. هرچند شلبی GT350 برای توقف از سرعت 112 کیلومتر به 6.5 متر مسافت بیشتری نسبت به کوروت نیاز دارد اما عملکرد پدال ترمز آن بهتر از کوروت است. شتاب صفرتا 96 این فرزند چموش شلبی 4.3 ثانیه و زمان طی مسافت 4/1 مایل آن 12.5 ثانیه است. هرچند این ارقام ضعیفتر از کوروت است اما این امر نقطهضعفی برای GT350 محسوب نمیشود چراکه این خودرو فقط برای لـ*ـذت رانندگی ساختهشده است نه برای شرکت در مسابقات درگ. در آغاز حرکت به دلیل وجود گشتاور بالا هرزگردی چرخها بسیار زیاد است و حتی اگر با دور موتور بالا شروع به حرکت کنید پس از چندی لاستیکها نابود خواهند شد و دقیقاً به همین دلیل است که شتاب صفرتا 60 مایل شلبی GT350 فقط یکدهم ثانیه کمتر از موستانگ GT با حدود 100 اسب بخار قدرت کمتر است.
2016 Chevrolet Corvette Stingray coupe Z51
2016 Ford Mustang Shelby GT350
در پایان میتوان گفت اگر به دنبال لـ*ـذت ناب رانندگی هستید و علاقه به تعامل و ارتباط با خودرو دارید قطعاً باید شلبی GT350 را انتخاب کنید چراکه میتوانید با مبلغی بسیار کمتر، لـ*ـذت رانندگی یک پورشه 911 GT3 را با آن تجربه کنید. به همین دلیل انتخاب ما نیز در میان این دو اسپرت قدرتمند آمریکایی موستانگ شلبی GT350 است. هرچند که این انتخاب چیزی از ارزشهای کوروت اصیل کم نمی کند .
ادامه عکس ها در دنباله ای تاپیک .....