آئودی Q2 جدید یک کراساوور پریمیوم برجسته است اما آیا میتواند برتر از مرسدس بنز GLA و مزداCX-3 عمل کند؟
این روزها کراساوورهای کوچک بسیار محبوب شدهاند و خودروسازان هم برای تصاحب بخش بیشتری از این بازار پرسود همواره محصولات جدیدی را در این کلاس معرفی میکنند. این محبوبیت و کشش تا جایی است که حتی برندهای پریمیوم هم به ساخت چنین خودروهایی روی آوردهاند. اولین لوکسسازی که خودرویی در کلاس کراساوورهای کوچک معرفی کرده، آئودی با مدل جدید و لوکس Q2 است.
این خودرو بر اساس پلتفرم همهکارهٔ MQB گروه فولکسواگن ساخته شده و با قرض گرفتن قطعات هاچبک A3 سعی در ارائهٔ ترکیبی قانعکننده از ویژگیهای آفرود، کیفیت بالا و هزینههای نگهداری پایین را دارد. همچنین Q2 با تعداد زیادی از آپشنهای شخصیسازی، پیشرانههای بنزینی و دیزل و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک عرضه میشود.
بااینحال در این بخش بازار رقیب سرسختی بنام مزدا CX-3 وجود دارد که بیش از یک سال پیش معرفی شد و با استایل زیبا، کابین درجهیک و دینامیک رانندگی بهبودیافته فوراً موردتوجه قرار گرفت. همچنین این خودرو با تیپهای گوناگون و ویژگیهای تطبیقپذیر خانوادگی، این بخش بازار را تحت تأثیر قرار داده است.
شناختهشدهترین خودروی این جمع مرسدس بنز GLA است که هرچند کمی بزرگتر و گرانتر از رقبای خود در این آزمون است اما به لطف طیف وسیعی شرایط گوناگون فروش، مقرونبهصرفه تر از آنچه شما فکر میکنید است. بااینحال کدامیک از این سه کراساوور کوچک برترین خودروی گروه است؟ در ادامه خواهیم فهمید.
شروع رقابت
آئودی Q2
قیمت 24,030 پوند
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربودیزل
قدرت 115 اسب بخار
صفرتا 96 10.1 ثانیه
مصرف سوخت 5.5 لیتر
Q2 نشاندهندهٔ اولین تلاش آئودی برای ورود به بخش کراساوورهای کوچک است. طیف گستردهای از موتورها و گیربکسها برای این خودرو ارائه میشود که نسخهٔ مورد آزمون ما مجهز به پیشرانهٔ 1.6 لیتری TDI تیپ میانی با قیمت 24,030 پوند است.
نظر آزمایشکننده: آپشنهای شخصیسازی زیادی برای این خودرو ارائه میشود که یکی از برجستهترین آنها نورپردازی LED است که با هزینهٔ 400 پوند در تیپ SE و اسپرت ارائه میشود.
مزدا CX-3
قیمت 24,895 پوند
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربودیزل
قدرت 105 اسب بخار
صفرتا 96 10.0 ثانیه
مصرف سوخت 6.2 لیتر
مزدا CX-3 یکی از اولین کراساوورهای پریمیوم کوچک بود. ترکیب طراحی یک SUV با طراحی داخلی لوکس و پیشرو ثابت میکند که برای ساخت یک ماشین کوچک نیازی به قربانی کردن کیفیت نیست. این خودرو در چهار تیپ و با موتورهای بنزینی یا دیزل و دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک ارائه میشود. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع 1.5 لیتری دیزل دیفرانسیل جلو با قیمت 21,895 پوند است.
نظر آزمایشکننده: هر دو موتور دیزل 1.5 لیتری و 2 لیتری این ماشین با سیستم چهارچرخ محرک قابل سفارش هستند. بسته به نوع موتور، باید تا 2 هزار دلار بیشتر را برای سیستم کنترل الکترونیکی پرداخت کرد.
مرسدس بنز GLA
قیمت 28,235 پوند
پیشرانه 2.1 لیتری 4 سیلندر توربودیزل
قدرت 135 اسب بخار
صفرتا 96 9.3 ثانیه
مصرف سوخت 6 لیتر
GLA اساساً یک هاچبک کامپکت A کلاس است که ارتفاع آن افزایش یافته است. این خودرو ترکیب قانعکنندهای از خودرویی آفرود و قابلیت استفادهٔ روزانه را ارائه میکند. GLA هم مانند رقبایش در این رقابت، با امکان انتخاب موتورهای بنزینی و دیزل عرضه میشود درحالیکه سیستم چهارچرخ محرک برای آن بهعنوان یک آپشن سفارشی ارائه میشود. خودروی مورد آزمایش ما از نوع GLA200d با قیمت 28,235 پوند است درحالیکه خودروی موجود در تصاویر از نوع پرچمدار AMG Line است.
نظر آزمایشکننده: آپشنها در تیپ SE محدودتر از تیپهای گرانتر GLA است اما یک پکیج 995 پوندی برای آن ارائه میشود که صفحهنمایش و ناوبری گارمین، گرمکن صندلیها و سیستم کمک پارک را به اتومبیل اضافه میکند.
نتیجه
مقام اول مزدا CX-3
این مقایسهٔ بسیار نزدیکی بود اما در محاسبات نهایی مزدا CX-3 بهعنوان پیروز رقابت انتخاب شد. خودرویی که با طراحی هوشمندانه، فضای داخلی درجهیک و دینامیک راننده بهبودیافته، انتخاب مطلوبی بشمار میرود. همچنین قیمت مزدا هم بسیار جذاب است. نسخهٔ استاندارد این خودرو واقعاً مقرونبهصرفه بوده و هزینههای نگهداری پایینی دارد. هرچند CX-3 کاملاً به بزرگی و جاداری آئودی نیست اما با آسایش و راحتی بیشتر، این ضعف را جبران میکند.
مقام دوم آئودی Q2
Q2 در اولین مقایسهٔ خود بسیار به پیروزی نزدیک بود اما تجهیزات کمتر و احساس ارزانقیمت داخلی، آنرا به مقام دوم تنزل داد. بااینحال در بسیار موارد آئودی را دوست داریم. این خودرو رانندگی خوبی داشته، جادار است و طیف وسیعی از آپشنهای سفارشی و گزینههای شخصیسازی را ارائه میکند و همچنین شرایط فروش وسوسهانگیزی هم دارد؛ اما برای جلوگیری از افزایش قیمت بیمورد آن باید قید سفارش آپشنهای زیاد را بزنید.
مقام سوم مرسدس بنز GLA
بااینکه GLA بیشترین قیمت را در بین این سه کراساوور دارد اما مرسدس برای رقابت در این کلاس سخت تلاش میکند. GLA سریعترین خودروی این نبرد بوده و از بزرگترین صندوق بار و کابینی مجلل برخوردار است. بااینحال موتور زمخت آن راحتی و پالایش سواری ماشین را تضعیف میکند، فضای داخلیاش کوچکتر از رقبای این آزمون است و تجهیزات استاندارد کمتری هم دارد.
آیا صبر کردن برای این خودرو ارزش دارد؟
بامو X2
قیمت 25,000 پوند (تقریبی)
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 150 اسب بخار
بامو اخیراً از نسخهٔ کانسپت X2 در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد درحالیکه نسخهٔ تولیدی این کراساوور کامپکت در سال 2018 عرضه میگردد. این خودرو بر روی پلتفرم X1 ساخته شده و وعدهٔ ارائهٔ هندلینگ عالی، طیف وسیعی از پیشرانهها و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک را داده است.
این روزها کراساوورهای کوچک بسیار محبوب شدهاند و خودروسازان هم برای تصاحب بخش بیشتری از این بازار پرسود همواره محصولات جدیدی را در این کلاس معرفی میکنند. این محبوبیت و کشش تا جایی است که حتی برندهای پریمیوم هم به ساخت چنین خودروهایی روی آوردهاند. اولین لوکسسازی که خودرویی در کلاس کراساوورهای کوچک معرفی کرده، آئودی با مدل جدید و لوکس Q2 است.
این خودرو بر اساس پلتفرم همهکارهٔ MQB گروه فولکسواگن ساخته شده و با قرض گرفتن قطعات هاچبک A3 سعی در ارائهٔ ترکیبی قانعکننده از ویژگیهای آفرود، کیفیت بالا و هزینههای نگهداری پایین را دارد. همچنین Q2 با تعداد زیادی از آپشنهای شخصیسازی، پیشرانههای بنزینی و دیزل و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک عرضه میشود.
بااینحال در این بخش بازار رقیب سرسختی بنام مزدا CX-3 وجود دارد که بیش از یک سال پیش معرفی شد و با استایل زیبا، کابین درجهیک و دینامیک رانندگی بهبودیافته فوراً موردتوجه قرار گرفت. همچنین این خودرو با تیپهای گوناگون و ویژگیهای تطبیقپذیر خانوادگی، این بخش بازار را تحت تأثیر قرار داده است.
شناختهشدهترین خودروی این جمع مرسدس بنز GLA است که هرچند کمی بزرگتر و گرانتر از رقبای خود در این آزمون است اما به لطف طیف وسیعی شرایط گوناگون فروش، مقرونبهصرفه تر از آنچه شما فکر میکنید است. بااینحال کدامیک از این سه کراساوور کوچک برترین خودروی گروه است؟ در ادامه خواهیم فهمید.
شروع رقابت
آئودی Q2
قیمت 24,030 پوند
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربودیزل
قدرت 115 اسب بخار
صفرتا 96 10.1 ثانیه
مصرف سوخت 5.5 لیتر
Q2 نشاندهندهٔ اولین تلاش آئودی برای ورود به بخش کراساوورهای کوچک است. طیف گستردهای از موتورها و گیربکسها برای این خودرو ارائه میشود که نسخهٔ مورد آزمون ما مجهز به پیشرانهٔ 1.6 لیتری TDI تیپ میانی با قیمت 24,030 پوند است.
نظر آزمایشکننده: آپشنهای شخصیسازی زیادی برای این خودرو ارائه میشود که یکی از برجستهترین آنها نورپردازی LED است که با هزینهٔ 400 پوند در تیپ SE و اسپرت ارائه میشود.
مزدا CX-3
قیمت 24,895 پوند
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربودیزل
قدرت 105 اسب بخار
صفرتا 96 10.0 ثانیه
مصرف سوخت 6.2 لیتر
مزدا CX-3 یکی از اولین کراساوورهای پریمیوم کوچک بود. ترکیب طراحی یک SUV با طراحی داخلی لوکس و پیشرو ثابت میکند که برای ساخت یک ماشین کوچک نیازی به قربانی کردن کیفیت نیست. این خودرو در چهار تیپ و با موتورهای بنزینی یا دیزل و دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک ارائه میشود. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع 1.5 لیتری دیزل دیفرانسیل جلو با قیمت 21,895 پوند است.
نظر آزمایشکننده: هر دو موتور دیزل 1.5 لیتری و 2 لیتری این ماشین با سیستم چهارچرخ محرک قابل سفارش هستند. بسته به نوع موتور، باید تا 2 هزار دلار بیشتر را برای سیستم کنترل الکترونیکی پرداخت کرد.
مرسدس بنز GLA
قیمت 28,235 پوند
پیشرانه 2.1 لیتری 4 سیلندر توربودیزل
قدرت 135 اسب بخار
صفرتا 96 9.3 ثانیه
مصرف سوخت 6 لیتر
GLA اساساً یک هاچبک کامپکت A کلاس است که ارتفاع آن افزایش یافته است. این خودرو ترکیب قانعکنندهای از خودرویی آفرود و قابلیت استفادهٔ روزانه را ارائه میکند. GLA هم مانند رقبایش در این رقابت، با امکان انتخاب موتورهای بنزینی و دیزل عرضه میشود درحالیکه سیستم چهارچرخ محرک برای آن بهعنوان یک آپشن سفارشی ارائه میشود. خودروی مورد آزمایش ما از نوع GLA200d با قیمت 28,235 پوند است درحالیکه خودروی موجود در تصاویر از نوع پرچمدار AMG Line است.
نظر آزمایشکننده: آپشنها در تیپ SE محدودتر از تیپهای گرانتر GLA است اما یک پکیج 995 پوندی برای آن ارائه میشود که صفحهنمایش و ناوبری گارمین، گرمکن صندلیها و سیستم کمک پارک را به اتومبیل اضافه میکند.
نتیجه
مقام اول مزدا CX-3
این مقایسهٔ بسیار نزدیکی بود اما در محاسبات نهایی مزدا CX-3 بهعنوان پیروز رقابت انتخاب شد. خودرویی که با طراحی هوشمندانه، فضای داخلی درجهیک و دینامیک راننده بهبودیافته، انتخاب مطلوبی بشمار میرود. همچنین قیمت مزدا هم بسیار جذاب است. نسخهٔ استاندارد این خودرو واقعاً مقرونبهصرفه بوده و هزینههای نگهداری پایینی دارد. هرچند CX-3 کاملاً به بزرگی و جاداری آئودی نیست اما با آسایش و راحتی بیشتر، این ضعف را جبران میکند.
مقام دوم آئودی Q2
Q2 در اولین مقایسهٔ خود بسیار به پیروزی نزدیک بود اما تجهیزات کمتر و احساس ارزانقیمت داخلی، آنرا به مقام دوم تنزل داد. بااینحال در بسیار موارد آئودی را دوست داریم. این خودرو رانندگی خوبی داشته، جادار است و طیف وسیعی از آپشنهای سفارشی و گزینههای شخصیسازی را ارائه میکند و همچنین شرایط فروش وسوسهانگیزی هم دارد؛ اما برای جلوگیری از افزایش قیمت بیمورد آن باید قید سفارش آپشنهای زیاد را بزنید.
مقام سوم مرسدس بنز GLA
بااینکه GLA بیشترین قیمت را در بین این سه کراساوور دارد اما مرسدس برای رقابت در این کلاس سخت تلاش میکند. GLA سریعترین خودروی این نبرد بوده و از بزرگترین صندوق بار و کابینی مجلل برخوردار است. بااینحال موتور زمخت آن راحتی و پالایش سواری ماشین را تضعیف میکند، فضای داخلیاش کوچکتر از رقبای این آزمون است و تجهیزات استاندارد کمتری هم دارد.
آیا صبر کردن برای این خودرو ارزش دارد؟
بامو X2
قیمت 25,000 پوند (تقریبی)
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 150 اسب بخار
بامو اخیراً از نسخهٔ کانسپت X2 در نمایشگاه پاریس رونمایی کرد درحالیکه نسخهٔ تولیدی این کراساوور کامپکت در سال 2018 عرضه میگردد. این خودرو بر روی پلتفرم X1 ساخته شده و وعدهٔ ارائهٔ هندلینگ عالی، طیف وسیعی از پیشرانهها و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک را داده است.