اتومبیل و موتور ☆10 مشكل مربوط به ترمز كه هر راننده اى بايد بداند /1/

  • شروع کننده موضوع Star2002
  • بازدیدها 202
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Star2002

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/07/13
ارسالی ها
495
امتیاز واکنش
7,832
امتیاز
541
محل سکونت
اهواز خوزستان
y29e_img_20170203_114747.jpg





١٠ مشكل مربوط به ترمز كه هر راننده اى بايد بداند

هر راننده اى بايد بداند چگونه سيستم ترمز را براى وجود مشكلات احتمالى چك كند. ديسك تاب خورده، لوله ى روغن ترمز سوراخ و جير جير كردن ترمز از شايع ترين مشكلات هستند.

آيا ترمز خودروى شما جير جير مى كند؟ يا اينكه خودرو به يك سمت كشيده مى شود؟ و يا در كف پاركينگ هميشه پر از روغن است؟ تمام اين ها نشان دهنده ى وجود مشكل در سيستم ترمز خودروى شماست.
ترمز ها چگونه كار مى كنند؟

در بيشتر وسايل نقليه ى جديد سيستم ترمز از هر دو ترمز كاسه اى و ترمز ديسكى استفاده مى شود. ترمزهاى ديسكى از يك ديسك استفاده مى كنند كه به توپى چرخ متصل است، همچنين شامل كاليپرها، لنت ترمز و يك سيستم هيدروليك نيز است تا سرعت خودرو را كم كند و به آرامى آن را متوقف كند.

زمانى كه پدال ترمز فشار داده مى شود، سيستم هيدروليك فشار وارد شده به پدال را به كاليپرها انتقال مى دهد تا لنت ترمز را به ديسك فشار دهد. با اين كار سرعت خودرو كم مى شود و سپس متوقف مى شود.

اساس كار ترمز كاسه اى نيز همين است. هنگامى كه راننده پدال ترمز را فشار مى دهد، سيستم هيدروليك كفشك ها را به كاسه ى ترمز فشار مى دهد، كه به توپى چرخ متصل است. با اين كار سرعت خودرو كاهش مى يابد و خودرو متوقف مى شود.

سيستم هاى ترمز جديد بسيار قابل اعتماد هستند اما قطعات متعددى در آنها وجود دارد كه بايد به طور مرتب چك شوند و در صورت نياز تعمير يا جايگزين شوند.
١- لنت ترمز:

لنت ترمزهاى فرسوده باعث مى شوند تا مسافت ترمزگيرى افزايش يابد. همچنين باعث مى شود تا دو قسمت فلزى ترمز با هم برخورد كنند و در نتيجه قسمت فلزى لنت تمام شده روى ديسك خراش ايجاد كند كه باعث صدمه ديدن ديسك مى شود. اگر لنت ترمز بر اثر گرماى زياد ترك بردارد، در همگام ترمزگيرى صداى جير جير ايجاد مى كند. اگر لنت ها و ديسك ها بيش از اندازه گرم شوند مسافت ترمزگيرى افزايش خواهد يافت. اگر به صورت منظم در هنگام ترمزگيرى صداى جير جير مى شنويد، زمان تعويض لنت ترمزها فرا رسيده است.
٢-ديسك ها:

سطح ديسك هاى ترمز بايد كاملاً صاف و تخت باشند تا بتوانند به وسيله ى لنت هاى ترمز خودرو را متوقف كند. اگر سطح ديسك ترمز بر اثر گرما آسيب ديده باشد، باعث مى شود كه پدال ترمز مرتب ضربه بزند و بالا و پايين برود و خودرو در زمان توقف بسيار تكان بخورد. اگر ديسك ترمز بيش از اندازه گرم شود سطح آن آبى يا بنفش خواهد شد و ايجاد مشكل در سطح ديسك مى كند. در نتيجه ديسك و لنت هاى ترمز نمى توانند خوب درگير شوند و چسبندگى لازم را نخواهند داشت. در نتيجه خودرو با شدتى كه بايد، متوقف نمى شود.
٣-نشت روغن ترمز:

نشت روغن ترمز معمولاً به دليل مشكل در سيستم هيدروليك است. پايين بودن پدال ترمز نيز نشان دهنده ى نشتى روغن ترمز است. اين نشتى باعث خارج شدن روغن ترمز مى شود و در نتيجه بعد از گذشت زمان سيستم ترمز به كلى كار نخواهد كرد. نشتى روغن ترمز بايد فوراً رسيدگى شود. وجود روغن در كف پاركينگ و پايين بودن پدال ترمز نشانه هاى اين مشكل هستند.
٤-درگير بودن دائمى لنت ترمز با سطح ديسك ترمز:

كاليپر ترمز باعث مى شود لنت هاى ترمز با ديسك درگير شوند و در نهايت خودرو متوقف شود. اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند، لنت ها و ديسك ترمز دائم درگير مى شوند. در اين حالت معمولاً خودرو به يك سمت كشيده مى شود، در نتيجه لنت هاى ترمز و ديسك بيش از اندازه گرم مى شود و به سرعت فرسوده مى شوند. همچنين بر اثر چسبندگى لنت ها و ديسك شتاب گيرى خودرو نيز تحت تأثير قرار مى گيرد. درگير بودن دائمى لنت ترمز با سطح ديسك ترمز بيشتر از يك مشكل است، اين مسئله مى تواند مشكلات زيادى ايجاد كند و بايد به سرعت تعمير شود.
ادامه دارد...

 
بالا